Alpineprestaties Freeride/Tour bindingen vs normale bindingen

• VeeT
    Advanced
    VeeT op 10 maart 2015 · 15:11
    Afgelopen week heb ik weer een geweldige week in de Alpen mogen meemaken.
    Voorheen was ik echt uitsluitend van de goedkope poederlijntjes, maar dit keer toch wel aantal keer wat bootpackjes en met skis door de sneeuw gelopen. Vooral in Verbier hebben we wat meer moeten werken voor onze bochtjes (Barry's Bowl die er echt te gek bij lag bijvoorbeeld). Het omhoog klauteren op schoenen was hier praktisch onmogelijk en op mijn Armada Norwalks met alpinebindingen was toch ook wel vrij pittig.
    Een Zwitserse vriend rende echter omhoog met z'n Marker Barons.

Ik heb hem de vraag ook gesteld maar ben toch benieuwd naar de meningen hier:

Hoe doen dit soort bindingen (Marker Duke, Baron en afgeleiden bij Scott, Salamon etc) het vergeleken gewone goede alpine bindingen. Bieden ze de zelfde stabiliteit en overbrenging?
    Het is me nu meer dan duidelijk dat vellen je wel echt mooiere runs kan opleveren, maar op dit moment is mijn core business toch zo veel mogelijk knallen door de poeder (vaak niet te ver van de liften) maar ook af en toe Mach 2 over de piste of een paar kickers in het funpark. Ik ben niet van plan vol te touren of uren achtereen te vellen.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen.
  • SneeuwHaas
    Advanced
    SneeuwHaas op 10 maart 2015 · 17:18
    Ik ben vorig jaar vrijwel volledig overgegaan op Dynafit techbindingen en ben er tot nu toe erg tervreden mee. Omhoog lopen is lekker licht en ski prestaties zijn zowel in de poeder als op de groomers nagenoeg perfect voor mij.
    Rex Monte - Amor Nix
  • sanno
    Tourist
    sanno op 10 maart 2015 · 18:34
    Voorlopig geven mijn G3 IONs mij een soortgelijk gevoel als mijn Look Pivots, maar dan wel het gemak van omhoog lopen. Hiervoor Dynafit tech lite gehad wat duidelijk minder was. Daarvoor Dukes gehad die vooral opvielen om hoe zwaar ze waren en er uitzagen en ongemakkelijk in tour gebruik. daarvoor Naxos gehad die goed omhoog liepen maar minder presteerden op ski eigenschappen. daarvoor en nog steeds Fritschi freerides die ik jarenlang gebruikt heb en met wat aanpassingen voor mij gemakkelijk waren in tourgebruik en best goede ski eigenschappen hadden.
    Maar nu met de G3 ION denk ik erover om die ook op mijn poederskis te monteren
    Toerisski
  • CPet
    Advanced
    CPet op 10 maart 2015 · 19:28
    Dynafit of G3 nemen. Super en je zal zien dat alle andere merken ook met dit soort bindingen gaan komen.
    Let the snow come!
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 10 maart 2015 · 22:24
    Jongens hij vraagt naar alpine vs marker en jullie raden dynafit aan?

Ik vind dynafit beduidend minder skien dan frame bindingen als marker duke etc. Dynafit Beast komt in de buurt maar nog steeds is het geen alpine binding. Dus als je niet (heel veel) tourt en als je veel harde, variabele sneeuw skiet zou ik zeker voor een duke, guardian oid gaan. Dynafit is fijn om te lopen, een compromis om te skien. Punt. Ik weet dat tech bindingen helemaal hip zijn tegenwoordig, maar laten we niet overdrijven.
    zie ook http://blistergearreview.com/recommended/bindings-201...
  • sanno
    Tourist
    sanno op 11 maart 2015 · 05:59
    ok. Liever bootpack dan Duke
    Toerisski
  • Haagje
    Beginner
    Haagje op 11 maart 2015 · 09:59
    De dukes bevallen mij prima als alpine binding. Je merkt wel dat ze behoorlijk aan het gewicht zijn bij tillen en bewegelijkheid.
  • marckq
    Expert
    marckq op 11 maart 2015 · 12:10
    Ik ben 2 jaar geleden over gestapt op Plume/scarpa, de beste keus voor mij. Hiervoor met fritschi onderweg geweest maar daar voelde ik continu de speling in de binding bij de scharnierpunten en beugel achterop. Dit had ook zeker met de hoogte van de binding te maken. Nee voor mij is at het helemaal.....
  • svenk
    Advanced
    svenk op 11 maart 2015 · 12:14
    +1 met Haagje.

De G3 Ion's bv zijn natuurlijk fantastisch maar voor een flexibele setup waarmee je af en toe tourt, voor mij too much/prijzig...
    If in doubt, don't go out!
  • evan
    Advanced
    evan op 11 maart 2015 · 14:11
    Hoe doen dit soort bindingen (Marker Duke, Baron en afgeleiden bij Scott, Salamon etc) het vergeleken gewone goede alpine bindingen. Bieden ze de zelfde stabiliteit en overbrenging?
    Het is me nu meer dan duidelijk dat vellen je wel echt mooiere runs kan opleveren, maar op dit moment is mijn core business toch zo veel mogelijk knallen door de poeder (vaak niet te ver van de liften) maar ook af en toe Mach 2 over de piste of een paar kickers in het funpark. Ik ben niet van plan vol te touren of uren achtereen te vellen.
    Ik ben benieuwd naar jullie meningen. VeeT op 10 mrt. 2015 15:11
    Het park in met Marker Dukes? Dat is als met een stadsbus het circuit op.

Dukes en Guardians zijn net zo stabiel als alpinebindingen, maar de krachtsoverdracht is veel minder direct. Ook het toeren is niet optimaal omdat je bij elke stap die zware achterbak weer optilt.
    Als je bindingen wilt die net zo stabiel zijn als Marker Jesters, Look Pivots etc., maar niet de genoemde nadelen wilt die aan Dukes en Guardians kleven, dan raad ik je de Dynafit Beasts aan. Ik durf zelfs te beweren dat de krachtsoverdracht bij het skiën beter is dan bij Jesters, Pivots etc., omdat het contactoppervlak van de schoen met de binding veel kleiner is (scharnierende verbindingen). De ski buigt daardoor veel gelijkmatiger dan wanneer de schoen bij de voor- en achterbak ingeklemd is (waardoor de uiteinden veel meer buigen dan de rest van de ski).

Er staat hier een paar Beasts te koop voor een schandalig lage prijs: http://wepowder.nl/forum/topic/110995
    Zorg dat je een paar schoenen hebt die erin passen (Tecnica Cochise werkt prima) en je wilt niks anders meer!
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 11 maart 2015 · 14:52
    Ik denk dat de baron/guardian etc voor de topic starter de beste keus is, ookal skien vele hier (mijzelf inclusief) graag op dynafits.

Enne, een beast in het park, dat is echt niks hoor, kijk maar: http://www.newschoolers.com/watch/688051.0/Pants-skiing...
  • evan
    Advanced
    evan op 11 maart 2015 · 17:15
    De keuze laat ik liever aan @VeeT over, maar mits hij schoenen heeft die in die Beasts passen of al van plan is andere te kopen, zie ik niet in waarom ik hem Dukes of Guardians zou aanraden. Voor nieuwe Dukes/Guardians betaal je zeker €200. Dan zou ik niet aarzelen om €100 meer uit te geven voor de Beasts van @joepchinees.

In dat filmpje zijn veel dingen mis, maar of die Beasts daarbij horen... 😉
  • sanno
    Tourist
    sanno op 11 maart 2015 · 18:01
    Hiervoor met fritschi onderweg geweest maar daar voelde ik continu de speling in de binding bij de scharnierpunten en beugel achterop. marckq op 11 mrt. 2015 12:10
    dat gevoel ken ik. De risers weghalen en je bent er vanaf.

@bertjebertje je hebt vast gelijk dat TS iets anders zoekt dan een tech binding omdat zijn schoenen zoiets vast niet toelaten, maar ik heb steeds meer het gevoel dat je beter iets door kunt sparen dan jezelf opzadelen met een Duke. Ik sluit me ook aan bij @evan dat de beast die in die @joepchinees aanbiedt zeker een aantrekkelijke keuze is om nu over te schakelen.
    Toerisski
  • VeeT
    Advanced
    VeeT op 12 maart 2015 · 19:26
    Bedankt voor alle reacties!
    Ik heb inderdaad nog geen schoenen die in tech bindingen passen, maar mijn schoenen zijn inmiddels alweer 10 jaar oude beestjes dus gaan wel binnen niet al te lange tijd vervangen worden.
    Ik wil vooral ook net zo hard kunnen knallen als nu op mijn Armada Norwalk + Tyrolia Mojo 15 (Amplid FTF) binding.
    Veel van jullie raden me de Dynafit Beast aan, ik ben erg benieuwd naar die een keer te testen, het ziet er allemaal wel vrij veelbelovend uit. Toch vind ik wat [mention="/profile/1175"][mention=1175]@bertjebertje[/mention][/mention] zegt ook wel erg overtuigend.
    Ik ga het denk ik een keer zelf ook moeten ervaren, setup met Dynafit beasts en setup met Guardian of Duke.

In ieder geval bedankt voor alle feedback!
  • evan
    Advanced
    evan op 12 maart 2015 · 21:07
    10 jaar oude schoenen?!

Deze?
    Ik denk inderdaad niet dat daar techzolen voor zijn. 😉
  • VeeT
    Advanced
    VeeT op 13 maart 2015 · 12:03
    Echt slofjes wel hoor

• JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 14 maart 2015 · 11:26
    Skien de meesten hier echt zo hard dat ze tegen de grenzen van Dynafit aanlopen? Respect.

Touren de meesten hier echt zo vaak en lang dat ze op Dukes of Guardians niet meer bovenkomen? (moeten we dan de naam van de site niet veradneren in lekkerlopennaareenlauwtopje.nl?)

Is onze techniek zo verfijnd (of juist gelimiteerd) dat verschillen in overbrenging, elastic travel, ramp angle, en stack height een noemenswaardig effect hebben op onze skiprestaties / plezier?

Of hebben we met z'n allen teveel tijd achter het toetsenbord en te weinig in de sneeuw?
  • Haagje
    Beginner
    Haagje op 14 maart 2015 · 11:34
    +1 jaapvR
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 14 maart 2015 · 21:01
    Inderdaad +1 ik als niet zo begenadigd skiër heb vandaag gewoon piste lopen knallen (inskidagje 😋) op mijn Radical ST en dat ging helemaal prima.
  • philipc
    Advanced
    philipc op 15 maart 2015 · 07:10
    Haha +1
  • VeeT
    Advanced
    VeeT op 15 maart 2015 · 08:28
    @JaapvR Lekkere topickiller haha.
    Heb jij dan zo veel te besteden dat het niet nodig is om eerst even na te denken waar je een paar honderd euro op stukslaat? Lekker!
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 15 maart 2015 · 13:23
    @VeeT: Haha nee was het maar zo'n feest.. Ik begrijp je vraag en twijfels uitstekend maar na een paar dozijn replies had ik het idee dat de discussie wel erg academisch werd.

Alle downhill-georienteerde toerbindingen passen binnen je eisenpakket, dus als budget een rol speet zou ik rustig wachten op de beste deal die voorbijkomt (en bij je schoenen past). Je zal zien dat over een paar weken de ski+binding combo's spotgoedkoop worden bij een bepaalde Duitse webshop: Setje kopen + ski's doorverkopen = (bijna) gratis binding.
    Of eerst nieuwe schoenen kopen en nog een seizoentje bootpacken / alpine trackeren / huren..
  • sanno
    Tourist
    sanno op 15 maart 2015 · 15:56
    [mention="/profile/27441"][mention=27441]@VeeT[/mention][/mention]:
    Of eerst nieuwe schoenen kopen en nog een seizoentje bootpacken / alpine trackeren / huren.. JaapvR op 15 mrt. 2015 13:23

nieuwe schoenen zou denk ik mijn prio zijn als ze 10 jaar oud zijn mag je wel gaan denken aan vervanging.
    Toerisski
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 15 maart 2015 · 16:35
    +1, en dan met tech-inserts (eventueel met verwisselbare zoolblokken á la Atomic Waymaker, niet de goedkope uitvoering van Salomon Quest, als je vaker wilt wisselen, zie http://wepowder.nl/forum/topic/106169 )
    Kun je altijd nog bepalen of je voor een frame-binding of voor een pin-binding gaat.
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 15 maart 2015 · 22:25
    +1, en dan met tech-inserts (eventueel met verwisselbare zoolblokken á la Atomic Waymaker, niet de goedkope uitvoering van Salomon Quest, als je vaker wilt wisselen, zie http://wepowder.nl/forum/topic/106169 )
    Kun je altijd nog bepalen of je voor een frame-binding of voor een pin-binding gaat. Emmer op 15 mrt. 2015 16:35

Werkt overigens prima hoor met die Quests. Maar inderdaad, swappen moet je volgens mij maar 1x doen. Althans, dat is mijn van op het intehweb gebaseerde mening 😋
  • Arns
    Beginner
    Arns op 16 maart 2015 · 00:41
    Zelf rij ik met de Marker F10 bindingen, (F12 heb je in principe niet nodig tenzij je persé die hoge DIN waarde wil). Door het principe van de plaat waarover de binding schuift als je ze in de ski-mode plaatst ontstaat er een zeer stabiele verbinding tussen ski en binding. En merk ik geen instabiliteit. Moest ik nog eens voor die keuze staan zou ik het meteen weer doen, zeker omdat ik niet meteen wilde investeren in tourbotten.
    Let bij de aankoop wel op dat je de juiste binding koopt die past met de zoollengte van je bot.

grts
    Ontwaken onderaan de berg
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 16 maart 2015 · 10:19
    ff oppassen dat ie ijsvrij is als je hem van toer- in skistand schuift, zodat je niet langzaam het plastic van het frame opeet. Anders krijg je alle spelingproblemen waar ze op het web graag over typen. Heb zelf na zo'n 25 dagen touren met dukes over drie seizoenen geen problemen, maar das ook niet echt intensief gebruikt....

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro