Het grote zomerprojecten topic

• ieism
    Tourist
    ieism op 17 juni 2015 路 20:17
    NTN/DYNA Frankenbinding Teleproject

Hallo vrij rijdende vrienden, zijn jullie ook al zo klaar met die zomer? Alle zomerprojecten al af? Ik nog lang niet.

Na een uurtje met [mention="/profile/2958"]@Emilehendrix[/mention] ruilen vorige winter wilde ik eigenlijk toch wel een beetje beginnen met Telemarken. Goed voor de beenspieren, en omdat er komende winter Telemarkers meekunnen op het Splitfest vond ik eigenlijk dat ik het wel een beetje moest kunnen.

Een mooi 2dehands setje van [mention="/profile/7535"]@Seek2[/mention] gepast, maar was toch te klein. 馃槥

Dus langzaam maar een beetje denken en zoeken. En hoe langer je zoekt hoe erger de gear fetish weer toeslaat natuurlijk.

Zocht eigenlijk een setje om te touren, maar dan licht en liefst met tech insert. En step in. Plus Releasable. Na een paar dagen op internet wonen was ik er uit; Meidjo bindingen waren precies wat ik zocht!
    Alleen kosten ze bijna €600. Ik kan ze wel even in het winkelwagentje klikken voor de grap, maar verder kan ik dat niet echt betalen dus.. Eigenlijk is mijn hele budget voor ski's, vellen, binding, schoenen en stokken €450.

Zelf maken dan maar. Die toepiece is niks bijzonders, die ga je wel vinden.
    Dus een goedkoop toursetje van [mention="/profile/741"]@Vinnie[/mention] overgenomen, oude meuk doet het nog prima en kan ik wel betalen. Setje dynafits zat erop dus al halverwege. Een paar Scarpa TX boots was ook snel heel cheap gevonden, eigenlijk een maatje te groot maar ik kan toch niet echt telemarken dus ik doe er wel ouderwets een paar extra sokken in.

Maar dan de hiel, hoe ga je dat oplossen. Na heel veel klooien met kabels, veren, bladveren, klemmen, mallen en andere mislukte ideeën is er iets heel simpels uit gekomen.

Het "hielstuk" van een NTN kan je gewoon los kopen, kost 7 tientjes. Niet verder vertellen, anders gaat iedereen alleen het hielstuk kopen en gaan de prijzen door het dak.

Met een paar kleine aanpassingen kan je dat prima gebruiken. Ik wilde eigenlijk twee setje kabel op maat laten maken met een draadterminal aan beide kanten. Maar dit was toch weer €60 en ook best zwaar. Na wat experimenteren met staalkabel bleek dat een dyneema sling eigenlijk veel sterker was. Uiteindelijk een meter dynema lijn bij een zeilwinkel gehaald voor een paar euro. De rest van de spullen had ik nog liggen.

Het verhogertje onder de techbinding van schuim en carbon gemaakt. De bovenkant is dun keper, dat hoeft niet zo sterk. De onderkant is wel triax, want daar komt best veel kracht op. De schroefgaten zijn eerst groter uitgeboord en met epoxy gevuld en daarna weer op maat uitgeboord om sterker te maken.

Ski's zijn van insert voorzien bij mijn favoriete winkel (thanks Dennis!) Op zich niet echt noodzakelijk, maar wel handiger.

Het dyneema touwtje zit gewoon met een paar bouten en een carbon plaatje aan het hielstuk. Simpel en daardoor ook veel lichter. En als je een paar uur gaat skinnen heb je binnen tien seconden het hele hielstuk eraf voor de lichtste tourbinding ooit. Het is even oefenen met instappen, maar op zich lukt het zonder bukken nu. Alleen moet ik alsnog bukken om de leach aan de schoen te klikken want er zit geen stopper op. Daar moet ik nog eens iets op verzinnen dus.

Over hoe het dan werkt in de praktijk kan ik niet veel zinnigs zeggen. Ik kan een beetje glijden op de babyhelling in Zoetermeer, maar echt telemarken ben ik nog aan het leren. Maar het voelt min of meer hetzelfde als NTN. Voor mij goed genoeg voorlopig, eerst maar eens aan de skills werken. Dan volgens seizoen misschien een keer mee de poeder in, en dan ben ik al tevreden.

Meer foto's zijn even verdwenen in de cloud, die komen later nog.

splitfest.nl
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 17 juni 2015 路 20:34
    1. Alle aansprakelijkheid....
    2. @Ieism ... ik zie dit idee nog best groot worden 馃槂
    3. Waarom heeft niemand dit eerder bedacht? Zal toch niet alleen die rem zijn?
    En als je die van mij nog 's wilt lenen om te vergelijken ofzo...
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • evan
    Advanced
    evan op 17 juni 2015 路 22:17
    Mooi project, maar kijk uit met zo'n losse hiel!
  • ieism
    Tourist
    ieism op 18 juni 2015 路 09:42
    Meer foto's. Voor de hobbyist die dit zelf ook wil maken, stuur gerust een PM met vragen.

Wet layup met twill carbon.

Foam mal, met de gaten vast op de juiste plaats.

Pakketje ingepakt.

Foto van de onderkant, nog in vacuumfolie. Let ook op de uitsparing voor de touwtjes.

Uit de mal, nog voor afwerken

Op de weegschaal, dit is met "natte" touwtjes en inclusief schroeven. Het is wel veel lichter dan een andere binding maar hier zit natuurlijk geen stopper of heelriser bij momenteel.

Alleen de verhoging voor de toepiece

splitfest.nl
  • Jozua
    Advanced
    Jozua op 18 juni 2015 路 10:57
    Prachtig project!!! Ik zoek ook achter een manier om qua gewicht te kunnen concurreren met de toerskiers. Meidjo it is maar inderdaad pokkeduur dus dit lijkt wel wat.

Momenteel zit alles dus vast me 5 schroeven? En betaalde je die 7 tientjes voor de 1 of twee ntn hielstukken?
    http://mountcoach.be/ // RAB // Lowe Alpine // Petzl // K2
  • ieism
    Tourist
    ieism op 18 juni 2015 路 11:07
    http://www.telemarkshop.nl/contents/nl/p192_rottefella-powerbox-freedo... Prijs is per paar.

Ja alles zit vast met het standaard Dynafit patroon, 5 schroeven. Wel met inserts, naar mijn idee is dit sterker als ze goed gemonteerd zijn.
    Je zou het onderste plaatje nog met extra schroeven vast kunnen zetten als je bang bent dat het op lange termijn niet sterk genoeg is.
    splitfest.nl
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 18 juni 2015 路 21:05
    Prachtig project en bravo voor de inventiviteit. Ik zit met mn kop nog helemaal, totaal niet in sneeuw of voorbereidingen daarop. Dus waarom ik zojuist op WePowder klikte, ik weet het niet maar vind het wel mooi want anders had ik dit gemist!

Maaruh, vertel: hoe trek je het hakstuk nu in de (phantom) lip van de schoen?
    White room,Pillow lines,I rule
  • ieism
    Tourist
    ieism op 18 juni 2015 路 21:52
    Phantom, weer wat geleerd. Je doet een soort van schuifel naar achter met je voet, en daarna druk je op goed geluk de teen in de techbinding. En dan zit het vast. Of niet, dan moet je nog een keer. Ik moest aan NTN ook de eerste paar keer wennen, ik denk dat je hier ook wel een soort handig in moet worden.
    Voordeel van staalkabel was dat dat hakstuk beter op z'n plek bleef, nadeel was gewicht en verstelbaarheid.
    splitfest.nl
  • poedergeit
    Advanced
    poedergeit op 19 juni 2015 路 10:01
    Wat een heerlijk project weer!

Sta je toch op hardboots... Voor je het weet ook op je split 馃槈
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 19 juni 2015 路 11:59
    @ieism is de nieuwe Hoji 馃槂
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 19 juni 2015 路 13:41
    PS volgens mij wordt die lip in het engels nog wel eens de 'phantom heal' genoemd... ben niet 100% zeker.
  • sanno
    Tourist
    sanno op 19 juni 2015 路 14:10
    Interessant onderwerp, hoewel ik het denk ik max. half begrijp. Maar ik blijf lezen in de oop het beter te begrijpen.
    Maar een ' phantom heal' daar volg ik het helemaal niet meer. Bedoel je met 'heal' je hiel van je voet, dan is het 'heel' ? Of is er sprake van een fantoom pijn, dan zou Jomanda het misschien met een healing kunnen oplossen.
    Toerisski
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 19 juni 2015 路 15:10
    NTN klikt niet onder je hele schoen door om je hak, maar tot (bijna) halverwege de lengte van de schoen. Daar zit een randje(phantom heel) waar het bindingstuk omheen schuift...
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 19 juni 2015 路 21:43
    Interessant onderwerp, hoewel ik het denk ik max. half begrijp. Maar ik blijf lezen in de oop het beter te begrijpen.
    Maar een ' phantom heal' daar volg ik het helemaal niet meer. Bedoel je met 'heal' je hiel van je voet, dan is het 'heel' ? Of is er sprake van een fantoom pijn, dan zou Jomanda het misschien met een healing kunnen oplossen. sanno op 19 jun. 2015 14:10

Oops, krijg je als je effe snel tussen het werk door iets post: natuurlijk is het een 'heel'!

En dat heet zo omdat vroegah, je de binding via je hak vast maakte. Met de NTN doe je dat niet meer met je hiel maar een lipje onder de bal van je voet. Oftewel een soort spook hiel (phantom heel).
  • sanno
    Tourist
    sanno op 20 juni 2015 路 13:55
    dank voor de uitleg en alles wordt opeens een stuk duidelijker. Ik ben nooit verder gekomen dan telemarken op lage leren schoenen, maar vond het moeilijk kanten en heb het daar maar toen bijgelaten.

Afgelopen winter wel geleerd over SNS en NNN bindingen en schoenen (langlaufen), maar je hebt dus ook NTN-bindingen. Zo wordt 2015 een leerzaam jaar.
    Toerisski
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 21 juni 2015 路 13:15
    Kanten met NTN (en eigenlijk bijna elke wat hogere plastic schoen) = peanuts
  • tellie-G
    Expert
    tellie-G op 24 juni 2015 路 18:42
    ivar wat ben jij toch een klusheld 馃槂 binnenkort keertje samen teleharken in de great indoors? ben wel benieuwd naar je creatie (heb zelf nog t oldschool systeem, ook best lichtgewicht trouwens)
    (gravity) I fought the law but the law won...
  • ieism
    Tourist
    ieism op 24 juni 2015 路 21:31
    @tellie-G Ja goed, volgende week kan ik de hele week bijna. We bellen.
    splitfest.nl
  • Teleaddict
    Advanced
    Teleaddict op 25 juni 2015 路 14:08
    vet idee @ieism !! als je met @tellie-G de koelkast in gaat hoor ik het wel. (Gina heeft m'n contact data). Ik wil die binding wel een stevige dauw geven als t moet ;p

Waar ik heel erg naar benieuwd ben is het flex patroon. Wat je bij soort gelijke TTS (Telemark Tech System) bindingen ziet is dat het punt waar (bij jou) de touwtjes "vast zitten"/vrij komen/voor het eerst kunnen buigen, heel erg die flex beinvloed. Zo kan je spelen met "hoe actief" de binding is. Ofwel, voelt als een floppy leren schoen of als een super actieve binding (NTN Red springs / Hammerhead in #5). Op het volgende ontwerp kan je goed zien dat de gebruiker dat punt kan instellen. Het is waar de kabel van de heel throw aan de voorkant vast zit. (2e foto is het duidlijkste)
    http://www.earnyourturns.com/9866/review-telemark-tech-system-v2/...

& ik zie zelfs mogelijkheden voor harscheisen. 馃槂 The everlasting challenge met telemarks....

wat @telemikey de "phantom heel" noemt ken ik dan weer als "2nd heel"
    http://verticaldissidents.net
  • ieism
    Tourist
    ieism op 25 juni 2015 路 14:50
    Ik ben een totale beginner, dus ik kan totaal geen vergelijking maken met hoe actief of niet de binding is. Het voelt min of meer zoals de NTN, maar het grijpt ietsje later in.

Het is natuurlijk maar een probeersel, ik weet niet of het al geschikt is voor de hardcore teledudes.

Harscheisen kunnen er volgens mij nu al onder. De dynafit Harscheisen passen gewoon op de toepiece. Alleen heb ik ze niet geloof ik, en op de blauwe piste heb je ze ook niet echt nodig. 馃槂
    splitfest.nl
  • Teleaddict
    Advanced
    Teleaddict op 25 juni 2015 路 15:43
    Alle geniale ideeen beginnen bij een probeersel!! En een genitiaal idee moet getest worden anders is het een losse flodder. 馃槈 Ik vind (als engineer) altijd leuk om mee te denken en vind het zoiezo leuk om het te proberen.

Dat ie iets later grijpt is dan denk doordat er door de manier van instappen niet een (gelijke hoeveelheid) voorspanning ontstaat zoals je die wel krijgt als je bij NTN de voorste hevel naar beneden drukt bij het instappen. Hier komt idd persoonlijke voorkeur om de hoek kijken die groeit en veranderd naarmate van ervaring en ontwikkelde skistijl/voorkeur.

De Harscheisen kunnen idd vast aan de dyna voorbak maar er zal wat uitgevult moeten worden onder het ijzer omdat het draaipunt nu hoger ligt dan standaard. Zat eerst nog de kijken naar de "2nd heel" unit en dat die in de weg zit. Maar toen bedacht ik me dat jij die eraf wilde halen met toeren.

(de belofte van) de skirem van de Meidjo blijft mij nog wel heel erg trekken. Sinds NTN ben ik wat lui geworden en gaan m'n nekharen overeind staan van leashes en heel throws (aka voorover buigen en rotzooien). Hoewel het besef er ook is dat bij ski toeren het aantal in- en uitstap bewegingen op een dag vele malen geringer is tov een dag lift assist freeriden. Zeker als er veel gondels in het spel zijn.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 25 juni 2015 路 17:25
    En een genitiaal idee Teleaddict op 25 jun. 2015 15:43
    .....??? 馃槈
    May the powder be with you.
  • evan
    Advanced
    evan op 25 juni 2015 路 18:18
    Alle genitale ideeën beginnen met gepiel.
  • Teleaddict
    Advanced
    Teleaddict op 26 juni 2015 路 09:18
    een kleine expresse misspelling ;p
  • ieism
    Tourist
    ieism op 28 juni 2015 路 09:26
    Toevoeging van een hightech en lichtgewicht retentie systeem om step-in makkelijker te maken. Het lijkt misschien op een postbode elastiek, maar die gelijkenis is toevallig. Het werkt wel.

Je kan nu ook met de teen eerst instappen, maar met de hiel eerst lijkt wel iets makkelijker in de praktijk.

Graag geen pijnlijke opmerkingen van splitboarders over de kleur van mijn schoenen, anders cancel ik het hele project.
    splitfest.nl
  • Karst
    Advanced
    Karst op 28 juni 2015 路 09:50
    Project naam: Emigreren naar een poederland.

Sub-projecten:
    Stap 1: Job in Tokio. Check!
    Stap 2: Trouwen. Begin juli.
    Stap 3: Visum regelen
    Stap 4: huis zoeken. Mid juli.
    Stap 5: Shit in container, en de rest op verkopen *
    Deadline: Start job. 1 sept
    Stap 6: familie volgt als spullen er zijn eind september.
    Stap 7: januari 2016 tittydeep in jap-pow-land

*Poederbak te koop: Scoda Octavia Scout. kenteken 79XTTS. interesse PM!
    Smile! Your ridin' pow!!!
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 28 juni 2015 路 10:14
    Huff!
    Stap 8: Conclusie: Reality beats fiction.
    Wat vet! Maar pic's or it didn't happen Karst 馃槂
    Veel plezier de komende maanden.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 28 juni 2015 路 10:34
    [mention="/profile/3414"]@ieism[/mention] Ziet er gaaf uit. Instap gaat heel soepel. Dat heb ik bij de NTN binding wel eens heel anders gezien en gehoord '@£$&, @£$&, @£$& !!!! ' 馃槂. Als het in de sneeuw ook zo soepel gaat, dan kun je hier nog wat op verdienen, dunkt mij.

Cool project.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 29 juni 2015 路 09:59
    Project naam: Emigreren naar een poederland.
    Sub-projecten:
    Stap 1: Job in Tokio. Check!
    Stap 2: Trouwen. Begin juli.
    Stap 3: Visum regelen
    Stap 4: huis zoeken. Mid juli.
    Stap 5: Shit in container, en de rest op verkopen *
    Deadline: Start job. 1 sept
    Stap 6: familie volgt als spullen er zijn eind september.
    Stap 7: januari 2016 tittydeep in jap-pow-land
    *Poederbak te koop: Scoda Octavia Scout. kenteken 79XTTS. interesse PM! Karst op 28 jun. 2015 09:50

@Karts, volgens mij vergeet je iets.. stap 4a.. huis zoeken met ruimte zodat er ook eens een wepowderaar kan blijven slapen 馃槈
    May the powder be with you.
  • Arjen
    Advanced
    Arjen op 29 juni 2015 路 10:16
    Heel gaaf @Karst Wat voor werk ga je doen in Tokyo?
    One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro