Welke sokken?

• jibb
    Tourist
    jibb op 29 april 2015 路 13:42
    Ben al aan het zoeken geweest op het forum maar kan nog geen wijs worden hoe of wat qua nieuwe sokken. Wel ben ik er al achter dat sokken met merino wol de voorkeur hebben. Maar verder kan ik geen wijs worden uit het grote aanbod van sokken wat er is.

Heb nu 2 paar Falke's die aan het eind van hun latijn zijn. De rek is uit de boord, de sokken sluiten niet goed meer aan en ongeacht het weer zijn mijn schoenen aan het eind van de dag nat. Dat zit niet echt prettig meer laat staan de geur die d'r vanaf komt 馃槥

De sokken die ik zoek mogen niet te dik zijn en mogen een direct gevoel met de schoen leveren. De sokken hoeven niet specifiek op koud weer gericht te zijn. Heb van nature vrij warme voeten. Zoek dus een sok die mijn voeten/schoen de hele dag droog kan houden. Ik ga d'r van uit dat ik met 2 paar sokken een week of 20 vooruit kan. De sokken moet dus redelijk duurzaam zijn. Qua prijs denk ik max. € 30 per paar.

Ik heb Dalbello Proton 12 schoenen, geen Freeride schoen maar een race georienteerde schoen. Ik maak af en toe korte hike's en afhankelijk van de condities wissel ik mijn Atomic D2 GS ski's af met Whitedot Redeemers. Met de Atomic's kom ik niet buiten de piste met de Whitedot's zit ik 60 tot 80% van de tijd offpiste.

Om kort te zijn: Welke sokken zijn voor mij geschikt?
  • sanno
    Tourist
    sanno op 29 april 2015 路 16:10
    Waarom merino? Omdat iedereen het schijnt te moeten hebben? Merino onderkleding vinden ik wel fijn maar sokken werken bij mij niet. Daarnaast is merino nogal slijtage gevoelig en sokken hebben het zwaarder dan de meeste andere kledingstukken.
    Ik Heb zelf dikke en dunne geprobeerd, en ook zijden sokken. maar Ben Nu weer terug naar een ultradunne kunststof liner eventueel met een dun oversokje. Heb Nu bamboe sokken in de last liggen voor volgend jaar. Voelen erg lekker aan. Misschien ook iets voor je?
    Toerisski
  • Cheizz
    Beginner
    Cheizz op 29 april 2015 路 16:41
    Ik heb al een seizoen of twee heel veel plezier van twee paar Salomon Mission skisokken. 2 paar voor 30 euro bij Perrysport.
    gigiski.com | deskiclub.nl
  • evan
    Advanced
    evan op 29 april 2015 路 17:50
    Ik ben zeer tevreden over Teko. Volgens mij bevatten alle sokken van Teko merinowol, maar het aandeel verschilt per model. Ik geloof dat die van mij voor ongeveer 40% van merinowol zijn. Ze ademen goed, slijten amper en worden veel minder nat en stinken veel minder dan mijn andere sokken. Voor ruim €20 moet je wel een paar kunnen vinden.

@sanno, bamboe sokken? Epic Socks?
  • vasco
    Advanced
    vasco op 29 april 2015 路 18:48
    Hangt er een beetje van af hoe grote zweetvoeten je hebt. Ik wisselde meestal mijn sokken rond de lunch, dan kon je ze al bijna uitwringen. Altijd last met natte (dus koude) schoenen.

Dit jaar heb ik een VBL (vapour barier liner) om mijn voeten, en heb geen last meer van natte schoenen. Deze winter 1 week in Noorwegen (lees koud) en de alpen (Veel toeren en warm) zo getoerd en ben er erg tevreden mee. Mijn voethuid gaat niet meer stuk, en mijn schoenen blijven droog.

Dus verder over de VBL, dat is een laag waar helemaal geen waterdamp doorheen kan. In de praktijk is het gewoon een dunne pedaalemmerzak. Eerst heel dun sokje (syntethisch), dan zak en dan dunne skisok (ik had dit jaar goedkopie van de perry). Eenmaal die zak volgezweet stopt je voet met zweten en blijven ze lekker warm. Voor mij waren 2 paar ondersokjes, 12 vuilniszakken en 1 paar skisokken genoeg.
  • Arjen
    Advanced
    Arjen op 29 april 2015 路 20:43
    Ik ben al meer dan 15 jaar heel blij met Thorlo. Worden alleen niet meer gemaakt jammergenoeg...
    One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 29 april 2015 路 20:47
    smartwool
    May the powder be with you.
  • KRovers
    Advanced
    KRovers op 30 april 2015 路 01:57
    De Speld afgelopen week over een tegenvallende sok:

http://www.volkskrant.nl/de-speld/nieuwe-smartsok-stelt-teleur~a398608...

Nieuwe smartsok stelt teleur

2952705
    Twee jaar geleden flopte de eerste versie en hetzelfde dreigt te gebeuren met de Smartsok 2S, die sinds vorige week in de winkel ligt. Critici raken de sok vaak kwijt in de was.

De grootste teleurstelling is de haperende gps-functie, waardoor de sok na een wasbeurt vaak niet terug te vinden is via Google Maps. Ook kan de 2S niet meer via usb worden opgeladen. Wie onderweg met een lege sok komt te zitten, moet op zoek naar een sokkenlader. Typische kinderziekte: de app die de dichtstbijzijnde sokkenlader aanwijst, werkt alleen als de sok is opgeladen.

Een schone sok of een opgeladen sok

Opladen via een waslijn op 220V is dan een stuk praktischer, aldus early sockadopter Teddy Spier (27). Hij ziet geen meerwaarde in de nieuwe wearable: 'Bij dagelijks gebruik blijft het een lastige afweging: een schone sok of een opgeladen sok. Ik ga vaak toch voor de opgeladen sok. Dat wordt mij niet altijd in dank afgenomen.'

Op andere punten is het vorige product wel verbeterd. De nieuwe smartsok is draadloos, zelfbreiend en toegerust met 5G. Een andere nieuwe functie is de modevergrendeling: als je met een smartsok in sandalen loopt, schakelt de sok zich automatisch uit. Ook gaat er een alarm af als je twee verschillende kleuren smartsokken draagt.

Gebruikers van een smartsjaal wordt aangeraden nog even te wachten met aanschaf van de Smartsok 2S. De smartsjaal zorgt voor storing op sock-to-sock-netwerken.
    Avalensemble!
  • QmaartenQ
    Beginner
    QmaartenQ op 30 april 2015 路 18:45
    Je kunt het beste voor de rode gaan, die gaan het hardst!
    powpowwowjippiajippieee
  • skiester
    Advanced
    skiester op 30 april 2015 路 20:18
    Kijk wel uit voor de metaaldeeltjes! Die kunnen je iphone en je pieper storen!
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • robbert
    Advanced
    robbert op 1 mei 2015 路 13:59
    af en toe eens wassen?

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro