[boek] Den lille snøskred boka

• EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 26 februari 2015 · 17:27

[preferred music of choice: dj broiler - wild eyes]

Mijn laatste ski-boek-verslag is ondertussen een jaar of twee oud. Nou heb ik deze winter niet veel gereden, maar helemaal stilgezeten heb ik ook niet. Na mezelf net genoeg Noors eigen te hebben gemaakt om het tot in detail uit te kunnen pluizen:

Den lille snøskred boka – Alt du trenger å vite om snøskred på en enkel måte.
    Kjetil Brattlien, 2008

Beschrijving boek
    Een boek van 167 pagina's, geschreven in 't westvikings, met 26 hoofdstukjes, een boel fijne kleurenfoto's tussendoor en nogal wat interessante en vooral locale voorbeelden. Na een voorwoord is de rest opgedeeld in drie delen: Basis lawinekunde, verdergaande lawinekunde en gevorderde lawinekunde. Per deel worden de belangrijkste leerdoelen vermeld en de belangrijkste 'lessen' van iedere pagina vind je aan de zijkant in de marge terug. Het eerste deel begint met onderwerpen als een 30 graden regel, stijlheid en wat algemene dingetjes over lawines. Dan volgt een deel dat verder in gaat op sneeuw, zwakke lagen, de menselijke factor en de drie 'zekerheidsmuren' die als handvat voor het lawinevraagstuk dienen. Het derde en laatste deel gaat dieper op de stabiliteit van het sneeuwdek, compressietesten en beslismethoden.

Voor wie is het boek bedoeld
    Kort samengevat voor Noren die 'ns wat lawinetheorie op zouden moeten doen. Maar een wat uitgebreider antwoord neemt mee dat het bedoeld is voor mensen die de Noorse taal machtig zijn en 's winters, al dan niet met Noren, wat tochtjes willen gaan ondernemen. Niet alleen per ski of board. Ook aan langlaufers (de echte skiërs volgens de Noren) en sneeuwscootersjeezers wordt gedacht.

Locale plaatjes

Wat is er zo goed aan het boek?
    Er vallen me twee dingen op in dit boek. Enerzijds dat het voor en door Noren is geschreven en dat de voorbeelden van ongelukken, de foto's en volgens mij zelfs de strakkere regeltjes om jezelf in de wildernis aan te houden allemaal net wat anders dan anders zijn. Accenten liggen wat anders, er worden wat voorzichtigere richtlijnen gegeven en het lawinevraagstuk wordt vanuit een wat andere hoek beschreven dan ik van de Duits-, Nederlands- en Engelstalige schrijvers gewend ben. En daarmee brengt het me aan het twijfelen over wat ik al weet en waar dat op gebaseerd is. Een nuttige slijpsteen voor de geest wat dat betreft.

Strakke regeltjes

Daarop door gaande meen ik ook dat het boek geen vertaling is van andere boeken en theorieën, maar dat de auteur zijn eigen verhaal op papier heeft gezet. De rode draad in het boek is misschien niet zo dik, maar er worden wel wat, voor mij, nieuwe ideeën aangedragen. Er wordt bijvoorbeeld maar weinig stil gestaan bij groepsdynamische processen, maar des te meer bij compressietesten en eigen verantwoordelijkheid (in verschillende vormen).

Samenvattend denk ik dat dit een uitzonderlijk goed boek is voor de beginner. De informatie wordt helder en licht gebracht, er staan zeker zo'n mooie plaatjes in als in de ander lawine-boeken op m'n boekenplank en er wordt te zijner tijd netjes doorverwezen naar diepgaandere literatuur voor de geïnteresseerden.

Heldere principe-uitleg

Wat is er niet zo goed aan het boek?
    Bij nader inzien valt me meer op aan het boek: Het staat niet op een zwaargewapend-betonnen wetenschappelijk fundament wat van a tot z is dichtgetikt, zoals ik dat in Munters 3x3 Lawinen bijvoorbeeld meer ervaar. Het lijkt een beetje (lekker op z'n Noors?) geschreven door de buurman die beter is met sneeuw dan jij bent en nog wel wat tips en ideeen heeft. Nou zie ik dat niet als 'niet zo goed', maar ik gok dat dit boek van meneer Brattlien meer citeerd dan dat het geciteerd wordt in de lawineliteratuur.

En of er misschien iets echt niet denderend is? Misschien de verkrijgbaarheid, maar da's ook geen wonder.

Wie raad je het boek aan?
    Aan mensen die (de noorse taal machtig zijn en) beginnen met het verlaten van gezekerde pistes. Goed als je geen moeite met de taal hebt, dan kan ik het je ook wel aanraden als je een losstaand, ander boek zou willen lezen om te vergelijken met Munter of met de wepowder academy boeken en daarmee aan mensen die hun ideen over lawineveiligheid nog eens wat verder zouden willen ijken en aanscherpen.

Is het verstandig om alleen voor dit boek een nieuwe taal te leren?
    Nee, ik heb wel eens verstandigere ideeen gehad. Maar ik heb ondertussen ontdekt dat er in 't Noors ook nog Donald Ducks (zelfs wintereditie's) worden uitgegeven, dus dat beperkt de schade van dit diepgravende lawineonderzoek wel zeker enigszins.
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 26 februari 2015 · 20:45
    😃 Fijne recensie.

Maar dan wacht ik voor ik deze aanschaf, eerst toch nog even de levering van http://www.bookdepository.com/Allen-Mikes-Avalanche-Book-Mike-Clelland... af. Is, als het goed is, gisteren op de bus gegaan.
  • Haas
    Expert
    Haas op 26 februari 2015 · 22:25
    Emile! Goed bezig man! Sinds de laatste uitzendingen van wicky is m'n westvikings ietwat weggezakt. Goed dat jij het hebt opgepikt en het zelfs tot een boekrecensie schopt. Ga zo door! Ook met andere talen?
    There are no secrets, only information you don't yet have...!!
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 27 februari 2015 · 14:36
    @Haas: Moet ik m'n Grieks wat opvijzelen en bijschaven voor een gezamenlijke Olympus-expeditie? Of m'n Japans wat verder uitbouwen dan alleen tot tien kunnen tellen voor een mooi avontuur volgende winter? 😉
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro