Vellen

• Arnoutk
    Beginner
    Arnoutk op 8 maart 2015 路 20:00
    Hallo allemaal,

Tot nu toe heb ik meestal op huur/leen-materiaal getourd, maar nu
    wil ik graag vellen kopen voor mijn soul 7 (188 cm).
    Ik weet echter niet helemaal waar ik naar moet kijken en
    wat goede en minder goede vellen zijn. Breedste punt in de tip is 137, is een 130 mm vel dan breed genoeg? En hoe zit het met het vast maken, hoe weet ik of dat past?

Zou iemand me hier advies over kunnen geven?

Arnout
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 8 maart 2015 路 20:15
    Ik ben geen vellen expert, maar 130mm is denk ik iets te smal. Ik heb zelf vellen van Black Diamond (GlideLite Mohair mix STS). Die kon ik scoren voor 20 euries, dus vond ik de prijs/kwaliteit verhouding iets minder belangrijk 馃槂

Ik weet niet hoeveel meters je denkt te gaan vellen, maar ik zou als eerste naar de prijs kijken, want vellen zijn vrij prijzig.
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 9 maart 2015 路 01:02
    Wat maat betreft kan ik je niet veel vertellen, ik kocht mijn vellen in de set met mijn board samen. Maar na een beetje touren en kijken naar andere skieers en boarders op allerlei materiaal, zou ik zeggen dat G3 en blackdiamond vellen het beste blijven plakken, ook als je een dag steeds korte toertjes maakt: vier keer op een dag naar boven, vellen aan, vellen uit en dan met sneeuw tussen de vellen en koude temperaturen merk je snel bij wie de lijm niet houdt.
    Op basis daarvan zou ik gecko vellen afraden en koop ook vooral vellen met tailclip (voor zover ze voor skies nog zonder tailclip worden aangeboden)
    Ik zou juist minder naar de prijs kijken (als dat kan natuurlijk) want vellen gaan lang mee. Ikzelf heb G3, die doen het nu al drie seizoenen prima (veel korte toertjes in poeder ongeveer een week per seizoen) en ik heb de lijmlaag nog niet bij hoeven werken.

Ik zou bij MK gaan vragen of het past. Succes!
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • sanno
    Tourist
    sanno op 9 maart 2015 路 07:15
    130 op 137 betekent 3,5mm aan beide zijden. Dus dat is heel prima. Daarnaast maakt de tip niet zoveel uit en is het vooral belangrijk dat het goed gesneden is in het midden van de ski onder je binding waar het meeste gewicht op komt.
    Ik zou zelf ook wel nog wel 120 nemen als het prijsverschil voldoende is.Dan zit er wat ruimte bij de tip en de tail maar dat is echt minimaal. Op dit moment tour ik met vellen die gesneden zijn voor een ski die 8mm smaller is dan mijn huidige ski, dus het ik een gat van bijna 1 cm over de hele lengte aan weerszijden. Dat gaat prima behalve dan dat ik op steile stukken soms uitglijd, Ik denk dat het komt door het te smalle vel, maar tgt zie ik anderen ook uitglijden dus misschien zzijn het gewoon gladde stukjes of ben ik iets te gehaast.
    Hoe belangrijk de exacte aansluiting van de vellen op het belag is vooral afhankelijk onder welke omstandigheden en terreinsoort te gaan touren.

G3 kan ik aanraden helemaal met het super makkelijke vellen snijapparaatje.
    Toerisski
  • ieism
    Tourist
    ieism op 9 maart 2015 路 07:51

Op basis daarvan zou ik gecko vellen afraden en koop ook vooral vellen met tailclip (voor zover ze voor skies nog zonder tailclip worden aangeboden)
    Ik zou juist minder naar de prijs kijken (als dat kan natuurlijk) want vellen gaan lang mee. Ikzelf heb G3, die doen het nu al drie seizoenen prima (veel korte toertjes in poeder ongeveer een week per seizoen) en ik heb de lijmlaag nog niet bij hoeven werken.
    Dutchess op 9 mrt. 2015 01:02

Dat verhaal heb ik al eens vaker gehoord, en ik snap het niet zo goed....
    Zelf heb ik al een aantal seizoenen Gecko, drie paar op verschillende boards dus ik heb er wel een beetje ervaring mee. Ik tour best vaak en heb er nog nooit een probleem mee gezien, ook bij vrienden niet. Nog nooit een loslatende skin gehad, ook niet een beetje. En ik gebruik geen tailclips. 馃槂 Persoonlijk zou ik niet meer anders willen en ik durf ze ook best aan te raden, het is gewoon sneller en minder geklooi. Geen gezeik met skins die aan je hippe baard blijven plakken.

De meest foolproof van de gewone lijmskins zijn G3 en die hebben naar mijn mening ook de mooiste tip en tailclips. Voor de traditionalist zou ik die ook aanraden, bombproof.

Voor je eerste skins ga je gewoon naar MK of Snowcountry, leg je uit wat je ermee gaat doen en dan komen zij met een setje G3's aanzetten die ze voor je op maat snijden. Kan je meekijken hoe dat moet en het de volgende keer zelf doen. Niet proberen hier een paar tientjes te besparen, daar ga je spijt van krijgen.
    splitfest.nl
  • robbert
    Advanced
    robbert op 9 maart 2015 路 19:28
    Breedte van je tip is niet zo heel belangrijk voor de maat van je vellen. Belangrijk is de breedte van je ski onder de binding. Dit deel vormt het hoofd loopvlak van je ski en moet dus veel grip hebben. Netjes bijsnijden zodat de kanten net vrij zijn. De tail hoeft ook niet helemaal bedekt te zijn, vel mag iets korter zijn dan de ski. Deze link heeft een mooi tabelletje met wat standaard maten van vellen voor verschillende breedte ski
    http://www.colltex.ch/en/media/products/skins/colltex_standard_cut_fly...

Mix (Mohair/Nylon) vellen vind ik wel fijn, omdat ze flexibeler en meestal lichter zijn. Dat is weer makkelijker opbergen.

Ik gebruik nu Black Diamond GlideLite Mohair mix en Ascension Nylon. Zijn goede vellen nooit problemen gehad. Maar denk dat ik nu wel een nieuwe "lijmloze" vel ga kopen, waarschijnlijk de Whizzz van Coltex. Weer wat lichter en wat makkelijker in gebruik (denk ik)
  • Frenktastic
    Advanced
    Frenktastic op 9 maart 2015 路 20:05
    Ik heb onder de zelfde skietjes 130mm kohla zitten. €120 ofzo incl verzenden vam sport conrad. Heb er eergisteren een toertje mee gemaakt en dat was echt dikke prima.
    If the conditions are crap, it's called training!
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 10 maart 2015 路 00:52
    Zo zie je maar weer, hoe ervaringen kunnen verschillen. Een mede boarder had gecko's zonder tailclip, en die had elke dag problemen, twee keer per dag moest hij zijn vellen sneeuwvrij maken om ze weer te laten plakken. (waar je thermosflesje thee toch allemaal wel niet goed voor is) een paar keer is hij met ducttape naar boven geveld. Sindsdien denk ik dus: voor mij geen gecko's.

Zou het aan de temperatuur gelegen kunnen hebben? Het was -10/-14 op sommige dagen.. Of moet je geckos op een bepaalde manier behandelen? @ieism

Toen ik de toerset nog huurde, kreeg ik en een mede skieer vellen zonder tailclips mee. Die gaven de tweede run al problemen, lagen er half naast. Met tailclips heb ik dat probleem niet. Dus ik wilde per se tailclips. Het kan zijn dat ik gewoon niet goed stijgen kan natuurlijk en te vaak achteruit glijd... Dat geloof ik zo! ;p
  • ieism
    Tourist
    ieism op 10 maart 2015 路 06:29
    Ik weet het niet, ik doe er niet echt voorzichtig mee ofzo. Ik heb wel tailclips, en had me ooit voorgenomen ze te monteren als ze los zouden laten. Maar dat is nooit gebeurd. Min 15 is ook niet het probleem, achteruit skinnen is nooit een goed idee. 馃槂

Het voordeel is juist dat ze nat ook nog plakken. Dus als je de sneeuw eraf schud en ze even (bij iemand in z'n jas) laat smelten plakken ze bij mij gewoon weer.
    splitfest.nl
  • dorfke
    Beginner
    dorfke op 10 maart 2015 路 09:05
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 10 maart 2015 路 14:20
    Mijn G3's plakken als ze nat zijn ook nog prima. Bevroren/beijsd/besneeuwd is meer een probleem, maar zelfs dat alleen als een heel groot deel van de skin besneeuwd is geraakt, een beetje sneeuw ertussen bij tip en tail maakt niks uit.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro