Touren, welke skis?

• BartMünchen
    Beginner
    BartMünchen op 4 februari 2015 路 16:19
    Hallo iedereen,

Ik ski al een aantal jaar in mn vrije tijd meer off dan on-piste. Sinds dit jaar woon ik in Munchen en wil ik in het na seizoen (en vanwege de conditie 馃槂) wat meer gaan touren. Mijn tour ervaring tot nog toe bestaat uit het tijdens de lokale rodel-avond de blauwe piste omhoog lopen maar dit was dan met deze speciale dunne lichte tour skis waar amper op te skiën valt.

Kortom: Ik zoek tour skies, bindingen en vellen voor een goede prijs waarmee ik zowel kan knallen in de poeder als langere tochten kan maken.

Tips?
  • JoostW
    Beginner
    JoostW op 4 februari 2015 路 16:28
    Misschien Rossignol Sin 7 met marker Barons er op? Op ebay kun je die voor een leuk prijsje wel krijgen.
    A winter without powder isn't a winter!
  • Nicky
    Advanced
    Nicky op 4 februari 2015 路 16:39
    Voor langere tochten zou ik geen Barons adviseren....te zwaar...er is al wel een topic van een paar weken terug over tour set-up, kan je met de zoek-functie vinden. En iedereen heeft weer een andere voorkeur: als je voor zowel het touren als het freeriden dezelfde setup wil gebruiken zul je ergens consessies moeten doen. Wat betreft ski: niet te breed, niet te smal, rond de 100 mm. Kies je voor carbon dan heb je weer een lichtere ski en ik weet dat veel poederaars enthousiast zijn over dynafit binding, lekker licht, en dan heb je ook schoenen nodig die bij een dynafit binding passen. Ik zelf ben er nog niet helemaal over uit...succes met kiezen 馃槂.
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 4 februari 2015 路 20:57
    Ik heb zelf de Atomic Automatic 102 + Dynafit Radical ST aangeschaft. Vellen had ik al en ik heb mijn Salomon Quests voorzien van een lowtech zool.

Die ski's, bindingen en crampons heb ik voor een belachelijk lage prijs gescoord. Helaas niet 'support-your-local-dealer', maar dat mag de pret niet drukken.
  • BartMünchen
    Beginner
    BartMünchen op 4 februari 2015 路 21:37
    De Barons te zwaar dus, maar over de ski's zijn zulke rossignol of atomics niet ook te zwaar?
  • rogierkoop
    Advanced
    rogierkoop op 4 februari 2015 路 21:53
    +1 voor de Automatic en radical st.

En bij @BartMünchen is er wel een goedkope lokale dealer 馃槈
  • BartMünchen
    Beginner
    BartMünchen op 4 februari 2015 路 21:57
    @rogierkoop de meeste online lokale dealers van de forum leden hebben hun zaak hier zitten 馃槂 punt is alleen dat ik die gasten niet versta....
  • bpomerantz
    Beginner
    bpomerantz op 5 februari 2015 路 00:20
    @BartMunchen http://wepowder.nl/forum/topic/109335 is dit niks? lekker setje voor weinig
    powdermonkey.nl
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 5 februari 2015 路 07:51
    De Barons te zwaar dus, maar over de ski's zijn zulke rossignol of atomics niet ook te zwaar? BartMünchen op 4 feb. 2015 21:37
    De Atomics zijn 1850gr per ski (180cm). Dat is niet al te zwaar.
  • lesalpes
    Elite
    lesalpes op 5 februari 2015 路 07:57
    Wat noem jij naseizoen, en aan wat voor tochten denk je? Naseizoen is voor mij 100% toeren, geen liften, mss wat hoogalpien. Maart t/m mei ongeveer. Dan zweer ik bij een ski rond de 90mm. Je skiet dan namelijk vooral veel firn. En daar heb je niks aan een brede bak en dat is enkel vermoeiend bij het omhoog lopen. Niet alleen gewicht, maar ook de breedte is een groot nadeel als de sneeuw 's ochtends nog ijzig is.

Wil je meer allround, en er ook in de hoogwinter mee gaan toeren? Dan is 100mm wel een redelijke keuze.
  • sanno
    Tourist
    sanno op 5 februari 2015 路 11:03
    +1 voor 90mm. als het echt om na-seizoen toeren gaat.
    Toerisski
  • BartMünchen
    Beginner
    BartMünchen op 5 februari 2015 路 11:07
    @lesalpes en @sanno ja klopt naseizoen touren, zonder lift e.d. In hoogwinter geef ik meestal veel les vanwege de drukte hier en heb ik "helaas" weinig tijd voor touren. Dus lichte bindingen en en 90mm onder de voet.
    Welk model is volgens jullie echt de topper?
  • MDA
    Advanced
    MDA op 5 februari 2015 路 11:41
    Je hebt in dat bereik echt heel veel keuze.

Van een Black Crows Orb Freebird, tot een G3 synapse carbon 92, via een Volkl Nanuq. Voor ~90 onder de voet zijn dat de eerste 3 die ik zou willen hebben... 1300 tot 1600 gram, lichte rocker tot bijna vlak met early tip rise.

Lichte bindingen betekent geheid tech bindingen toch? Ook daar is er een skala aan gewicht vs functionaliteit te vinden, van Plum Guides, Vipecs, Dynafit Radicals of Verticals tot G3 Ions.

Op dit moment zou denk ik een Synapse met Ion mijn favo zijn, omdat ik er ook zelf op ski en zeer tevreen ben. Wil je wat camber dan een Orb, en voor minder geld dan een Nanuq. Hoef je geen remmen op je bindingen, dan een Plum.

Maar ik denk dat er veel andere goede opties zijn en als je een goede aanbieding tegenkomt van vellen+skis+bindingen bij een van de locale winkels, dan is dat misschien wel interessanter...
    In tartiflette we trust - Belouga Sandwich FTW
  • PS
    Advanced
    PS op 5 februari 2015 路 14:14
    @BartMunchen Ik heb zelf een paar BlackCrows Orb Freebirds met Dynafit Speed Radicals (dus zonder rem) voor lange meer-daagse touren en vind het een ideale ski. Erg licht en voldoende breed voor alles behalve echte fluffy pof. Camber is bovendien prettig in sketchy passages waar je absoluut op je grip moet kunnen vertrouwen. Heb op die ski's vorig jaar de Mont Blanc gedaan, en een wat technische variant van de Haute Route in omgekeerde volgorde (in een tentje).

Voor korte dag touren in zachtere sneeuw heb ik een paar DPS Wailers (99mm), en voor als het echt diep is een paar K2 sidestash (108mm). Heerlijke skis, maar niet voor een lange tocht in het voorjaar.

Als ik één paar ski's zou moeten kopen zou ik blind voor die Black Crows gaan. Zulke lichte ski's heeft, in my humble opinion, alleen zin als je er een techbinding opzet. Een zware frame binding defeats the purpose.
  • lesalpes
    Elite
    lesalpes op 5 februari 2015 路 14:26
    In ieder geval een Tech binding erop. Iedere binding met een rem voldoet in mijn ogen. Kijken wat je voor een leuke prijs kan krijgen.

Ski zelf op een Dynastar Mythic Light. Erg goede ski met camber, zonder rocker. Ik laat me vooral leiden door welke ski ik op dat moment voor een goede prijs kan krijgen. Het blijft een gebruiksvoorwerp. Ik hoor goede dingen over Kästle.
  • sanno
    Tourist
    sanno op 5 februari 2015 路 14:50
    Zelf ben ik erg blij met mijn G3 ION bindingen met en zou wel eventueel een G3 Synapse 92 eronder willenschroeven voor na-seizoen toeren, maar voorlopig heb ik daarvoor oude Dynafit Legend 8800 in 178 met Dynafit speeds.
    Net als Les Alpes zou ik vooral kijken naar een deal en niet zo zeer een bepaald model. een rem is vooral makkelijk, maar niet echt nodig. kijk eens op ebay.de daar worden vaak mooie (licht) gebruikte setjes aangeboden met dynafit bindingen erop.
    Toerisski
  • GerritA
    Advanced
    GerritA op 5 februari 2015 路 22:08
    Ik heb movement response x-series. Deze hebben ook slechts 89 mm onder de voet maar zijn aan voorzijde 128 mm en hebben rocker. Skis zijn extreem licht (1220 gram) en dat is heerlijk lopen ook voor langere trips.
    Ik heb met deze ook in de diepe powder geskiet en dat is goed te doen en erg leuk. Dergelijke skis hebben wel veel minder demping dan poederbakken en zijn niet echt budget skis.
    Vergeet trouwens niet goed te kijken naad goede vellen, slechte geven hoop ergenis on toer.
    And snow it is.....

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro