Roadtripping Tirol PA16

• Ors
    Advanced
    Ors op 10 maart 2015 路 12:35
    PA15 viel samen met de voorjaarsvakantie en ging helaas aan mijn neus voorbij. Gezien de files die tot diep in de nacht in het Franse dal stonden was ik daar achteraf gezien niet zo rauwig om.
    Enter PA16. Nieuwe ronde, nieuwe kansen. Arjen en Frenk gaan mee op pad toen duidelijk werd dat PA16 voor de Noordalpen was.

Friends on a powder day
    First stop is Gerlos waar we Yuryen opzoeken en die ons vrijdag de mooie plekken van Gerlos laat zien. In de ochtend krijgt Yuryen tijdens een bootpack een woordenwisseling met een zekere Bob die ervan overtuigd lijkt dat het Krummbachtal van hem is. Niet zeuren, stoke is er om te delen. Punt.
    In de loop van de dag klaart het op en scoren we lekkere freshies. Kreuzjoch laten we links liggen, want bovenin schatten we het avy-risico te hoog in. Hetzelfde geldt voor de Westzijde van de Ubergangsjoch vanwege Tagesgang. En terecht, want aan het einde van de dag zijn er flink wat plakken uit deze hellingen getrapt.

Poederstreß
    In de ochtend rijden we door naar Hoch Fügen, want het gebied ziet er veelbelovend uit en we hebben trek gekregen in wat meer big mountain lijnen en om wat omhoog te skinnen. We hadden weliswaar te horen gekregen dat het er vrijdag al druk was en dat er al heel veel was afgekrast, maar we nemen het risico. Achter een t-r-a-g-e-s-k-i-b-u-s rollen we het dal binnen. En inderdaad, alles wat soort van inbound ligt is verspoord. Lang denken we niet na. Meteen naar de Superbowl. In de 8er Jet zien we maar liefst 15-20 man traverseren in de helling van Metzen en de Gilfert-Oostwand, onderweg om de laatste stukken inbound te versporen. Holy sh*t wat druk!

We duiken de Superbowl in na een aantal zware poederturns bekijken we het terrein wat er om ons heen ligt. We kunnen de bowl skiers links uit traverseren en richting de Outta Banks gaan, maar ons oog is dan inmiddels gevallen op de Roßkopf met een NNO expositie. We plakken de vellen onder de ski's en beginnen aan onze tocht omhoog. De top halen we uiteindelijk niet, want we duiken na 2 uur skinnen voortijdig een onverspoord couloir in. Achter een convex ligt heerlijke fluffy pow en oehs, aaahs en luid gejuich schalt door de bergen. Worth every penny! Ook het wat lager gelegen terrein ligt er nog mooi bij en biedt ons nog een paar aangename verrassingen met onverspoorde poeder.

Emmer en ik kunnen het na deze geslaagde tocht niet laten om nog één keertje omhoog te bootpacken richting de Wimbachkopf. Door een kleine miscommunicatie duik ik echter - zonder het me ervan bewust te zijn - de helling te laag in om er het maximale uit te halen. Communicatie is en blijft een belangrijk dingetje. Verzuurd, maar tevreden stappen we de auto en rijden we door naar Sölden, want zondag wordt warm. Plus Frenk kent het gebied als zijn achterzak.

'if the conditions are crap, it's called training'
    Het allereerste wat opvalt als we omhoog gaan is dat de condities niet ideaal zijn. Er is weinig (nieuwe) sneeuw gevallen en de wind heeft behoorlijk huisgehouden. Het lawinegevaar is ook op 3 blijven hangen, terwijl 2 als verwachting was afgegeven. Oppassen dus, hoewel de oude triebschnee door invloed van zon en temperatuur zich met de onderliggende laag heeft kunnen verbinden. Het zal goed zoeken worden naar poeder, of zoals Frenk het zegt: Vandaag wordt een echt dagje freeriden.
    We beginnen aan Gaislach See. Leuk, want die route heb ik tijdens Lawine 2 theorie nog op papier ingetekend. Bovenin ligt nog een behoorlijke Harschdeckel, maar onderin is het effect van de zon al goed voelbaar. Hier en daar is het flink werken en valsspelen met je techniek wordt onmiddelijk afgestraft met faceplants en thomahawks. Toch is het genieten van deze afdaling.

Nadat we de Gaislach 2 weer omhoog zijn gegaan (en dat zullen we die dag nog vaker doen) beginnen we aan de noordkant van de Gaislach en de Außere Schwarze Schneid. Eerst de Krumpe Rinne en dan de variant van de Hangende Ferner. Het plan is om de meeste westelijke couloir te skiën (op de foto hieronder helemaal rechts); eentje die bij Frenk al wat langer op de bucketlist staat, maar tijdens het traverseren naar een safespot is daar dan ineens een Woempf geluid... Shit... Gelukkig schuift er niks, maar de enige uitweg is om dezelfde helling terug te traverseren. We klimmen een stuk omhoog aan de randen van het couloir en steken over het meest vlakke stuk de helling weer over. Handen bij de triggers en de spanning is om te snijden! De veel bredere geul ernaast ligt er heerlijk bij, maar bij alledrie moet de adrenaline nog wat wegebben om er maximaal van te kunnen genieten.
    Tot slot skien Frenk en ik nog de Steinkar als laatste route van de dag. Bovenaan filosoferen we nog wat dat first tracks overrated is, maar als ik dan skiers rechts op een onverspoord poederveld wordt getrakteerd realiseer ik me dat het bullsh*t is. First Tracks zijn gewoon zo-veel lek-ker-der!

Op de Gigijoch genieten we nog na bij het uitzicht op de noordwand die we vandaag onder handen hebben genomen. Daarna zetten we de dalafdaling in om terug te keren naar Nederland. En dan ineens - na drie dagen van freeriden, training, hiken, klauteren - val ik op de blauwe dalafdaling en weet ik dat het fout zit in mijn knie. Mijn seizoen erop en ben ik het jongste lid geworden van de VKB-club. Kak.

Maar steeds als ik terugdenk aan het weekend kan ik niets anders doen dan glimlachen 馃槂

Thanks!
    [mention="/profile/1971"]@Emmer[/mention]
    [mention="/profile/331"]@Frenktastic[/mention]
    [mention="/profile/1200"]@Yuryen[/mention]
    Screw the cool guy standard procedure... I'm gonna CLAIM! --Shane
  • AlexanderHurk
    Beginner
    AlexanderHurk op 10 maart 2015 路 13:16
    Mooi verhaal!!
    Hoch Fugen ook meerdere jaren geweest. Mooi gebied, maar inderdaad vrij snel verspoort!
    Riding on the edge!
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 10 maart 2015 路 13:48
    Klinkt als een perfecte trip! Los van je nieuwe lidmaatschap bij de VKB-club dan, dat is balen! Succes deze zomer om daar weer bovenop te krabbelen!
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • xs2arjan.
    Advanced
    xs2arjan. op 10 maart 2015 路 15:31
    Mooi verhaal, en dank voor de Tips! Als member v/d VKB club suc6 met revalideren!!
    xs2arjan
  • -Jurjen-
    Advanced
    -Jurjen- op 10 maart 2015 路 16:27
    Ook nog maar even vermelden dat Bob en ik het na die kleine onenigheid snel weer hebben goed gemaakt!
  • Frenktastic
    Advanced
    Frenktastic op 10 maart 2015 路 16:41
    Top verslag! Was gezellig mannen. Op naar volgend seizoen

En succes met je herstel!
    If the conditions are crap, it's called training!
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 10 maart 2015 路 19:15
    Goed verhaal idd. Was een prima weekend 馃槂

Succes met je herstel. Dat we volgend seizoen maar weer samen kunnen knallen!
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 10 maart 2015 路 19:37
    Lijkt op dat laatste na een hele fijne trip!
    @Emmer , kan 't zijn dat de locatie van die op een na laatste foto me bekend voorkomt, of lijkt dat toevallig zo?
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • QmaartenQ
    Beginner
    QmaartenQ op 10 maart 2015 路 20:08
    Die first tracks hadden wij daar vrijdag al gezet 馃槂
    LOL
    powpowwowjippiajippieee
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 10 maart 2015 路 20:19
    @EmileHendrix Waar denk je aan? Dit is in de Krumpe Rinne, net in de bocht meen ik. Kan zijn dat je die geskied hebt, maar voor mij was het de eerste keer. Mooie route. Ook in deze omstandigheden.
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 10 maart 2015 路 20:32
    Dan vergis ik me @Emmer, maar toch fijn leesvoer 馃槈
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • Echo
    Advanced
    Echo op 10 maart 2015 路 23:20
    Mooi verhaal, jaloers! Mooie handschoenen ook trouwens 馃槂
    Do or do not, there is no try (Yoda)
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 11 maart 2015 路 08:02
    Inderdaad mooi verhaal. Sterkte met het herstel.
  • -Jurjen-
    Advanced
    -Jurjen- op 11 maart 2015 路 08:20
    @Echo , Ja ze zijn goed aangekomen en ze zitten lekkeeeeer!
  • ardt
    Advanced
    ardt op 11 maart 2015 路 12:18
    Mooie trip Sjors. Balen van die val.
  • evan
    Advanced
    evan op 11 maart 2015 路 14:14
    Fijne trip, jammer voor Bob. Succes met je herstel, fitheid is een keuze! 馃槈
  • Echo
    Advanced
    Echo op 11 maart 2015 路 20:39
    @yuryen ik zit vanaf 21 maart een weekje in het Zillertal (Stumm). Ik laat wel weten als we de Zillertal Arena aandoen 馃槈
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 11 maart 2015 路 21:03
    @Echo Dat wordt nog gezellig daar. 馃槂 Ik heb als het meezit een SAAC lawinecursus 26-29 maart in Hochfügen.
  • Echo
    Advanced
    Echo op 12 maart 2015 路 00:13
    @Emmer kom je de 26e pas of al eerder?
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 12 maart 2015 路 07:43
    [mention="/profile/936"]@Echo[/mention] Ik ben nog plannen aan het maken voor de dagen ervoor. Dus mogelijk kom ik eerder. Lijkt me wel leuk om weer eens samen te skiën.

Maar voorlopig doen ze bij het SAAC dat ze mijn half januari overgemaakte centjes niet kunnen vinden, dus het is nog wat onzeker of dit doorgaat.

Wat ben jij daar aan het doen die week? 馃槂
  • Echo
    Advanced
    Echo op 12 maart 2015 路 15:36
    Met mijn echtgenote, schoonzus en nichtje en weekje "wintersport". Ik kan wel wat afleiding gebruiken dus 馃榾 馃榾 馃榾
  • -Jurjen-
    Advanced
    -Jurjen- op 12 maart 2015 路 15:48
    Laat maar weten als jullie in de buurt zijn en afleiding nodig hebben!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro