interessante analyse op lawine les Orres

• dejongarno
    Advanced
    dejongarno op 19 februari 2015 · 23:01
    Als je een beetje Frans spreekt (of beter: leest) is dit een interessante analyse op een (bijna)lawineongeval in les Orres in 2012.

4 skileraren die op basis van ervaringen en kennis uit het verleden, de risico's van deze dag onderschat hadden.

http://www.skipass.com/news/114677-recit-avalanche-sous-le-boussolen.h...
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 20 februari 2015 · 07:31
    @dejongarno, wat precies vind je interessant?

De analyse an sich? Of de manier waarop de analyse voor een publiek vol met leken wordt gebracht.

Mijn vraag aan de rest.. wat leren jullie van deze case? Wat is de kern van de case? Wat is overbodige ballast voor een beginnende freerider?

Ofwel, als de case bedoelt is ter educatie.. wat van de uitkomst is
    * need to know?
    * nice to know?
    May the powder be with you.
  • sanno
    Tourist
    sanno op 20 februari 2015 · 08:49
    Ik heb het artikel niet volledig gelezen want dat kost mij te veel tijd omdat mijn Frans leesniveau is niet goed genoeg om mij door een lap tekst te werken op een computer.

Geen idee wat precies het publiek van skipass.com is tegenwoordig. Maar ik denk dat iemand die er niets van weet er ook weinig mee kan en het dus niet leest. Dus dat filtert weer een aantal lezers eruit.

De grootste les blijft voor mij dat 'professionals' net als ieder ander (inschattings-)fouten maken. Blijf zelf denken en analyseren en breng je twijfels ter sprake met de leider van de groep.
    Toerisski
  • dejongarno
    Advanced
    dejongarno op 20 februari 2015 · 09:24
    Wat ik interessant vind:

- Het feit dat ze op basis van ervaringen uit het verleden hun keuzes maken; "we zien in soms kleine lawinetjes, maar nooit iets groots" ... dus vandaag kan het ook wel.

- Dat Franse skileraren je wel overal off-piste mogen nemen, maar dat hun kennis en kunde niet altijd toereikend is

- Hij zegt dat ze bewust kozen voor het 2e gedeeltje van de afdaling, wat naar zijn zeggen alles onder de 30 gr is, maar kijkend op de digi IGN kaart vraag ik me af of dit wel klopt.
    De 'schouder' skiërs-links van hem is inderdaad wel vlakkker, maar die kozen ze niet.

- Dat er geen leider was, omdat iedereen gelijk was in niveau en achtergrond

- Dat ze de het lawinebulletin niet erg serieus genomen hebben

- Dat ze de gevaar-tekenen in de wind 😉 hebben geslagen

Kortom een typisch geval van wat je hier (in de skigebieden) dagelijks voorbij ziet komen:
    ONDERSCHATTING, maar wel met een lucky afloop!
  • crashtestdummy
    Tourist
    crashtestdummy op 20 februari 2015 · 10:30
    [mention="/profile/359"][mention="/profile/359"]@dejongarno[/mention][/mention], wat precies vind je interessant?
    De analyse an sich? Of de manier waarop de analyse voor een publiek vol met leken wordt gebracht.
    Mijn vraag aan de rest.. wat leren jullie van deze case? Wat is de kern van de case? Wat is overbodige ballast voor een beginnende freerider?
    Ofwel, als de case bedoelt is ter educatie.. wat van de uitkomst is
    * need to know?
    * nice to know? meteomorris op 20 feb. 2015 07:31

Need to know?
    -Veel nieuwe sneeuw=gevaar
    -Windtekenen=gevaar
    -Kleine spontane lawines=gevaar
    -Zwakke onderlaag=gevaar
    -Lawinebericht grondig lezen
    -Factor MENS! zorgt ervoor dat ze de gevaartekens niet serieus nemen en de situatie grondig onderschatten. Vertrouwdheid met het terrein + tunnelvisie (was er een plan B? Moeilijk op te maken maar ik denk van niet)

Nice to know?
    -groepsdynamieken: geen leider, wat is het gevolg hiervan?
    -Dat in deze specifieke situatie ook lawines getriggerd kunnen worden vanop afstand en vanop hellingen van minder dan 30°

Of zit ik er naast @meteomorris ?

Ik vind iig dat de case redelijk duidelijk gebracht wordt, met het verhaal van twee kanten. 😃
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 20 februari 2015 · 10:32
    Wat ik interessant vind:
    - Dat ze de het lawinebulletin niet erg serieus genomen hebben
    dejongarno op 20 feb. 2015 09:24

Vooral dit ja... En nog erger.. pas ergens in een bijzin van de reactie van de ANENA komt het lawinebericht aan bod in dit artikel. Stuitend.
    May the powder be with you.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro