Safety lezing Outdoor XL 15 feb 2015

• Bohdie
    Advanced
    Bohdie op 17 februari 2015 路 19:22
    Happy en veilig freeriden kun je leren - dat vertelde Folkert (Haas) Haanstra bij de "in-store" safetylezing bij Outdoor XL in Barendrecht.

Op zondag 15 februari schoof ik samen met drie vrienden aan bij ruim dertig geïnteresseerden. Een lezing over freeriden en safety. Op de eerste verdieping van Outdoor XL. Tussen de tenten. Zelf volgde ik eerder twee theorie- en praktijk-lawinetrainingen bij Snow Safety. Vandaag was ik in basecamp: twee van mijn vrienden hoorden voor het eerst over happy en veilig freeriden.

Haas liet de luisteraars kennismaken met de huidige omstandigheden in de Alpen: de beruchte zwakke laag en de vele lawine-doden. Hoe kun je dan toch nog happy en veilig freeriden? WePowderaars weten dat het kan en dat het weinig met geluk te maken heeft, maar juist met een goede voorbereiding.

Maar wat is nou eigenlijk een lawine? Zo'n poederstuifding waar hele skiliften, dorpen en wegen mee weggevaagd worden? Nope, er zijn meerdere soorten en de gevaarlijkste voor de freerider... die veroorzaak je in 95% van de gevallen zelf. Heftige eye-opener. Dus, dan maar niet meer off-piste? Want Haas waarschuwt dat het nu zelfs op dat kleine stukje off-piste tussen twee pistes in kan gebeuren. Niet vergeten: die nare zwakke laag van dit seizoen. Off-piste kan, maar je moet ervoor studeren. Laten die gasten van Snow Safety daar nou al een tijdje mee bezig zijn... en laten die andere gasten van WePowder daar ook iets op gevonden hebben.

Zomers je neus in de boeken en online via de Safety Academy en 's winters op pad met Snow Safety, WePowder of een erkende berggids. Leren, erover praten en nog een lezinkje links of rechts. In Haas' verhaal komt het allemaal weer even voorbij: leer de bergen lezen. Een white-out, bakken verse sneeuw? Duik de bossen in. En sla er voordat je op reis gaat de WePowder-gids of de website nog ff op na om te fine-tunen. Voorjaarsslush? Zet je wekker en blijf aan de schaduwkant van de berg of zoek het hoger op. Die Haas is een geboren prater, dat weten de mensen die 'm kennen ook wel.

Kortom, als hij nog 's een lezing geeft. Gaat luisteren naar die man. Het enige waar hij wat hulp bij kan gebruiken is het Italiaanse lawinebericht. Voor de rest kun je alles aan 'm vragen.

Ik zeg: snelheid is je vriend, 馃槈 Bedankt Haas!
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 17 februari 2015 路 20:44
    +1 Het was inderdaad weer nuttig en @Haas is een goede presenter. Ook weer wat bekenden gesproken.
  • ronplanken
    Beginner
    ronplanken op 17 februari 2015 路 21:03
    Italiaans help ik hem graag mee....er was een goede opkomst. Voor sommigen geen nieuwe zaken maar vele herhaling daar leert men door dus niet overslaan als je kan gaan......net zo lang tot alles blijft hangen........op naar de praktijkcursus in davos. +1 en idd alex
    Even the silver surfer rocks on pow
  • Haas
    Expert
    Haas op 18 februari 2015 路 07:58
    Goed relaas @Bohdie!

Altijd leuk om positieve feedback te krijgen.
    Als jullie nog tips hebben hoe ik m'n presentaties in de toekomst kan verbeteren hoor ik dat graag.
    @All thx en tot een volgende keer. Tot die tijd (erna trouwens ook) Stay Safe.
    There are no secrets, only information you don't yet have...!!
  • RemV
    Beginner
    RemV op 18 februari 2015 路 08:50
    Was zeker leuk en is altijd leerzaam, ook als je de safety academy gedaan hebt.

Nog wel een vraag aan @Haas Je liet een boek zien waarin door 2 gasten verschillende gebieden beschreven wordt, heb jij de titel hiervan voor mij... 馃槈
  • Bohdie
    Advanced
    Bohdie op 18 februari 2015 路 08:54
    @RemV en @Haas: hahaha, dat vraag ik ook net aan Haas!
  • Haas
    Expert
    Haas op 18 februari 2015 路 09:32
    Jaja jongens. Dat is een mooi boek...

kijk maar ff op
    http://helveticbackcountry.ch
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 18 februari 2015 路 10:12
    Dat is een mooi boek. Bij onze vrienden van de NKBV kun je ook nog mooie gidsen scoren.

http://www.nkbvwebshop.nl/Webwinkel-Category-4149513/Toerski%C3%ABn.ht...
  • RemV
    Beginner
    RemV op 18 februari 2015 路 14:23
    Bedankt, ga eens ff kijken 馃槂
  • Haas
    Expert
    Haas op 18 februari 2015 路 15:06
    Dat is een mooi boek. Bij onze vrienden van de NKBV kun je ook nog mooie gidsen scoren.
    http://www.nkbvwebshop.nl/Webwinkel-Category-4149513/Toerski%C3%ABn.ht... Alex_ op 18 feb. 2015 10:12

Wel overwegend austria...
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 18 februari 2015 路 15:09
    Wel overwegend austria... Haas op 18 feb. 2015 15:06
    Sorry 馃槂
  • Haas
    Expert
    Haas op 18 februari 2015 路 15:14
    Met die lijpe swiss franc koers is dat zo gek nog niet... Wel overwegend austria... Haas op 18 feb. 2015 15:06
    Alex_ op 18 feb. 2015 15:09

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro