Eerste lawinedode in Chamonix/Wallis

• MennoBoermans1
    Tourist
    MennoBoermans1 op 21 december 2009 路 20:09
    Vanmorgen was het weer raak op die beruchte spot op de Col de Balme, afdaling naar Trient: http://www.bergredding.nl/?p=1173
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 21 december 2009 路 20:39
    Check die windsporen op het sneeuwdek..馃槷馃槷
    O ja 'Hij had geen lawinepieper om'....
    May the powder be with you.
  • doov
    Advanced
    doov op 21 december 2009 路 21:33 Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
  • pauldob
    Advanced
    pauldob op 21 december 2009 路 21:48
    Doov,  Zou dat niet dezelfde zijn ???
    Klink wel erg hetzelfde en op ongeveer dezelfde plaats
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 21 december 2009 路 21:50
    Tis weer 1-0 voor Darwin vandaag. Zo blijven er geen domme mensen meer over. Tis triest maar zonder pieper, onder hekje door, plek met massieve hoeveelheid triebschnee bij lawine stufe 3 ben je verslaafd aan adrenaline of erg dom.
    Wie niet chased moet veel weken boeken!
  • doov
    Advanced
    doov op 21 december 2009 路 21:58

Een ski脙芦r is toch geen snorbaarder?
    Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
  • MennoBoermans1
    Tourist
    MennoBoermans1 op 21 december 2009 路 22:01

Dit bericht gaat over hetzelfde ongeval, maar spreekt foutief van een ski脙芦r, want het was een snowboarder...
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 21 december 2009 路 22:30
    En zijn vrienden mogen de rest van hun leven erover nadenken... Die gaan of nooit meer off piste of schrijven zich in voor cursus en kopen hun spulletjes. Triest. 25 jaar.
    (En 2 meter diep! Ook met pieper was dat waarschijnlijk niet goed afgelopen)
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • Infernus
    Beginner
    Infernus op 22 december 2009 路 00:15
    Pff kroon van 2 meter, das een boel ingewaaide troep...
  • koen_djfistel
    Advanced
    koen_djfistel op 22 december 2009 路 00:58
    was ook niet goed afgelopen met pieper beterweters ; wie zonder zonde is, werpe de eerste steen ; RIP fella
    sbs roelz
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 22 december 2009 路 08:55

was ook niet goed afgelopen met pieper beterweters ; wie zonder zonde is, werpe de eerste steen ; RIP fella

Amen
    White room,Pillow lines,I rule
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 22 december 2009 路 09:51

Volgens mij is dat ook niet het enige dat hem verweten wordt. Daarbij als het nu eens 1 meter was geweest dan wel erg? Oftewel de lawine bepaald of je dom bent.. ???
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 22 december 2009 路 10:15

[quote author=koen_djfistel link=topic=867.msg13199#msg13199 date=1261439917]

Volgens mij is dat ook niet het enige dat hem verweten wordt. Daarbij als het nu eens 1 meter was geweest dan wel erg? Oftewel de lawine bepaald of je dom bent.. ???
    [/quote]

Volgens mij ben jij op dit moment de enige die hier 'verwijt'.  :-\

Is 1m 'erg' ??? Wat is dit voor vage formulering? Een kroon van 2 meter is gewoon 'impressive shit' is denk ik het enige dat bedoelt werd door Infernus.
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 22 december 2009 路 13:07
    Telemikey, volgens mij moet je nog ff een keer goed lezen wie wat geschreven heeft. Begin bij het feit dat ik Koen en niet Infernus citeer. :-*

• poling
    Beginner
    poling op 22 december 2009 路 14:14
    iemand die weet welke couloir het precies was?? http://maps.google.com/maps?q=46.03362,6.969666&num=1&t=p&... (mogelijk springt op satelite, klik dan op terrein
  • pauldob
    Advanced
    pauldob op 22 december 2009 路 14:46
    Volgens mij is het vanaf de col de Balme naar het noordoosten loopt, staat niet helemaal op het kaartje op de link. Alleen het begin is zichtbaar.
    Ben niet zo handig dat is in de links kan schuiven :-[
  • michielengelsman
    Tourist
    michielengelsman op 22 december 2009 路 14:57
    Het Ongeval is gebeurd in de duidelijk zichbare diepe coiloir ten zuidoosten van de Tete de Balme (zie de link in de vorige posting), rond de 1900m - hoogtelijn. Je skiet vanuit de duidelijk zichtbare col in Noord-Oostelijke richting. Het is een populaire off-piste run, en erg leuk om een dag in le Tour mee af te sluiten. Je kunt uitkomen in het Zwitserse dorpje Trient en daarna weer terugliften naar de Chamonix- vallei.

De run staat wel als erg gevaarlijk bekend, en er zijn al meerdere lawine- ongevallen gebeurd afgelopen jaren. Dit is mede te wijten aan de harde wind die daar vaak staat, en de geul zelf vormt een ideale 'terrain-trap'. Ook is er een behoorlijk lawinegevaar vanaf de steile zijkanten van de geul. Op de foto van dit ongeval zie je dat niet alleen in de geul, maar ook aan beide zijkanten de helling is losgekomen. In zo'n smalle geul is er niet veel sneeuw nodig om er heel diep onder terecht te komen.

Erg treurig dat er nu weer een ongeval is gebeurd, ik hoop dat zijn maten er snel weer een beetje bovenop komen. Ik zou deze route alleen aanraden bij gering lawinegevaar en het mag niet warm zijn; de zijkant van de geul komt al in de ochtend in de zon. Met name wat later in het seizoen kan dat extra lawinegevaar opleveren.

groet,

Michiel
  • poling
    Beginner
    poling op 22 december 2009 路 15:21
    thanks, begrijp ik het dan goed dat het hier is?
  • SimonDS
    Tourist
    SimonDS op 25 december 2009 路 11:33
    http://www.bergredding.nl/?p=1185
    Deze 2 hebben ook geluk gehad...
  • dolfbroekveldt
    Tourist
    dolfbroekveldt op 27 december 2009 路 13:24
    Afgelopen weekend 7 doden (onder wie zelfs 4 reddingswerkers) gevallen door lawines in de Italiaanse alpen en Tirol... Stufe 4 betekent dus echt niet off-piste gaan, zelfs niet met gids misschien..
    Je nieuwe signature
  • doov
    Advanced
    doov op 27 december 2009 路 14:01

Stufe 4 betekent dus echt niet off-piste gaan, zelfs niet met gids misschien..

Dat leer je ook bij SSC.
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 27 december 2009 路 15:04

[quote author=dolfbroekveldt link=topic=867.msg13483#msg13483 date=1261916676]
    Stufe 4 betekent dus echt niet off-piste gaan, zelfs niet met gids misschien..

Dat leer je ook bij SSC.
    [/quote]

.. of the hard way.
  • Janusius
    Beginner
    Janusius op 30 december 2009 路 13:45

Afgelopen weekend 7 doden (onder wie zelfs 4 reddingswerkers) gevallen door lawines in de Italiaanse alpen en Tirol... Stufe 4 betekent dus echt niet off-piste gaan, zelfs niet met gids misschien..

Je mag toch hopen dat de gids dat wel bedenkt en je zegt dat je beter een andere keer terug kan komen om een dagje te rijden. Om te begrijpen dat stufe 4 'no go' is hoef je die SSC-cursus niet eens te hebben gevolgd. Iedereen die meer dan 2 zinnen over freeriden en lawines heeft gelezen weet dat je dan lekker thuis (of op de pistes die wel open zijn) moet blijven (to ride another day). Of toch niet?

was ook niet goed afgelopen met pieper beterweters

En met een beetje kennis...? Zonder af te doen aan de ernst van het ongeluk en het feit dat eigenlijk niemand zoiets zelf wil opzoeken, maar hoe groot is de kans dat zoiets zou gebeuren met een ietsje meer begrip van hetgeen men aan het doen is?
  • rob
    Advanced
    rob op 30 december 2009 路 15:40
    En met een beetje kennis...? Zonder af te doen aan de ernst van het ongeluk en het feit dat eigenlijk niemand zoiets zelf wil opzoeken, maar hoe groot is de kans dat zoiets zou gebeuren met een ietsje meer begrip van hetgeen men aan het doen is?

Die kans is altijd aanwezig. Garantie krijg je nooit in de Bergen, alleen als je een wasmachine koopt krijg je garantie, en dan nog moet je de kleine lettertjes lezen.

Tuurlijk, als je een cursus volgt, mag je hopen dat mensen meer inzicht hebben gekregen in de materie, alleen het gevaar zit ook hier in een klein hoekje. Onder groepsdruk, ach gisteren ging het ook goed, en kijk, er is al iemand naar beneden gegaan zijn allemaal ingredi脙芦nten om de verkeerde keuze te maken.

Als je off-piste gaat loop je altijd een hoger risico en dat moet je beseffen. Als je dat niet beseft, blijf dan gewoon carven op de piste en heb je er niks te zoeken. Besef je het wel, en maak je gebruik van het geleerde, en gebruik je je gezonde verstand, kun je mooie runs maken. Ik bedoel dus ook dat je dan voorbereid bent en de basisuitrusting bij je hebt. (pieper, sonde etc). 't Is geen garantie, maar de kans dat je goede keuzes maakt is groter.
  • karel
    Tourist
    karel op 30 december 2009 路 16:34
    ik denk dat er een hoop mensen zijn die geen idee hebben, voor hun betekent off-piste alleen maar dat er niet geprepareerd wordt en misschien iets met eigen risico.. Volgens mij beseffen zij helemaal niet dat off-piste gevaren met zich mee brengt. Maar ze zien wel sporen in de sneeuw, en de zachte poeder lonkt ook de onwetende..
  • karel
    Tourist
    karel op 30 december 2009 路 16:40
    Als je off-piste gaat loop je altijd een hoger risico en dat moet je beseffen. Als je dat niet beseft, blijf dan gewoon carven op de piste

Dat is nou precies het probleem, je moet eerst dat besef hebben om te beslissen dat je alleen op de piste blijft.
  • rob
    Advanced
    rob op 30 december 2009 路 22:14
    Dat is nou precies het probleem, je moet eerst dat besef hebben om te beslissen dat je alleen op de piste blijft

Exact. Kan ik alleen maar onderschrijven.
    Voorlichting, borden plaatsen en linten spannen aan het einde van liften zou een splinter zijn die mogelijk mensen aan het denken zet. Dit niet doen, en je mist ook deze mensen nog.
  • doov
    Advanced
    doov op 1 januari 2010 路 17:34
    Vandaag een lawinekegel tegengekomen. Dat skiet ook niet makkelijk hoor. De breuk was ca 1 meter hoog en duidelijk door 1 persoon losgetrapt. Las van de week al over een lawineongeluk in Val Thorens. Ben benieuwd of het deze was. De helling was niet extreem steil. Ik schat max 35 graden. Ook nog eens een helling die  vaak gereden wordt.

Zo wordt je eens te meer met je neus op de feiten gedrukt.

• SPAM
    Advanced
    SPAM op 1 januari 2010 路 18:14
    Gelukkig maar dat jij nooit zo van die steile hellingen skiet :-X
  • doov
    Advanced
    doov op 1 januari 2010 路 19:29

Gelukkig maar dat jij nooit zo van die steile hellingen skiet :-X

Dat ligt er maar net aan met wie ik ski  ;D

Vandaag was ik met een jochie van 20 en dan moet je wel!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro