How to ski powder - 15 Tips for Learning in 24 Hours

• AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 5 februari 2015 路 14:36
    http://fourhourworkweek.com/2011/10/14/how-to-ski-powder-15-tips-for-l...

Funny, maar ook informatief voor backseaters zoals ik zelf 馃槂
  • evan
    Advanced
    evan op 5 februari 2015 路 15:51
    Ik heb het al niet zo op al die lijstjes, maar hier staat ook nog eens flauwekul tussen.
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 5 februari 2015 路 17:30
    @evan enlighten me, want ik moet er nog van groeien 馃槂
  • evan
    Advanced
    evan op 5 februari 2015 路 18:14
    @_Alex, ik weet amper waar ik moet beginnen ...

OK, een poging. Om te beginnen is het je reinste bullshit dat je poeder zou kunnen leren skiën binnen 24 uur. Om met Glen Plake te spreken: "no kidding it's difficult, skiing is a difficult sport" (1:15).

En ja, 'tongue depressors' helpen, maar aan crap zoals 'je gewicht gedurende de hele afdaling gelijkmatig over je beide ski's verdelen' of 'skiën vanuit je dijen' heb je geen reet.
  • brt
    Advanced
    brt op 5 februari 2015 路 21:29
    Jezus @evan, pipe down. Zitten best wat aardige tips tussen, newspaper/hands forward verhaal bijvoorbeeld.

En wat Glen Plake betreft, tuurlijk is moguls goed voor je techniek, maar ik vermoed dat hij tegenwoordig in het terrein ook op 'tongue depressors' staat 馃槈
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 5 februari 2015 路 21:56
    Chill mannen 馃槂 aan de ene kant is het stukje wel grappig, maar sommige dingen maken een punt. Dat van die krant vond ik zelf ook wel een goeie. Gisterenavond op de band moest ik ook een aantal specifieke oefeningen doen om mijn armen meer voor me te houden. Dat is lastiger dan ik dacht, maar het hielp uiteindelijk wel.
  • evan
    Advanced
    evan op 5 februari 2015 路 22:46
    En wat Glen Plake betreft, tuurlijk is moguls goed voor je techniek, maar ik vermoed dat hij tegenwoordig in het terrein ook op 'tongue depressors' staat 馃槈 brt op 5 feb. 2015 21:29@brt, reken maar!
    http://wepowder.nl/weblog/5771/Glen-Plake-over-%27new-school%27...
  • MDA
    Advanced
    MDA op 6 februari 2015 路 09:59
    Ik moet zeggen, het is nogal simplistisch zoals het er staat, maar een aantal zaken klopt gewoon wel.

Het is wel degelijk zo dat je de veel grotere belasting op de dalski wat je op de piste doet juist off-piste niet moet doen. 50-50 is daar veel beter, afhankelijk van het type sneeuw etc etc. Maar in fluffy poeder lijkt me 50-50 een prima uitgangspunt.

Ook handen (en dus gewicht) naar voren is echt wel een goede. Achteruithangen ('in the backseat') is inderdaad een van de meest gemaakte fouten door mensen die voor de eerste keer in diepe sneeuw skien.

Het draaien vanuit je bovenbeen daar kan ik helemaal niks mee. Ik snap niet helemaal wat ze bedoelen, en ik zou ook niet weten wat het effect zou zijn.

Het draaien 'op' een bult in plaats van ertussen is een techniek voor... bulten. Niet zozeer voor verse sneeuw. Ja, in helemaal verspoord terrein, inderdaad. Maar dat heeft niks met de eerdere tips te maken voor poedersneeuw.

Mooie ronde geleidelijke bochten ben ik het verder ook mee eens.

Al met al: handen naar voren moet je altijd doen (ook op de piste), op bulten draaien moet je doen als er bulten zijn. Blijft over de 50-50 gewichtsverdeling en de ronde bochten. Twee goede tips, maar nou niet echt baanbrekend dat het je helpt om in 1 dag poeder te leren skien...
    In tartiflette we trust - Belouga Sandwich FTW
  • FreeArno
    Advanced
    FreeArno op 6 februari 2015 路 10:27
    Poeder skiën leren in 24 uur...
    Ik heb altijd al gezegd dat skiën kinderspel is vergeleken met snowboarden 馃槈

Pompidom.... en nu kijken hoe snel @evan en @rutgerberge reageren...
    Dromen zijn er om te realiseren
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 6 februari 2015 路 11:47
    LOL @FreeArno
  • evan
    Advanced
    evan op 6 februari 2015 路 14:23
    Poeder skiën leren in 24 uur...
    Ik heb altijd al gezegd dat skiën kinderspel is vergeleken met snowboarden 馃槈
    Pompidom.... en nu kijken hoe snel [mention="/profile/16669"][mention=16669]@evan[/mention][/mention] en [mention="/profile/4146"][mention=4146]@rutgerberge[/mention][/mention] reageren... FreeArno op 6 feb. 2015 10:27
    Haha, die boodschap verkondigt @meteomorris ook graag. Laat het maar eens zien dan, @FreeArno. 馃槈
    Het is wel degelijk zo dat je de veel grotere belasting op de dalski wat je op de piste doet juist off-piste niet moet doen. 50-50 is daar veel beter, afhankelijk van het type sneeuw etc etc. Maar in fluffy poeder lijkt me 50-50 een prima uitgangspunt.MDA op 6 feb. 2015 09:59 De wetten van de zwaartekracht gelden evengoed in diepe poedersneeuw als op een harde piste. 'Hangausgleich' is dus ook in de poedersneeuw nodig voor een correct 'alpines Fahrverhalten' (excuse my French). Op een vlakkere helling is uiteraard minder Hangausgleich nodig dan op een steilere helling. In combinatie met de verschillende reactie van diepe sneeuw in vergelijking met harde sneeuw (de druk wordt meer gelijkmatig over de ski verdeeld in plaats van geconcentreerd op de kant) kan het wellicht zo zijn dat het voelt alsof je je gewicht gelijkmatig over beide ski's moet verdelen, maar zodra je in steiler terrein komt merk je dat dat niet helpt.

Als je toch wilt e-skiën, zoek dan een website op waarvan je zeker weet dat er geen onzin wordt verkondigd. Een goed voorbeeld is de website van de Ski Austria Academy (http://www.skiakademie.at/ski/skiinfos/technik.php). Hier wordt de skitechniek helder uitgelegd. Weliswaar in het Duits en niet specifiek voor poedersneeuw, maar dat laatste maakt dus niet uit want als je in poeder skiet kom je dus niet in een ander universum terecht waar andere natuurwetten gelden. Net als elke andere soort sneeuw heeft poedersneeuw bepaalde eigenschappen waar je ski's anders op reageren dan in andere soorten sneeuw. Voor je basistechniek heeft dat echter geen gevolgen.
    Laat de websites van beunhazen vooral links liggen en leren skiën is zeker geen free lunch.
  • Leonie
    Advanced
    Leonie op 6 februari 2015 路 15:07
    Ha, nou wordt het nog een leuke discussie. Offpiste lijkt sterk op hoe men vroeger skiede, met rechte skies, vanuit de heupen en afgestraft worden met skistokslaag als je je voeten niet dicht bij elkaar houdt. Echter met de ontwikkeling van het karven komt de skistokslaag juist als je je voeten niet vergenoeg uit elkaar zet en draaien doe je niet slippend maar karvend. Waarom dit zo grappig is? het gros van de Nederlanders is op de piste te herkennen aan hun ouderwetste skitechniek 馃榾

Ik heb het (eerlijk waar) geprobeerd om mijn tijd offpiste carvend door de brengen, het werkt niet en ik werd keihard uitgelachen.
    ... but if you try sometime, you just might find, you get what you need!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro