Boarders zijn langzamer dan ski脙茠脗芦rs!!

• elchico
    Tourist
    elchico op 19 januari 2010 路 20:00
    Om een andere topic niet te vervuilen (polling 馃槈

Mijn ervaring is dat "wij" skiers zo sociaal zijn om af en toe onze skistok af te geven om de boarders te helpen en dat bij het traverseren na mooi terrein boarders altijd achter op komen te liggen.

Zelf board ik ook en haat het dan om mijn binding los te moeten maken om verder te steppen of lopen en dan die skiers voorbij zien prikken.

• chilo
    Tourist
    chilo op 19 januari 2010 路 20:11
    Ze noemen het niet voor niets de 'Snowboardbremse'!

Maar dan nog, ik heb ze er graag bij. Ze gaan anders met een helling om, zitten daardoor zelden in mijn spoor en geven me altijd genoeg tijd om even op adem te komen. ;D

Ik ga ze komende week weer een week achterna met de camera (Snowfest) en dan ben ik maar wat blij dat ze langzamer zijn! 馃榾
    My Life Is Better Than Your Vacation!
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 19 januari 2010 路 20:41
    Leuk item..
    overigens is het langzamer dan, maar goed
    Als ik de tijd optel die ik heb moeten wachten omdat een skier weer eens z'n ski's kwijt was in de backcountry.. en dat mag aftrekken, dan ben ik nog maar 27.. 馃槈 En dan zwijg ik nog over het bos.. :馃槂 :馃槂

Zonder gekheid..
    Is deels waar en dat ligt niet altijd aan de boarder.
    Wat mij opvalt.
    * Skiers staan regelmatig stil op een onhandige plek (net voor een heuveltje)..
    * Skiers kiezen nogal eens langzamere lijnen, waardoor we soms niet anders kunnen dan traverseren/hiken.
    Al met al kunnen skiers nog wat leren van de efficientere lijnen die (goede) boarders trekken

Boarders kunnen zelf meedenken door:
    * Betere terreinkeuze (laat dat board glijden en strepen.. je bent geen pistebully)
    * Vooraf te vragen: 'waar gaan we heen' en vroegtijdig te wijzen op onhandige passages

Ik weet dat veel boarders gewend zijn om op pistes te rijden en daar is alles zo lekker aangestampt. Dat is off-piste niet het geval. Kijk naar het terrein en kies voor snelheid!!

O ja.. en routes waar oeverloos gestept of geprikt moet worden hebben natuurlijk niet met freeriden te maken.. Daar hebben ze al lang een naam voor: ;
    May the powder be with you.
  • vanDaal
    Beginner
    vanDaal op 19 januari 2010 路 20:47
    Ik denk dat het vooral interessant is wie er een grotere snelheid weet te behalen in een afdaling. Zelf roep ik altijd dat je als ski脙芦r sneller bent, uiteraard met een licht bevooroordeelde ondertoon. Maar ik zal het hier wat nuanceren door te zeggen dat ik dat met name voor een piste-afdaling vind. Off-piste is het verschil volgens mij niet zo groot. Maar on-piste heb je als boarder naar mijn mening meer moeite met de hardheid van de piste, aanwezige sneeuwophoping, minder wendbaarheid om mensen te ontwijken en als laatste minder ideaal contact met de sneeuw (kleinere oppervlakte, maar die heb ik niet nagerekend 馃構 ).
  • ThijsKennis
    Expert
    ThijsKennis op 19 januari 2010 路 20:50
    Boarders zijn langzamer DAN skiers!

Schandalig dat dat hier op WePowder nog fout mag gaan馃構

Anyway, niet pers脙漏! Ja, vaak zijn boarders wat trager dan skiers, maar ik rij met genoeg boarders die zo hard rijden dat ik mn best moet doen bij te benen. Zowel op als offpiste馃槂 En ik ben zeker geen langzame skier(al zeg ik het zelf  :馃槂

Het ligt denk ik vooral aan de rijsteil en skill-level van de rijder. Alle snelle snowboarders die ik ken hebben minimaal een volledig seizoen op hun CV staan.

Het enige waarom snowboarders misschien wat langzamer kunnen zijn is dat ze nou eenmaal moeite hebben met wat vlakkere stukken. Boarders hebben nou eenmaal geen stokken bij. Maargoed, zolang ik plezier heb met rijden vind ik 10 minutjes langer wachten ook niet erg 馃槂 We're all there to have fun!
    Pow!
  • Jaap
    Tourist
    Jaap op 19 januari 2010 路 20:55
    Absoluut niet mee eens. Als ik echt goede boarders (met dito poedermateriaal) voorbij zie knallen dan vraag ik nog vaak genoeg af of ik toch ook niet weer eens dat board onder moet binden...

Hmm..Voel ineens een mooi zomerprojectje opkomen. 馃槂
    For cryin' out loud...
  • Snowzone
    Advanced
    Snowzone op 19 januari 2010 路 21:09
    Op vlakke stukken en met traverseren zijn we natuurlijk langzamer, maar dat is niet waarom het gaat.
    Op een normale afdaling ligt het maar net aan het niveau. Zolang iedereen er maar plezier in heeft, boeit het mij niet wie er nu sneller is.
  • Polderboarder
    Tourist
    Polderboarder op 19 januari 2010 路 21:22

O ja.. en routes waar oeverloos gestept of geprikt moet worden hebben natuurlijk niet met freeriden te maken.. Daar hebben ze al lang een naam voor: ;

Haha, made my day!  ;D
    WeRookie
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 19 januari 2010 路 21:35
    Mee eens, zoals reeds beargumenteerd in een ander topic.
    Moet er wel even bij vermelden dat dit in een afdaling wel anders kan zijn; mijn hoogst geklokte snelheid is 138 km/u tot nu toe. Vriend van me gaat nog harder, maar die is dan ook nog een beetje gekker. 馃槈
  • sjonnie
    Advanced
    sjonnie op 19 januari 2010 路 22:16
    zolang het naar beneden gaat maakt het niet heel veel uit, zodra het vlakker wordt zijn snowboarders gewoon langzamer. Is dit erg? Nee, want steil=geil 馃槈 en dat vinden de meeste boarders die ik ken ook.
    Costijn zei tegen mij dat hij dacht dat skiers iha in bossen langzamer zijn, ben hier niet echt van overtuigd. Waarom was dat ook alweer @ costijn?
    Enige wat ik af en toe irritant vind is het stoked uit een lift stappen en dan nog die 30sec op die boarders wachten 馃構
    maar goed zoals morris al zei wordt dat wel gecompenseerd door het verliezen van een ski in de backcountry 馃槈
  • Pazz457
    Expert
    Pazz457 op 19 januari 2010 路 22:22
    Ik denk dat je niet kan zeggen die of die zijn sneller, ligt geheel aan de rijder en aan de situatie. Ook als het minder steil is kunnen boarders nog sneller zijn als skieers, denk maar aan zware windpack waar boarders makkelijker "overheen" rijden en skieers in vast blijven steken (met zo'n bult sneeuw voor je).

Ik weet wel dat er snowboarders (en ook skieers) zijn waar ik niet tegen zou willen racen. Maar ik denk dat de beleving, en daar gaat het volgens mij om, in de poeder gelijk is ! (tenzij de een de hele tijd op de ander moet wachten natuurlijk  8)).

p.s. mijn hoogst geklokte snelheid is WARP Speed 8 (en toen had ik mijn ski's nog niet eens gewaxt  馃構) en een vriend van me haalde WARP Speed 9 maar die heeft het niet overleefd  :'(  (een scheurtje in zijn hitteschild)

(en 139km/h is ook best snel)
    Go to heaven, ski like hell!
  • costijn
    Expert
    costijn op 19 januari 2010 路 22:26
    Ik denk dat als je even goed kan skien als boarden je met skies harder kan (in moeilijk/hard terrein of op de piste) toch robbert?
    @Erwin, fck! dat is erg hard!~
    @ sjonnnie...dat is vooral als er ergens een vrij hoger cliff in het bos zit....boarders gaan daar vaak vol in hun run overheen terwijl skiers dan wat langer moeten discussieren hoeveel drietjes ze eraf gaan maken om vervolgens toch rechtdoor te gaan  馃榾 gheghe
    Als je als boarder te langzaam gaat op vlakke stukken/traverses moet je een groter board nemen, op m'n 2m stond ik regelmatig op skiers te wachten.
    Ik vind skiers super relaxt in traverses, die kunnen alvast een mooi hoog spoortje trekken waar je als boarder dan vol doorheen kan vlammen.
  • Thijzel
    Tourist
    Thijzel op 19 januari 2010 路 22:30
    Snowboarders zijn an sich niet langzamer. Het probleem is alleen dat ze minder mobiel zijn in de backcountry/offpiste. Dat is geen verwijt maar een feit. Ff dat stukje side steppen of prikken is d'r niet bij, soms is dat gewoon onoverkomelijk om in/uit een vette lijn te komen.

Met het goed kiezen van lijnen 脙漏n punten om te stoppen kan je als boarder kan je een hoop goedmaken. Het voegt trouwens soms wel een extra dimensie toe aan het kiezen van safe spots (Safest spot niet handig?).

Mijn ervaring is dan ook dat je hier eigenlijk alleen met hele goede boarders die ver vooruit kijken, effici脙芦nt kunnen traverseren 脙漏n een goede conditie hebben zo veel van merkt.
    http://www.snowcountry.nl
  • Roelaano
    Advanced
    Roelaano op 19 januari 2010 路 23:00

Ik denk dat als je even goed kan skien als boarden je met skies harder kan (in moeilijk/hard terrein of op de piste) toch robbert?
    @Erwin, fck! dat is erg hard!~
    @ sjonnnie...dat is vooral als er ergens een vrij hoger cliff in het bos zit....boarders gaan daar vaak vol in hun run overheen terwijl skiers dan wat langer moeten discussieren hoeveel drietjes ze eraf gaan maken om vervolgens toch rechtdoor te gaan  馃榾 gheghe
    Als je als boarder te langzaam gaat op vlakke stukken/traverses moet je een groter board nemen, op m'n 2m stond ik regelmatig op skiers te wachten.
    Ik vind skiers super relaxt in traverses, die kunnen alvast een mooi hoog spoortje trekken waar je als boarder dan vol doorheen kan vlammen.

Dat was geen cliff, dat was een volledige berg waar je vanaf moest springen 馃構 Wel ff van het uitzicht genieten he 馃槂
  • koeienlap
    Advanced
    koeienlap op 20 januari 2010 路 00:43
    Haha, mooi topic ;D

Als zowel vrij ervaren (ex)ski脙芦r als snowboarder, weet ik dat je op skies makkelijker hard kunt strepen, zonder je druk te maken wat er op je pad komt. Je knalt nu eenmaal stabieler op 2 losse dingen, rechtuit of super G, en een bult die je niet opgemerkt of zich verstopt had (met name in een bocht) vang/slik je nu eenmaal makkelijker op/weg met skies.

Verder ben ik het niet met de stelling eens.
    -Na de lift heb ik mn bindingen meestal in luttele seconden onder het uitglijden vastgeklikt en ben ik ready to go, dus hoeft er niemand te wachten (ok脙漏, je hebt van die treuzelkonten)
    -Ik board meestal met goede ski脙芦rs met net zoveel ervaring als ik en we hebben allemaal top spul, maar merk dat de glij eigenschappen van mijn board beter is dan van hun skies. Vaak ben ik degene die de top wel haalt en zij niet.
    -Op paden haal ik ze bijna altijd in en wordt ik nooit ingehaald(door geen enkele skier overigens)
    -Als ik een helling die goed te strepen is streep met paar SuperG turns is er nauwelijks verschil.
    -In het bos, ben ik bijna altijd als eerste beneden, tenzij er lastige pillows/bumps tussenzitten(daar kun je als ski脙芦r nu eenmaal makkelijker rechtuit doorheen knallen) als boarder moet je nu eenmaal soms wat bochtjes maken voor de stabiliteit.
    -Als ik val rol ik meestal door en ga ik meteen weer verder, ski脙芦rs liggen meestal in de knoop (of ski kwijt)
    -Boarders kijken verder vooruit in het terrein en kiezen meestal de effici脙芦ntere lijn(gelukkig ski ik met ex boarders, die snappen het beter) Toch stoppen de meeste ski脙芦rs vaak op plekken waar je als boarder niet zou stoppen en je dus ook gewoon lekker door moet boarden, ze komen vanzelf weer achter je aan.

Traverseren is eigenlijk het enige waarin we meestal tekort schieten en dan vooral die kant dat je met je rug tegen de berg staat. Als boarder ontwijk je dat soort situaties dan ook zoveel mogelijk en mocht het nodig zijn, laat je skiers voorop gaan en ga je idd mooi in hun getrokken spoortje met meer snelheid erachteraan. Meestal staan ze dan verderop weer in de weg (idd net voor een heuveltje) als jij door wilt knallen. De ski脙芦rs zeggen dat ze een fractie minder hoog laten traverseren helpt ook.

Verdere tips om te zorgen dat ze af en toe op jou moeten wachten zoals hierboven beschreven en ze het dus op sommige momenten niet erg vinden eens op jou te wachten of stok af te staan.
    -Allereerst je board regelmatig waxen met goede wax, zodat je lekker glijdt.
    -Geef hen eens een duw/sleep als jij je board toch al los hebt.
    -gezellig achterop gaan staan als je steeds stukje moet glijden,steppen,glijden,steppen, enz.

WE麓ve got the POWDER
  • SimonDS
    Tourist
    SimonDS op 20 januari 2010 路 09:46
    Op voorhand goede stopplaatsen uitkiezen en afspreken is het beste heb ik al gemerkt. (Plekken met een direct verval)
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 20 januari 2010 路 10:45
    @morris: u bedoelt zoiets: http://www.flickr.com/photos/frozenlines/4290315750/...

= iets met zoeken en ski en veel tijd kosten, terwijl Robbert, Martin en ik lekker first trackies aan het zetten waren
  • catchi
    Tourist
    catchi op 20 januari 2010 路 10:52
    Eens. Als ik met ervaren ski'rs op mijn board rondtoer onpiste moet ik 'verekkes'mijn best doen om ze bij te houden. Wel merk ik dat offpiste downhill een boarder vaak voordeel heeft op snelheid (drijfvermogen) maar dan nog is het hard werken om een 'ervaren' bc ski'r bij te houden.

Helaas zijn mijn ski-skillz niet zo denderend als mijn board-skillz, dus ik neem het voor lief.
  • ThijsKennis
    Expert
    ThijsKennis op 20 januari 2010 路 10:59

zolang het naar beneden gaat maakt het niet heel veel uit, zodra het vlakker wordt zijn snowboarders gewoon langzamer. Is dit erg? Nee, want steil=geil 馃槈

Steil = Geil ben ik het niet altijd mee eens. Ik heb soms meer naar mijn zin in een veldje met pillows waar je 3'tjes af kunt draaien enz. dan een steilhang waar je absoluut niet mag vallen. Is ook leuk, maar ik vind spelen op ski's toch leuker. Bovendien, dat maakt in principe dan nog niets uit. Soms heb je een steilhang met een vlakke uitloop, waardoor je nog moet prikken馃槈

Maargoed, als je daar een beetje rekening mee houd maakt het ook niet uit! Ben het nog altijd oneens met de stelling
    Pow!
  • sjonnie
    Advanced
    sjonnie op 20 januari 2010 路 11:38
    @powderskifun:
    steil=geil zegt niks over niet-steile hellingen h脙篓 馃槈 Ik zeg dat steile hellingen leuk zijn, ik zeg niet leuker dan vlak of dan pillows 馃槂
  • Pims
    Beginner
    Pims op 20 januari 2010 路 12:19
    Over het algemeen is deze stelling gewoon waar maar dan zeg ik: op een snowboard kan je meer klein 'spelen'  ;D.
  • poling
    Beginner
    poling op 20 januari 2010 路 13:12
    eindelijk weer eens een goed topic!! thanks el chico.

probleem met skiers is gewoon dat losers zijn! 馃槈

maarre de stelling is vrees ik wel vaak waar. afhankelijk van nivo en zo. dit geldt toch veel al op de piste. een boarder kan zijn board nu eenmaal niet plat leggen op de piste..(tenmniste ik niet al het echt echt hard gaat) en skier kan dat juist wel. maar ja, dan maak je ook geen bochten meer en is er ook geen reet meer aan.

traverseren vind ik niet heel erg, behalve als het ech lange stukken zijn. switched traversen lukt nog niet goed genoeg dus na een tijdje komt de kramp opzetten.

139 馃槷 eens 101 gemeten (op piste btw) en vond dat het toch al een aardig tempo had. alhoewel ik ook nog weleens aan twijfel. die gps systemen hebben wel eens rare uitschieters. anyway het ging hard, hard genoeg.

overigens ben ik ook graag met skiers onderweg...vreemd genoeg realiseer ik me nu. nog geen ervaring met telemarkers...tot nu toe maar lijkt me tof. de techniek verbaasd me altijd maar weer. in de positieve zin, deze keer!  馃榾 馃榾

en idd, zoek naar skies kan ook wel wat tijd kosten.

wij mutsen elkaar altijd wat op met de vraag wat nu moeilijker is, skien of boarden. ik heb me het laatste jaar overgegeven, skien is vast veeeeel moeilijker, daar in tegen is boarden gewoon veeeeeeel leuker!!  ;D 8)
  • poling
    Beginner
    poling op 20 januari 2010 路 13:20
  • BruceSpringskiing
    Tourist
    BruceSpringskiing op 20 januari 2010 路 13:29
    @ poling; skien is vast veeeeel moeilijker, daar in tegen is boarden gewoon veeeeeeel leuker!

lijkt mij een goede titel voor een nieuwe thread.
    'boarden is leuker dan skien'

eigenlijk ook veel interessanter want duidelijk is dan skiers veruit sneller zijn
  • poling
    Beginner
    poling op 20 januari 2010 路 13:38
    zoals een goede vriend van mij ooit eens naar me toe schreeuwde toen hij als beginnend snowboarder zijn eerste rode piste naar beneden kwam (met een niet geweldige stijl!): HIJ IS ZO GROOT!!! wijzend naar zijn kruis!  ;D :馃槂

tja, das eigenlijk alles zeggend. of die kick nu komt van skien of boarden..op dat moment ben je goed bezig!

(Dimi, your the man!!)
  • brt
    Advanced
    brt op 20 januari 2010 路 13:49

zoals een goede vriend van mij ooit eens naar me toe schreeuwde toen hij als beginnend snowboarder zijn eerste rode piste naar beneden kwam (met een niet geweldige stijl!): HIJ IS ZO GROOT!!! wijzen naar zijn kruis!  ;D :馃槂

Rare vrienden heb jij 馃槈
  • poling
    Beginner
    poling op 20 januari 2010 路 13:53
    kan ik niet ontkennen!!  :馃槂
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 20 januari 2010 路 13:56
    @poling: die snelheid is nogal afhankelijk van de piste waarop je als speedsnowboarder 脙录berhaupt mag starten. De boarders schijnen nogal niet heel erg gedoogd te worden in dat wereldje helaas. Heb mijn max op een 182 reuzenslalomboard gereden op piste met heeeeel lange uitloop zonder andere mensen. Ben nog nooit zo in elkaar gedrukt toen ik een bocht inzette. Ga er graag nog eens voor zitten en waxen om eens echt hard te gaan.
  • poling
    Beginner
    poling op 20 januari 2010 路 16:36
    :o馃槷

ok, die van jou is langer, maar die van mij is dikker!!  馃槈 ;D

maarre das serieus hard... voel me ineens een enorme prutser... :'(
  • Olivier
    Advanced
    Olivier op 20 januari 2010 路 16:54

Als ik de tijd optel die ik heb moeten wachten omdat een skier weer eens z'n ski's kwijt was in de backcountry.. en dat mag aftrekken, dan ben ik nog maar 27.. 馃槈 En dan zwijg ik nog over het bos.. :馃槂 :馃槂

En daarom wil ik nou van die (ouderwetse?) powdercords hebben....
    SPACsport in Nijmegen had ze beloofd uit de kelder te vissen... helaas, de kelder bleek leeg (na MAANDEN wachten  >馃槥!!) en Austria in Malden heeft ze niet...
    Dus we zoeken nog effe verder...

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro