Alpinkurs

• Banban47
    Beginner
    Banban47 op 4 juli 2015 · 20:50
    Poederfanaten,

Drie jaar geleden heb ik mijn Dual-anwaerter gehaald bij TSLV en heb nu zo'n 8 maanden les gegeven in totaal. Bij de skischool ben ik intern inmiddels redelijk omhoog getraind en gewerkt, waardoor ik nu eigenlijk alle levels lesgeef tot het punt dat men off-piste gaat.

Ik zit nogal krap bij kas en tijd over het algemeen, en het is niet meer zo rendabel voor mij om nog mijn landes te halen. Zeker niet als je het alleen zou doen om hoger les te mogen geven (natuurlijk zou ik het liever voor mijn eigen skills doen). Ik ga regelmatig met maten gelaende opzoeken (mits iemand een alpinkurs heeft gevolgd), maar het begint te kriebelen. Ik wil zelf weten hoe alles werkt, dat is veel te interessant.

Financieel gezien zou ik of landes 1 kunnen doen of alpinkurs, maar beide is echt te duur! Weet iemand een organisatie waar je een alpinkurs kan volgen in de praktijk, zonder (officieel) landes 1 te hebben en waar je ook een certificaat krijgt?
  • denniskoopman
    Advanced
    denniskoopman op 5 juli 2015 · 13:34
    Dit is naar mijn weten niet mogelijk, je moet je gelande-gedeelte op je landes1 voldoende afsluiten (derest mag lager) dan mag je verder met alpin kurz.

Gr
  • sanno
    Tourist
    sanno op 5 juli 2015 · 21:02
    Doe je het voor jezelf of voor een certificaat? Voor jezelf zijn er genoeg alternatieve opties om je kennis en kunde op alpinkurs niveau en hoger te krijgen. Gaat het om ht certificaat. Tsja daar is maar manier voor.
    Toerisski
  • Banban47
    Beginner
    Banban47 op 5 juli 2015 · 21:18
    Het is voor mijn eigen kunde. Je kunt lezen en leren wat je wilt, maar ik zie ervaring in de praktijk toch als belangrijker.
    Ik heb het idee dat zo'n certificaat van een alpinkurs toch aangeeft dat je iets behaalt hebt, Mocht je dan meegaan ooit vrienden wat bij willen leren, dan heb je dat als stok achter de deur. Daarnaast is het binnen de skischool sowieso handig een bepaalt niveau te hebben, wat een certificaat kan bewijzen.
  • djmj
    Advanced
    djmj op 6 juli 2015 · 13:35
    Dit is naar mijn weten niet mogelijk, je moet je gelande-gedeelte op je landes1 voldoende afsluiten (derest mag lager) dan mag je verder met alpin kurz.
    Gr denniskoopman op 5 jul. 2015 13:34

Klopt; Na L1 kun je kiezen of je eerst L2 of Alpinkurs doet, pas als je ze alledrie hebt ben je "officieel" Landes. Bij Snowboard is er geen L2, maar ook daar moet je eerst de "gewone" cursus doen voor je Alpinkurs.

Overigens is L1 ook zeker geen straf en veel meer op je eigen techniek gefocused dan op didaktiek en oefeningen
  • Banban47
    Beginner
    Banban47 op 6 juli 2015 · 14:41
    Overigens is L1 ook zeker geen straf en veel meer op je eigen techniek gefocused dan op didaktiek en oefeningen djmj op 6 jul. 2015 13:35

Zeker geen straf, maar de trainingen die we binnen onze skischool krijgen, zijn intensief en effectief. L1 heeft echt geen toevoeging voor mijn eigen techniek op dit punt (en daarmee geldverspilling in mijn ogen). Techniektrainingen krijg ik al genoeg. Ervaring en kennis in alpinekunde gewoon minder, en dat vind ik juist interessanter.

Het is gewoon zonde dat, wil ik alpinkurs doen, ik eerst 1000 euro weg moet gooien en een week vakantie moet nemen, waar ik in die week ook gewoon geld kan verdienen (dubbel verliezen dus), en daarna pas een alpinkurs kan volgen die dan nog eens 1000 euro kost.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 6 juli 2015 · 19:47
    @Banban47, suggestie..
    Leer thuis alvast de theorie (online en boek): http://www.wepowderacademy.com/nl/ en
    Leer samen met 3 a 4 vrienden de praktijk in Oostenrijk (boek bijvoorbeeld Erwin Heeres/Sander Kan voor 2 a 3 dagen) en ga de rest van de week lesgeven.

Dan ben je het goedkoopste uit, leer je veel over veiligheid en verdien je ook nog geld 😉
    Je hebt dan wel geen Alpinkurs, maar vanwege een labeltje ga je niet veiliger onderweg zijn. Dat doe je zelf met de juiste kennis 😉
    May the powder be with you.
  • Banban47
    Beginner
    Banban47 op 6 juli 2015 · 20:06
    @Meteomorris
    Je hebt gelijk, dat is dan de beste manier waarschijnlijk. Theorie zit er redelijk in, maar voor de meeste onderdelen merk ik gewoon dat ik gevaren slecht herken. En dit moet je toch echt eerst veel zien, voordat ik zelf ooit iemand durf mee te nemen.
    Het labeltje zou ook gewoon fijn zijn voor de skischool, mochten ze me over twee jaar voor de beginselen van tiefschnee in willen zetten.
  • tellie-G
    Expert
    tellie-G op 16 juli 2015 · 10:16
    bijkomend voordeel van landes+alpinkurs is dat je daarmee weer net wat meer betaald krijgt (of iig hoort te krijgen), dus op termijn terugverdient wat je investeert en landes wordt ook op meer plekken erkend, dus meer vrijheid als je eens in een ander gebied wil gaan werken. Vooral de beste optie als je ook op de langere termijn wil blijven lesgeven.
    (gravity) I fought the law but the law won...
  • kanski
    Elite
    kanski op 21 september 2015 · 19:56
    @Banban47;

Kom je oefenen aankomende zondag bij de Aloha beachclub Wijk aan Zee?
    Het seizoen staat voor de deur, er moet weer geoefend worden!

Pieperfest SSC!

Skills trainen en trainen en trainen...
    Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • martijnmvf
    Advanced
    martijnmvf op 21 september 2015 · 21:36
    Zowel LS1 en Alpinkurz zijn geweldig om je eigen kunnen en ook je kennis te vergroten, mocht je de middelen hebben moet je ze zeker gaan doen. Wat je absoluut niet moet vergeten en wat ik beetje in je verhaal hoor is het volgende. Mocht je ooit je alpinkurz doen en deze behalen dan ben jij als skileraar (met alpinkurz) verantwoordelijk voor jou vriendengroep. Dus ook als je in je vrijetijd met vrienden offpiste gaat in Oostenrijk en er gebeurt wat dan ben jij verantwoordelijk. Dit is mij tenminste meerdere malen duidelijk gemaakt tijdens diverse cursussen.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro