K2 CTX binding, iemand ervaring?

• ronf
    Advanced
    ronf op 10 maart 2015 · 19:11
    Vaak als ik onderaan een berg sta ontdek ik dat de toestrap van mijn achterste voet los zit. Ik heb Burton Mission bindingen met de band over de tenen, een cap strap. Natuurlijk moet ik die goed strak doen, zittend gaat dat over het algemeen beter dan staand en even aantrekken na een paar bochten helpt zeker. Maar vaak vergeet ik dat en tsja, dan zit de strap geregeld los. Geen ramp allemaal, maar is dit herkenbaar voor anderen? Ik zie anderen soms de strap (ondanks het vorm) ook wel 'old school' over de voorvoet doen. Bij de lift zag ik van de week K2 CTX bindingen. Met straps die je één keer goed instelt en dan een achterinstap met sluiting. Zag er erg foolproof uit. Iemand ervaring?
  • BasV
    Beginner
    BasV op 10 maart 2015 · 21:49
    Jup heb ze zelf nu al een jaartje of 5. Ze hebben inderdaad een vergelijkbaar systeem als de flow bindingen waardoor je er achterin kan stappen maar tegelijkertijd hebben ze toch 'normale' straps.

De toe strap kan ik zelf instellen of ik deze over men tenen (zoals bij burton) of over mijn voorvoet strak trek. Maar net wat je zelf fijn vindt dus. De bindingen zijn de afgelopen jaren wel iets veranderd dus hoe het met de huidige generatie zit weet ik niet.

De instap werkt extreem goed, nooit problemen met het systeem of wat dan ook gehad. De straps komen een beetje omhoog als je de high back naar achter trekt wat je genoeg ruimte geeft om in te stappen.

Het voordeel van deze bindingen (ten op zichte van Flow) is dat je ze ook als gewone bindingen kan gebruiken. Mocht je dus om wat voor reden dan ook op een wat stijler stuk staan, kan je gewoon op je kont gaan zitten en je bindingen vast trekken.

De bindingen zijn wel een stukje zwaarder dan normale bindingen, maar behalve dat heb ik er niks op aan te merken.

Ook op de service van K2 niks aan te merken. Vriend van me was zo aardig om met zijn gloednieuwe/vlijmscherpe ski's te laat te remmen en met zijn kant de staalkabel door te snijden. Bijzonder veel pech dus, want de kans dat dit gebeurd is vrij klein (nieuwe generatie kabels zit ook nog plastic om, maakt de kans misschien zelfs nog iets kleiner). Maar na contact gezocht te hebben heb ik nu na de kabel vervangen te hebben nog 3 resevekabels in de kast liggen. Verder nooit mankementen gehad met het systeem.

Als je nog specifieke vragen hebt hoor ik het graag.
  • PeterSchrier
    Beginner
    PeterSchrier op 11 maart 2015 · 09:07
    Ron,

je probleem met je Burton Mission bindingen herken ik niet. Ik rijd ze nu al een jaar of 7 (en ja nog steeds hetzelfde paar bindingen). Mijn ervaring i s juist dat de buckels en straps ontzettend goed blijven zitten....nooit problemen gehad met losgeschoten straps...

Een vriend van me is overgestapt naar SP bindingen...deze hebben een vergelijkbaar systeem als de K2 CTX. Hij is er erg over te spreken.

Succes met je afwegingen!
    Peter
  • AlexanderHurk
    Beginner
    AlexanderHurk op 11 maart 2015 · 12:44
    Snap het niet precies, komt je strap nou los of schiet je toe strap van je neus af? Als de strap van je neus afschiet ziet die gewoon te los.
    Belangrijk is om je hak goed tegen je high-back aan te zetten als je instrapt. Zo zou je heel en toe strap meteen goed moeten zitten. Als je nog paar klikjes moet geven na 2 bochten zat je zeer waarschijnlijk niet genoeg tegen je highback aan. Voor veel mensen is dit zittend makkelijker, maar is staand ook zeker te doen. Anders gewoon klikje bij na 2 bochten.
    Flow of k2 bindingen geen ervaring mee.
    Riding on the edge!
  • Bazz
    Beginner
    Bazz op 11 maart 2015 · 13:51
    K2 heeft een nadeel ten opzichte van GNU/SP. Bij GNU/SP gaat de heel strap een beetje losser als je de high back laat zakken. Makkelijker in en uit stappen en daarna gelijk goed strak. in de lift kun je deze release ook even open zetten.

Ik heb nu de goedkoopste fastec binding en dat werkt. BEn nu wel aan het kijken voor een alu variant.
  • BasV
    Beginner
    BasV op 11 maart 2015 · 14:12
    @Bazz, niet helemaal waar. Bij SP gaat inderdaad de binding losser zitten en moet je toch ook nadat je de high back hebt vast gezet je strap ook nog vast zetten?

Bij K2 komen je straps een stuk omhoog wat ook de instap vergroot, echter hoef je maar 1 handeling uit te voeren bij het instappen.

Systemen werken gewoon net iets anders, kijk maar:
    SP:

K2:

Er zijn misschien duidelijkere filmpjes te vinden, maar zit nu op men telefoon dus excuus daarvoor.

K2 kan je dus niet zoals Bazz aangaf in de lift even losser maken,maar heeft bij het vastmaken een handeling minder. Maar net wat je zelf wil. Qua performance kan ik geen vergelijking maken tussen de systemen want ik heb alleen maar K2 gereden.
  • Bazz
    Beginner
    Bazz op 11 maart 2015 · 14:46
    Hey dat filmpje had ik inderdaad niet gezien en daardoor dus een verkeerde conclusie van mij kant
  • ronf
    Advanced
    ronf op 11 maart 2015 · 19:12
    @BasV. Dank voor de uitgebreide review.. Klinkt goed. Instap in steile condities is inderdaad van belang. Dank voor de filmpjes.
    @PeterSchrier. Dank voor de SP tip. Ga ik ook bekijken.
    @Alexander. De strap schiet van mijn tenen en zit waarschijnlijk te los. Na een paar bochten zit mijn schoen waarschijnlijk beter tegen mijn high back. Misschien is de combi van mijn L bindingen en mijn Salomom Malamutes maat 45 niet optimaal. Of zit er afentoe teveel sneeuw tussen. Het zal wel slordigheid van mij zijn.
    @Bazz. Dank voor het kritisch meedenken.
    @ allen. Ik ga kijken of ik SP of CTX bindingen in de sale kan vinden. Klinkt als een goede investering voor mij. Dank!
  • AlexanderHurk
    Beginner
    AlexanderHurk op 13 maart 2015 · 12:55
    Met maat 45 heb je echt wel maat L nodig! Ik heb het heel soms ook weleens als ik heb niet strak genoeg heb... zit je capstrap verder wel goed in het midden van je schoen?
    Riding on the edge!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro