Bohdie op 17 februari 2015 路 19:22
Happy en veilig freeriden kun je leren - dat vertelde Folkert (Haas) Haanstra bij de "in-store" safetylezing bij Outdoor XL in Barendrecht.
Op zondag 15 februari schoof ik samen met drie vrienden aan bij ruim dertig geïnteresseerden. Een lezing over freeriden en safety. Op de eerste verdieping van Outdoor XL. Tussen de tenten. Zelf volgde ik eerder twee theorie- en praktijk-lawinetrainingen bij Snow Safety. Vandaag was ik in basecamp: twee van mijn vrienden hoorden voor het eerst over happy en veilig freeriden.
Haas liet de luisteraars kennismaken met de huidige omstandigheden in de Alpen: de beruchte zwakke laag en de vele lawine-doden. Hoe kun je dan toch nog happy en veilig freeriden? WePowderaars weten dat het kan en dat het weinig met geluk te maken heeft, maar juist met een goede voorbereiding.
Maar wat is nou eigenlijk een lawine? Zo'n poederstuifding waar hele skiliften, dorpen en wegen mee weggevaagd worden? Nope, er zijn meerdere soorten en de gevaarlijkste voor de freerider... die veroorzaak je in 95% van de gevallen zelf. Heftige eye-opener. Dus, dan maar niet meer off-piste? Want Haas waarschuwt dat het nu zelfs op dat kleine stukje off-piste tussen twee pistes in kan gebeuren. Niet vergeten: die nare zwakke laag van dit seizoen. Off-piste kan, maar je moet ervoor studeren. Laten die gasten van Snow Safety daar nou al een tijdje mee bezig zijn... en laten die andere gasten van WePowder daar ook iets op gevonden hebben.
Zomers je neus in de boeken en online via de Safety Academy en 's winters op pad met Snow Safety, WePowder of een erkende berggids. Leren, erover praten en nog een lezinkje links of rechts. In Haas' verhaal komt het allemaal weer even voorbij: leer de bergen lezen. Een white-out, bakken verse sneeuw? Duik de bossen in. En sla er voordat je op reis gaat de WePowder-gids of de website nog ff op na om te fine-tunen. Voorjaarsslush? Zet je wekker en blijf aan de schaduwkant van de berg of zoek het hoger op. Die Haas is een geboren prater, dat weten de mensen die 'm kennen ook wel.
Kortom, als hij nog 's een lezing geeft. Gaat luisteren naar die man. Het enige waar hij wat hulp bij kan gebruiken is het Italiaanse lawinebericht. Voor de rest kun je alles aan 'm vragen.
Ik zeg: snelheid is je vriend, 馃槈 Bedankt Haas!