BMB. Hoe skien ze nu écht?

• meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 15 februari 2010 · 14:29
    lekker hoor VanDaal.. vooral die handjes de lucht in na je poederbochten..
    !!!
    May the powder be with you.
  • doov
    Advanced
    doov op 15 februari 2010 · 15:41
    Mooi relaas. Voor je techniek hoef je je niet te excuseren.
    Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
  • Jaap
    Tourist
    Jaap op 15 februari 2010 · 16:02
    En weer een heel goede review! Als ik dit seizoen nog de sneeuw in ging zou ik zeker die BMB's ook willen testen.

@vandaal Techniek boeit niet, alleen de smile onderaan! ;D
    For cryin' out loud...
  • vanDaal
    Beginner
    vanDaal op 15 februari 2010 · 16:39

lekker hoor VanDaal.. vooral die handjes de lucht in na je poederbochten..
    !!!

Hehe... mooie video, kennelijk een skiërstrekje dat spontaan naar boven kwam ;D

Jaap, die smile, alhoewel niet zichtbaar, was er zeker 8)

Over techniek gesproken. Was zojuist bij MK om de BMB's terug te brengen. Mike vroeg zich af of ik nog een beetje old-style parallel ski aangezien de topsheet van de tips wat beschadigd was. Ik kon het helaas niet ontkennen :-X
  • XSki
    Beginner
    XSki op 17 februari 2010 · 16:23
    et de BMB is het gewoon in één streep naar beneden Grijns. Dus de conclusie die XSki heeft, deel ik niet helemaal (wel een uitzondering, voor de rest ben ik het met hem eens). Ook harde verspoorde sneeuw lust de BMB rauw.

Als je met mijn conclusie die je niet deelt, deze bedoelt: Eigenlijk kwam ik deze helling nog het beste af met de SC’s. dan moet je de rest ook ff meenemen ;D

De brokken met korst-zooi willen niet lekker. Grotere lijnen gaat wel maar dan wordt mijn snelheid in dit terrein te hoog voor mijn lef. Dus wil ik het daar kort houden en dat lukt me niet lekker. Met geen enkele ski, dus ook daar zijn het mijn tekortkomingen. Ik had wel hoop dat de BMB’s het mij ook in dit spul makkelijker zouden maken, maar dat heb ik niet gemerkt. Eigenlijk kwam ik deze helling nog het beste af met de SC’s. Dat zegt genoeg, het is nog wel even oefenen (maar hé: pas 2e skidag van dit seizoen).

Mijn lef was op voor die dag. Wilde het kort houden en dat ging niet lekker. Waarschijnlijk mentale blokkade vanwege lengte ski *onervarenheid daarmee*hellingshoek. Met de SC veel meer ervaring op dat gebied dus ook makkelijker 'knop om'.
    Behalve dit geneuzel op de cm[sup]2[/sup] van mij is het leuk te lezen dat we ongeveer dezelfde ervaringen hebben. Ook onze wensen voor droomski's lijken overeen te komen.

@Dio: x2 ?? ik ben gewend dat oude wijzen cryptisch uit de hoek komen, maar deze lukt me niet
  • Dio
    Advanced
    Dio op 17 februari 2010 · 22:16
    Tsss, Ruud!  :😃 x2. Keer 2. Wat Sjonnie zegt.
    Life is what happens the moment you put your phone away.
  • XSki
    Beginner
    XSki op 18 februari 2010 · 12:25
    :-[ hoe dom van mij. Ter mijner verdediging, voel me verre van optimaal. Heeft ook voordelen. Kan nu rustig forumdingen doen. Ook leuk.
  • ollie
    Expert
    ollie op 18 februari 2010 · 14:03
    Op het gevaar af dat het saai begint te worden, een korte review na 2 dagen Disentis, op BMB Originals

Profiel: 35 jaar, ski al 27 jaar, offpiste sinds 3 jaar. Liever relaxt dan agressief... qua techniek een no-skool skier*)
    Omstandigheden: 1 dag inrijden en 1 dag Snowsafety 2 in Disentis, allebei de dagen vanalles gereden op diepe poeder na!
    Andere skis: K2 The Seth 189, BRO Lhasa Pow 186, Volkl Mantra 184, BRO model 183, Atomic SX10

Eigenlijk ben ik in eerste instantie een beetje geintimideerd door de lengte, voor het eerst sinds jaren weer skis die een eindje boven mij uitsteken! Ook de flinke camber en het feit dat ik de ski-techniek van de bouwer heb mogen aanschouwen maken de skis 'bigger than life'. Maar ik geloof heilig in de reversed sidecut en de frontrocker zoals die ook op mijn Lhasa Pows zitten.

Vragen die ik graag beantwoord wil hebben zijn:
    - Wendbaarheid: 196 is lang! Hoe wendbaar zijn de BMBs dan nog?
    - Float: levert de BMB 196 meer float dan mijn Lhasa Pow (115mm) en wil ik dat eigenlijk wel?
    - Rear rocker: wat levert het op wanneer je niet spider heet of switch rijdt
    - Input: hoeveel input hebben deze skis nodig? Zijn ze alleen voor de agressieve skiers?

Na twee dagen heb ik de volgende antwoorden:
    - De BMB in 196 is prima wendbaar, korte bochten in een couloir, lange bochten over een brede (verspoorde) helling en lange bochten op de piste gaan allemaal goed. Na 2 bochten weet je niet beter meer en lijken de skis opeens veel korter te skieen. Dit effect ken ik al van mijn Lhasa Pows met reversed sidecut (maar die zijn 10cm korter). Ze draaien makkelijker dan mijn 189 Seths!

- Over float kan ik weinig zeggen: in de twee dagen dat ik erop stond hebben we geen verse poeder gezien.

- Een groot verschil tussen mijn Lhasa Pow en de BMB is de aanwezigheid van een rearrocker. Maar ik ben geen echte cliff hucker en wanneer ik switch ski is dat meestal 2 seconden voor een crash.. in mijn ogen heb je dan ook geen rear rocker nodig en was ik bang voor het schommelstoel effect. Die angst was volledig ongegrond. De BMB ligt vast als een huis! Bij gebrek aan dikke pow heb ik niet kunnen ontdekken wat de voordelen van de rearrocker zouden kunnen zijn. Maar baat het niet, dan schaadt het in ieder geval ook niet!

- De BMB is een stukje stijver en uitgerust met meer camber dan mijn Lhasa Pows. Als beginnend freerider en redelijk relaxte skier was ik een beetje bang dat deze skis een beetje teveel van mij zouden eisen. De BMBs vragen zeker meer input maar geven daar ook direct veel voor terug! Verspoord, brokken, harsdeksels: de BMB gaat er dwars doorheen wat veel vertrouwen geeft. Zodoende merkte ik dat deze skis mij uitdaagden om beter te skien, meer input en een betere houding geven direct resultaat!

Na 1 dag was ik (eigenlijk) al verkocht en toen ik overstapte op mijn oude Volkl Mantra's viel het me pas op hoeveel grip de BMBs gaven op de piste. De Mantra's leken opeens compleet bot! Wel zou ik de BMB's nog eens graag onder mijn voetjes hebben met een dikke dump: scoor je nog faceshots met zulke brede/lange bakken?
    ...more friends on a powder day: http://www.mountainmadness.org
  • vanDaal
    Beginner
    vanDaal op 18 februari 2010 · 16:16
    Interessant ollie, met name je conclusie dat je de BMB's op de piste prefereert boven de Mantra's, die ook als goede one-quiver te boek staan.

Mijn lef was op voor die dag. Wilde het kort houden en dat ging niet lekker. Waarschijnlijk mentale blokkade vanwege lengte ski *onervarenheid daarmee*hellingshoek. Met de SC veel meer ervaring op dat gebied dus ook makkelijker 'knop om'.

Ja, dat zal het verschil wel maken. Zelf vond ik het, net als Ollie hierboven, goed te doen om de ski kort te houden in de verspoorde brokkensneeuw.

Hieronder nog een videootje hiervan ;D. Kon hier vrij hard doorrammen naar beneden, in ieder geval een stuk harder dan met mijn pisteski's. En ook is het een stuk minder hard werken!

[vimeo]9547427[/vimeo]
  • XSki
    Beginner
    XSki op 19 februari 2010 · 15:33
    @vanDaal: als ik het filmpje zo zie dan is de sneeuw redelijk vergelijkbaar. Gaat idd prima op BMB, ik zal herexamen moeten doen want normaal gesproken, mag ik hier geen moeite mee hebben.

@ollie: wat mij betreft verveelt het niet gauw. Zo leer ik nu weer van je dat de mantra's de mindere zijn van de BMB op de piste. Mantra's [s]staan[/s] stonden ook op mijn lijst mogelijke 1-quiver kandidaat. Volgens de verhalen zijn de Gotama's nog minder dan de Mantra's op de piste dus die vallen ook af. Kijk dat schiet lekker op! Thanx

Trouwens leuk om te lezen dat eigenlijk alle meningen/ervaringen (grotendeels) overeenkomen. Daaruit concludeer ik voorzichtig dat Steven echt klasseski's heeft gebouwd.
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 19 februari 2010 · 17:12
    Wanneer staan die BMBtjes hier in de shop? ;D
    Wie niet chased moet veel weken boeken!
  • doov
    Advanced
    doov op 13 maart 2010 · 22:03
    Tijdens lawine 1 van het SSC heb ik een dag op de BendyWendy´s geskied.

De dag begint met veel bekijks in de lift. Breed, lang en een hele vette topsheet.

Eerst een stukje inskiën op de piste om warm te worden ( voor zover dat gaat bij min 17 !). De ski´s voelen al snel vertrouwd aan en blijken ondanks de breedte toch nog gemakkelijk van kant te wisselen.

Daarna gaan we de piste af en de poeder in. Ik hou van grote lijnen op tempo en deze ski kennelijk ook. We matchen dus.

Op de ijzige smalle piste terug naar het hotel heb ik een hele kluif aan deze ski´s. Kennelijk zijn deze omstandigheden niet haar cup of tea.

Aan het einde van de dag had ik wel enorm stijve kuiten, mogelijk veroorzaakt doordat ik te veel achterop heb gestaan. Deze ski laat dat in tegenstelling tot mijn Hell Bents toe. De volgende keer toch maar wat meer naar voren leunen. De volgende keer? Wat mij betreft wel, want deze kennismaking smaakt naar meer!

Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 13 maart 2010 · 22:20
    FF voor Steven,

De BendyWendy's zijn tijdens Lawine 1 door 3 testers gereden, DooV, Bart en mijzelf. Er volgt nog een redactioneel verantwoord verhaal maar aangezien DooV al een tipje van de sluier heeft opgelicht zal ik volgen met een korte bijdrage. Ik had de eer ze dag 1 te testen, de dag dat de hele groep van Lawine 1 (en ook de groep Lawine 2 trouwens)  van de berg werd gedirigeerd vawege een whiteout. Mijn ervaring is lichtelijk gekleurd door deze weersgesteldheid.  Het was dag 1 voor mij, slechte condities (geen zicht en sneeuwjachten).  Ik heb eigenlijk de hele tijd met de rem er op geskied en heb daardoor waarschijnlijk niet de sweetspot kunnen vinden. Ik was continu op zoek naar de juiste positie op de ski. Met de HellBents weet je dat je strak in het midden moet blijven en de verwachting was dat de wendy's het zouden kunnen waarderen dat ze op de eindfase van de bocht flink vanuit de tail druk zouden krijgen. Ik heb dat echter weinig mee gemaakt. Ik heb wel een aantal erg fijne momenten beleefd toen ik de radius ontdekte. Ooit een palenramskietje van 125 mm tegengekomen? Nee zoek dan niet verder.  Naast de lange bochten kun je Wendy prima op de mm omzetten. Heel veelzijdig dus. Voor de backcountry is ook de gedemptheid erg fijn. Je hoeft niet van elk sneeuwvlokje te weten dat hij onder je ski is doorgegeleden.

O ja qua profiel kun je mij neerzetten bij de beginnende freeriders die alles nog kunnen verbeteren en nog echt zoeken naar het juiste materiaal en techniek. Kom van de Allmountains via de K2 Seth Vicious naar de HellBents. Beide laatste heb ik gehouden en zijn me lief😃 Halverwege de afgelopen week ben ik van HB overgestapt op de SV vanwege de  afname van de verse sneeuw. Ik had graag de BW nog een dag getest alleen was dat met name verspoord terein geweest en piste en dat had weinig toegevoegd. Had ze graag nog in dikke peuf willen meenemen alleen Davos was niet echt gezegend deze keer :'(
    Wie niet chased moet veel weken boeken!
  • Steven
    Tourist
    Steven op 14 maart 2010 · 10:00
    Dank voor de reviews!

Conclusie: de ski vergt aanzienlijk meer van de rijder dan de original. Dat was ook mijn ervaring. Zodra de omstandigheden niet perfect zijn gaat volgens mij de brede tip tegenwerken. Ik hoop haar nog dit seizoen te kunnen testen bij 50 cm vers. Vorig test-tripje hadden we ook niet de ideale omstandigheden namelijk.
    Powdered by BMB-skis             http://www.bmb-ski.nl
  • elchico
    Tourist
    elchico op 16 maart 2010 · 23:26
    @ gerben / günther

wanneer komt jouw review van Wendy?? jullie zagen er samen wel goed uit moet ik toe geven tijdens ssc1

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro