ski reparatie

• Jeroenmontis
    Tourist
    Jeroenmontis op 16 januari 2010 · 23:47
    Vast niet de eerste x dat deze vraag komt maar hoe kan je het beste je skis zelf repareren? Het gaat om wat diepere krassen. Toko heeft zo een repair set met een soort poeder die je dan met een strijkijzer moet aanbrengen. is dat wat? Andere suggesties?

Thxs,

jeroen
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 17 januari 2010 · 11:32
    Ligt eraan hoe groot het is.

Is het een kleine stuk, dan kun je het opvullen met p-tex. Laat dit wel goed heet worden nadat je het aangestoken hebt en maak van tevoren je belag schoon en snijd overtollig belag weg. Wees niet te zuinig met druppelen, want bij mij krimpt het altijd wat bij het stollen. Hier staat ook nog een handleiding: http://www.racewax.com/category/tuning_tips.how_to_apply_ptex/... Let wel: deze p-tex neemt nauwelijks wax op en de reparatie is dan ook meer cosmetisch!

Bij een grotere beschadiging kun je het beste het stuk belag eromheen eruit snijden, zodat je er een nieuw stuk goed belag in kan lijmen. Dit laatste kun je het beste bij de shop laten doen, tenzij je al het materiaal zelf hebt. Wel zo fijn als ze daarna de boel ook even vlakken en evt. opnieuw structuur aanbrengen.
  • Jeroenmontis
    Tourist
    Jeroenmontis op 17 januari 2010 · 12:45
    Dankjewel Erwin! Precies daar zou het mee gaan! Kan je zo een hele set in nederland kopen? En zo ja waar?
  • jorish
    Beginner
    jorish op 17 januari 2010 · 15:22
    Krassen zou ik gewoon laten opvullen in een shop, als je op wintersport te maken krijgt met diepe krassen kan je deze inderdaad opvullen met wat p-tex tijdelijk weliswaar. Ik snap niet goed waarom mensen een p-tex candle nemen en deze aansteken, je halen alle eigenschappen van de p-tex er zo uit. P-tex moet verwarmd worden maar niet verbrand. Normaal ga je op volgende manier te werk:

-ski proper maken (zo kan je op een proper oppervlak beginnen te werken)
    -plaatsen met krassen uitsteken (zodoende dat de nieuwe p-tex goed kan hechten aan proper origineel belag, let wel op hoe je uitsteekt!)
    -persoonlijk maak ik dan alles nog eens proper met base cleaner
    -vullen met p-tex candle's en gun (vergelijkbaar met een lijmpistool dat de p-tex verwarmd)
    -na het vullen direct met een ijzer plaatje aandrukken zodat de p-tex goed hecht en het "gat" gedicht is
    -goed laten afkoelen
    -met een ski "rasp" het grootste deel p-tex weg krabben
    -met een metalen krabber (ook gebruikt door schilders) de overtollige p-tex weg krabben

Tot hierzo kan je zelf de herstellingen doen mits je het juiste materiaal hebt. Hierna heb je nog enkele stappen die je in de shop laat doen (base vlakschuren op schuurband, profiel zetten op steen, base tuning eventueel ism. edge tuning, wax en polieren)
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 18 januari 2010 · 13:42
    Bij MK skiservice in Utrecht koop ik vaak mijn wax, tools en schrapers. Denk dat ze daar ook wel alles voor reparatie hebben. Als je je krassen daar laat vullen, dan doen ze dat ook met een p-tex pistool, net zoals Joris beschrijft. Haalt het echt niet bij je oude belag, dat hebben ze mij diverse malen verzekerd - blijft cosmetisch en om de boel dicht en glad te hebben. 😉

Het allerbeste blijft een heel nieuw stuk "origineel" belag erin lijmen. Vooral als het om tienden van seconden gaat bij ski- of snowboardracen kan dit ontzettend belangrijk zijn. 😉

En nog een tutorial-link http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php?t=5528...

Wat ik meestal doe na het gebruik van de metalen schraper is de boel mooi glad schuren met wat waterproof schuurpapier (natgemaakt dus).
  • jorish
    Beginner
    jorish op 18 januari 2010 · 13:49
    Een stuk belag inlijmen is zeker beter omdat het inderdaad om origineel belag gaat, het grote nadeel van dit is dat je er geruime tijd mee bezig bent en als je ski redelijk hard is toegetakeld je een hele nieuwe base mag inplakken. In de praktijk word dit dan ook niet gedaan.
    Een nieuw stuk belag word er meestal ingelijmd als de kras helemaal door het belag heen is, daar hecht de vloeibare p-tex niets of nauwelijks en dan ben je gedwongen om er een nieuw stuk in te lijmen.
  • RenedeM
    Beginner
    RenedeM op 18 januari 2010 · 16:18
    Ik moet bekennen dat ik mij p-tex ook altijd aansteek en vervolgens in mijn schoongemaakte kras druppel. Als ik even google kom ik dit ook tegen:

Light one end of the P-Tex candle and let drops of P-Tex into the gouges. Let the board and the P-Tex cool down and then use a scraper to scrape off the excess P-Tex and smoothen the surface.

Small stone damage, holes or uneven patches can be repaired very easily by oneself with Toko Graphite P-Tex Repair Candles. Just light the stick and drip the wax onto the base.

Daarnaast staat me er iets van bij dat er ook op de verpakking staat dat je het moet aansteken en druppelen.

Ik kan me heel goed voorstellen dat het beter is het te verwarmen, dit voorkomt ook roetvorming lijkt me. Worden deze guns ook verkocht bij MK skiservice, zoja hoeveel kost zoiets?
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 18 januari 2010 · 16:31
    @RenedeM: Google even (hint gebruik "ptex gun"😉, ze zijn vrij duur volgens mij. 😉 Zelf zou ik het eerst eens met een gemodificeerde soldeerbout proberen.
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 18 januari 2010 · 16:48
    Hmmm, ik geloof dat ik nu toch de ultieme DIY-site gevonden heb: http://tognar.com/base_repairs_tips_ski_snowboard.html... 😀
  • koeienlap
    Advanced
    koeienlap op 19 januari 2010 · 00:03
    Je kunt ook je ptex candle aansteken en vervolgens (nadat ie in de fik staat) tijdens het vullen bijna tegen je base houden (wel bewegen over je kras) ipv druppelen zoals de meesten doen. Je zult merken dat de vlam dan blauw wordt en niet meer oranje en rookt. Op deze manier komt er niet of nauwelijks roet in de ptex, verwarm jeje base een beetje waardoor het beter hecht, druppelt het niet, maar blijft het als een soort siroop, waardoor de finish strakker is.

krabben doe ik overigens meestal met een plastic krabber, die metalen is meestal niet nodig en mij te agressief voor je base. Beetje structuur opbrengen door koperen borstel, fijn schuurpapier of schuursponsje.

WE´ve got the POWDER
  • Jeroenmontis
    Tourist
    Jeroenmontis op 20 januari 2010 · 21:37
    Thxs voor alle tips! valt allemaal nog niet mee zie ik. Wist niet dat die opvulling tijdelijk was. Meestal laat ik de krassen opvullen en dan houdt het meestal toch echt wel een hele tijd..
  • costijn
    Expert
    costijn op 21 januari 2010 · 03:47
    deze heb ik van mediaHaas:
    verwarm een grote platte schroevedraaier met een gasbrander, daarmee kan je dan de ptex solderen, niet te warm stoken. De dikke witte kaarsen gaan er bij mij vaak meteen weer uit, het dunne zwarte (p tex?) wordt ook in de shops gebruikt en blijft beter zitten.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro