Van ongelukken kun je leren

• meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 23 maart 2015 路 11:52
    Op facebook en andere plaatsen gaat opeens dit filmpje als een ware viral rond.

Het is het verhaal van een groep vrienden die half voorbereid de backcountry in gaan. Niet iedereen heeft een pieper, stoke all over the place en dan gaat het mis. Het is dapper dat de groep de beelden deelt en er een verhaal over geschreven heeft. http://avalanchesurvival.tumblr.com/

Ze gaan met de billen bloot, maar juist daardoor kan iedereen ervan leren. Want als ze uberhaupt geen schep hadden gehad waren ze nog verder van huis geweest. (zie ook: http://wepowder.nl/weblog/5931/Geen-schep-tragisch-lawine-ongeluk-in-O...).

Ik denk dat we moeten oppassen met veroordelen. Iedereen is ooit beginner is geweest en ik zal de laatste zijn om te zeggen dat ik nooit een fout maak. Van fouten kunnen we leren. Laten we juist actief dit soort beelden delen. Niet om te veroordelen, maar om te leren zodat we er beter van worden in plaats van ons beter voelen.
    May the powder be with you.
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 23 maart 2015 路 12:11
    Je wordt inderdaad echt dood gegooid met dit filmpje, maar heel fijn want hierdoor praten (allerlei) mensen actief over veiligheid en voorbereiding! Bovendien inderdaad een dikke big-up voor de jongens om dit te uploaden, want ze krijgen ongenuanceerd een behoorlijke shit storm over zich heen, naast de leerzame comments.

Iets waar ik me over verbaas is ook de hoeveelheid reacties van mensen die zeggen dat ze 'gelukkig goed voorbereid' waren. Ze zien een paar flitsende scheppen en sonde's en denken dat ze al goed bezig zijn. Behalve dat de meeste leken niet weten dat je bij het ontbreken van 1 onderdeel van de heilige 3-eenheid al het haasje bent. Laat staan als dat onderdeel de pieper is.. Dan krijg ik ook de neiging om daar hard tegenin te gaan.

Overigens vind ik 'half voorbereid' al een overstatement. Als je maar een paar spullen mee hebt, geen kennis van terrein/gebied of regels (in- outbounds), doodleuk met stufe 4 met een paar gasten een helling in duikt.. dan noem ik dat 'on-voorbereid'. Kijk daar ga ik al 馃槈. Toegegeven; iedereen kan fouten maken, zeker beginners, en van de zijlijn en achteraf is het mooi lullen. Nogmaals, petje af voor het uploaden en blij dat de beste jongen het overleefd heeft, er van kan leren en het na kan vertellen.

Iets wat ik mij simpelweg af vroeg is waarom de filmert zo langzaam handelt in het begin? Controle is beter dan paniek natuurlijk, maar krijg het idee dat hij pas laat de kritieke toestand door heeft.. of zou hij lamgeslagen zijn door de situatie (freezing)?
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • Hessel
    Beginner
    Hessel op 23 maart 2015 路 16:51
    Wat ik uit hun verhaal begrijp is dat ze de nodige gear (dus piepers) wel hadden, maar niet bij zich omdat ze juist vanwege stufe 4 inbounds zijn gebleven...
    En dat het hier gaat om een club niet-Europeanen...
    Door dat laatste is zeer waarschijnlijk de verwarring ontstaan, in de veronderstelling dat inbound veilig is. Fout, maar ook weer niet geheel onbegrijpelijk als je bent opgegroeid met de gedachte inbound is veilig.De fout zit dan voornamelijk in het vertrek vanuit een onjuist denkkader.

Aanvulling: omdat reizen naar andere continenten steeds makkelijker wordt, wellicht ook een taak van de lokale diensten om te wijzen op het feit dat in de alpen er geen verschil is tussen in en outbound? Ik begrijp dat deze mensen kennelijk wel lawineberichten lezen.
  • doov
    Advanced
    doov op 23 maart 2015 路 18:27
    Dit kan natuurlijk allemaal beter, qua voorbereiding, qua beslissing, qua uitvoeren reddingsactie. Maar wel heel goed dat die gasten serieus werk maken van het informeren van de "rest van de wereld" om niet te doen wat zij deden.
    Chapeau !
    Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
  • Constant
    Beginner
    Constant op 23 maart 2015 路 22:23
    Je kunt beter van andermans fouten leren dan van je eigen fouten.

Wat ik in dit filmpje mis zie gaan (vlak voor het einde) is dat de vingers al snel verkrampen omdat hij zijn handschoenen uit heeft gedaan. Gelukkig maakt dat deze keer niet uit met de redding.

Wat ik overigens erg goed vind, is dat de filmer zeer snel doorheeft dat zijn vriend bedolven is. Op dat punt wordt geen tijd verloren.

Verder heb ik mijn twijfels bij dat inbound verhaal van de heren, zeker in de context van stufe 4 zou ook inbound gesloten zijn geweest.
    Beginner , beginner en nog eens een beginner..................
  • tsc72149
    Advanced
    tsc72149 op 24 maart 2015 路 08:47
    Is het iemand al opgevallen dat de kerel met de gele jas helemaal geen backpack aan heeft?
    Ik vraag mij af hoe de afloop zou geweest zijn indien het slachtoffer niet met z'n skistok had kunnen zwaaien (zonder te willen bekritiseren,want het is inderdaad altijd gemakkelijk om achteraf te oordelen)
    Let the mountains have it's day or two following a big storm
  • doov
    Advanced
    doov op 24 maart 2015 路 10:50
    Is het iemand al opgevallen dat de kerel met de gele jas helemaal geen backpack aan heeft?
    Ik vraag mij af hoe de afloop zou geweest zijn indien het slachtoffer niet met z'n skistok had kunnen zwaaien (zonder te willen bekritiseren,want het is inderdaad altijd gemakkelijk om achteraf te oordelen) tsc72149 op 24 mrt. 2015 08:47

Dan had ie het niet overleefd, want zijn maatjes hadden geen piepers.
    Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
  • piethein
    Tourist
    piethein op 25 maart 2015 路 10:25
    http://avalanchesurvival.tumblr.com/

Hier het verhaal van het slachtoffer.
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 25 maart 2015 路 11:41
    Jammer dat je niet kan reageren op zijn verhaal. Het hele verhaal is goed, goede waarschuwing etc, maar hij gebruikt nog steeds doodleuk in- en outbounds. Aangezien deze fout de 'sleutel' is van zijn situatie zou hij hier iets aan moeten doen en daar JUIST voor waarschuwen (kennis regels gebied, geen 'beveiliging' zodra je pistes verlaat, pieper mee zodar je de piste verlaat etc.).
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • ffKnallen
    Advanced
    ffKnallen op 25 maart 2015 路 12:05
    Jammer dat je niet kan reageren op zijn verhaal. Het hele verhaal is goed, goede waarschuwing etc, maar hij gebruikt nog steeds doodleuk in- en outbounds. Aangezien deze fout de 'sleutel' is van zijn situatie zou hij hier iets aan moeten doen en daar JUIST voor waarschuwen (kennis regels gebied, geen 'beveiliging' zodra je pistes verlaat, pieper mee zodar je de piste verlaat etc.). Tim3 op 25 mrt. 2015 11:41

Zijn email adres staat erbij dus je kunt hem altijd nog ff mailen 馃槈

Ik had eerst het filmpje gezien en toen zijn tekst gelezen, hij verteld zelf ook dat het gebeurde nadat het steiler werd, ook goed te zien in het filmpje.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro