Ik merkte vorig jaar dat mijn jas ook minder waterafstotend begon te worden. Toen heb ik deze eerst gewassen met nikwax tech wash en daarna geprobeerd weer waterafstotend te maken door te wassen met nikwax TX direct wash-in. Ik kan niet anders zeggen dat het resultaat teleurstellend was. De jas is uiteraard door het wassen weer schoon geworden maar niet extra waterafstotend.
Nu was ik een paar maanden geleden bij de bever en gaf een medewerker mij het advies om het volgende te doen:
1. Was de jas (uiteraard met wasmiddel voor waterafstotende stoffen zoals tech wash van nikwax).
2. Terwijl de jas nog nat is deze goed in te spuiten met:
http://www.bever.nl/granger-s-onderhoud-tent-gear-waterproofer-3g11c30...
3. Het impregneermiddel in te strijken (uiteraard mits het wasvoorschrift van de jas dit toe laat, in mijn geval kon dit op de laagste strijkstand).
4. De jas op laten drogen.
Ik heb dit gedaan en het resultaat heeft me absoluut verbaasd. De jas is naar mijn mening net zo waterdicht als toen ik hem gekocht heb. Zowel dikke sneeuwbuien afgelopen wintersport als enorme regenbuien in NL zijn nog niet door de jas heen gedrongen. Zelfs de plekken waar het altijd het eerst doorheen trekt zoals onder de hengels van mijn rugzak blijft alles op dit moment droog.
Absoluut aan te raden dus!