Wassen skijas

• Luukie25
    Advanced
    Luukie25 op 2 maart 2015 路 09:18
    Dit is wel een durftevragen waard.. 馃槈 Na een aantal treeruns is mijn jas (Salomon) wat vies geworden, maar wel afwasbaar met een vochtige doek. Ik wil m dus even wassen, maar ben even op zoek naar een tip voor wasmiddel. Aangezien de jassen zo super (20k/20k) ademend en waterdicht zijn wil ik dat niet verpesten. Ik dacht zelf aan de Toko (Eco) textile wash. Iemand ervaringen? Of andere tips?

Thanks!
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 2 maart 2015 路 09:43
    Ik gebruik zelf Nikwax Techwash. Werkt helemaal prima. Mogelijk daarna nog een keer wassen met Nikwax TX-Direct wash-in om de waterafstotendheid (niet waterdichtheid) te herstellen.
  • Ghini
    Advanced
    Ghini op 2 maart 2015 路 10:24
    Ik gebruik altijd Grangers, maar nikwax kan ook.. Toko ken ik niet.. Ik heb het dan wel over gore-tex maar uiteindelijk zijn het allemaal 3 laags shells dus maakt ws niet zoveel uit.
    Wassen is goed. Eerst gewoon wassen, daarna DWR herstellen.

Hier een goede video met uitleg enz:

Mocht je meer willen weten over outerwear, shells, gore-tex enz:
    http://blistergearreview.com/features/outerwear-101...
  • sanno
    Tourist
    sanno op 2 maart 2015 路 12:53
    ja al die felle kleurtjes daar zie je het vuil wel erg snel op. Ik heb een zelfde soort dilemma. op zich zou ik mijn jas wel moeten wassen, maar ik vrees dat het resultaat met allerlei mooie spulletjes wassen altijd minder is dan het de fabrieks af product. Dus ik probeer het ergste vuil gewoon met de hand en lauw water eraf te krijgen. Een echte was doe ik wel voordat ik mijn jas opberg voor zijn zomerrust.
    Gebruik zelf of Nikwax of Grangers.
    Toerisski
  • Ghini
    Advanced
    Ghini op 2 maart 2015 路 13:20
    ^ De DWR hetzelfde krijgen als uit de fabriek gaat je ws niet lukken nee..wassen zelf kan echt geen kwaad.. Die wasmiddelen zijn ook niet super speciaal ofzo.. Gewoon instructies volgen.. Met de hand en lauw water kan natuurlijk ook geen kwaad, wrijven en borstelen daarentegen zorgen er juist voor dat vuil er moeilijker uit gaat..
  • BasV
    Beginner
    BasV op 2 maart 2015 路 17:06
    Ik merkte vorig jaar dat mijn jas ook minder waterafstotend begon te worden. Toen heb ik deze eerst gewassen met nikwax tech wash en daarna geprobeerd weer waterafstotend te maken door te wassen met nikwax TX direct wash-in. Ik kan niet anders zeggen dat het resultaat teleurstellend was. De jas is uiteraard door het wassen weer schoon geworden maar niet extra waterafstotend.

Nu was ik een paar maanden geleden bij de bever en gaf een medewerker mij het advies om het volgende te doen:

1. Was de jas (uiteraard met wasmiddel voor waterafstotende stoffen zoals tech wash van nikwax).

2. Terwijl de jas nog nat is deze goed in te spuiten met:
    http://www.bever.nl/granger-s-onderhoud-tent-gear-waterproofer-3g11c30...

3. Het impregneermiddel in te strijken (uiteraard mits het wasvoorschrift van de jas dit toe laat, in mijn geval kon dit op de laagste strijkstand).

4. De jas op laten drogen.

Ik heb dit gedaan en het resultaat heeft me absoluut verbaasd. De jas is naar mijn mening net zo waterdicht als toen ik hem gekocht heb. Zowel dikke sneeuwbuien afgelopen wintersport als enorme regenbuien in NL zijn nog niet door de jas heen gedrongen. Zelfs de plekken waar het altijd het eerst doorheen trekt zoals onder de hengels van mijn rugzak blijft alles op dit moment droog.

Absoluut aan te raden dus!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro