Hokkaido - Japan

• ThijsL
    Beginner
    ThijsL op 19 juli 2015 路 22:23
    Mid februari ga ik 3 weken naar Japan. Er zijn al redelijk wat topics over Japow, maar misschien kunnen jullie me nog helpen met aanvullende info.

De reis moet nog ingekleurd worden, het enige wat er nu op tafel ligt is dat het noordelijk eiland gaat worden. En dat we een auto gaan huren om ons tussen de gebieden te verplaatsen.

Een goede hike gaan we niet uit de weg, maar touren zullen we niet gaan doen. Daardoor zijn we wel wat beperkter in onze keuzes.

Nu las ik in 1 van de reacties van @sanno dat het dan misschien beter was om heel mid hokkaido te laten voor wat het is. Maar lees ik in snow search Japan bij Asahidake bijvoorbeeld "mega lift-accessible backcountry" Wat zijn jullie ervaringen?

Wat ik verder lees is dat er redelijk wat verschil in sneeuwval is/kan zijn, en dat de voorspellingen lastig te vinden zijn en er dan ook nog eens flink naast kunnen zitten. Hoe hebben jullie dit gedaan, van tevoren een route uitgestippeld tussen de gebieden en je hier ook aan gehouden of vanuit 1 centraal gelegen gebied (bijv. Sapporo) de verschillende gebieden aangedaan met eventuele voorspellingen?

En nu lees ik dat el nino weleens roet in het eten kan gaan gooien, en voor warm weer kan gaan zorgen, hoe warm moet ik me dat voorstellen? @meteomorris
    One Life, Live it
  • sdb
    Tourist
    sdb op 21 juli 2015 路 20:15
    Dag Thijs, ik ga van 19Dec tot 11Jan naar Japan, de laatste week Hokkaido.
    Waarschijnlijk doe ik zowel enkele centrale gebieden rond Asahikawa (Kamui, Asahidake, Kurodake) als deze rond Sapporo (Kiroro, Teine, Kokusai). Niseko laat ik aan mij voorbijgaan (helaas?) wegens volboekt rond nieuwjaarsvakantie.

Zover geen ervaring maar opzoekwerk leert mij:

Asahidake: veel lift accessible backcountry, ziet er goed en eenvoudig begaanbaar uit (met wat vlakke stukken), maar met slecht weer kan alles moeilijk en een doolhof worden natuurlijk.

El Nino: normaal in Hokkaido geen last van, wel warmer (maar wat is "warmer" als het normaal -15 is).

Als toevallig iemand zelfde tijd in japan onderweg is, laat maar weten.
  • Teleaddict
    Advanced
    Teleaddict op 22 juli 2015 路 15:21
    Ashahidake is fijn! De jeugdherberg daar is ook echt top. Maar je komt voor het skien 馃槈 Grofweg hoe de berg in elkaar steekt: Lift komt op een vlak plateau uit, dan steiler en dan weer een vlak plateau naar de dallift. Ofwel: traverseren ga je leren, net als vlakke stukken terug naar de lift 馃槂 en dan is er genoeg leuks te doen voor een aantal dagen zonder vellen te gebruiken.
    http://verticaldissidents.net
  • sanno
    Tourist
    sanno op 25 juli 2015 路 18:06
    @ThijsL geen idee wat ik ooit precies geschreven heb, waarschijnlijk zal het iets zijn geweest als onderstaand.
    Ik heb zelf een voorkeur voor centraal Hokkaido boven Niseko omgeving, maar dan wel met vellen. Als je geen vellen meeneemt prima maar dan is Niseko en contreien in mijn ogen een betere optie omdat er meer keuze is tussen gebieden en groter aantal liften (maar ook meer poederstress).
    Toerisski
  • Karst
    Advanced
    Karst op 26 juli 2015 路 19:03
    @thijsL
    @sdb
    tegen die tijd woon ik in Tokio. ofwel, keep in touch!
    Smile! Your ridin' pow!!!
  • ThijsL
    Beginner
    ThijsL op 26 juli 2015 路 22:18
    Bedankt voor de reacties

@sdb leg je alles van tevoren al vast, hoeveel dagen je in welk gebied bent?
    Op zich geeft dat wel wat duidelijkheid in de planning en er kan altijd nog wel wat uitgeweken worden door in de auto te springen.
    Waar ik me ook wat zorgen om maak omtrent el nino, is wat voor effect het zal hebben op de neerslag.

@sanno helemaal duidelijk, de gebieden van Niseko gaan we zeker doen, maar ik wil liever niet 3 weken tussen de aussies en dus de poederstress zitten. Kan het topic trouwens 1,2,3 niet meer terug vinden waarin je het zei 馃槂

@Karst altijd welkom om wat dagen aan te haken

@Teleaddict thanks voor de tip! Keep them coming 馃槈

Houden jullie lokaal de sneeuwvoorspellingen bij en laten jullie je er door leiden?
    One Life, Live it
  • sdb
    Tourist
    sdb op 31 juli 2015 路 12:24
    Van hoeveel dagen in welk gebied wel, vooral tijdens de nieuwjaarsvakantie en de weekends is het erg druk en nu al bijna alles volboekt (of toch de dingen met engelstalige websites). Naar het schijnt doen de Japanners zelf ook niet mee aan gewoon een hotel binnenlopen en vragen of er plaats is.
    Daarom dat ik ga proberen om altijd enkele nachten in een stad te verblijven dicht bij het station (Honshu: Sendai, misschien Morioka; Hokkaido: Asahikawa, Sapporo). Afhankelijk van het weer en de goesting dan ofwel toerist spelen ofwel gaan boarden!

Vb Sendai - Tazawako is 1u met Shinkansen
    Met Japan Rail pass is toch alles 'gratis'.

In Hokkaido misschien ook auto huren in Asahikawa, maar liever niet. Ik ga die jeugdherberg waar @Teleaddict het over heeft eens uitproberen (en dan hopen op goed weer)

Het is niet enkel een skireis, maar hopelijk toch enkele powderdays meepakken!
  • Guy.
    Advanced
    Guy. op 31 juli 2015 路 13:13
    Tips voor Japan:

- huur een auto
    - boek niets
    - check het weer, JMA en snowforecast
    - onderdak op de dag zelf met booking.com en agoda
    - mijdt Niseko
  • martijnmvf
    Advanced
    martijnmvf op 13 augustus 2015 路 20:27
    Zoals @Guy zegt.
    Asahidake is leuk maar dan moet er wel echt poeder liggen (vaak is dit zo maar je kan pech hebben)
    Zelf vond ik Rusutsu leuk, weinig tot geen poederstress en veel poeder!!!!
    Ze hebben er soort van hostel, prima te doen en je mag van alle faceliteiten van het hotel gebruik maken.
    Furano is ook top, officieel mag je hier niet off piste maar als je alles voor elkaar hebt knijpen ze oogje toe.
  • ThijsL
    Beginner
    ThijsL op 23 oktober 2015 路 15:22
    kleine update, tickets zijn inmiddels geboekt, 22 jan tot 9 feb.
    We gaan alleen de eerste paar dagen vastleggen om even te acclimatiseren en de beentjes los te gooien. Voor de rest laten we ons leiden door het weer, auto huren en Powder chasen. Idee is om een dag of 3 op een locatie te blijven voor we weer verkassen. Wel hebben we een lijstje met plaatsen die we toch wel zeker willen zien
    One Life, Live it
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 24 oktober 2015 路 11:32
    - snowjapan.com voor alle liften, check wel de max. vertical.
    - snow-forecast.com en JMA voor weerberichten
    - je kan ook WeatherTrack, iGrib, of een andere app met weerkaarten installeren op je telefoon. GFS is vaak niet zo slecht voor het grote plaatje, maar volg webcams en gebruik alle trucs die van Morris' hebt afgekeken!
    - Als je drie weken en een auto hebt kan je bijna heel Hokkaido zien. Als je geen vellen mee hebt doe je jezelf tekort met zo'n lange periode.
    - Kijk uit raam als je rondrijdt!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro