off-piste? stokken los of juist niet

• notwithout
    Beginner
    notwithout op 21 maart 2015 · 11:10

Volgens de gidsen met wie ik ski moet je de stokken 'los' vast houden (zonder hand door lus) zodat je ze kunt loslaten als je in een lawine terecht komt. Dit filmpje laat zien dat het toch wel handig is om dat niet te doen.
    Wat is wijsheid?
  • Constant
    Beginner
    Constant op 21 maart 2015 · 11:21
    Als je voorover valt in een dikke laag poedersneeuw, dan loop je het reële risico dat je niet meer overeind kunt komen als je stokken nog aan je pols vastzitten en kun je daardoor stikken. Aldus mijn gidsen. Dat risico lijkt me vele malen groter dan dat je in een lawine terecht komt. De laatste keer dat ik voorover viel in de poeder was ik blij dat ik de lussen niet om mijn polsen had zitten.

Het slachtoffer in het filmpje had zelf een pieper, maar zijn groepsgenoten niet. Wel of geen pieper lijkt me een betere discussie bij dit filmpje. Aan het filmpje te zien hebben zijn vrienden wel geld over voor zo'n GoPro, maar had een pieper een lagere prioriteit.
    Beginner , beginner en nog eens een beginner..................
  • Teleaddict
    Advanced
    Teleaddict op 21 maart 2015 · 12:26
    fucking geluk.... gast met het gele jack heeft geeneens een rugzak aan maar wel een gopro... ook geluk dat de sneeuw nog zo super los is dat ie met z'n blote handjes nog wat kan doen....

maar over de stokken: ik heb mijn lussen er af gesneden. Ik heb liever geen skiers duim. Misschien is eraf snijden wat erg rigulreus want in erg stijl terug wil je ze zeker niet verliezen en dus de lussen weer om kunnen doen, Maar zoals @Constant zegt. De kans op ander letsel is wel groter met de lussen vast dan de kans om in een lawine te komen.

en ik mag hopen dat mijn vrienden vertrouwen op hun lawine pieper en niet op mijn skistokken....
    http://verticaldissidents.net
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 21 maart 2015 · 12:33
    Inderdaad bizar geluk en voor mij geen reden om mijn lussen vast te houden. Skiduim en andere soortgelijke schade zijn grotere risico's en heb al menig valletje gemaakt waarbij ik blij was dat mijn stok niet in mijn buurt was. Voelt vele malen veiliger om mijn polsen niet vast te zetten, al moet je wel af en toe een stukje terug lopen als je hem te hard in de sneeuw geplant hebt.
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • chinees
    Advanced
    chinees op 21 maart 2015 · 15:17
    al moet je wel af en toe een stukje terug lopen als je hem te hard in de sneeuw geplant hebt. Tim3 op 21 mrt. 2015 12:33 :') herkenbaar
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 21 maart 2015 · 15:28
    Het verhaal bij het filmpje ligt iets genuanceerder: http://www.wintersporters.nl/weblog/bericht/5245/huiveringwekkende-bee...
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 21 maart 2015 · 15:34
    @AlexSki; genuanceerder? Juist heftiger... naast niet de juiste spullen dus ook stufe 4 en geen enkele kennis van t gebied hebben (anders hadden ze het ontbreken van in- en outbounds wel ontdekt) of terrein.
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 21 maart 2015 · 20:15
    [mention="/profile/1966"][mention=1966]@AlexSki[/mention][/mention]; genuanceerder? Juist heftiger.... Tim3 op 21 mrt. 2015 15:34
    Dat bedoel ik dus. Genuanceerder is in dit geval meer details. En ja, heftiger.
  • Hessel
    Beginner
    Hessel op 21 maart 2015 · 21:41
    Even los van het filmpje (valt genoeg over te zeggen), bij poeder en ook freestyle heb ik mijn lussen altijd los...weet niet waarom maar het voelt op de een of andere manier veiliger dat bij een val mijn stok echt van me weg gaat.
    Ironisch genoeg bij pisteracen altijd wel vast en daar ook de hardste klappers gemaakt (hoewel in het park ook wel goed gecrasht...). De skiduim zit meer in de reflex om de stokken vast te houden dan in de lussen (als het goed is valt de stok uit je hand ook met lus). Hebben meer mensen die vasthoudreflex?
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 21 maart 2015 · 22:12
    Yep, vooral op de borstelbaan veel last van m'n duimen gehad daardoor. Het patroon van die borstels werkt waarschijnlijk extra ontwrichtend.
    Ik val tegenwoordig wat minder 😃, maar daar zie ik wel een beetje tegen op als ik in september, na drie jaar afwezigheid, weer op de borstels ga trainen. 😞
  • CorD
    Beginner
    CorD op 22 maart 2015 · 14:07
    Ik haal zelf ook standaard de lussen van de stokken af om een skiduim te voorkomen. Nog nooit heb ik ver hoeven te lopen om de stok weer te vinden bij een val.
    Think with powder
  • evan
    Advanced
    evan op 22 maart 2015 · 14:20
    Skiduimen en stokken die als een anker zouden werken in een lawine zijn volgens mij overschatte risico's mits je de juiste maatregelen neemt. Zorg dat je je stokken niet te krampachtig vasthoudt en dat je lussen hebt waaraan je handschoenen niet blijven haken als je een onnatuurlijke beweging maakt. Bovendien, als je je stokken niet door de lussen vasthoudt kun je je stokken minder losjes vasthouden, wat ten koste gaat van je stokinzet en daarmee van je algehele balans.
    En waarom zou je de lussen van je stokken halen, zelfs als je ze bij het skiën niet gebruikt? Bij het prikken zijn die lussen zeer nuttig.
  • Ors
    Advanced
    Ors op 22 maart 2015 · 15:23
    Als je per se je handen door de lussen wil steken (en de lussen zijn er lang genoeg voor) dan kun je van onder naar boven je hand door de lus steken en vervolgens je stok vastpakken. Het risico op een skiduim is dan een stuk lager.

Maar off piste zou ik gewoon de lussen los houden. Ik vind dit filmpje van de categorie 'uitzondering bevestigt de regel', dus gewoon pieper, schep en prikstok mee. En een goede dosis lawinekunde (ik bedoel stufe 4.... Come on!) kan ook geen kwaad.
    Screw the cool guy standard procedure... I'm gonna CLAIM! --Shane

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro