mammut ride protection 22

• GuyF
    Beginner
    GuyF op 6 maart 2015 路 15:09
    Dit jaar heb ik de freeride smaak serieus te pakken. Dit vooral door 3 dagen met een gids op pad te gaan in Sankt Anton en natuurlijk dankzij de wepowder community die ik al een tijdje volg 馃槂.

Als uitrusting is een paar goede ski's (soul7 in mijn geval) en boots niet voldoende.
    Safety academy 1 is al in mijn bezit .. en gelezen 馃槈.
    Ik sta op het punt op de mammut element set te bestellen en dat moet je natuurlijk ergens insteken.
    In welke rugzak, dat is nu juist de moeilijkste vraag. Hier op het forum heb ik al redelijk wat opzoekwerk verricht.

Vorige weekend heb ik in Oostenrijk 2 modellen gepast.
    De ortovox free rider 24 (die zat echt wel goed, maar normaal gezien zou ik met mijn lengte van 1m81 de 26 nodig hebben) en een mammut R.A.S.

Maar mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar een mammut ride protection 22 omdat je deze zonder airbag kan kopen en dus voorlopig die kost niet hebt.
    De verwijderbare airbags zijn ook een voordeel zodat ik de rugzak ook nog kan gebruiken voor mtb- en wandeltochten,

Dr Gear is blijkbaar content van het kleiner broertje.

Heeft er iemand ervaring van de 22, is deze groot genoeg voor dagtochten? Dus een paar handschoenen, fleece, ehbo stuff, picknick en eventueel een paar vellen moeten erin kunnen.
    Deze rugzak is ook voorzien op het gebruik van een camelback, maar is de drinkbuis geisoleerd?

Of nog beter, heeft iemand ervaring met beide rugzakken?
  • Luukie25
    Advanced
    Luukie25 op 6 maart 2015 路 16:56
    De Ortovox Free Ride is er trouwens ook MASS ready (dus later ABS erin) als ik het goed heb. Ik geloof dat @rollie de Mammut heeft, die bevalt m erg goed dacht ik.
  • GuyF
    Beginner
    GuyF op 6 maart 2015 路 17:02
    [mention="/profile/25948"]@Luukie25[/mention]
    Dat dacht ik eerst ook, maar volgens mij zijn het 2 verschillende rugzakken. In Serfaus/Fiss wisten zelfs de verkopers het niet.

met abs: http://www.ortovox.de/lawinen-airbags/free-rider-26-abs...
    zonder: http://www.ortovox.de/free-ride/free-rider-26
  • Luukie25
    Advanced
    Luukie25 op 6 maart 2015 路 19:15
    Dat her 2 andere zijn klopt inderdaad, de ABS versie is er echter ook ABS ready te koop voor zo'n €180 ipv €130 voor de niet ABS versie. Voordeel is dat je dan over een paar jaar makkelijk kunt upgraden zonder opnieuw hoge kosten (want €180 voor een rugzak is pittig natuurlijk!) Ik heb zelf de 18 als extra op het oog, omdat ze inderdaad zo geweldig zitten, maar helaas in NL momenteel nergens verkrijgbaar! Succes!
  • rollie
    Beginner
    rollie op 6 maart 2015 路 22:17
    ik heb de rocker 18. Die is wat langer en dunner, zit fijn maar niet het comfort van de deuter provoke 16. heb geen idee hoe de 22l of 30l ras is.
    "I don't think I have the proper amount of tail rocker to execute this jump!"
  • ieism
    Tourist
    ieism op 7 maart 2015 路 08:51
    22liter is niet zo groot. Denk eraan dat later de airbag er nog in komt, dan ben je best veel ruimte kwijt.
    En juist als je wat meer offpiste gaat heb je een grotere tas nodig.

Ik heb zelf een 22liter snowpulse waar echt alleen de essentials in passen met een paar vellen. Maar 26 tot 30 liter is echt handiger hoor.
    splitfest.nl
  • Luukie25
    Advanced
    Luukie25 op 7 maart 2015 路 11:08
    Het ligt er wel aan, want in mijn 15L ABS (dus wel netto opslagruimte) kan ik met gemak alles voor één dag (vellen, zekermateriaal, extra handschoenen, muts, tussenlaagje, gps, kompas, kaart, eten, thee, zakmes, snowcard, etc etc) in kwijt. Met 30L heb ik zonder problemen een 4dagen huttentocht (slaapzak, kleding voor s avonds, skikleding, koplamp etc, extra batterijen, stijgijzers, vellen etc) kunnen lopen.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 7 maart 2015 路 11:41
    De ABS 18 liter is in ieder geval groter van binnen dan mijn 22liter Snowpulse. Het is maar net hoe je het meet natuurlijk. Ik krijg er geen fleecevest in als ik ook toerspullen mee heb, wel een klein donsje en een paar extra handschoenen en een halve liter thermos en alles wat Luukie ook meeheeft. Mijn schep zit dan wel in mijn tas, en een vrij grote ehbo kit.

Ik heb 3 Snowpulse tassen om gehad/geleend dit seizoen, als ik zou moeten kiezen zou ik ook voor dagtouren eerder de lichtste 30 liter kiezen dan een kleinere 20 liter. Dit is natuurlijk persoonlijk, maar ik vind de Mammut Light RAS veel prettiger dan een kleine tas waar je van alles op moet gaan binden. Een lichte tas zou voor mij zwaarder wegen (haha) dan de buitenmaat. Als de tas leeg is neemt hij toch niet zo veel ruimte in op je rug.
    Een Scott Air 30 liter zou ik ook overwegen.

Ga anders naar de winkel, en pas of al je spullen er in gaan en de tas lekker zit. Ik denk dat je bijna iedere airbag als losse rugzak zou moeten kunnen bestellen.
    splitfest.nl
  • CuttingStorm
    Beginner
    CuttingStorm op 7 maart 2015 路 11:55
    Ik heb uiteindelijk gekozen voor de Mammut Pro Protection 35L. Mooi comprimeerbare tas met een uitstekende pasvorm en relatief laag gewicht. Voordeel is het verwijderen van de airbag wanneer niet nodig. Misschien groot voor normale dagen, maar draag persoonlijk graag ook camera etc mee.
  • GuyF
    Beginner
    GuyF op 9 maart 2015 路 10:00
    Het wordt er niet gemakkelijker op 馃槈.
    Passen is inderdaad het beste, maar ik weet in Belgie geen shop waar ze een deftig assortiment aan freeride rugzakken hebben.

[mention="/profile/3414"]@ieism[/mention] , bij de snowpulse mammut tassen, gaat het darmpje van je camelback door de schouderriem? Waarschijnlijk niet omdat de airbag daar al inzit.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 9 maart 2015 路 10:39
    Bij mijne niet geloof ik want ik heb nog een ouderwetse Snowpulse. Maar de nieuwe Mammuts hebben wel een ruimte waar het slangetje doorheen kan. Ook de Pro Protection 35L van dit jaar heeft dit, waar de airbag door de schouders loopt.

De Light Ras heeft dus geen airbag die om je hoofd ploft, maar is wel 700 gram lichter. Dat is een beetje het verschil.

Ik heb begrepen dat je bij de nieuwe Pro Protection 35 ook de airbag kan verwijderen, vroeger kon dat bij Snowpulse niet. Maar dat zou @Cuttingstorm je kunnen vertellen, ik heb het zelf niet geprobeerd namelijk.
    splitfest.nl
  • CuttingStorm
    Beginner
    CuttingStorm op 9 maart 2015 路 10:53
    Airbag is inderdaad removable. Systeem werkt echt super goed. Camelbak neem ik zelf nooit mee (altijd thermoskan bij me) maar kan morgen wel even voor je kijken of ik mijn camelbak makkelijk kan plaatsen en hoe dan de slang loopt
  • JimZwa
    Beginner
    JimZwa op 9 maart 2015 路 11:05
    Ik kon in het hoofdvak van de Ride 22 naast mijn PAS een donsjasje, EHBO kit, GoPro case, handschoenen, camelbak (1,5L) en wat broodjes kwijt. Het lijkt me dan ook dat alles wat je noemt er in past, maar meer ook niet.

De slang van de camelbak gaat niet door de schouderriem, je kunt hem door 2 (elastische) loopjes halen die aan de schouderband bevestigd zijn. Een geïsoleerde slang is dus een must! Als de airbag er in zit, is er geen ruimte voor een 3L reservoir. Ik heb zelf dus een 1,5L reservoir en die past perfect, een 2L reservoir lijkt me ook geen probleem.

Met de Ortovox tas heb ik geen ervaring, dus ik kan geen vergelijking doen!

Voor wandeltochten zou ik toch eerder een lichtere (wandel)rugzak pakken dan de relatief zware freeride rugzakken.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro