skiër analyseert zijn zelf veroorzaakte lawine

• Hermen
    Beginner
  • evan
    Advanced
    evan op 24 februari 2015 · 16:32
    Als hij zijn afdaling goed voorbereid had, had hij geweten dat hij in terrein steiler dan 40° terecht zou komen. Daar had hij bij Stufe 3 niet moeten zijn.
    Op YouTube krijgt hij alleen commentaar over of hij wel op tijd zijn airbag geactiveerd had ...
  • Constant
    Beginner
    Constant op 24 februari 2015 · 16:56
    Op skiinformatie.nl staat dat hij gered werd door zijn airbag. Ik vraag me af hoeveel aanwijzingen er zijn dat deze stelling klopt. Zijn kwijtgeraakte spullen zoals de GoPro lagen ook aan de oppervlakte.
    Beginner , beginner en nog eens een beginner..................
  • Hermen
    Beginner
    Hermen op 24 februari 2015 · 16:59
    dat eerste zeker @evan , maar in de commentaren gaat het niet alleen over het wel/niet op tijd trekken van zijn airbag .
    ik citeer ; soviel blodheit das muss straffbar sein .
  • evan
    Advanced
    evan op 24 februari 2015 · 17:13
    @Hermen, maar die persoon zegt niet waarom het 'Blödheit' is.
  • evan
    Advanced
    evan op 24 februari 2015 · 17:17
    Hier nog een analyse van een lawine-ongeval twee jaar geleden op dezelfde plek onder redelijk vergelijkbare omstandigheden: http://www.vorarlberg.at/pdf/130106lwugamsroutezuers.pdf...
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 24 februari 2015 · 17:23
    Wat @evan zegt. Jammer dat dat in zijn analyse niet aan bod komt. Ik vraag me ook af waarom hij besloot over de nog gleidende lawine (links) te skieen. Neemt hij daarmee niet heel veel risico?
  • Hessel
    Beginner
    Hessel op 24 februari 2015 · 17:27
    De man heeft een fout gemaakt, erkent dat ook, zet zijn visie op internet en dan lijkt het dat er sommigen zijn die vooral zijn kop eraf willen hakken in diverse commentaren. In plaats van dat het nou gewaardeerd wordt dat dit soort dingen gedeeld worden en men probeert ervan iets te leren...Het beste stuurlui verhaal een beetje.
  • evan
    Advanced
    evan op 24 februari 2015 · 17:41
    @Hessel, het is inderdaad te prijzen dat hij zijn video (inclusief commentaar en illustraties) deelt, maar de belangrijkste informatie (namelijk dat hij de helling waar hij de lawine veroorzaakte bij zijn routeplanning eruit had moeten filteren) ontbreekt in zijn analyse. Van datgene wat overblijft leert men bijzonder weinig.
  • Hessel
    Beginner
    Hessel op 24 februari 2015 · 17:50
    @evan Daar heb je wel een punt. Zou ook mijn eerste gedachte zijn. Aan de andere kant begrijp ik dat er meer mensen/groepjes in die wand waren (staat dacht ik ergens op zijn blog). Waarom überhaupt deze helling gekozen zwijgt de analyse over. Vind het zelf lastig beoordelen omdat ik de rest van de omstandigheden niet ken (en daar mogelijk ook nog geen goed oordeel over kan geven dus dan was het voor mij persoonlijk altijd een nogo geweest)

Mijn commentaar was overigens vooral gericht op de commentaren op joetoep. Hier op dit forum wordt er in de regel niet meteen veroordelend gereageerd maar vooral als voorbeeld ter lering door geanalyseerd. En dat is alleen maar goed denk ik.
  • evan
    Advanced
    evan op 24 februari 2015 · 18:20
    @Hessel, die andere sporen lijken wat conservatiever (minder steil en meer geleidelijk) en meer voor de hand liggend, waardoor die mogelijk van een 'ständig befahren'-bonus profiteren. Bovendien liggen die in tegenstelling tot de geul waar de lawine werd veroorzaakt in de zon. De foto op zijn blog is op 31 januari om 11:46 genomen. Als die geul daar (op een ONO-helling) op dat moment in de schaduw ligt, dan heeft de zon daar waarschijnlijk de hele winter al niet geschenen, wat nog een extra risicofactor inhoudt.
  • doov
    Advanced
    doov op 24 februari 2015 · 18:37
    Wat [mention="/profile/16669"][mention=16669]@evan[/mention][/mention] zegt. Jammer dat dat in zijn analyse niet aan bod komt. Ik vraag me ook af waarom hij besloot over de nog gleidende lawine (links) te skieen. Neemt hij daarmee niet heel veel risico? cojack op 24 feb. 2015 17:23

Dat zegt hij wel. Hij heeft helemaal niet gezien dat hij de rechter geul los getrapt had.
    En kennelijk vindt hij zichzelf goed genoeg om over glijdende sneeuw te skiën. En tja, dat is wel het risico opzoeken IMHO.
    Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro