Rare plekken op belag na waxen

• RuBeL
    Beginner
    RuBeL op 3 maart 2015 · 15:29
    Hallo wepowderaars,

Ik heb vorige week voor het eerst zelf mijn ski's gewaxt. Het ging eigenlijk best prima tot aan het afschrapen van de overtollige wax. Toen merkte ik dat ik op sommige plekken volgens mij er teveel af schraapte en deze rare 'schaafwonden' op het belag kreeg waar geen wax zat.
    Heb ik er nou teveel van af gehaald of hoe kan ik dit volgende keer vermijden?

• markindealpen
    Beginner
    markindealpen op 3 maart 2015 · 15:33
    Volgens mij ben je nog niet klaar met schrapen. Dit is overtollige wax volgens mij.
  • BasV
    Beginner
    BasV op 3 maart 2015 · 15:35
    Precies wat ik wilde zeggen. Al het witte ziet er uit als wax die er nog afgeschraapt moet worden.
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 3 maart 2015 · 15:47
    Ben geen expert, maar ik zou er zelf nog even met de strijkbout overheen geen en dan lekker doorschrapen & borstelen.
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • Teleaddict
    Advanced
    Teleaddict op 3 maart 2015 · 15:52
    zelfde reactie als Mark en Bas. Simpele check: ff met je nagel schrapen. Haal je er een krulletje wax vanaf? Dan doorschrapen.
    http://verticaldissidents.net
  • RuBeL
    Beginner
    RuBeL op 3 maart 2015 · 15:55
    Ah, kijk. Stomme beginnersfout dan.
    Heb er wel redelijk veel kracht op gezet en kwam er moeilijk af dus dacht dat het meeste er wel vanaf was, maar toch niet dus ;P

Kan het kwaad als dit erop blijft, want m.i. ski je het overtollige er toch redelijk snel vanaf?
  • BasV
    Beginner
    BasV op 3 maart 2015 · 16:01
    Ik zou het toch aanraden het er af te halen. Te veel wax laat je niet beter glijden wat natuurlijk het idee is van het waxen. En als er een (te) dikke laag wax onder je ski's zit is de kans ook aanwezig dat hier juist troep in blijft zitten, wat natuurlijk helemaal niet de bedoeling is.
  • markindealpen
    Beginner
    markindealpen op 3 maart 2015 · 16:03
    Zorg dat je schraper erg scherp is/ de hoeken dan. Dat helpt enorm
  • Hessel
    Beginner
    Hessel op 3 maart 2015 · 16:04
    Ah, kijk. Stomme beginnersfout dan.
    Heb er wel redelijk veel kracht op gezet en kwam er moeilijk af dus dacht dat het meeste er wel vanaf was, maar toch niet dus ;P
    Kan het kwaad als dit erop blijft, want m.i. ski je het overtollige er toch redelijk snel vanaf? RuBeL op 3 mrt. 2015 15:55

Hangt er vanaf. Wil je er een wedstrijd mee winnen dan afschrapen en borstelen, anders kost het al gauw een paar tienden 😃

Anders ben je het op een beetje harde kunstsneeuw wel redelijk snel kwijt. Mooier als het netjes geschraapt is en ook beter voor milieu en zo, maar heel veel maakt het niet uit (tenzij er echt bulten wax op je belag uitsteken natuurlijk).
  • evan
    Advanced
    evan op 3 maart 2015 · 16:45
    Lijkt me een gevalletje van belagschurft. Is goed te behandelen met een schraper.
  • Ghini
    Advanced
    Ghini op 3 maart 2015 · 17:06
    Te veel wax afschrapen bestaat eigenlijk niet, wax zit in je belag, niet er op.. Te veel aanbrengen bestaat wel..is gewoon zonde.. Flink schrapen, flink borstelen. Lekker vaak doen, wordt je er vanzelf goed in..en zo blijft je belag ook sterk..
  • Surfertje
    Beginner
    Surfertje op 3 maart 2015 · 18:59
    Neutronenkorrels geprobeerd?
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 3 maart 2015 · 19:18
    Het spijt me te moeten zeggen maar je skis zijn 100% verpest. Daar kun je niet meer op skien. Je kunt ze beter naar mij opsturen.

(Of wat zij zeiden)
    White room,Pillow lines,I rule
  • Hessel
    Beginner
    Hessel op 3 maart 2015 · 19:46
    Neutronenkorrels geprobeerd? Surfertje op 3 mrt. 2015 18:59
    Heb je nog een doosje staan? Mijne zijn op. Ik gebruik nu tandpasta met microkorrels maar werkt toch minder (vooral die pepermuntlucht is niet te harden)
  • Surfertje
    Beginner
    Surfertje op 3 maart 2015 · 19:56
    Ik heb nog redelijk wat staan maar mijn oude moedertje heeft last van scheurgras dus kan er geen afstaan van doen helaas.
    Je kunt de firma VJ proberen.
  • RuBeL
    Beginner
    RuBeL op 3 maart 2015 · 21:36
    Shit he had niet verwacht dat het zo ernstig was.
    Moet ik mijn ski's maar meer Vitamine P geven om de belagschurft te voorkomen.
  • Teleaddict
    Advanced
    Teleaddict op 4 maart 2015 · 10:44
    detail geneuzel:
    sneeuw is flink abbrassief. (schurend/schrapend). Dat schraapt de wax er wel vanaf. Maar dat gebeurd net als met plamuren. Het trekt een beetje uit de porien mee. Ofwel, hoe beter je schraapt en borstelt, hoe minder de sneeuw vat heeft op je wax en dus bij het schrapen niet je porien leeg trekt.
    Je wax blijft dus beter en langer zitten, en dus langer glijden. 😃
  • Rutger
    Advanced
    Rutger op 4 maart 2015 · 11:45
    Prima dus na het waxen een nachtje laten uitharden, dan schrapen.. anders trek je deel weer uit de porien..
    The object in life is not to be on the side of the majority,
  • Mars
    Tourist
    Mars op 4 maart 2015 · 12:42
    Prima dus na het waxen een nachtje laten uitharden, dan schrapen.. anders trek je deel weer uit de porien.. Rutger op 4 mrt. 2015 11:45

Een nacht laten uitharden hoeft niet.

Als het belag wilt reinigen warm schrapen. Anders laten afkoelen naar kamertemp. Dat duurt niet zo lang.
  • Constant
    Beginner
    Constant op 4 maart 2015 · 20:12
    Ik lees heel geschraapt, maar één reactie met borstelen. En dat terwijl borstelen zoveel belangrijker is dan schrapen. Je begint met borstelen en eindigt met borstelen.
    Beginner , beginner en nog eens een beginner..................
  • SaintUsuge
    Beginner
    SaintUsuge op 4 maart 2015 · 22:38
    Inderdaad zit er nog gewoon te veel wax op. Je schraper scherp maken en door krabben totdat je er geen wax meer af kunt halen. Daarna stevig borstelen. Als ik zo kijk dan ben je nog niet halverwege met schrapen.
    Mijn ervaring is dat ik mijn ski's tip top behandeld wil hebben. Als je gewoon skiet merk je er niet veel van of ze tip top of zo/zo geprepareerd zijn maar als je lang over vlakke stukken moet traverseren of je zelf vooruit moet drukken met je stokken dan merk je het verschil wel degelijk en ben je blij als je je skies goed geprepreerd hebt.
  • tjoep2
    Beginner
    tjoep2 op 5 maart 2015 · 08:58
    vraagje: hoe slijpen jullie je schraper bij?
    Ik koop meestal gewoon een nieuwe 😞
  • svenk
    Advanced
    svenk op 5 maart 2015 · 09:03
    Ik koop meestal gewoon een nieuwe 😞 tjoep2 op 5 mrt. 2015 08:58
    Over een vlakliggend schuurpapiertje halen.
    If in doubt, don't go out!
  • Teleaddict
    Advanced
    Teleaddict op 5 maart 2015 · 09:58
    @tjoep2 met je kantenslijper. 88 graden werkt bij mij het lekkerste!! ;p
    alleen dan wel met je vijl en niet met je diamant vijl. 😉

@Constant 2x borstelen? ik neem aan dat je dat bedoeld voor het waxen en niet voor het schapen??
  • marckq
    Expert
    marckq op 5 maart 2015 · 12:06
    Idd overtollig wax, kan geen kwaad om door te skiën, zorg er wel voor dat je kanten schoon zijn. Als je de potentie om als eerste beneden te willen zijn dan zou ik het er pas afkrabben. Let wel plaatje goed gebruiken en dan met name in de juiste richting. zelf laat ik mijn wedstrijd kids elke avond de ski's waxen maar deze krabben hun ski's tijdens trainingsweken niet af. succes
  • Teleaddict
    Advanced
    Teleaddict op 5 maart 2015 · 12:16
    @Marckq ben nieuwsgierig naar je note over "zorg dat je kanten schoon zijn". Waarom? Breekt wax die daar zit niet zeer gemakkelijk weg zodra je je ski op z'n kanten zet?
    Met de juiste richting bedoel je alleen krabben van voor naar achter?
    Ook wel benieuwd naar waarom je je kids niet laat schrapen.
    Verder geen vragen 😉
  • Mars
    Tourist
    Mars op 5 maart 2015 · 13:12
    Ik koop meestal gewoon een nieuwe 😞 tjoep2 op 5 mrt. 2015 08:58

Daar geeft het van Holmenkol, Toko etc tooltjes met een schaafje voor.
    Ze kosten 35 tot 50 Euro

Ik gebruik deze. Was 5 Euro op de rommelmarkt en werkt net zo goed.
  • marckq
    Expert
    marckq op 5 maart 2015 · 13:49
    @teleaddict, Idd het plaatje van voor naar achter maar niet met de raak zijde voor! er is een verschil tussen schrapen en af steken. Uiteindelijk breekt wax ook van de kant maar niet in 1 keer. Geloof me, er is niet op te skiën. waarom zij niet krabben tijdens trainingsweken is omdat wax ook het belag beschermt tegen vervuiling van de sneeuw. als je regelmatig waxt zal je eerst de oude wax er af moeten schrapen/krabben en dan zie je bij de wax die er af komt dat de bv rode wax niet meer rood is. Dan is het belag vervuild. en zal je een aantal handelingen moeten doen. omdat zoveel mogelijk te voorkomen laat ik de leden elke avond de oude (vervuilde) wax eraf halen en de ski opnieuw inwaxen en enkel de kanten schoon. let wel in een wedstrijd periode laat ik ze juist wel de ski afkrabben. Bij nog meer vragen hoor ik het wel 😉
  • Constant
    Beginner
    Constant op 5 maart 2015 · 18:16
    [mention="/profile/11692"]
    [mention="/profile/10455"][mention=10455]@Constant[/mention][/mention] 2x borstelen? ik neem aan dat je dat bedoeld voor het waxen en niet voor het schapen?? [post]Teleaddict op 5 mrt. 2015 09:58[/post][/mention]
    voor het waxen en na het schrapen. 😉.

Als je eenmaal zo'n borstel op een boormachine hebt gebruikt, wil je nooit meer met de hand borstelen.
    Beginner , beginner en nog eens een beginner..................
  • Teleaddict
    Advanced
    Teleaddict op 5 maart 2015 · 20:40
    @Marckq thanks voor de details. Ik denk dat ik jou precisie oversla. Ben geen racer en nog glij met m'n huidige methode altijd nog veel beter dan m'n vrienden. 😉 Van het vuile belag herken ik wel als ik nieuwe wax aanbreng en, zeg, 5x verhit (met afkoelen tussendoor). Het vuil komt dan "boven drijven" en schraap ik er daarna vanaf.

@constant boormachine rules!! 😃 zal ook voor het waxen eens kijken wat het doet.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro