Hoe lang doe jij met je batterijen in je lawinepieper?

• meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 14 januari 2010 · 09:30
    Vroegah (toen ik nog met een ortovox f1 onderweg was) deed ik vaak een compleet seizoen met een setje batterijen. Na een maand of 2-3 dagelijks gebruik verving ik pas m'n batterijen. (terwijl ze dan nog een hele tijd meegingen op m'n walkman en later discman (echt vroegah dus)).

Later had ik een mammut 2 antenne-pieper. Een heel seizoen zat er niet meer in. Maar een paar weken zeker wel. Tegenwoordig heb ik een pieps DSP 3 antenne pieper en moet ik vaak na een week m'n batterijen vervangen. Hoe is dat bij jullie?

* Hoe lang gaan je batterijen mee?
    * welke pieper heb je?
    May the powder be with you.
  • pauldob
    Advanced
    pauldob op 14 januari 2010 · 09:34
    Ik heb een tracker DTS. Volgens mij heb ik met m'n eerste setje batterijen 2 jaar gedaan (ong 10 dagen per seizoen) Ik heb het idee dat het daarna sneller ging met de batterijen (en ik ben meer gaan skieen ;D).
    Zat vorige week te twijfelen: batterijmeter ging richting de 50%: zou ik ze vervangen of niet. De manule heeft het geloof ik over vervangen bij 20%.
    Hoever laten jullie de batterijen leeg gaan?
  • Niels
    Advanced
    Niels op 14 januari 2010 · 09:45
    Ik had vorig jaar toch best wel veel dagen nodig om de batterijen beneden de 70% te krijgen in m'n tracker. Dat zijn zw zo'n 40 dagen gebruik geweest.
    Voorheen verving ik de batterijen altijd bij 70% maar nu snowsafety me geleerd heeft dat 20 a 30% ook vroeg genoeg is, rijdt ik denk ik door tot zo'n 50%. Zo duur zijn die batterijen niet.
  • kikkerindekou
    Tourist
    kikkerindekou op 14 januari 2010 · 09:46
    Heb ook de tracker DTS. Batterijen vervang ik als het percentage van 80 wordt aangegeven. De 'oude' batterijen gebruik ik daarna ook in allerlei andere apparaten die minder van 'levensbelang' zijn.

Wat milieubewustzijn betreft is het geen topper al die batterijen, maar voor wat betreft het levensreddende doel van de pieper is de batterij wat mij betreft 'least concern'
    tijd om te gaan
  • JoRetro
    Advanced
    JoRetro op 14 januari 2010 · 10:31
    Een setje batterijen gaat in mijn Pieps DSP echt wel langer mee dan 1 week. Laat jij 'm ook 's nachts aan voor het geval dat? Of zijn je batterijen van inferieure duracell kwaliteit?

Ik vervang batterijen tussen 70 en 60%. Dat is toch zeker wel 6 tot 9 weken gebruik (voor mij is dat minimaal 2 seizoenen).
    What's wrong with old-school??
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 14 januari 2010 · 11:42
    tracker DTS.

Elk jaar nieuw setje batterijen, tenzij ze eerder onder 50% zakken. Maar dat is me nog nooit gelukt.
    White room,Pillow lines,I rule
  • ollie
    Expert
    ollie op 14 januari 2010 · 11:54
    Mammut Pulse v3

Na een seizoen (ongeveer 20 dagen) en verschillende zoekoefeningen (hoger verbruik) staat de teller nu onder de 50% en gaan er nieuwe batterijen in. Stelregel is voor mij 50% of na een jaar.. whatever comes first..
    ...more friends on a powder day: http://www.mountainmadness.org
  • Pazz457
    Expert
    Pazz457 op 14 januari 2010 · 12:07
    Ik heb toen ik mijn Ortovox M1 kocht (die was toen the bomb) ooit eens een verhaal gehoord van iemand die de batterijen er te lang in had zitten en dat de batterijen toen zijn gaan lekken, met als gevolg dat de pieper naar zijn grootje was.

Ik haal sindsdien, zodra ik weer in NL ben, de batterijen eruit en dan gaan ze in de afstandbediening ofzo. Ik doe dus eigenlijk zodra ik naar de sneeuw ga nieuwe erin en die blijven dan per sessie maximaal 1 of twee weken erin.
    Go to heaven, ski like hell!
  • JoRetro
    Advanced
    JoRetro op 14 januari 2010 · 14:20

Ik heb toen ik mijn Ortovox M1 kocht (die was toen the bomb) ooit eens een verhaal gehoord van iemand die de batterijen er te lang in had zitten en dat de batterijen toen zijn gaan lekken, met als gevolg dat de pieper naar zijn grootje was.

Ik haal sindsdien, zodra ik weer in NL ben, de batterijen eruit .

Dat behoor je standaard te doen als je 'm langere tijd niet gebruikt, maar dat geldt eigenlijk voor elk apparaat met batterijen.
    What's wrong with old-school??
  • Steven
    Tourist
    Steven op 14 januari 2010 · 17:30
    @Morris: Eén week is wel heel kort. Ik heb ook een Pieps dsp. Ik heb vorig seizoen één keer batterijen vervangen toen ze op 50% stonden. (seizoen duurde 25 pieperdagen) Met die tweede set heb ik dit seizoen nog 8 dagen gedaan inclusief pieperfest (incl finale gespeeld  ;D), dus relatief veel op ontvangen gestaan, wat aanzienlijk meer batterijen kost. Dus je moet of andere batterijen hebben, of hem 's nachts gewoon uitzetten.
    Powdered by BMB-skis             http://www.bmb-ski.nl
  • huib
    Expert
    huib op 14 januari 2010 · 19:35

@Morris: Eén week is wel heel kort. Ik heb ook een Pieps dsp. Ik heb vorig seizoen één keer batterijen vervangen toen ze op 50% stonden. (seizoen duurde 25 pieperdagen) Met die tweede set heb ik dit seizoen nog 8 dagen gedaan inclusief pieperfest (incl finale gespeeld  ;D), dus relatief veel op ontvangen gestaan, wat aanzienlijk meer batterijen kost. Dus je moet of andere batterijen hebben, of hem 's nachts gewoon uitzetten.

@Morris, ben jij vorig seizoen ook niet veel in de sneeuw geweest als Snowsafety begeleider? Als je een (moderne) pieper gebruikt om te zoeken vreet ie batterijen.

Ik heb (nog) een oude Barryvox Opto3000 en daar doe ik zo 6 weken met een set batterijen. Maar als ik veel zoekoefeningen doe is het met 2 weken vervangen (niveau is dan 70% en die gaan dan in mijn hoofdlampje o.i.d.).

Ik heb zo wie zo altijd een reservesetje batterijen bij me. Tot nu toe alleen nodig gehad voor andere mensen in de groep. Dan kom je erachter dat zo'n piepercheck niet voor niets is!

Batterijgebruik maakt me verder ook niet zo veel uit. Als die pieper het maar doet.
  • Dio
    Advanced
    Dio op 14 januari 2010 · 19:55

tracker DTS.

Elk jaar nieuw setje batterijen, tenzij ze eerder onder 50% zakken. Maar dat is me nog nooit gelukt.

x2
    Life is what happens the moment you put your phone away.
  • Dio
    Advanced
    Dio op 14 januari 2010 · 19:58
    Vervangen bij 50%. Dat zijn de kosten ook niet. 1 Doosje van 10 AAA bij ikea is €1,99.
    Life is what happens the moment you put your phone away.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 14 januari 2010 · 20:47

@Morris, ben jij vorig seizoen ook niet veel in de sneeuw geweest als Snowsafety begeleider? Als je een (moderne) pieper gebruikt om te zoeken vreet ie batterijen.

Dat zal het zijn. Teveel oefenen ermee. Maar dan nog. Met die oude Ortovox heb ik ook veel geoefend.
    Vreet dat stukje techniek in een 3 antenne pieper dan zoveel meer batterij..
    Dat oefenen is ook wel http://www.wepowder.com/forum/index.php/topic,1029.0.html...
  • koeienlap
    Advanced
    koeienlap op 14 januari 2010 · 21:21
    Barryvox opto3000 (maar dan de versie van RED in het blauw)
    Vorig jaar na 2 weken gebruik nog op 76% Zijn daarna in mn grafische rekenmachine terrecht gekomen😃

Dit jaar verse peut erin, 1 week gebruikt en nu op 86%

2 vrienden hebben ook de Pieps dsp en daar viel het ons ookal op dat die wat meer stroom verbruikten
    WE´ve got the POWDER
  • doov
    Advanced
    doov op 14 januari 2010 · 21:25

Of zijn je batterijen van inferieure duracell kwaliteit?

Uhh ja.

Zijn die niet goed dan?
    Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
  • SimonDS
    Tourist
    SimonDS op 15 januari 2010 · 08:27
    dat had je gedacht 😉

http://www.een.be/node/70870
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 15 januari 2010 · 18:07
    Setje reservebatterijen is al 2x van pas gekomen dit seizoen. Eerste keer bleek in de lift omhoog na wat gevloek een vriendin van me met lege te zitten. Tweede keer bleek dat ik mijn 2e pieper die ik had uitgeleend leeg terug had gekregen. Zeker een aanrader zoals Tiger al zei.
  • dejongarno
    Advanced
    dejongarno op 16 januari 2010 · 14:00
    Ik heb een Arva evolution+ en de batterijen gaan lang mee (omdat ie gelukkig "altijd" op uitzenden staat).
    Ik hoor iemand zeggen dat ie de batterijen vervangt als de 50% aangeven. Dat is rijkelijk laag als je lang zou moeten zoeken. We leren hier van de gidsen dat je ze moet vervangen als ze 80% aangeven. Daarnaast ook het advies om geen oplaadbare (kunnen gaan lekken) te gebruiken, maar altijd nieuw verpakte te kopen.
  • Steven
    Tourist
    Steven op 16 januari 2010 · 16:50
    Hmmm, bij Pieps zeggen ze juist weer pas bij 20% ofzo, ik vond mezelf met 50% al aan de goede kant zitten. En zoeken is binnen 1m07s gebeurd als het goed is  :😃

Ik heb sowieso altijd een reserve-setje bij in mijn EHBO tasje, maar de batterijen vervangen op het moment dat je je maatje moet gaan zoeken lijkt me typisch niet een relaxed klusje. Kan Opa misschien uitsluitsel geven over het vervangtijdstippercentage?

Oplaadbaar moet je vooral niet doen omdat de software van de pieper niet goed kan inschatten hoe lang ze nog meegaan, dus die gaan zomaar ineens van 80% naar 3%.
  • Olivier
    Advanced
    Olivier op 16 januari 2010 · 22:14

Hmmm, bij Pieps zeggen ze juist weer pas bij 20% ofzo, ik vond mezelf met 50% al aan de goede kant zitten. En zoeken is binnen 1m07s gebeurd als het goed is  :😃

Zat ik met m'n 1m12s (dacht ik) vies achter het net ja  😉

Hier een Mammut Pulse. Ik heb nog geen ervaring met de levensduur van de batterijen. Ik kan me voorstellen dat er ook in het merk van de batterij nog een aanzienlijk verschil kan zitten. Al wel gezien dat het zoeken goed energie vreet.
    Zolang je een setje nieuwe reserve batterijen bij de hand heb, lijkt het me geen probleem om tot onder de 50% te komen.
  • Nicky
    Advanced
    Nicky op 17 januari 2010 · 18:35
    Ik heb een Pieps DSP. Dit seizoen gebruikt bij het Pieperfest en tot nu toe 7 poederdagen. Batterij is net onder de 55% gezakt en het wordt tijd voor vervanging. Ik heb daar wel een schroevendraaier voor nodig....hebben jullie die (degenen met DSP) standaard in je rugzak zitten?? Heb iig wel reserve batterijen bij me en kan indien nodig waarschijnlijk wel bij een lift terecht, maar als je ver weg bent van de bewoonde wereld dan is dat geen optie.
  • Steven
    Tourist
    Steven op 17 januari 2010 · 19:26
    Kan ook met een vijf cent munt. Sterker nog, daar is het voor gemaakt. Voor een schroevendraaier is de sleuf te breed, dan maak je het stuk.
  • Vorda
    Tourist
    Vorda op 17 januari 2010 · 19:29

Ik heb een Pieps DSP. Dit seizoen gebruikt bij het Pieperfest en tot nu toe 7 poederdagen. Batterij is net onder de 55% gezakt en het wordt tijd voor vervanging. Ik heb daar wel een schroevendraaier voor nodig....hebben jullie die (degenen met DSP) standaard in je rugzak zitten?? Heb iig wel reserve batterijen bij me en kan indien nodig waarschijnlijk wel bij een lift terecht, maar als je ver weg bent van de bewoonde wereld dan is dat geen optie.

Lijkt me niet zo slim om 'ver weg van de bewoonde wereld' te zijn zonder een setje schroevendraaiers. Ik heb mijn Leatherman zelfs altijd op de piste mee.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 17 januari 2010 · 21:12

[quote author=Nicky link=topic=1016.msg15437#msg15437 date=1263749705]

Lijkt me niet zo slim om 'ver weg van de bewoonde wereld' te zijn zonder een setje schroevendraaiers. Ik heb mijn Leatherman zelfs altijd op de piste mee.
    [/quote]

Ik heb 'm swiss knife zo standaard bij me dat ik er al 2 heb mogen inleveren op Schiphol.  :😃 :😃
  • Nicky
    Advanced
    Nicky op 17 januari 2010 · 21:30
    @ Steven: thnx voor de tip! Zal een 5-cent muntje in m'n rugzak doen. En wellicht een keer wat tools aanschaffen ...
  • Steven
    Tourist
    Steven op 17 januari 2010 · 21:48
    Ik wil benadrukken dat ik ook nooit zonder leatherman op stap ga. Dan heb je een tang, een mes en wat schroevendraaiers in een heel compact ding.
  • psd
    Tourist
    psd op 18 januari 2010 · 14:11
    wat ik lees klopt allemaal wat ik heb gehoord. De Pieps DPS vreet stroom. Ik heb een tracker II deze bevalt mij erg goed. Zoeken lekker snel ik ben meestal sneller dan de anderen in de groep met drie antennen en ook nog eens zuinig met batterijen. Ik kan met een set 4 weken doen en dan iedere week minimaal 1 uur zoeken.

Alleen een ding snap ik niet. Iedereen heeft kapitalen over voor een hele hoop dure spullen om te geniet van de poeder maar een goed setje batterijen ho maar.  Heb ook iets van IKEA gelezen. Dat nog niemand heeft geroepen oplaadbare zooi.

Duracell is de beste. Ik vind eigenlijk dat dat je het je kameraad niet aan kan doen om met goedkope zooi en half lege batterijen rond te rijden.

Maar ja dan ben je ook bij een punt hoe ga je om met de apparaten. Als ik onder de sneeuw lig met een drie antennen pieps en er is iemand mee met een of andere retro pieper tja dan maar hopen dat hij  heel veel geluk heeft en jou onder de sneeuw vandaan weet te trekken.

Kort om. Alles wat men zien kan mag geld kosten en de rest tja daar zijn wij Nederlanders voor........  😉
  • koeienlap
    Advanced
    koeienlap op 18 januari 2010 · 16:50

[quote author=Vorda link=topic=1016.msg15440#msg15440 date=1263752951]
    [quote author=Nicky link=topic=1016.msg15437#msg15437 date=1263749705]

[/quote]

Ik heb 'm swiss knife zo standaard bij me dat ik er al 2 heb mogen inleveren op Schiphol.  :😃 :😃

[/quote]

Heel herkenbaar, Alhoewel ik met 1 wel meerdere keren gewoon door de controles ben gekomen, onwetend dat ik hem bij me had. (was on-board courier en vloog regelmatig)
    Tot op een gegeven moment in Budapest geloof ik, zo'n mevrouw achter de scanner vroeg of ik een mes in mn tas had... ehh..nee, ik ontkende in volle overtuiging dat ik na de laatste paar vluchten dat ding niet in mn tas had gestopt. Maargoed uiteindelijk viste ze er wel zo'n mooi rood ding uit.. OOPS😮 :😃 Die zat er dus al een paar vluchten in...
    WE´ve got the POWDER
  • robbert
    Advanced
    robbert op 18 januari 2010 · 20:09
    hangt af van de temperatuur, hoe kouder hoe korter

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro