Boarders zijn langzamer dan skiërs!!

• dechelle
    Tourist
    dechelle op 20 januari 2010 · 17:47
    en nu ff de samenvatting: als g'er ni op sta te wachten, kunder aan sleuren of zedde uw stokken kwijt... 😋 😃 😉 😀  ;D
  • robbert
    Advanced
    robbert op 21 januari 2010 · 16:24
    snowboarders worden ook wel eens slowboarders genoemd  :'( ........... Weet niet precies waar dat vandaan komt. Met ski's ben je wel wat mobieler, bv ff snel een stukje omhoog lopen of je verplaatsen op de zelfde hoogte. Ook ben je met ski's wat beter af in zeer steil en technisch terrein. Lees vanaf 45 graden, veel rotsen en harde sneeuw. Waarom? Omdat je op je snowboard maar op een kant staat. Als je in dit terrein onverwacht over een steen gaat dan is de kans groot dat je dat niet meer tijdig genoeg hersteld. Met ski's sta je op twee latten en is het makkelijker om zoiets op te vangen. Aldus dat is mijn ervaring.

In de poeder zijn skiërs niet sneller. Ik vind dat boarders en skiërs even snel kunnen afdalen. Het hangt er van af hoeveel ballen je hebt en welke lijn je kiest.

Zelf heb ik vroeger heel veel geskied en ben ik later gaan snowboarden, omdat ik weer eens wat nieuws wilde leren. Dit was in de tijd van rechte lange ski's. Toen maakte skiërs eigenlijk alleen nog maar powder 8 bochten (korte bochten) in de poeder. Met de komst van snowboarders in de back country kwamen de dikke freeride lijnen in de back country. Skiërs zagen deze vette snelle geile lijnen en wilde dat ook doen  😉. Maar ja dat ging natuurlijk niet op die lucifer houtjes, dus kwam de brede ski. Nu kunnen skiërs ook deze lijnen rijden en gaan ze opeens roepen dat ze sneller zijn. Terwijl wij boarders ze eerst moesten laten zien hoe ze op snelheid een poeder helling kunnen afdalen.

ok beetje kort door de bocht, maar voor mij klopt dit wel. Door het snowboarden zag ik wat er mogelijk was in de poeder en ging ik voor het eerst dikke lijnen rijden in de poeder. Door de zelfde lijnen te rijden op ski's, is het skiën voor mij weer interessant geworden.
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 21 januari 2010 · 16:40
    @Robbert: true! 😃
  • BruceSpringskiing
    Tourist
    BruceSpringskiing op 21 januari 2010 · 17:00
    @ robbert: niet echt. ligt eraan waar je keek/kijkt

tot ongeveer 10 jaar geleden was het inderdaad zo dat snowboarders met hun brede boards gemakkelijk konden versnellen. Iets wat skiers niet konden op de smalle latten, maar sneller zijn is nog een ander verhaal.

Ook in de jaren 80 werd er al gestraightlined op ski's (en dus ook super-g bochten), alleen is dat voor de meesten van ons weinig zichtbaar geweest omdat we te jong waren of omdat we kwijlden op de skileraar wedeltechniek en dat ook zo'n beetje probeerden buiten de piste. daarnaast is het wat moeilijker te doen dan op bredere ski's.

Snowboarden heeft zeker een nodige revolutie/reactie in het skien ontketend en de brede ski heeft poeder voor de massa mogelijk gemaakt iets wat daarvoor alleen weggelegd was voor een klein select groepje.

Eind jaren negentig was er ook een discussie of brede ski's toegelaten mochten worden op freeski wedstrijden, want het waren ski's voor dikke rijke heliski gasten en had weinig te maken met skien.
  • BruceSpringskiing
    Tourist
    BruceSpringskiing op 21 januari 2010 · 17:04
    kan iemand dat ALS uit de titel vervangen?
  • dechelle
    Tourist
    dechelle op 21 januari 2010 · 19:01

kan iemand dat ALS uit de titel vervangen?

mja, kvind persoonlijk "AS" ook beter... 😋
    Vive le dialect! 😉
  • BruceSpringskiing
    Tourist
    BruceSpringskiing op 21 januari 2010 · 20:11
    misschien dan "als skiers" helemaal weglaten?
  • elchico
    Tourist
    elchico op 23 januari 2010 · 08:53
    Lol.
    Ik moet over 13 minuten bij de lit staan maar nog ff snel reageren.
    en mijn "als" flater heb ik even aangepast, happy 😉???

Zelf ben ik ook graag op pad met boarders.

- je kan even op adem komen tijdens het wachten  ( niet fijn na een hike/traverse als je zweet en boven op de berg/helling met -15 en stormachtig wind aan het afkoelen bent.
    - ze rijden de lange bochten die ik ook wil leren skiën dus.
    - vaak rijden ze indd mooier lijnen en lezen het terrein wat btr om,dat ze wel op snelheid moeten blijven in het vlakke.
    - off-piste boarden is gewoon makkelijker dan skiën.

Ik was vorige week getuige dat een boarder bijna straight-line een 45+ helling nam en dat ging echt heeeul snel en zag er te gaaf uit.

-
  • RenedeM
    Beginner
    RenedeM op 23 januari 2010 · 15:48
    Ik hoor veel argumenten dat boarders niet goed kunnen meekomen met traverseren.. Zijn er boarders die om deze reden een set inschuifbare stokken hebben gekocht en die aan hun tas hebben gemaakt zodat ze, mocht het nodig zijn, wel kunnen meeprikken.
  • robbert
    Advanced
    robbert op 23 januari 2010 · 17:24
    meestal heb je stokken bij je als je veel moet lopen (toeren). Ik neem ze nooit mee voor een eventuele traverse
  • thomas
    Tourist
    thomas op 25 januari 2010 · 16:24
    mijn ervaring is dat ik op mn boardje meer glijvermogen heb dan een skier (minder staalkant minder weerstand) ik meer hoogte kan houden tijdens het traverseren en minder snel stil kom te staan tijdens het traverseren(in de poeder). toch vind ik dat je praktische kant van skis niet kunt ontkennen, je bent gewoon veel mobieler. veiliger trouwens ook aangezien je boardje een mooi anker is in een lawine, skis kunnen uit en zou je bovenaan een te hoge klif komen te staan doordat je een fout hebt gemaakt zou ik als boarder toch echt een groter probleem hebben
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 26 januari 2010 · 09:54
    Zondag waren we (ik en mijn broertje) weer de klos. Gave afdaling, maar een lange traverse het dal uit en de hele tijd tegen een skiër zijn kont aan mogen kijken. Stokken niet mee, aangezien er niet gehiked hoefde te worden.

Afdalen is een ander verhaal, dan geven we meestal gewoon echt goed gas! 😉

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro