Vaseline tegen roest op staalkanten

• booggie
    Beginner
    booggie op 14 april 2015 · 14:08
    In een topic rond het onderhoud van je materiaal las ik dat er iemand vaseline gebruikte om zijn staalkanten roestvrij te houden.

Nu vroeg ik mij af of er nog mensen zijn die dit op deze manier doen of er eventuele nog andere tips zijn.
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 14 april 2015 · 14:44
    Ik heb het vorig jaar gedaan maar had alsnog last van roest (erg vreemd omdat ze in 'warme' droge lucht staan). Kan zijn dat het wel heeft geholpen maar moeilijk in te schatten hoe veel. Ik denk dat ik ze straks weer in vet voor de zekerheid. De vaseline heb je er zo af geveegd voordat ze weer geslepen moeten worden.
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • ieism
    Tourist
    ieism op 14 april 2015 · 15:00
    Als de kanten vochtig zijn en je smeert er iets op van vaseline of olie, sluit je het vocht op en gaat het alsnog roesten.
    Gewoon goed drogen, en eventueel met zo'n grijs zacht gummi steentje even napoetsen. Heb je meteen de bramen er een beetje af.
    splitfest.nl
  • mhilberts
    Beginner
    mhilberts op 14 april 2015 · 15:11
    Ja, vaseline wekt prima. Even afdoen met een droge doek en invetten. Als ik dat niet doe zit er altijd wat licht roest op na 9 maanden, ook al liggen ze netjes droog binnen.
    Ik heb nu Muck-off chain lube geprobeerd, dat is iets minder volumieus. Eens kijken of dat ook werkt.
  • lennart75
    Expert
    lennart75 op 14 april 2015 · 15:23
    Als je zelf waxt dan je skis waxen en niet afkrabben. Door de hitte van de waxbout zal alle vocht verdampen. Op deze manier nog geen last van verroeste kanten gehad.
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 14 april 2015 · 17:24
    Of je leent je ski's een avondje uit aan @ieism die 't er gewoon vanaf skiet in de hal 😉
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • GBSS
    Advanced
    GBSS op 14 april 2015 · 18:07
    oh nee, gebruik geen vaseline voor je staalkanten. Het klinkt allemaal erg logisch om roest tegen te gaan maar het beste om roestige staalkanten te voorkomen is om de ski's goed af te drogen en te laten drogen. Heb zelf nog nooit last gehad van roest op de staalkanten. En als er dan toch iets op zit dan ski je dat er wel binnen de eerste 10 meter af.... Het grootste probleem van vaseline is dat je niet alleen de staalkanten insmeert maar altijd wat van het belag ook insmeert. En neem maar van mij aan dat waar vaseline in je Belag zit er geen wax kan komen.... Dus je moet echt om te gaan waxen eerst het Belag gaan ontvetten.
  • ijsbeer
    Expert
    ijsbeer op 14 april 2015 · 19:41
    Gewoon een ticket naar chili en door skien. 😀
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 14 april 2015 · 22:03
    En vershoudfolie en een donkere kamer, om dof dof uitslaan van de topsheet te voorkomen?

Iemand hier weleens een paar ski's weg moeten doen omdat ze door roest op de kanten niet meer konder skien?
  • Hessel
    Beginner
    Hessel op 15 april 2015 · 08:03
    Na het seizoen met je latten onder de douche, vervolgens je latten goed droog föhnen 😃
    Vervolgens waxlaagje erop en niet krabben.
    Vacuüm verpakken kan ook nog 😃
  • RP
    Advanced
    RP op 15 april 2015 · 08:23
    @JaapvR LOL
    Explore the Outdoor!
  • fcmvanloon
    Beginner
    fcmvanloon op 15 april 2015 · 12:47
    na de laatste dag goed afdrogen met een oude handdoek en bij thuiskomst nogmaals controleren en afnemen daarna staat hij bij mij thuis altijd op mijn slaapkamer lekker droog en ik heb eigenlijk nooit last van roest
    fernando van loon
  • robbert
    Advanced
    robbert op 15 april 2015 · 15:47
    Pas ook op voor base-motjes!!!!!!! Dit kleine, maar niet zo fijne, beestje heeft een voorliefde voor base materiaal, P-tex. In de zomer maanden nestelt dit fascinerende beestje zich in de base van je ski (Snowboards hebben er gek genoeg geen last van). Hier doet hij zich te goed aan een werkelijk feestmaal van P-tex. Het blijkt uit onderzoek (bron even kwijt) dat dit vooral voorkomt in Nederland. Volgens het onderzoek is er in Nederland een overvloed aan ski's. Maar door het gebrek aan bergen staan deze bijna het gehele jaar in de schuur of hangen ze te pronken aan de muur in de woonkamer. Dit blijkt een ideale leefomgeving te zijn voor het base-motje.

Het is natuurlijk duidelijk wat voor een schade dit kleine, maar niet zo fijne, beestje kan aanrichten. Het begint met kleine gaatjes, maar na een paar weken kan dit al een ware Grand Canyon in de base van je ski zijn. Zo groot dat zelfs de expert er niks moois meer van kan maken.

Boze tongen beweren dat de ski industrie dit kleine, maar niet zo fijne, beestje naar Nederland heeft gebracht om de verkoop van ski's te stimuleren. Ik weet niet of dit klopt, maar zo vlak voordat de winter begint is er wel een significante stijging in de verkoop van ski's..........

De oplossing is zoals al aangegeven door @ijsbeer

Succes
  • Constant
    Beginner
    Constant op 16 april 2015 · 20:08
    Ik heb het vorig jaar gedaan maar had alsnog last van roest (erg vreemd omdat ze in 'warme' droge lucht staan). Kan zijn dat het wel heeft geholpen maar moeilijk in te schatten hoe veel. Ik denk dat ik ze straks weer in vet voor de zekerheid. De vaseline heb je er zo af geveegd voordat ze weer geslepen moeten worden. Tim3 op 14 apr. 2015 14:44Wellicht dat de gebruikte vaseline niet 100% watervrij is geweest?
    Beginner , beginner en nog eens een beginner..................
  • doov
    Advanced
    doov op 17 april 2015 · 13:51
    Van roest op mijn staalkanten heb ik niet veel last.
    Wel merk ik dat de punt van de skistokken nogal de neiging hebben om zomers behoorlijk af te botten en dat je in het nieuwe seizoen toch wel een afdaling of wat nodig hebt om de boel weer op scherp te zetten. Ondersteboven bewaren helpt iets, maar niet genoeg.

Och was ik maar boarder, dan had ik geen last van botte stokken en die vervelende base-mot.
    Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
  • fanneige
    Tourist
    fanneige op 17 april 2015 · 14:20
    Je moet ook flink dik aluminium folie over te tippen doen als je ze ondersteboven hangt.... anders helpt het gewoon niet
    Knowledge is limited. Imagination encircles the world
  • Pazz457
    Expert
    Pazz457 op 17 april 2015 · 16:20
    @fanneige, dat heb ik ook wel eens gehoord!
    Go to heaven, ski like hell!
  • mhilberts
    Beginner
    mhilberts op 17 april 2015 · 18:08
    XXL Condoom verwarmen en volblazen met een fohn en dan snel een ski erin. Je hebt 2 condooms per ski nodig en de binding blijft onbeschermd helaas. Daar kun je dan krimpfolie overheen trekken.
    Beschermd ook tegen base-mot.
    Nadeel is wel dat je de eerste skidag in een walm van glijmiddel rondskied.....maar sommige mensen vinden dat juist wel aardig.....😃

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro