ABS in vliegtuig - Inchecken of handbagage?

• huib
    Expert
    huib op 18 november 2009 · 13:20
    Ik moet over 2 weken naar Oostenrijk voor het werk en wil uiteraard mijn skispullen meenemen. ABS rugzak mag mee in het vliegtuig, maar wat doen jullie, inchecken of mee als handbagage?
  • tsc72149
    Advanced
    tsc72149 op 18 november 2009 · 14:31
    opletten met welke vliegmaatschappij je gaat!!Heb van mijn verkoper gehoord dat er soms lastig wordt gedaan over het patroon en de trigger(explosief spul weet je wel) :roll:
    zo hadden zij vorig jaar een klant die met KLM vloog en daar moesten ze een speciaal formulier hebben van ABS zelf,anders ging heel het boeltje niet mee!
    best eerst eens informeren bij de luchtmaatschappij.
    Let the mountains have it's day or two following a big storm
  • huib
    Expert
    huib op 18 november 2009 · 15:04
    opletten met welke vliegmaatschappij je gaat!!Heb van mijn verkoper gehoord dat er soms lastig wordt gedaan over het patroon en de trigger(explosief spul weet je wel) :roll:
    zo hadden zij vorig jaar een klant die met KLM vloog en daar moesten ze een speciaal formulier hebben van ABS zelf,anders ging heel het boeltje niet mee!
    best eerst eens informeren bij de luchtmaatschappij.

Formulier kan je gewoon bij ABS downloaden en ja, ik vlieg inderdaad met KLM, maar wat is nu handig, inchecken of handbagagge?
  • sjonnie
    Advanced
    sjonnie op 18 november 2009 · 15:20
    als je toch bagage hebt om op te halen bij de band kan je net zo goed die tas ook inleveren. Anders loop je maar de hele dag met dat ding rond. Gewoon die formulieren bij je tas +patroon en dan komt t wel in ordnung. 😃
    Patroon+hendel moet je zowieso inleveren btw.
  • psd
    Tourist
    psd op 18 november 2009 · 19:22
    Kijk een http://www.abs-airbag.com/abs_flugzeug.php?chid=1234&m=3&am.... Toch wel makkelijk de site van de fabrikant😮ops:
  • powdervonk
    Tourist
    powdervonk op 18 november 2009 · 19:45
    Als handbagage moet je het mee nemen.
    Bij het inchecken aangeven dat je de rugzak bij je hebt. (als handbagage)
    Het blad uit de regelgeving (IATA) van de luchtvaart is zeer zinnig om (altijd) in je rugzak te hebben, want die kennen niet alle mensen bij de veiligheidscontrole uit hun hoofd.
    De ontstekinggreep moet altijd ontkoppend zijn.

Ondanks dat dit de regels zijn, heb ik op weg naar Noorwegen meegemaakt dat hij toch het ruim in moest.
    De ambtenaren zien de ABS rugzak vaak voor het eerst en dat maakt ze wat onzeker, dan kan kalmte je redden. Meer hoger ambtenaren er bij, uitleggen en dan kan je vaak doorlopen.

POWDERVONK

Heb de Dangerous Goods er nog als link bij gedaan.

http://www.abs-airbag.com/abs_flugzeug.php?chid=1234&m=3&sid=5...
  • huib
    Expert
    huib op 18 november 2009 · 20:18
    Da's mooi, dan gaat ie dus als handbagage mee, met mijn laptop erin.

Om in te checken heb ik zo wie zo twee al tassen: skispullen en kleren, en een hele tas hardware die ik voor het werk nodig heb.
  • poedersletje
    Tourist
    poedersletje op 18 november 2009 · 20:36
    ik ben een keer met iemand naar Kashmir gevlogen met zo'n ding in z'n bagage en dat had (m.n. op de terugweg) nogal wat voeten in de aarde omdat ze daar al zenuwachtig worden van de batterij in je laptop.

Onze ervaring toen was dat de cilinder -losgekoppeld van de rugzak- in het ruim moet (zorgen dat je de dop bij je hebt). Zoals iemand anders ook al suggereert: neem de IATA documentatie van de fabrikant ook maar mee, want de grondstewardess weet écht niet wat ze met dat ding aan moet en meld even dat het ding in je bagage zit. De rugzak kan volgens mij gewoon mee als handbagage (al had Maarten 'm destijds ingecheckt).

De cilinder is trouwens ontworpen om precies binnen allemaal luchtvaartregels te vallen. Die hebben een soort glijdende schaal waarin de druk in de cilinder en het volume bepalen wat je wel en niet mee mag nemen. De ABS cilinder valt precies onder zo'n regel en mag dus mee. Maar dat neemt niet weg dat je soms even een gesprekje moet voeren met het grondpersoneel.
    "Some people will tell you that slow is good, but I'm here to tell you that fast is better.
  • huib
    Expert
    huib op 18 november 2009 · 21:22
    Nu alleen nog zien dat er verse sneeuw ligt als ik die kant op ga.
  • Dio
    Advanced
    Dio op 18 november 2009 · 23:29
    Poedervonk wat schrijf jij toch 'n blaartrekkende berichten...
    Life is what happens the moment you put your phone away.
  • sjonnie
    Advanced
    sjonnie op 19 november 2009 · 16:21
    vlieg zatedag naar noorwegen met abs (2x) dus ben benieuwd hoe dat gaat...
    zal de rugzak op mn rughouden en rest t ruim ingooien, ook nog grote skibag bij me, benieuwd hoe lang ik moet ouwehoeren voordat ik alles t ruim in heb gekletst 😉
  • Dio
    Advanced
    Dio op 19 november 2009 · 16:56
    En dan al die wijn en booze nog, :shock:
    Life is what happens the moment you put your phone away.
  • Roelaano
    Advanced
    Roelaano op 19 november 2009 · 20:25
    [quote author="Dio"]En dan al die wijn en booze nog, 😋
  • powdervonk
    Tourist
    powdervonk op 22 november 2009 · 02:37
    Dank jePoedervonk wat schrijf jij toch 'n blaartrekkende berichten... 😀
  • ErwinMalolo
    Beginner
    ErwinMalolo op 22 november 2009 · 12:17
    Hallo,

Ik las dit topic. Nu heb ik de bevoegdheid om luchtvaartpapieren voor gevaarlijke stoffen op te maken. Nu heb ik het boek niet bij de hand. Dus heb ik het even opgezocht op internet.

http://www.iata.org/nr/rdonlyres/74e76fbc-56b1-4333-b700-603d016fca3e/...

In dit schema kan je zien dat je het mee mag nemen maar wel moet aanmelden. Nu zijn er soms maatschappijen die uitzonderingen op deze regels hebben die staan allemaal in het boek die zal ik morgen even opzoeken.

Het volgende is ook te lezen op de site van IATA dit is de overkoepelende organisatie van Luchtvaart Maatschapijen.

I am a sailor / pilot / skier and I want to travel by air with my life vest / parachute / avalanche rescue backpack. Are there any exceptions?

Passengers may carry certain articles even though the article contains dangerous goods. Parachutes themselves are not restricted. Some parachutes are fitted with an automatic activation device (AAD), e.g Cypres, which contain small quantities of explosive material. Most of these are not classified as dangerous goods and are not restricted in passenger baggage. Avalanche rescue backpacks are authorized if they do not contain more than 200 mg net of explosives of a type which present no significant hazard and not more than 250 mL of compressed non-flammable, non-toxic gas (such as carbon dioxide or nitrogen). Self-inflating life jackets are permitted if they contain not more than two small cylinders with a non-flammable gas in Division 2.2 plus not more than two spare cartridges per person. More information of what is permitted in passenger baggage [add link to table 2.3.A]. For items that are acceptable only with approval from the airline, consult with your airline well in advance and also allow additional time for check-in.

Maar goed ik zal overmorgen de uitzonderingen opzoeken en als ze er zijn zal ik ze hier posten.

Nu de sneeuw nog om een ABS rugzak mee naartoe te nemen 😉
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 22 november 2009 · 12:57
    "not more than 250 mL of compressed non-flammable, non-toxic gas (such as carbon dioxide or nitrogen). "

Dat spant er om. Weet iemand de inhoud van een ABS fles?
    Wie niet chased moet veel weken boeken!
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 22 november 2009 · 13:18
    Op het flesje staat: 0,22 liter. Moet dus net gaan.
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • ErwinMalolo
    Beginner
    ErwinMalolo op 22 november 2009 · 19:29
    De ABS rugzak is voor zover ik weet juist ontworpen om binnen deze regels te vallen
  • sjonnie
    Advanced
    sjonnie op 30 november 2009 · 23:48
    even nog vertellen hoe het in "het echt" ging,
    op de heen weg had ik KLM gebeld dat ik ABS meenam in het ruim en dat mijn mede passagier m meenam in de cabine. Geen probleem.
    Terugweg, niet gebeld allebei handbagage, securitychick bleef lang naar dr rontgentv kijken, toen heb ik maar gezegd wat die cylinder was. Na 2x het principe uitleggen begreep ze het en was het prima!
    Kortom, het is geen probleem, en het maakt niet uit of je incheckt. 😃
  • MennoBoermans1
    Tourist
    MennoBoermans1 op 11 december 2009 · 19:12
    hmmm, nu komt echte uitdaging: hoe leg ik het in het Japans uit als ik straks naar Hokkaido ga?
  • Bart1
    Tourist
    Bart1 op 11 december 2009 · 19:21
    難問
    You ski? wePowder!
  • ErwinMalolo
    Beginner
    ErwinMalolo op 11 december 2009 · 20:03
    je zou zeggen dat engels de voertaal is in de luchtvaart
  • Arjen
    Advanced
    Arjen op 18 januari 2010 · 14:24
    Vandaag met Swiss aan de lijn gehangen in verband met een vlucht naar Zurich aanstaande donderdag en daar gingen ze het allemaal uitzoeken. Morgen krijg ik een reactie dus het zal mij benieuwen.

In ieder geval profileren ze zich wel als de 'skiers-airline' want in het introtekstje tijdens het wachten kwam de USP: je ski's mogen gratis mee.

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
  • sjonnie
    Advanced
    sjonnie op 19 januari 2010 · 22:21
    afaik mogen skis bij elke normale (non budget that is) maatschappij gewoon gratis mee zolang je maar onder de kilolimiet blijft.
  • Arjen
    Advanced
    Arjen op 19 januari 2010 · 23:44
    Maar dat zeggen ze er natuurlijk niet bij. Morgen maar eens bellen of ze al uit het ABS verhaal zijn.
    One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
  • MennoBoermans1
    Tourist
    MennoBoermans1 op 22 januari 2010 · 19:07
    Swiss: "It is not necessary to register your avalange safety backpack in advance. This are the information we have found in our baggage regulations:

Each passenger is allowed to have 1 avelanche rescue backpack, equipped with a pyrotechnic trigger mechanism containing less than 200mg net of Division 1.4S and less than 250 ml of congressed gas in Division 2.2. The backpack must be packed in such a manner that it cannot be accidentaly activated. The airbag within the backpaxk must be fitted with pressure relief valves."
  • Arjen
    Advanced
    Arjen op 23 januari 2010 · 00:19
    Klopt, dat was inderdaad het antwoord van Swiss (na veel uitzoekwerk). Anyway, op Schiphol heb ik nog een half uur een hoogoplopende discussie gehad bij de scanners van de handbagage. IATA papieren maakten weinig indruk. "Daar hebben wij niets mee te maken, wij hebben onze eigen regels"....Uiteindelijk kwam de hoogste manager van de security opdraven, nadat eerdere uitleg tot niets had geleid. Een telefoontje verder kwam het verlossende woord, de ABS backpack mocht mee....Schiphol.....Aaaargh!
  • poedersletje
    Tourist
    poedersletje op 27 januari 2010 · 08:40
    "Daar hebben wij niets mee te maken, wij hebben onze eigen regels"

Van die horendoldrijvende uniformlogica! Aaargh!
    "Some people will tell you that slow is good, but I'm here to tell you that fast is better.
  • ollie
    Expert
    ollie op 22 februari 2012 · 12:13
    Toch nog maar eens een kickje van dit topic...

Ik heb net een lang en verwarrend gesprek gehad met een dame van United over mijn ABS. Het antwoord: stuur het maar als cargo want je krijgt het niet ingechecked. Opmerkingen als dat alles keurig van de IATA mocht, maakte geen indruk,

-Euh- ? Die is nieuw..

Dus direct maar een mail naar het hoofdkwartier van die mannen gestuurd precies dezelfde vraag. Wat het antwoord ook gaat worden: de ABS gaat op mijn rug en de cylinder en handle gaan netjes in hun doosje, met alle IATA papieren e.d. erbij mee in mijn duffel..
    ...more friends on a powder day: http://www.mountainmadness.org
  • Arjen
    Advanced
    Arjen op 22 februari 2012 · 12:51
    Is niet eens een punt van discussie: cilinder en hendel in de incheckbagage (en ook niet in je boardbag) en de rugzak als handbagage mee. Simpel.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro