Vraag over het weer

• WillemIT
    Tourist
    WillemIT op 20 januari 2010 · 20:48
    Op de home page verschijnt met regelmaat een weerbericht. Daarin wordt naar verschillende delen van de alpen verwezen. Met het kaartje erbij is het duidelijk dat de westalpen in oost Frankrijk en west Italië te vinden zijn. De zuidalpen liggen dan volgens mij in zuid Zwitserland en noord(west) Italië? Ik lees echter nooit iets over de oostalpen of liever nog zuidoost alpen en het dolomieten gebied. Welk "laag" is gunstig voor die hoek? Er valt daar toch ook de nodige sneeuw in de winter of heeft dit gebied te weinig te bieden voor het echte freeriden en valt het daarom hier een beetje buiten de boot?

Groet,
    WillemIT
    the mind is like a parachute, it only works when it's open
  • TomDV
    Beginner
    TomDV op 20 januari 2010 · 20:52
    Ik denk dat het er gewoon mee te maken heeft dat het voor de moment erg pover is daar. Als er sneeuw valt, zal er ook wel iets over geschreven worden...  😉
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 20 januari 2010 · 21:43
    @WillemIT

In het weerberichten zie je regelmatig regio-nummers voorbij komen. Die regionummers verwijzen naar de weerregio's uit het wePowder boek en naar de weerregio's in wePowder Lines.

Ik werk in totaal met 9 weerregio's omdat enkel west-, noord- en zuialpen te grof is. Ik heb een verdere onderverdeling aangebracht in het wePowder boek. Met deze 9 regio's kan ik je bijna altijd vertellen waar je op korte termijn moet zijn om verse sneeuw te scoren. In het boek hebben we per regio een aantal freeridegebieden beschreven welke ons inziens interessant zijn. We geven per gebied aan wanneer je er moet zijn, of het er druk is, welke ondergrond je er aantreft en noemen vaak wel wat mooie offpiste routes. De offpiste routes delen we in wePowder Lines. Een adobe air applicatie (voor een voorbeeld http://www.wepowder.com/nieuws/paspoort-vrijdag-deel-ii-juulski-en-sim... waar je onderaan in het bericht wat screenshots van een off-piste route ziet). Op dit moment staan er al zo'n 100 off-piste routes in en dat aantal groeit.

Terug naar je vraag:
    Begin december en begin januari viel er regelmatig sneeuw in de dolomieten (welke ik tot de zuidalpen reken) en ze werden toen ook regelmatig genoemd. De laatste 12 dagen is het er droog. De benaming oostalpen is geografisch interessant, maar weertechnisch niet. Zelden komt er langdurig sneeuw uit het oosten en als het uit het oosten komt, dan heb ik negen weerregio's om mee te spelen.

Lagedrukgebieden die ten zuiden van de Alpen liggen brengen de meeste sneeuw naar de zuidalpen. Sneeuw uit het noorden komt er niet. Kijk dus altijd naar lagedrukgebieden ten zuiden van de Alpen. De Dolomieten zijn wisselvallig wat betreft sneeuw. Er zijn jaren dat het fantastisch is (zoals vorige winter), dat het goed is (zoals deze winter), maar ook dat er niets ligt. De dolomieten hebben de meeste sneeuwkanonnen in de Alpen. Maar als er sneeuw ligt kun je er verdomd goed freeriden!
    May the powder be with you.
  • WillemIT
    Tourist
    WillemIT op 21 januari 2010 · 12:19
    @meteo morris

Bedankt. Heldere uitleg. De gids heb ik nog niet, toch maar eens bestellen. Om de Lines te bekijken moet ik dan upgraden naar een ProRider account? Als ik op de regionummers klik dan werken die in ieder geval nu niet.

Als ik het laatste weerkaartje "retour d'Est" goed inschat dan pakken de Dolomieten daar ook wat van mee.

Begin maart ga ik naar Corvara, Italië, en wil dan een thiefsnee cursus gaan doen(eerste stap op freeride pad).
    the mind is like a parachute, it only works when it's open
  • Dennnnis
    Beginner
    Dennnnis op 21 januari 2010 · 19:45
    @WillemIT
    Boek bestellen. Daar staat zo veel info over het weer in dat je niet weet waar je het moet zoeken (in a positive way  😃 ). PROrider account geeft inderdaad toegang tot de Lines!
    sneeuw, pffff

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro