Touring advies

• Vorda
    Tourist
    Vorda op 14 januari 2010 路 16:11
    Ik denk eraan om volgend seizoen wat touring spullen te kopen (lang genoeg gehuurd), en wil al wat opzoekingswerk doen (om me bezig te houden tijdens deze examens..)

Doel:
    Hier ligt het al wat moeilijk. Ik wil graag dezelfde ski/bindingen gebruiken voor lange tours maar ook voor side/slackcountry en wat drops. Of enfin, die laatste toch meer dan nu proberen iig.

Bindingen:
    a) Silvretta freeride/Fritschi eagle --> geen nut tov FT12
    b) Marker Duke --> te zwaar voor lange tours vrees ik, iemand ervaring mee?
    c) FT 12 --> released nogal snel bij jumps/decamber heb ik gehoord?
    d) onyx G3 --> al veel over gelezen, zie echter niet in waarom ik deze boven FT12 zou verkiezen. Zwaarder (gewicht dat op de ski blijft liggen wel, maakt me dus niet heel veel uit), geen rem en +- zelfde technologie. Blijkbaar toch iets meer flexibel in de hiel, mss wel wat ik nodig heb?
    e) http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php?t=169419&highlig..., en dan duke erop voor resort skinning en dynafit voor lange tours. Best of both worlds, maar kostelijk en toch zo'n 60g per ski extra. Maar aangezien dit gewicht is dat op de ski blijft liggen, boeit dit niet zo. De 7mm lift zal het verschil ook niet maken.
    f) http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php?t=149703...: dynafit teen, alpine hiel en toch licht. Lijkt me prachtig, enkel geen idee van de release date of praktijk ervaring 馃槥

en dan is er nog de 'lichte' versie van die duke die eraan komt, waar nog niets van pics/info van is denk ik.

Ski:
    Tja, enorm veel keuze. Ik dacht aan iets zoals de Super 7: 195cm, 117mm, rocker (nog nooit mee geskinned, gaat dat een beetje?) en die prachtige reverse sidecut. Heb op de 188 geskied en van wat ik gehoord heb is de 195 beter op ieder vlak.
    Te breed/zwaar voor lange tours?

Het is de eerste keer dat ik zoiets zelf samenstel, dus gelijk welke opmerking is welkom 馃槂
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 14 januari 2010 路 16:22
    Lange tours, als in Haute Route, meerdaagse huttentochten, 's ochtends vroeg op (crack of dawn) om pas rond het donker weer terug te zijn? Hmmm, lijken me bakken van 117mm bij 195cm (en gerockered) niet ideaal.

Sidecountry daarentegen  ;D FYI: heb zelf oa DPS Lotus van 120mm onder de voet, 190cm (oid) en gerockerde tip waar ik zonder blikken of blozen een uurtje of twee  mee zou vellen.
    White room,Pillow lines,I rule
  • Dio
    Advanced
    Dio op 14 januari 2010 路 17:13
    FT12: Nice. Very very nice. Skiet super. Let wel ff op bij het instappen dat de voorbakpinnen goed in de cups zitten. Anders krijg je ungewenste releases (ik ben ervaringsdeskundige  :馃槂). Let op: stopperbreedte is max. 110mm.
    Life is what happens the moment you put your phone away.
  • Vorda
    Tourist
    Vorda op 14 januari 2010 路 17:18
    @Mikey: ja, dat is mijn vrees ook. Indien dit het geval is, is het hele gedoe overbodig en zie ik maar 1 goede optie eigenlijk: Duke + Super 7 voor sidecountry (duke's zullen wel volstaan voor max een dik uur skinnen zeker?) en FT12 voor lange touring.

Toch, het is gewicht dat uiteindelijk voor het grootste deel op de sneeuw blijft liggen of aan een rugzak komt, iemand ervaring mee?

@Dio: mjah, kan die stoppers wel verbuigen, geen probleem daar. Zou jij ze aanraden voor lichte drops enzo? Heb gelezen dat ze heel gevoelig zijn voor decamber (zelfs in de mate dat je jezelf kan lostrekken als je een ski die vastzit naar boven trekt).
  • Erik-Jan
    Advanced
    Erik-Jan op 14 januari 2010 路 17:48
    ik zou zonder twijfel voor de ft12 gaan, je zult verstelt staan wat je er allemaal mee kunt (gaat tot din 12 en dat is genoeg) en naar mijn mening is de release juist minder snel door de 4 verschillende aangrijpingspunten van de binding! een vriend van me heeft dukes op zn latten zitten en het lopen is aanzienlijk zwaarder. een ander nadeel is de in te stellen hellingshoek, die kan bij de dukes niet echt stijl. voordeel van de dynafit is weer dat je ze makkelijk in een stand kan zetten dat ze 脙漏cht niet uit gaan. daarentegen is het wel weer vervelend dat je perse een dynafitcompatible boot moet gebruiken.

over het lopen met gerockerde ski's; ik heb er geen enkele problemen mee, moet er wel bij zeggen dat ik maar een kleine rocker heb (400mm)
  • BertJan
    Tourist
    BertJan op 14 januari 2010 路 18:59
    Silvretta Pure Freeride is waarschijnlijk te kwetsbaar voor "intensief" gebruik

Diamir Eagle en G3 Onyx gaan tot DIN 10 en meer tour geori脙芦nteerd

Marker Duke is zwaar, DIN 16 waarschijnlijk overkill, Baron wat beter geschikt voor touren

Dynadukes, klinkt leuk, te veel gedoe, why bother

Dynafit FT 12 is een goede freeride binding, schoenen met inserts noodzakelijk, minder geschikt voor cliff huckers

Trab TR-1 komt wellicht in 2011 op de markt

Black Diamond zit waarschijnlijk ook te broeden op een eigen variant van Dynafit bindingen

G3 komt misschien nog met een lichtere versie

kortom, als je even geduld hebt komen er meer opties

maar is een Diamir Freeride Plus niet gewoon best of both worlds?

Super 7 lijkt me totaal ongeschikt voor wat langere touren vanwege ondermeer de lengte, de breedte en het gewicht
    Spitzkehren met 195 lengte is geen pretje, sporen met 117 breedte is niet fijn en je hebt te veel gewicht aan je voeten om een beetje effici脙芦nt hoogtemeters te maken

je kunt trouwens een behoorlijke gewichtsbesparing realiseren met de keuze van je ski's
    de ski's van Black Diamond zijn relatief licht voor hun lengte/breedte, combineer deze met een Freeride Plus of een Baron en je kunt alle kanten op

wil je een lichte set up om (bijna) alles mee te doen kijk dan bijvoorbeeld eens naar een Dynafit Manaslu met FT 12

gewicht dat op de ski's/sneeuw ligt zul je uiteindelijk toch behoorlijk gaan voelen
    stel je voor dat je 1000 hoogtemeters omhoog moet, gemiddelde hellingshoek tussen de 20 en 30 graden
    als je met iedere beweging een kilo extra omhoog moet schuiven dan tikt dat behoorlijk aan, dat kan op een dergelijk traject neer komen op een paar ton extra gewicht die je met je benen verplaatst
    die energie kun je beter gebruiken voor de afdaling

als je tot compromissen bereid bent kun je touren en sidecountry met een set, anders neig ik toch echt naar twee sets
  • Vorda
    Tourist
    Vorda op 14 januari 2010 路 19:35
    Ik heb sowieso nieuwe boots nodig, dus inserts of niet maakt niet veel uit.

Ik moet toegeven dat ik stiekem verliefd ben op S7's, vandaar men voorstel 馃槂 Je hebt wel gelijk, ik moet bereid zijn to compromissen om een van deze opties te laten werken, en dat ben ik zelden. Mss moet ik maar gewoon op men tanden bijten, wat meer geld uitgeven en twee sets kopen.

Die Manaslu ziet er idd heerlijk uit, die was me nog niet opgevallen.

@meer opties in de toekomst: zo kun je altijd blijven wachten natuurlijk, en ik iets zoals AT bindingen koop ik mss toch best als ze al even op de markt zijn.

Ik denk dat het een Manaslu met FT 12 gaat worden, en dan kan ik na een jaar nog zien of ik er een sidecountry setje bij wil.

Heeft BD een vergelijkbare ski btw?
  • poedersletje
    Tourist
    poedersletje op 14 januari 2010 路 19:50

Wat al die andere gasten zeggen en:

BD's 'toer'ski's die voor volgend jaar komen gaan tot 100mm onder de voet. Ik ben zelf sinds kort convert voor FT12s en herken jouw comment over releases bij decamberen niet. Ik heb een paar releases gehad op de eerste paar dagen omdat het zwikkie nog niet goed afgesteld stond (als de pinnen op de hielbak niet ver genoeg in je hakstuk steken, zouden ze eruit kunnen wippen bij extreem decamberen van je ski. EXTREEM decamberen!). Ik heb het gevoel dat mensen die releasen bij decamberen niet goed met het 'voelertje' hebben afgesteld. Ik heb dat bij de mijne (en die van Dio) wel gedaan en sthi zit gewoon goed vast. Ik ski ze zelf op een 105mm Atomic Coax en vind dat 'best lekker' en ik zou ook totaal geen moeite mee hebben om meerdere uren omhoog te trucken. Ik denk zelfs dat je met de stijfste van de nieuwe BD toerschoenen daar ook nog prima mee uit de voeten komt (en een gram of 400 per voet bespaard, geloof ik).

Ik vind Eagle of Onyx echt verspilde moeite als de FT 12 bestaat.

ik vind de Marker niet eens een serieuze overweging voor dit soort werk, de Trab ziet er h脙漏脙漏l vet uit en zou wmb voor dit soort rijden een serieuze optie zijn, maar wanneer???
    "Some people will tell you that slow is good, but I'm here to tell you that fast is better.
  • ollie
    Expert
    ollie op 14 januari 2010 路 21:18
    Heb getourd (slechts een paar uur) met 115mm brede gerockerde skis en marker dukes... geen aanrader. De rocker maakt je effectieve kantenlengte korter waardoor je op steilere en verijsde stukken minder grip hebt.

Dukes: te zwaar om echt mee te touren en ik ben nog niet overtuigd van hun bomb-proofness..

...more friends on a powder day: http://www.mountainmadness.org
  • dazzle
    Tourist
    dazzle op 14 januari 2010 路 22:16
    de BD Verdict zit in de Labs met een Marker Baron misschien iets om een keer te testen..........en de passende vellen komen er ook nog aan als het goed is
  • Vorda
    Tourist
    Vorda op 14 januari 2010 路 23:43

de Trab ziet er h脙漏脙漏l vet uit en zou wmb voor dit soort rijden een serieuze optie zijn, maar wanneer???

Die Trab lijkt me een heel mooi ding ja, maar al dat wachten.. en het is nu ook niet alsof de meeste bindingen meteen een succes zijn in het eerste jaar. De onyx G3 is 3 jaar in ontwikkeling geweest en dan nog 1j openbare beta test.
    Ze zijn blijkbaar al vanaf ergens 2006 bezig met de TR-1, maar hebben hem op 2011 geschat heb ik gelezen 馃槥

Ben bijna volledig overtuigd voor de Manaslu met TF 12, mss koop ik het nog voor dit seizoen -weten we meteen ook waarvoor we werken 馃槈 -. Ik ben verliefd op reverse sidecut.
    Iemand die nog andere suggesties heeft over ski's (zowel van dit seizoen als het volgende)? Concrete modellen liefst, kan ik wat vlot opzoekingswerk doen.

Voor boots iemand al suggesties? Modellen die ik zou moeten proberen? Heb veel goeds gelezen over de [s]DyNA bv[/s]: beetje boven men budget. Neem een Zzeus (Titan gaat te stijf zijn denk ik, of ik moet toch een 105mm ski gaan kiezen) 馃槂

ps: nice, baron's in Labs
    edit: stukje over boots aangepast
  • BertJan
    Tourist
    BertJan op 15 januari 2010 路 00:27
    als je de Manaslus koopt doe dan ook de Speedskins er bij want het zijn fijne stijgvellen en het systeem werkt perfect

volgend jaar komt Dynafit waarschijnlijk met een bredere ski, voor uitsluitend touren is een Mustagh Ata Superlight ook het overwegen waard

• Dio
    Advanced
    Dio op 15 januari 2010 路 00:37
    FT12 voelt bij het ski脙芦n eerder solid dan loose. Wat slet zegt, Als je op extreme-camber los komt, betekent dat of heel slechte montage of uiterst slappe ski's.

Als je binding op full-flex los springt, staan of je veren te los of is je ski te slap voor hetgeen je aan het doen bent. Dat soort compressie-release heb je ook met z12 of z14 etc. als je maar hard genoeg neerkomt.

Hou het wel in perspectief, h脙篓?! Met een http://nl.wikipedia.org/wiki/Smart_ForTwo kan je wel willen dat je net zo onverschillig kan rondrijden als een willekeurig iemand in een http://nl.wikipedia.org/wiki/Leopard_2, maar het is t脙鲁ch anders.

[quote author=Vorda link=topic=1023.msg15156#msg15156 date=1263494151]

Wat al die andere gasten zeggen en:
    Ik ben zelf sinds kort convert voor FT12s en herken jouw comment over releases bij decamberen niet. Ik heb een paar releases gehad op de eerste paar dagen omdat het zwikkie nog niet goed afgesteld stond (als de pinnen op de hielbak niet ver genoeg in je hakstuk steken, zouden ze eruit kunnen wippen bij extreem decamberen van je ski. EXTREEM decamberen!). Ik heb het gevoel dat mensen die releasen bij decamberen niet goed met het 'voelertje' hebben afgesteld. Ik heb dat bij de mijne (en die van Dio) wel gedaan en sthi zit gewoon goed vast.
    [/quote]
    Life is what happens the moment you put your phone away.
  • Vorda
    Tourist
    Vorda op 15 januari 2010 路 00:40

volgend jaar komt Dynafit waarschijnlijk met een bredere ski

Op zich wel interessant, zeker omdat ik toch overweeg om het toch ook voor slackcountry te gebruiken/proberen, maar de vraag is dan wel weer: vanaf hoe breed vinden we iets te breed voor echte tours?

edit: bedankt voor het goede advies alvast btw
  • rogierkoop
    Advanced
    rogierkoop op 15 januari 2010 路 01:13
    qua ski's voor touren: K2 mount baker superlight's, die zijn toch ong vergelijkbaar met de Manaslu's?
    fritschi freeride zijn wel fijn als do-it-all binding, dynafit's zijn natuurlijk wel lichter en torsiestijver,  met iets meer gepunnik.
  • poedersletje
    Tourist
    poedersletje op 15 januari 2010 路 09:22
    Wat ik links en rechts heb gelezen zijn de Dynafit ski's goed en licht, maar slap. Ook de Manaslu's. Dat betekent dat ze prima skien in poeder en firn, maar als het wat moeizamer wordt dat er betere ski's zijn. Dat zou (persoonlijk) mijn voorkeur niet hebben voor een ski waar ik mee toer 脙漏n slackcountry wil ski脙芦n. Als je een keer door een ijzige of brokkerige exit de berg moet verlaten zit je daar met die soepel jongens. Vandaar de keuze om FT12s op een paar normale freerideski's te schroeven. Als ik 脙漏cht een keer iets ruigs ga toeren (Mt. Blanc ski脙芦n oid), waar ik deze set te zwaar voor vind, ga ik nog wel eens kijken of er iets anders georganiseerd moet gaan worden. Dus als je een allround ski wil waar je mee kan toeren 脙漏n slackcountry kan rijden, zou ik toch naar iets anders kijken (bv. K2 Backside lijn of BD of gewone (camber, sidecut) freerideski's).

ik snap je fascinatie voor reverse sidecut, maar het lijkt me niet de beste keuze voor wat jij ermee wil gaan doen.
    "Some people will tell you that slow is good, but I'm here to tell you that fast is better.
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 15 januari 2010 路 10:51
    Touren/ sidecountry: doe je beiden even veel/ even graag?
    Zet in op datgene wat je het meeste zal doen en de meeste plezier aan beleefd zou ik zeggen. Als je zeker meerdaagse tochten (HR?) of regelmatig >5uur gaat stijgen zou ik zekers voor de tour optie gaan.

Als ik voor mezelf spreek, draait het eigenlijk toch wel om het naar beneden gaan. Touren is leuk en geeft veel bevrediging maar als ik de keuze heb, sta ik liever in slackcountry. Voor mij is slackcountry overigens alles wat binnen 4uur bevelbaar is.

Heb getourd (slechts een paar uur) met 115mm brede gerockerde skis en marker dukes... geen aanrader. De rocker maakt je effectieve kantenlengte korter waardoor je op steilere en verijsde stukken minder grip hebt.

Effectieve kantenlengte met vellen??? Uh, geen enkele ski velt lekker als je 'm op z'n kant zet tijdens vellen op verijsde stukken... Gewoon ski platgooien en die vellen het werk laten doen.
  • ollie
    Expert
    ollie op 15 januari 2010 路 11:54

Effectieve kantenlengte met vellen??? Uh, geen enkele ski velt lekker als je 'm op z'n kant zet tijdens vellen op verijsde stukken... Gewoon ski platgooien en die vellen het werk laten doen.

Correct, excuses, zat weer te zwammen.. probleem zat hem meer in skis die te breed waren om in lekker in het spoor te blijven, hierdoor ligt je dus steeds te kl*ten over randjes, bobbeltjes en andersoortige ongerechtigdheden die naast het spoor voorkomen. 
    ...more friends on a powder day: http://www.mountainmadness.org
  • BertJan
    Tourist
    BertJan op 15 januari 2010 路 12:06

vanaf hoe breed vinden we iets te breed voor echte tours?

zou voor echte tours niet breder gaan dan 90 mm onder de voet met een gematigde sidecut
  • Erik-Jan
    Advanced
    Erik-Jan op 15 januari 2010 路 14:49

Voor boots iemand al suggesties? Modellen die ik zou moeten proberen? Heb veel goeds gelezen over de [s]DyNA bv[/s]: beetje boven men budget. Neem een Zzeus (Titan gaat te stijf zijn denk ik, of ik moet toch een 105mm ski gaan kiezen) 馃槂

ik heb zelf de zzeus; zit erg lekker, toeren gaat super, maar voor het harde werk (mijn ski's zijn 102 onder de binding) zijn ze te slap; ik kan natuurlijk niet weten hoeveel je wilt gaan toeren, maar persoonlijk heb ik spijt van mijn zzeus en had ik liever schoenen met een hogere flex gekocht.

welke maat heb je? ik wil die van mij wel verkopen, dan heb ik misschien weer genoeg geld om een paar factors te kopen 馃構
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 15 januari 2010 路 16:09

[quote author=Vorda link=topic=1023.msg15219#msg15219 date=1263512455]

vanaf hoe breed vinden we iets te breed voor echte tours?

zou voor echte tours niet breder gaan dan 90 mm onder de voet met een gematigde sidecut

[/quote]

'Echte' tours? Wasda?

Ik ken mensen (mwah, misschien meer 'heb gekend'馃槈 die touren meer 'lopen door de bergen met skis aan je voeten' vinden; dat afdalen hoort er dan bij. Dus die zoeken de allerlichtste skietjes op die ze kunnen vinden = flexibele tandenstokers. Kunnen wel dagen achtereen lopen, lopen, lopen zonder een centje pijn. Zijn overigens vaak lid van de NKBV geitenwollensokkenbrigade  馃槈

Maar gezien je hier rondwaart, en als je dan ook nog eens vraagt 'tot hoe breed je kunt', dan is mijn vermoeden dat je focus niet ligt op lopen met skis onder je voeten maar meer ligt op het afdalen. 'The down', zogezegd. Een mooi carbon skietje kun je tot 105 a 110mm onder de voet nog prima een dag mee omhoog lopen, zeker als je 'm niet te lang koopt en die coole BD http://www.blackdiamondequipment.com/en-us/shop/ski/skins/ascension-ny... (NB MM!) koopt.

Wat ollie zegt klopt overigens dan wel: die tandenstoker jongens moeten grotere cojones krijgen want die smalle stijgspoortjes word je soms niet goed van. Wil je de 'standaard' tourski routes gaan doen, dan zou dit een overweging kunnen zijn, als je veel waarde hecht aan de kwaliteit van het omhoog lopen.

All in all, als het om het naar beneden skien gaat, is het lastig te zeggen omdat alleen jij de balans op kunt maken tussen hoeveel je bereid bent in te leveren bij het stijgen vs het plezier dat hier tegenover staat bij die verrukkelijke faceshots bij het afdalen.

Bedenk je overigens wel dat een ski van 90 - 105mm het onder vele omstandigheden heel prima doet. Dus je ook in poeder nog een hele hoop plezier levert...
  • Vorda
    Tourist
    Vorda op 15 januari 2010 路 20:19
    Zet in op datgene wat je het meeste zal doen en de meeste plezier aan beleefd zou ik zeggen. Als je zeker meerdaagse tochten (HR?) of regelmatig >5uur gaat stijgen zou ik zekers voor de tour optie gaan.

Eigenlijk wel, zowel lange tochten als sidecountry geniet ik enorm van.

Heh, ski kiezen is nog moeilijker dan ik dacht.
    Er vanuit gaande dat de 'ultieme' tour+sidecountry ski niet bestaat, welke zouden jullie aanraden in deze gevallen:

A) 65% tour, 35% sidecountry (dus tourski met sidecountry mogelijkheden, maar toch vooral tour focus)
    B) 35% tour, 65% sidecountry (omgekeerd dus, sidecountry ski die "n脙漏t" gaat op een middelmatige HR)

Hopelijk geeft dit me een beter beeld op de markt 馃槂

Persoonlijk zou ik denken:
    A = manaslu
    B = G3 tonic (net wat over opgezocht, lijkt me ook wel een mooie)
  • Erik-Jan
    Advanced
    Erik-Jan op 15 januari 2010 路 20:46

Zijn overigens vaak lid van de NKBV geitenwollensokkenbrigade 馃槈

sorry?  馃構
  • BertJan
    Tourist
    BertJan op 15 januari 2010 路 21:02
    de merinowollensokkenbrigade zou een NKBV lidmaatschap kunnen overwegen voor de verzekering  ;D
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 15 januari 2010 路 21:54

Eigenlijk wel, zowel lange tochten als sidecountry geniet ik enorm van.

Heh, ski kiezen is nog moeilijker dan ik dacht.
    Er vanuit gaande dat de 'ultieme' tour+sidecountry ski niet bestaat, welke zouden jullie aanraden in deze gevallen:

A) 65% tour, 35% sidecountry (dus tourski met sidecountry mogelijkheden, maar toch vooral tour focus)
    B) 35% tour, 65% sidecountry (omgekeerd dus, sidecountry ski die "n脙漏t" gaat op een middelmatige HR)

Hopelijk geeft dit me een beter beeld op de markt 馃槂

Persoonlijk zou ik denken:
    A = manaslu
    B = G3 tonic (net wat over opgezocht, lijkt me ook wel een mooie)

Als je twijfelt, definitely optie A. Door smaller/ lichter te gaan beperk je jezelf minder dan door breder/ zwaarder te gaan. Uiteindelijk kun je ook op tandstokers door de poeder naar beneden knallen, echter de Haute Route op 120mm bakken gaat 'm echt niet worden.
  • Vorda
    Tourist
    Vorda op 15 januari 2010 路 23:23
    Goed, bedankt voor al het advies 馃榾 De aankoop gaat toch pas voor over een paar maanden zijn, maar nu heb ik iig een heel klare kijk op de markt en het type dat me best ligt.

Over een paar maand heb ik dan weer het voordeel dat de tests over het nieuwe materiaal (zie BD efficient lijn bv) binnen rollen, en kan ik zien of die echt de moeite zijn. (zou me bv verbazen als BD het beter doet dan Dynafit Titan/ZZeus, maar we zullen zien!)
  • robbert
    Advanced
    robbert op 16 januari 2010 路 12:56
    er is al veel over gezegd, dus misschien is dit wel herhaling.
    Maar een reverse sidecut voor toeren is denk ik niet handig bij het lopen en ook niet bij het afdalen. Zeker als je een meerdaagse tocht gaat doen kom je niet alleen poeder tegen, maar ook ruk sneeuw.

Voor langere toen is het fijn als je in het spoor van je voorgangers kan lopen, dus een ski van over de 110 mm gaat waarschijnlijk niet passen.

Als je een heel brede ski hebt wil je denk ik niet te hoog op de binding staan.

Ik zelf heb heb de Scott santiago mission 178, 87 onder de binding, met diamir freeride en scarpa danali tt schoen. Best wel oude meuk, maar wel geschikt voor nagenoeg alle omstandigheden en loopt prima omhoog. 
  • BertJan
    Tourist
    BertJan op 21 januari 2010 路 23:49
  • Vorda
    Tourist
    Vorda op 22 januari 2010 路 01:06
    Even kleine correctie van mijn kant, ik bedoelde variable sidecut ipv reverse. Reverse is idd nogal stom.

Voor de rest, niet veel nieuws tot nu toe dit jaar behalve een overlap boot van Scarpa en een zeer mooie (mogelijk) ski van Dynastar. 105mm en echte sidewalls (manaslu was nogal fragiel blijkbaar). Ikzelf kijk ook nog uit naar de nieuwe ski's van G3.

Ander nieuws is de nieuwe Marker tour binding, beetje klein broertje van Baron/Duke (din 12, heel licht). Directe concurrent van Fritschi.

edit: en bedankt voor die link, mooi perspectief tov de 'fat/heavy' blik van TGR vaak.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro