Winterbandenplicht in Nederland!

• meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 21 december 2009 路 21:09 May the powder be with you.
  • huib
    Expert
    huib op 21 december 2009 路 21:17
    Ik heb anders vanddaag heel wat leedvermaak gehad. Centrum Leiden, al die steile bruggetjes met sneeuw erop  馃榾

Maar inderdaad wel weer irritant al er voor je 30 gereden wordt, waar 60 ook best acceptabel zou zijn.
  • doov
    Advanced
    doov op 21 december 2009 路 21:22
    Ik rij al 10 jaar met winterbanden en ben voor!
    Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
  • rob
    Advanced
    rob op 21 december 2009 路 21:33
    Ik ben zeker voor...

Verzekeringsmaatschappijen bewegen om een clausule op te nemen in de polis in de strekking van, indien ongeluk verzoorzaakt door gladheid op de weg, en GEEN winterbanden, helaas, maar geen schadevergoeding dit keer.
    Duitsland, en ik geloof ook Frankrijk gingen ons al voor ...
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 21 december 2009 路 22:21
    Wat rob zegt. Een algemene verplichting is misschien wat hoog gegrepen, gezien de zeldzaamheid van dit soort omstandigheden in NL. Maar zo'n clausule in de autoverzekering zal misschien veel mensen bewegen op dit soort dagen niet in de auto te stappen, die ik dat de afgelopen dagen wel heb zien doen, en waar ik mijn hoofd bij heb lopen schudden...

Wat ik niet begrijp, is dat de vuilniswagens en de bussen kennelijk geen winterbanden om hebben zitten. Dat zou een hoop hoofdbrekens hebben gescheeld..
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • Fons
    Tourist
    Fons op 21 december 2009 路 22:36
    Een verplichting vind ik voor NL wat ver gaan. Zo vaak komen deze extreme omstandigheden (helaas) niet voor. Een clausule in de verzekering a la "geen winterbanden bij gladheid, dan eigen schuld" ben ik wel helemaal voor. Met zomerslicks ben je tenslotte een gevaar op de weg, en dat moet ook gewoon erkend durven worden.

Rij zelf al jaren met winterbanden en zou niet zonder willen. Ook omdat ze een erg prettig gevoel geven met zware regenbuien.
  • rob
    Advanced
    rob op 21 december 2009 路 23:00

Precies wat ik bedoel.

Verplicht stellen gaat inderdaad te ver, denk ik ook, gezien de weinig keren dat dit soort omstandigheden zich in Nederland voordoen.

Echter, als het is zoals deze dagen, dan ben je zelf verantwoordelijk en is het verstandiger om of thuis te blijven of alternatief vervoer te zoeken of winterbanden te monteren. Ga je toch met eigen auto en met zomer-banden, dan is het je eigen risico en zijn de gevolgen voor jezelf. De keuze is aan de bestuurder ......
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 21 december 2009 路 23:53

Precies wat ik bedoel.

Verplicht stellen gaat inderdaad te ver, denk ik ook, gezien de weinig keren dat dit soort omstandigheden zich in Nederland voordoen.

Echter, als het is zoals deze dagen, dan ben je zelf verantwoordelijk en is het verstandiger om of thuis te blijven of alternatief vervoer te zoeken of winterbanden te monteren. Ga je toch met eigen auto en met zomer-banden, dan is het je eigen risico en zijn de gevolgen voor jezelf. De keuze is aan de bestuurder ......

Eigenlijk is dat ook de regel die men in Duitsland hanteert. De winterband is niet verplicht, behalve op die dagen dat het weer er om vraagt. Rijd je dan toch rond en veroorzaak je problemen dan ben je strafbaar. Omdat het nu op dagen als deze niet verplicht is in NL rijdt king zomerslick rond met een houding van.. dit is zo bijzonder.. ik kan er niets aan doen dat ik vooruit kom, dus wacht jij maar. Dat zou anders kunnen. Houd je het verkeer op, dan ben je schuldig. Dan gaan heel wat mensen op een dag als deze alternatieven zoeken, laten hun zomerbolide staan en kunnen wij lekker doorrijden en ze een carpool aanbieden.
    May the powder be with you.
  • poling
    Beginner
    poling op 22 december 2009 路 08:44
    idd wat Rob zegt.

ben je alleen nog niet van die prutsers af die stapvoets rijden  >馃槥
  • lucraak
    Advanced
    lucraak op 22 december 2009 路 08:52

Ik ben zeker voor...

Verzekeringsmaatschappijen bewegen om een clausule op te nemen in de polis in de strekking van, indien ongeluk verzoorzaakt door gladheid op de weg, en GEEN winterbanden, helaas, maar geen schadevergoeding dit keer.

Ja want die verzekeraars hebben het zo ontzettend slecht... :S
    Ik ben niet voor een verplichting (die hebben echt al meer dan genoeg in NL), wel voor stimulering. Subsidie op aanschaf oid.

Ik zelf heb geld ge脙炉nvesteerd in winterbanden voor mijn eigen veiligheid. Ik wil veilig op de weg zitten dus investeer ik er zelf in puur omdat ik me daar goed bij voel. Je hebt meer controle en in het verkeer vind ik dat fijn, en ik verkeer dus in de luxe positie dat ik dit financieel gezien kan redden. Dat het de verkeerssituatie veiliger maakt is evident en de verzekeraars zouden juist moeten kijken wat hen de schade kost in zo'n jaar en dan eens achter de oren gaan krabben wat het geven van korting op een setje winterbanden nu kost. Doe er wat overheidsgeld bij en wie weet heb je voor een prikkie een mooi setje winterbanden. Maar een setje banden van 300 euro aanschaffen verplicht stellen in Nederland waar het 4 dagen in 3 jaar sneeuwt, voor mensen met een bijstandsuitkering die net hun Nissan Pony nog net blij zijn dat ze de benzine kunnen betalen voor hun wekelijkse familiebezoek lijkt me wat te ver gaan.
    Always be yourself. Unless you can be Batman, then be Batman.
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 22 december 2009 路 09:04

[quote author=rob link=topic=869.msg13176#msg13176 date=1261427580]
    Ik ben zeker voor...

Ja want die verzekeraars hebben het zo ontzettend slecht... :S
    Ik ben niet voor een verplichting (die hebben echt al meer dan genoeg in NL), wel voor stimulering. Subsidie op aanschaf oid.

Ik zelf heb geld ge脙炉nvesteerd in winterbanden voor mijn eigen veiligheid. Ik wil veilig op de weg zitten dus investeer ik er zelf in puur omdat ik me daar goed bij voel. Je hebt meer controle en in het verkeer vind ik dat fijn, en ik verkeer dus in de luxe positie dat ik dit financieel gezien kan redden. Dat het de verkeerssituatie veiliger maakt is evident en de verzekeraars zouden juist moeten kijken wat hen de schade kost in zo'n jaar en dan eens achter de oren gaan krabben wat het geven van korting op een setje winterbanden nu kost. Doe er wat overheidsgeld bij en wie weet heb je voor een prikkie een mooi setje winterbanden. Maar een setje banden van 300 euro aanschaffen verplicht stellen in Nederland waar het 4 dagen in 3 jaar sneeuwt, voor mensen met een bijstandsuitkering die net hun Nissan Pony nog net blij zijn dat ze de benzine kunnen betalen voor hun wekelijkse familiebezoek lijkt me wat te ver gaan.

[/quote]

Maar moeten die mensen niet op de een of andere manier worden gestimuleerd hun pony in de stal te laten staan als het zulk weer is?
    White room,Pillow lines,I rule
  • Marco
    Advanced
    Marco op 22 december 2009 路 09:05
    Gewoon iedereen zonder winterbanden gezellig met de trein laten rijden....... 馃構

Maar verplichting in NL gaat te ver imo. Daar hebben we in NL te weinig van dit soort dagen voor.
    Kan me wel aardig vinden in het voorstel van Lucraak. Stimulering van het rijden met winterbanden door subsidie e.d..
  • doov
    Advanced
    doov op 22 december 2009 路 09:36

Maar moeten die mensen niet op de een of andere manier worden gestimuleerd hun pony in de stal te laten staan als het zulk weer is?

Steuntrekkers die 脙漏n een auto 脙漏n een pony hebben. Op geen Geen Stijl weten ze daar wel raad mee!
  • Polderboarder
    Tourist
    Polderboarder op 22 december 2009 路 09:50
    Wat me opvalt is dat er snel gewezen wordt op de uitzonderlijkheid van (veel) sneeuw in NL. Onder de 10 graden met nattigheid gaat de veiligheid ook aanzienlijk omhoog!
    Verplichten gaat misschien wel wat ver, maar enige stimulatie van uit de overheid zou wel goed zijn, ik denk dat meer mensen dan overstag gaan.
    Het enige nadeel dat ik kan bedenken is schijnveiligheid. Als de hele meute op winterbanden gaat rijden zullen de ongelukken in uitzonderlijke situaties zoals nu waarschijnlijk zwaarder zijn.
    WeRookie
  • lucraak
    Advanced
    lucraak op 22 december 2009 路 14:30

Ja ook prima, zolang het inderdaad bijdraagt aan de verkeersveiligheid lijkt me dat des te beter.

Straks moeten we nog meer verzekeringspremie gaan betalen als we geen winterbanden kunnen betalen. Inshared doet zoiets geloof ik nu al, ben jij zo fortuinlijk om een parkeersensor in je auto aan te kunnen schaffen dan betaal je minder verzekeringspremie... belachelijk! Zo wordt het verschil tussen rijk en arm alleen maar groter. Het idee van een verzekering lijkt me nog steeds dat we met z'n allen zorgen voor de mensen die het wat minder hebben, al dan niet door ongelukken e.d. ... ok maar ik dwaal misschien wat af en geloof me dat wil ik jullie niet aandoen 馃槈
  • huib
    Expert
    huib op 22 december 2009 路 18:33

Zo wordt het verschil tussen rijk en arm alleen maar groter. Het idee van een verzekering lijkt me nog steeds dat we met z'n allen zorgen voor de mensen die het wat minder hebben

H脙漏 een communist ;D ;D ;D

Het idee van een verzekering is juist dat jij premie betaald en dat de verzekeringsmaatschappij dat goed belegd waardoor ze in geval van een ongeluk genoeg geld hebben om te kunnen uitbetalen. En omdat we dat met heel veel mensen doen is de maatschappij gedekt voor het geval dat er eens een keer een grote schade is. Stukje risicospreiding aan de kant van de verzekeringsmaatschappij. Daar zit geen greintje "zorgen voor elkaar" bij!

Ik heb er totaal geen problemen mee dat ik minder ga betalen omdat mijn auto wel in orde is bij slecht weer, en dat iemand met een slechte auto meer gaat betalen.

Dat is ook het principe van arm zijn toch, dat je bepaalde dingen niet kan betalen. Niet leuk, wel realistisch.
  • doov
    Advanced
    doov op 22 december 2009 路 18:37

Zo wordt het verschil tussen rijk en arm alleen maar groter.

En wat is daar mis mee?
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 22 december 2009 路 21:53
    Dat je uiteindelijk geen modaal meer overhoudt en alleen nog maar een beetje heel erg rijk hebt en heel veel arm. En daar bouw je geen samenleving mee op. Dat is wat er mis mee is.
    (Voor voorbeelden de braziliaanse steden eens opzoeken: hele stad arm en een rijke wijk letterlijk achter dubbele muren met wachters en prikkeldraad) Het grootste potentieel  van de samenleving en de economie komt namelijk uit Jan Modaal. Geld heeft de onverkwikkelijke eigenschap zichzelf te versterken: wie veel heeft, kan makkelijk meer krijgen. Wie weinig heeft, krijgt makkelijk nog meer weinig.

Dat autoverzekeringen en sneeuwbanden iets aan armoede veranderen lijkt me overigens nogal sterk, maar dit even als antwoord op Doov.
    Wat precies arm is en vanaf welk moment je het niet meer accepteert als individu/politieke partij/wetgever/samenleving staat natuurlijk eindeloos ter discussie.

Ps: Communisten bestaan al 20 jaar niet meer. En met reden!
    PS II: Jan modaal was vroeg脙垄h (in 2000) 30000 gulden bruto. Is inmiddels hetzelfde bedrag in euro's (Of zelfs meer? Ik heb die cijfers niet paraat)
    PS III: Een allenstaande uitkeringsgerechtigde krijgt 700 netto per maand, een gezin 900. Is dat arm? Is dat niet arm genoeg? Hoe arm is dat?
    PS IV: In hoeverre is een auto een eerste levensbehoefte?
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 23 december 2009 路 12:04
    Mooi, dan zijn er op die drie ingesneeuwde dagen per jaar iig geen armen meer op de weg! Lijkt me een stuk rustiger... 馃槂
  • huib
    Expert
    huib op 23 december 2009 路 12:39

Mooi, dan zijn er op die drie ingesneeuwde dagen per jaar iig geen armen meer op de weg! Lijkt me een stuk rustiger... 馃槂

Die studenten van tegenwoordig zijn ook niet meer zo links als ze horen te zijn. Wacht maar tot je een baan hebt en rijk genoeg bent om links te zijn  ;D
  • lucraak
    Advanced
    lucraak op 23 december 2009 路 16:29

[quote author=lucraak link=topic=869.msg13221#msg13221 date=1261488648]
    Zo wordt het verschil tussen rijk en arm alleen maar groter. Het idee van een verzekering lijkt me nog steeds dat we met z'n allen zorgen voor de mensen die het wat minder hebben

H脙漏 een communist ;D ;D ;D

Het idee van een verzekering is juist dat jij premie betaald en dat de verzekeringsmaatschappij dat goed belegd waardoor ze in geval van een ongeluk genoeg geld hebben om te kunnen uitbetalen. En omdat we dat met heel veel mensen doen is de maatschappij gedekt voor het geval dat er eens een keer een grote schade is. Stukje risicospreiding aan de kant van de verzekeringsmaatschappij. Daar zit geen greintje "zorgen voor elkaar" bij!
    [/quote]

Jeps misschien is dat een van de weinige situaties waar we nog wat van de communisten kunnen leren. Niet klakkeloos afgaan op grote commerciele organisaties welke op winst uit zijn in plaats van het helpen van mensen

Ik heb er totaal geen problemen mee dat ik minder ga betalen omdat mijn auto wel in orde is bij slecht weer, en dat iemand met een slechte auto meer gaat betalen.

Ik draai het graag om. Ik heb er geen probleem mee om iets meer te betalen en te investeren in mijn eigen veiligheid van een veilige auto zonder dat ik eis dat een ander diezelfde investering moet doen. Dit geldt hetzelfde voor het gaan naar de sportschool... mensen die naar de sportschool gaan hoeven toch ook niet minder ziektekostenpremie te betalen? Hoewel dat er ongetwijfeld wel een keer van gaat komen. Ik zie de investering in een sportschool als mijn eigen fysieke gewin, niet een financieel gewin ter compensatie van mn verzekering.

[quote author=lucraak link=topic=869.msg13221#msg13221 date=1261488648]

Zo wordt het verschil tussen rijk en arm alleen maar groter.

En wat is daar mis mee?
    [/quote]

Als je op je ivoren toren met je bovenmodale inkomen zit en geen idee hebt wat er in de lagere economische klasse speelt kan ik me voorstellen dat je je hier niet druk om maakt. 

De twijfel van Dutchess over of de winterbanden hier iets toe bijdragen is terecht. Geen idee, waarschijnlijk niet significant maar tig van dit soort maatregelen misschien wel. De vraag of een auto een eerste levensbehoefte is is ook een goede interssante. Misschien geen eerste levensbehoefte maar voor veel mensen wel een vereiste om geld op de plank te krijgen...
  • doov
    Advanced
    doov op 23 december 2009 路 20:18

Als je op je ivoren toren met je bovenmodale inkomen zit en geen idee hebt wat er in de lagere economische klasse speelt kan ik me voorstellen dat je je hier niet druk om maakt. 

We zullen het wel niet met elkaar eens worden, maar geef je dit toch nog ff mee:

Ik ben niet met een bovenmodaal inkomen geboren en heb dus ook deel uitgemaakt van die "lagere economische klasse". En door hard studeren, hard werken en risico's aangaan heb ik nu inderdaad een bovenmodaal inkomen. Als beloning voor mijn inzet, denk ik dan maar. Gelukkig leven we in een land waarin iedereen ( nou ja, gehandicapten en zieken uitgesloten) de keuze heeft om zijn best te doen en vooruit te komen.
    En wees gerust, door ons progressieve belastingstelsel en allerlei toeslagen voor de lagere inkomens is het verschil tussen arm en rijk in Nederland niet zo heel groot hoor.

En Porsches zij door de BPM al helemaal niet te betalen  :'(
    En de stoke vebindt ons, verworpenen der aarde, allemaal!
  • wimdes
    Beginner
    wimdes op 23 december 2009 路 20:23
    eens beginnen met slipcursus onderdeel maken van rijopleiding?
    ook op t examen : een nieuwe hellingproef op indoor skipiste, met versleten zomerbanden   馃槂
  • Teleaddict
    Advanced
    Teleaddict op 23 december 2009 路 20:55
    naast het winterbanden verhaal heb ik me ook verbaasd over mensen die met 20cm sneeuw op motorkap en dak gaan rijden. niet alleen gevaarlijk voor henzelf maar ook zwaaaar irritant als je daarachter op de snelweg zit.... lampen waren soms ook nog geheel afgedekt.....
    http://verticaldissidents.net
  • huib
    Expert
    huib op 24 december 2009 路 11:15

naast het winterbanden verhaal heb ik me ook verbaasd over mensen die met 20cm sneeuw op motorkap en dak gaan rijden. niet alleen gevaarlijk voor henzelf maar ook zwaaaar irritant als je daarachter op de snelweg zit....

Op de motor mischien wel, maar als je in de auto zit kan ik me niet voorstellen dat wat sneeuw van jouw voorganger een probleem is. Zelf ben ik ook gewoon te lui om dat eraf te halen. Eerst binnen lekker warmstoken en dan gewoon een keer goed optrekken of remmen en hop daar vliegt de hele handel van het dak af.

lampen waren soms ook nog geheel afgedekt.....

Da's inderdaad niet zo slim.
  • Jeroenmontis
    Tourist
    Jeroenmontis op 25 december 2009 路 16:35
    absoluut 100% voor! Rij al vanafa 1983 op winterbanden, zelfs onder de quattro's Syncro's en IX en die ik heb gehad! ben je betrokken bij een ongeval bij winterse omstandigheden zonder winterbanden? altijd fout!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro