Gudauri skitripje + map

• sanno
    Tourist
    sanno op 2 maart 2015 · 15:41
    Afgelopen week in Gudauri geweest. De trip liep iets anders dan gepland door een gebrek aan mensen die skiles konden geven. Een gebrek aan skileraren was er echter niet, die zag je overal en nergens. Zoals een snowboardster die wel skiles wilde geven op haar snowboard en veel erg soepel in de knieen zijnde mannen met lege blikken en een flesje chacha of wodka in de binnenzak.

Dus in plaats van 's ochtends de kinderen droppen bij de skischool. Na bijna 20 jaar weer eens echt skiles gegeven. Mijn nachtmerrie kwam weer terug skiles geven aan kinderen wat een verschrikking je zou er bijna van gaan drinken of snowboarden. Gelukkig was het strak blauw de hele week anders had ik ook nog het geklaag van mijn vrouw waarom we weer niet naar Phuket waren gegaan om wat zon te pakken. Daarnaast is zon wel zo prettig in Gudauri omdat alles boven de boomgrens is. (1950-3300)

Gelukkig was het na 3 dagen wel genoeg en kon ik de volgende dag met 3 Finnen een dagje op stap. Zij waren met een groep van 7 waarvan er 4 die dag gingen heliskien en de 3 ongelukkigen mij meenamen.

Na een afdaling warm skien was het alweer 11uur (de liften gaan open om 10uur) en was de toplift naar Sadzele open. Vandaar gingen we het terrein in met een korte afdaling naar het zadel tussen Sadzele West en Bidara Main. Je kan ook meteen doorskien naar beneden maar door de extra hike kom je uit in een andere bowl die veel meer noord is en minder bereden is waardoor de sneeuw langer goed blijft.

Bij het zadel aangekomen gingen de skis en snowboard op de tas voor een 45min hike de Bidara op. We waren net te laat om als eerste de graat op te lopen. Een groep van 7 ging ons vooraf. Er was nog hoop dat ze net onder de top door zouden traverseren, maar helaas liepen ze net als wij door naar de top.

Na die 7 gasten was er nog steeds wel ruimte tussen de sporen maar een maagdelijk veld was ver te zoeken. Aan de andere kant was het ongelooflijk dat er nog zoveel poeder was een week nadat er voor het laatst sneeuw gevallen was.

Onderaan het eerste stuk deed de groep voor ons hun vellen weer onder om rechtsaf weer naar boven te lopen. Wij gingen echter linksaf verder het dal in richting Kobi.

Na een vlak stukje kwamen we uit bij een leuke kom. Hier was de poeder nog steeds prima, hoewel het moeilijk was om alle rotsen te ontwijken die net onder de sneeuw verborgen lagen.

En daarna door naar de weg. Verstandig is om een taxi te bellen op het moment dat je bovenaan staat. Helaas had geen van ons een telefoonnummer van een taxi. Aan de andere kant is het gebruikelijk om te stoppen en voor ene kleine vergoeding mensen mee te nemen en daar rekenden we op. echter bleek dat de weg vrijwel alleen gebruikt wordt door vrachtwagens of taxi's.

Gelukkig stond er beneden een taxi op een andere groep te wachten die weer iemand opbelde voor het vervoer terug. Op het punt waar wij uitkwamen komt op een route direct vanaf Sadzele west (noordhang) uit. Dan hoef je niet te hiken en die route wordt dus veel gebruikt en is een soort skiroute (zie sporen boven de bus)

Na een rit met nog 2 Russen in een oude Landcruiser met een behoorlijke versplinterde voorruit en een slapend bijrijder kwamen we weer bij de lift in Gudauri. De taxi rit kost ongeveer 60-70 Lauri = €25-30.

Daar was het tijd voor een lunch. En even later sloten de 4 Heliskiers ook aan. Zij hadden 5 drops gehad en ieder €550 armer. Niemand was onder de indruk. De runs waren kort, vlak en de poeder niet bijzonder. Daarnaast had ik ze al eerder die week mensen zien droppen op een plek waar je in 20 minuten hiken ook kan komen. Tuurlijk een heli is sneller, maar je hoopt toch ook vooral exclusiever. Al met al zou ik liever ergens anders gaan heliskien dan met Heliksir.

Na de lunch nog wat korte runs gemaakt die weer uitkwamen in het gebied. niet bijzonder veelal kort en erg slush. Als afsluiter Chrdili op geskind, maar er was ook een bootpack pad wat vrijwel net zo makkelijk zou zijn geweest.

Vanaf de top van Chrdili nog een erg lekker afdaling gemaakt terug naar het hotel.

Hieronder heb ik een kaartje in elkaar geknutseld en wat lijnen ingetekend. Gudauri is redelijk overzichtelijk en vrij makkelijk te navigeren. Door de zuidelijke ligging is de invloed van de zon groot en moet je goed opletten welke expositie de afdaling heeft om de goede sneeuw te krijgen.

Conclusie:
    Gudauri is een leuke exotische bestemming met veel mogelijkheden en vriendelijke prijzen. Zeker een keer het proberen waard.

In Hotel Marco Polo onderaan de lift is een zwembad en sauna. Neem eens een kijken bij Heliksir en loop daarna door naar het Spa center. Pak een handdoek en neem een duik in het nogal koude zwembad water.

Poolen of bowlen kan ook in Marco Polo.

Neem ook de tijd om een (mid)dag in Tblisi rond te kijken. Erg leuk.

Geniet van het heerlijk maar nogal stevige Georgische voedsel en wijnen.
    Toerisski
  • Guy.
    Advanced
    Guy. op 2 maart 2015 · 15:58
    Mooi avontuur! Gudauri staat ook op mijn lijstje.
  • evan
    Advanced
    evan op 2 maart 2015 · 16:12
    Mooie trip en prima verslag.

Mijn nachtmerrie kwam weer terug skiles geven aan kinderen wat een verschrikking je zou er bijna van gaan drinken of snowboarden.sanno op 2 mrt. 2015 15:41Er zijn mensen die die drie activiteiten tamelijk succesvol combineren.
  • sanno
    Tourist
    sanno op 2 maart 2015 · 16:32
    @evan als je zo de quote terugleest dan staat het er nogal scherp. In de tekst sloeg het vooral op de zin erboven.
    Niets tegen snowboarden, kinderen of alcohol, maar alles met mate.
    Toerisski
  • evan
    Advanced
    evan op 2 maart 2015 · 17:11
    @sanno, anything you write can and will be used against you.
    Ik dacht dat die boodschap in Rusland inmiddels alom bekend was. 😉

Maar ik zou natuurlijk ook liever zelf gaan shredden in plaats van kinderen les te geven, hoe leuk ik dat ook vind en al was het mijn eigen kroost.
  • BasV
    Beginner
    BasV op 2 maart 2015 · 17:16
    Mooi verslag, gaaf om eens wat verderop de sneeuw op te zoeken!

Over die leraren komt we wel bekend voor. Mijn eerste snowboard leraar in een klein Tsjechisch dorp had de gewoonte om bovenaan de te zeggen, ik doe het nu voor, jullie moeten het zelfde doen, naar beneden te gaan, joint op te steken en te kijken hoe wij naar beneden kwamen. Hij is in die week geloof ik 2 keer ontslagen maar ook weer aangenomen omdat er niemand anders was die snowboardles kon geven 😞
  • rik
    Expert
    rik op 2 maart 2015 · 18:48
    Tof verslag en schilderij 😃
    Is er eind maart/ begin april nog voldoende sneeuw om te freeriden daar, of is het dan meer op hoogte te zoeken op Mt.Kazbek bv.? groetjes, Rik
  • Nicky
    Advanced
    Nicky op 2 maart 2015 · 20:38
    Mooi exotisch avontuur!
  • sanno
    Tourist
    sanno op 3 maart 2015 · 07:10
    @rik ik heb geen idee of er nog genoeg sneeuw is eind maart. sprak een boarder die vertelde dat er vorig jaar heel weinig sneeuw was en dat zou te maken hebben dat er in Sochi veel sneeuw moest zijn vanwege de Spelen (en neerslag of juist geen neerslag is maakbaar).

Dit jaar was er volgens hem best veel sneeuw, maar tot hoelang het rijdbaar blijft is voor mij moeilijk in te schatten. Er zou deze week weer sneeuw vallen.
    ik denk dat eind maart de lagere delen moeilijk gaan worden omdat de zon steeds sterker wordt, maar boven de 2500m zal het nog wel gaan. Er zijn dan veel mogelijkheden voor korte (lift-assisted) tourtjes. Het skigebied schijnt open te zijn tot eind mei, dus wie weet is het wel prima te doen.

Diezelfde boarder was vorig jaar in mei naar Kazbek gegaan. Maar toen zat het weer tegen. Er is daar wel een hut op 3600m van waaruit je mogelijk dagtours kan maken. Echter, geen idee of de hut open is eind maart/begin april. www.bethlemihut.ge
    NB Kazbek ligt op de grens van Rusland en Georgie. ik begreep dat de Georgische zuidflank 45 graden is en nogal exposed is. De Noordflank is minder steil, maar wel op Russisch grondgebied, met alle potentieel extra problemen van dien.

Een andere optie is om met de gudauri freeride guides op stap te gaan. Zowel toeren als lift-assisted. Ze hebben ook een freeride tour week van 2 tot 10 mei. www.freeride.ge (website is in het Russisch, maar tenminste 1 van de gidsen spreekt Engels)
    Toerisski
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 3 maart 2015 · 14:35
    Lekker! Leuk verslag en goede info, dank je wel!
    Als je door de drank ooit onverhoopt wilt gaan snowboarden, wil ik je wel lesgeven hoor. 😋 😋 😋 😋
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • koen_djfistel
    Advanced
    koen_djfistel op 4 maart 2015 · 01:13
    "Niets tegen snowboarden, kinderen of alcohol"
    Je weet niet wat je zegt ... 😃 😃 😃
    zalig verslagske ; méér vandat!!!
    sbs roelz
  • RP
    Advanced
    RP op 4 maart 2015 · 09:08
    @sanno lekker verslag hoor
    Explore the Outdoor!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro