Freeride maps

• Kuro
    Advanced
    Kuro op 1 maart 2015 路 19:09
    Hi Riders

Ben net terecht gekomen op de Nederlandstalige site waarvan ik het bestaan eerder niet kende. Ik vermoed dat deze kaarten hun succes toch hebben bij de BeNe-riders, maar is dat ook zo?
    Graag zou ik eens peilen hoe populair de Freeride maps zijn?
    (http://www.freeridemap.nl)
    Wie onder jullie gebruikt ze?
    Vormen deze maps louter een toegevoegde waarde of baseren jullie je trips voornamelijk op deze maps?
    Welke nadelen ondervinden de gebruikers?

Thanks voor jullie reacties!

Kuro
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 1 maart 2015 路 19:26
    Ik heb ze gebruikt tijdens LII. Prima kaarten met net dat beetje extra. De basis zijn de kaarten die je ook elders koopt maar dan nu met freeride zones nagetekend in 3 verschillende niveaus.
    Overweeg je een detailkaart van het gebied dat je gaat bezoeken en als Frreridemaps er een heeft dan zou ik die nemen.
    Wie niet chased moet veel weken boeken!
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 1 maart 2015 路 19:52
    Ik heb er een aantal, maar ik gebruik ze weinig. Dat komt doordat ik meestal niet ski in de gebieden waar ik FR kaarten van heb. Waarschijnlijk omdat er zoveel andere gebieden zijn om te skiën. 馃槂 Voorlopig heb ik alleen de Monte Rosa kaart gebruikt gedurende een weekend.
    Ik heb besloten om voorlopig geen FR kaarten meer te kopen, tenzij ik vrij zeker ben naar het betreffende gebied te gaan en ik de kaart ook van tevoren kan zien. Dit laatste, omdat ik al een paar keer teleurgesteld ben in de kwaliteit van het gebodene.
    De kaarten van de Zwitserse gebieden zijn op basis van de kwalitatief uitmuntende Swiss Topo maps. Kaarten van gebieden buiten Zwitserland bieden die kwaliteit niet altijd. Ik heb bijvoorbeeld de kaart van Oberstdorf en Monte Rosa, en daarvan is de resolutie van de onderliggende topokaart eigenlijk veel te grof om je goed op te kunnen oriënteren. Dit lijken mij opgeblazen 1 : 50.000 kaarten, behalve dan de kleine stukjes Duitsland op de Oberstdorfkaart, die wel 1 : 25.000 kwaliteit tonen. Ook vind ik de hoeveelheid routes ingekleurd op de Oberstdorfkaart vrij marginaal.
    De kaart van Sankt Anton is daarentegen wel goed, betere topokaart (hoewel het nog steeds een opgeblazen 1 :50.000 kaart lijkt) en heel veel hellingen ingekleurd met freeride mogelijkheden. Het verneukeratieve is, dat alleen deze goede kaart als voorbeeld wordt gebruikt in de verschillende webshops, ook als je een andere kaart hebt geselecteerd, waardoor je nooit zeker weet welke kwaliteit je in huis haalt als je online een kaart bestelt van een ander gebied dan Sankt Anton.
    Ik geef zelf dus de voorkeur aan gewone goede topokaarten, op schaal 1:25.000, omdat die over het algemeen meer waar bieden voor hun geld. Minimaal €19,50 voor een FRkaart vind ik wat veel geld voor een beperkt kaartblad. Het zou al een hoop schelen als in plaats van elke keer dezelfde Lawinekennis en andere Sicherheitsinfo, op de achterkant ook een kaart gedrukt zou worden, of uitgebreidere route-informatie. Want nu we het daar toch over hebben, op de kaart staan af en toe rode uitroeptekens als het een gevaarlijk punt is, maar niet altijd is duidelijk wat dit gevaar behelst. Daar zouden ze bijvoorbeeld best wat scheutiger met informatie kunnen zijn.
    Als laatste punt, en dan stop ik met mopperen, de inkt van de Monte Rosa kaart toont zich na drie dagen gebruik weinig slijtvast. Hier zouden de makers van de FR maps bijvoorbeeld te rade kunnen gaan bij de Franse of Noorse topodienst, hoe ze dat beter (€19,50 waardig) kunnen krijgen.
    Wat natuurlijk wel een voordeel van de FR map is, is dat je het skigebied overzichtelijk op één kaart hebt (behalve dan bij die mislukte Oberstdorf kaart), terwijl je anders toch vaak een paar aansluitende 1 : 25.000 kaartbladen moet aanschaffen wil je het hele gebied kunnen overzien. Maar hé, in het laatste geval ben je dan wel klaar als een keer een tourtje wil maken naar die top of dat veldje net buiten het gebied, als de poeder ter plaatse op is. 馃槈
    Welke kaart heb je op het oog? 馃榾
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 2 maart 2015 路 08:58
    Kijk dat is duidelijk.
    White room,Pillow lines,I rule
  • Kuro
    Advanced
    Kuro op 2 maart 2015 路 10:06
    Inderdaad mooie uiteenzetting waarvoor dank!
    Ik was aan het kijken voor de maps van Chamonix eigenlijk ...
  • Yves
    Advanced
    Yves op 2 maart 2015 路 11:08
    Ik heb er verschillende, met als meest gebruikte die van Engelberg (ook het gebied waar we meest langsgaan). Het zijn 'dure' versies van standaard topos, maar het inkleuren van de mogelijke routes is zeker handig voor gebieden die je niet goed kent.

Lokaal vind je vaak goedkopere alternatieven, vaak ook met routes. Heb er zo voor ong. 10 euro één op de kop getikt voor Via Lattea en omgeving: Sauze d'Oulx, Sestrière, Pragelato, MontGenèvre en co.

Als je thuis aan het plannen wil slaan (wat sowieso beter is) ben je met de freeride maps, zeker in combinatie met de routes hier, behoorlijk goed af. Weet niks van het kwaliteitsverschil tussen de verschillende landen, ik heb alleen een stel Zwitserse en die zijn wel behoorlijk in orde.
  • AlexanderHurk
    Beginner
    AlexanderHurk op 2 maart 2015 路 11:58
    Ik heb de kaart van zillertal (gebruikt in hoch-fugen) en vind de kaart zeker wel handig! Vooral de ingetekende freeride gebieden bieden een mooi houvast om je te orienteren. Kwaliteit van deze kaart vond ik goed maar ik heb niet zoveel vergelijkingsmateriaal als Emmer.
    Ik zou ze aanbevelen, zeker als je (zoals mij) nog geen tientallen jaren met hoogte kaartjes werkt.
    Riding on the edge!
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 2 maart 2015 路 12:33
    Inderdaad mooie uiteenzetting waarvoor dank!
    Ik was aan het kijken voor de maps van Chamonix eigenlijk ... Kuro op 2 mrt. 2015 10:06

Chamonix kan ik je niet bieden. Voor iets van €16 bij IGN online of €21 bij bijvoorbeeld Zwerfkei kun je de water- en scheurvaste 1:25.000 IGN topokaart kopen (3630 OTR). De gewoe topo is iets van 5 euro goedkoper. Deze kaart bestrijkt iig het gebied van de Mont Blanc tot en met Vallorcine. Voor en achter met kaart bedrukt (plastic versie), dus lekker handzaam.
    De FR kaart van Chamonix ken ik nog niet. Hier hoop ik voor dat ze juist niet de 1 : 25.000 IGN kaart als basis hebben gebruikt. Op de betreffende kaart gebruiken ze namelijk 10 m als verticaal interval voor de contourlijnen.
    Dat maakt hellingshoeken bepalen sowieso al lastig, laat staan als er ook nog kleuren voor de verschillende freeride-gradaties overheen geprint worden. Ik ben wel benieuwd hoe de FR-kaart van Chamonix er dan wel uitziet.
  • tjoep2
    Beginner
    tjoep2 op 2 maart 2015 路 19:37
    Ik geef zelf dus de voorkeur aan gewone goede topokaarten, op schaal 1:25.000, omdat die over het algemeen meer waar bieden voor hun geld. Minimaal €19,50 voor een FRkaart vind ik wat veel geld voor een beperkt kaartblad. Het zou al een hoop schelen als in plaats van elke keer dezelfde Lawinekennis en andere Sicherheitsinfo, op de achterkant ook een kaart gedrukt zou worden, of uitgebreidere route-informatie. Want nu we het daar toch over hebben, op de kaart staan af en toe rode uitroeptekens als het een gevaarlijk punt is, maar niet altijd is duidelijk wat dit gevaar behelst. Daar zouden ze bijvoorbeeld best wat scheutiger met informatie kunnen zijn.Emmer op 1 mrt. 2015 19:52 +1
    Heb zelf 3 FR maps. Goeie kwaliteit vind ik. Maar voor mij volstaat een goedkopere gewone (niet water en scheurvaste) topo
  • Sahne1981
    Beginner
    Sahne1981 op 2 maart 2015 路 22:14
    [mention="/profile/26486"]@AlexanderHurk[/mention]: staat Konigsleiten ook op de FR Zillertal Nord map? Of is dit enkel Hoch Fugen/ Kaltenbach kant..
  • tjoep2
    Beginner
    tjoep2 op 2 maart 2015 路 22:47
    @Sahne1981 nope, enkel Hochfügen Kaltenbach kant
  • mhilberts
    Beginner
    mhilberts op 2 maart 2015 路 22:52
  • Sahne1981
    Beginner
    Sahne1981 op 3 maart 2015 路 14:19
  • SamSam
    Beginner
    SamSam op 4 maart 2015 路 09:15
    Heeft iemand ervaring met de electronische versies die beschikbaar zijn op magicmaps.de (http://www.magicmaps.de/shop/produktliste/kategorie/freeride-map.html...)?

En is het noodzakelijk om de software Tour explorer 7 aan te schaffen om die mappen te kunnen bekijken of kan dat ook met gratis software?

Ik geraak niet op tijd aan de fysieke kaart voor Oberstdorf en Montafon dus ik overweeg de electronische versie. Een gewone stafkaart kan inderdaad ook handig zijn maar hoe meer info over waar mogelijke routes zijn, des te beter lijkt mij?!
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 9 maart 2015 路 11:45
    Inmiddels ook gebruikservaring met de Freeride map van Zillertal Nord. Ja, wilt toch een kaart hebben als je buiten de gebaande paden gaat en de post nog niet met de DAV/ÖAV kaart langsgekomen is. 馃槥
    In het weekend is die post wel langsgekomen en kan ik vertellen dat de FR kaart inderdaad de opgeblazen 1 : 50.000 DAV/ÖAV kaart als ondergrond heeft. Deze kaart is al wat ouder, waardoor bijvoorbeeld nieuwere liften niet op de FR kaart staan.
    Dit weekend hebben we weer gemerkt dat je oriënteren of je weg zoeken op een 1 : 50.000 lastig is, ook al is de kaart opgeblazen tot 1 : 25.000 schaal. Nodige details, als bijvoorbeeld de loop van beekjes en de diepte van hun beddingen of de aanwezigheid van hutjes, ontbreken gewoonweg.
    De FR kaarten van gebieden buiten Zwitserland hebben dus hun manco's.
    Verder geldt voor alle FR kaarten dat, ondanks dat ze op water- en scheurvast plastic zijn gedrukt, je er toch voorzichtiger mee om moet gaan dan je in eerste instantie verwacht van zo'n dure kaart. De inkt ligt er weinig slijtvast op zoals ik al eerder schreef, waardoor je bijvoorbeeld ook moet uitkijken met je gemorste Skiwasser. Als dat opdroogt en je vouwt daarna je verkleefde kaart uit, dan blijft de inkt van de ene kaarthelft aan die van de andere plakken. 馃槥 ...Waar zaten we ook alweer en waar moeten we nu naar toe? 馃槂

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro