Treeruns Zillertal (Mayrhofen, Kaltenbach, Koningsleiten)?

• Twanski
    Tourist
    Twanski op 28 december 2009 路 19:26
    Als er poeder ligt...........

Waar moet ik dan zijn voor de treeruns in het zillertal? Ben op zoek naar gebieden voor beginners ( niet te ver van de piste). Vorig jaar mezelf goed vermaakt met treeruns op de horbergbahn in mayerhoden tussen de blauwe baby  piste en de rode 3&5. Ook de helling onder de Tux150 heb ik gezien, maar daar heb ik me maar niet aan gewaagd.

Verder spreekt "het boek" over goede treerun mogelijkheden in kaltenbach en Koningsleiten. Kan iemand ongeveer aangeven waar ik daar dan moet zijn. Gebied Kaltenbach is me bekend. Koningsleiten (nog) niet.
  • Dirk
    Tourist
    Dirk op 29 december 2009 路 01:40
    Voor konigslijten is het zo'n beetje heel het gebied, is ook niet heel groot daar. op een kaartje van de piste kun je al zien welk deel er bedoeld word, wel kaartje van zillertal arena dan he 馃槈
    Ride the big one!
  • White_Sessions
    Expert
    White_Sessions op 29 december 2009 路 17:19
    Volgens mij heb je onder de Katzenmooslift (langs zwarte 12 en rode 12/13) wel een paar mooie stukken velden en lager ook wat bos. Let wel op voor prikkeldraad en onderaan kan het bos iets te dicht begroeid zijn.

Onder de 150tux is echt wel te doen, maar best een paar keer bekijken vanuit de bak zelf. Als je vanop de piste wil indroppen en je begint hoog dan is het misschien iets moeilijker, maar wat verder langs de rode 7 en dan afslaan is het niet zo veel stijler dan sommige stukken tussen de 3 en 5 (zeker daar bovenaan). Er zijn wel minder bomen daar dus zeker nakijken wat het lawinebericht is ... het laatste stuk ook snelheid houden, meestal is er daar al een mooi spoor gemaakt door andere ski脙芦rs/boarders.

Richting Eggalm en in Eggalm was er volgens mij ook wel wat te vinden, maar dat herinner ik me niet zo goed meer.

Konigsleiten bovenaan in de omgeving rond de Falshbachlift ... geen bomen, maar wel mooi stukje. En zoals Dirk zegt, heb je er nog heel wat stukken die je van aan de lift kan bereiken. Lager heb je wel meer bos
    White Sessions
  • Twanski
    Tourist
    Twanski op 29 december 2009 路 18:52

Volgens mij heb je onder de Katzenmooslift (langs zwarte 12 en rode 12/13) wel een paar mooie stukken velden en lager ook wat bos. Let wel op voor prikkeldraad en onderaan kan het bos iets te dicht begroeid zijn.

Onder de 150tux is echt wel te doen,................................................dus zeker nakijken wat het lawinebericht is .

Pcies. Mijn safety kennis is niet op peil daarvoor vind ik. Daarom zoek ik stukken waar je eigenlijk niet fout kan gaan (ook al moet je altijd goed opletten), en het liefst dicht bij de piste.

maar wat verder langs de rode 7 en dan afslaan is het niet zo veel stijler

Vanaf de rode 7 kan je toch niet onder de tux komen? Dat is helemaal aan de andere kant. Ook wat er tussen de rode 3 en 5 zit is mij niet bekend. Zal eens gaan kijken dit jaar. MOet er wel wat sneeuw gaan vallen in die regio.

• White_Sessions
    Expert
    White_Sessions op 29 december 2009 路 19:19
    In de omgeving van de Katzenmooslift is ook een rode en zwarte piste ... als je dan de lift terug omhoog neemt, dan kan je mooi die stukken wei zien. Dat is telkens in de omgeving van de piste en gezien die rode naar beneden kronkelt, kan je vrij gemakkelijk terug op de piste uitkomen.

... De rode 7? tja, ik had op dit kaartje gekeken:
    http://www.austria-trips.com/Mayrhofen/mayrhofen-ski-area-map.htm...
    Maar als je uitstapt aan de bak ga je achter de bak na een 100 meter op de piste links ... die piste volg je tot de piste een scherpe bocht van 90 graden naar rechts neemt: daar ongeveer of iets lager is het stevigere stuk ... (kan je dus vermijden)
    Als je die rode piste een stuk verder volgt dan heb je een aantal stukken piste die bijna vlak zijn (daar kan je ook links af om beneden aan de gondel uit te komen), maar zoals ik al zei ... kijk vanuit de gondel met het mapje in je hand en dan kan je inschatten waar het is.
    White Sessions
  • Dirk
    Tourist
    Dirk op 29 december 2009 路 19:24
    onder de nordhangbahn en rechts daarvan zijn ook nog stukjes, makkelijk, te vinden. en onder de gondel vanaf het midelstation van finenberg zijn ook stukjes in de buurt van de lift.
    Ride the big one!
  • Twanski
    Tourist
    Twanski op 29 december 2009 路 19:24
    Je hebt inderdaad gelijk 馃槈. Maar aan de andere kant nog meer naar rechts op de kaar ligt nog een rode 7. Dacht dat je die bedoelde. Maar je kent het aardig daar ben je er de eerste week van feb toevallig ook?

Edit helemaal rechts bij de rode 27 heb je trouwens ook een paar grote open velden. Tenminste ik vind ze aardig groot. Maar ik ben niet veel gewend 馃槂  Thnx voor de tips schrijf ze allemaal op.

Kaltenbach niemand?
  • Polderboarder
    Tourist
    Polderboarder op 30 december 2009 路 09:02

Kaltenbach niemand?

Ben daar een keer uit de stoeltjeslift gesprongen voor wat poeder toen ik nog dacht dat lawine's niet in europa voorkwamen en mijn lijf nog van rubber gemaakt was, maar wat ik me van het gebied zo herinner zijn er wel wat leuke lijnen te bedenken... Te lang geleden om echt iets bij te dragen  :-\
    WeRookie
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 30 december 2009 路 13:40
    In mayr is inderdaad dat stuk bij de katzenmoos goed te doen. Onder / naast de larchwald lift hebben wij ook nog eens flink lol gehad tussen de bomen. Direct onder de lift was snollensneeuw, maar een meter of 10 de bomen in was toen nog niemand geweest.  ;D
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • Sanno1
    Tourist
    Sanno1 op 30 december 2009 路 17:35
    Wat wordt bedoeld met 'treeruns'. Echt tussen de bomen door raggen of iets dat niet bovend e boomgrens ligt?
    Als je het eerste bedoeld dan denk ik dat er weinig is zeker als je zoals jezelf zegt weinig ervaring hebt.
    Zelf zou ik dan eerder kiezen voor een meer open vlakte zoals onder de Tux 150 of beter nog de Katzenmoos.
    Larchenwald is grappig als je er toch moet zijn, maar geen serieuze optie.
    Nordhang kan je mooi uitd elift springen en dan een stukje steil meepakken, maar eigenlijk ook niet waard.

De enige gemakkelijk skibare treerun is de skiroute die loopt vanaf Bergstation Mayrhofen naar onderkant Horbergbaan. Dit is wel snel meer piste dan poeder.

Ik weet nog wel een afdaling vanaf de top van Hochzillertal tot in het dal. Dat is in het onderste deel een echte treerun, maar vergt meer vaardigheid dan een normale afdaling. Ook doorsteken vanaf Katzenmoos naar de weg is een optie (als er genoeg sneeuw ligt)

Konigsleiten is allemaal heel duidelijk vanuit de lift, meestal echt recht onder de lift. Zell am Ziller heeft wel een paar leuke afdalingsmogelijkheden tussen de bomen.

• Twanski
    Tourist
    Twanski op 30 december 2009 路 19:37
    Treerun is voor mij gewoon een beetje tussen de bomen doorraggen. Dacht eigenlijk dat je daar minder ervaring voor nodig had dat "open velden" omdat daar meer kan is op lawine. Tussen de bomen ben je meestal wat veiliger? Of maak ik hier een grote fout?
  • Spider
    Tourist
    Spider op 30 december 2009 路 19:56

Of maak ik hier een grote fout?

Ja
    Better to burn out, then to fade away.
  • Infernus
    Beginner
    Infernus op 30 december 2009 路 19:59
    Willen bomen het sneeuwdek zo verankeren dat het lawinegevaar verminderd staan ze zo dicht op elkaar dat je er niet meer tussendoor kan skien.
    Dacht ik.
    Wat dan wel weer zo is is dat het lawinegevaar in lager gelegen gebieden soms minder kan zijn dan in hogere regionen, en zit je onder de boomgrens dan zit je ook vaak onder deze grens van het lawinegevaar.
  • Twanski
    Tourist
    Twanski op 30 december 2009 路 20:06

[quote author=Twanski link=topic=910.msg13663#msg13663 date=1262198260]

Ja
    [/quote]

Uitleg? Ik blijf in ieder geval altijd maat tussen de (verspoorde) stukken tussen de bomen en onder de liften. Dat lijkt me toch echt vertandiger dan die open velden en dan stuk onder de tux150....
  • Dio
    Advanced
    Dio op 30 december 2009 路 20:29

[quote author=Spider link=topic=910.msg13665#msg13665 date=1262199399]

Ja
    [/quote]

Uitleg? Ik blijf in ieder geval altijd maat tussen de (verspoorde) stukken tussen de bomen en onder de liften. Dat lijkt me toch echt vertandiger dan die open velden en dan stuk onder de tux150....
    [/quote]

Als jij tussen de bomen door kan, dan kan de sneeuw dat ook.
    Life is what happens the moment you put your phone away.
  • Twanski
    Tourist
    Twanski op 30 december 2009 路 20:49
    Maar tussen de bomen kan je toch een veel minder grote lawine aftrappen dan op een open veld. Toch maar eens inschrijven voor een lawine cursus  馃槈.
  • Infernus
    Beginner
    Infernus op 30 december 2009 路 20:55

[quote author=Twanski link=topic=910.msg13673#msg13673 date=1262199999]
    [quote author=Spider link=topic=910.msg13665#msg13665 date=1262199399]

Ja
    [/quote]

[/quote]

Als jij tussen de bomen door kan, dan kan de sneeuw dat ook.
    [/quote]

Dat zegt ik !  馃槈
  • Sanno1
    Tourist
    Sanno1 op 31 december 2009 路 14:58
    lawine of niet, de kans dat je ergens onhandig tegenaan knalt is tussen de bomen nog een extra risico. Volgens mij zijn er in de afgelopen jaren nogal wat mensen overleden of zwaargeblesseerd geraakt omdat ze tegen een boom tot stilstand kwamen.
    Ik heb geen cijfers maar misschien is dit wel een groter risico dan een lawine overleven. Natuurlijk kan je in een lawine komen en ook dan op pijnlijke wijze een boom koppen.
  • Spider
    Tourist
    Spider op 1 januari 2010 路 12:26
    Wat Dio zegt.
  • tim_heijt
    Tourist
    tim_heijt op 4 januari 2010 路 22:54
    Ik heb hier overigens de The Avalanche Handbook liggen:

Link: http://www.amazon.com/Avalanche-Handbook-David-McClung/dp/0898868092/r...

Toch wel een redelijk gerespecteerd boekie al zeg ik het zelf, hier staat wel degelijk in dat redelijk dichte bebossing minder lawine gevaar met zich meebrengt i.v.m. open hellingen/bowls (hoog alpine), mits de bebossing gelijk verspreid is en er geen stukken open veld tussen zitten en/of brand/lift sluizen.

Kortom, de stelling boven in het topic klopt deels, maar de mits die eraan zit, daar wordt bijna nooit aan voldaan. Vaak zien we toch velden tussen de bomen of ongelijke bebossing (dichter/minder dicht). Hierdoor moet je deze laatst genoemde hellingen al beschouwen als open hellingen/bowls in je risico analyse.

De theorie erachter is dat de bomen straling (warmte) van de zon tegenhoudt en min of meer isolatie biedt aan het sneeuwdek (houdt tevens kou vast). Hierdoor blijft de temperatuur van het sneeuwdek stabieler (minder schommelingen). Dit is ook mede de reden dat het lawine gevaar momenteel in de alpen als levensgevaarlijk beschouwd kan worden, samen met de wind en de soort neerslag die gevallen is, heeft de schommeling in temperatuur voor een zwak sneeuwdek gezorgd.

Tussen/onder de bomen zijn deze temperatuur schommelingen dus aanzienlijk minder, waardoor het effect van de warmte op het sneeuwdek minder is, waardoor het lawine gevaar (lokaal) lager zal zijn als boven de boomgrens (hoog-alpine). Dit is even (heel) kort door de bocht, want dit is natuurlijk van meerdere zaken zoals de sneeuwgrens tijdens laatste sneeuwval(len) etc. etc. Dit laatste is natuurlijk waar je altijd aan moet blijven denken bij lawine gevaar, er is altijd wel een maar en het lawine gevaar kan per helling verschillen. Daarom beoordeel je de helling ook nog altijd zelf en gaat niet blind op het lokale lawinebericht. Tot slot ontstaan er ook minder makkelijk zwakke lagen (surface hoar) in het sneeuwdek onder/tussen de bomen, doordat de temperatuur stabieler blijft door de isolerende werking van de bebossing.
  • Spider
    Tourist
    Spider op 5 januari 2010 路 08:42
    Niet alleen velden tussen de bomen maar ook boven de bomen, en dat is vaak zo. En is "redelijk dichte bebossing"nog wel te ski脙芦n?  Volgens mij staan de bomen dan al dusdanig kort op elkaar dat het niet echt leuk is.
    Ook is er onder bomen vaak schaduw en men me te herinneren dat daar veel veel oppervlakte rijp opgebouwd kan worden.

Ik zou er dus niet vanuit gaan dat het veiliger is.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro