Nikwax of Grangers

• Pazz457
    Expert
    Pazz457 op 27 januari 2010 · 22:15
    Hallo,

De tijd is gekomen om mijn Jack en broek te wassen, beide (hard) shells.

De keuze is nu om te wassen met Nikwax Tech wash en te waterproofen met TX direct wash in, of de 30C Cleaner/Proofer van Granger's (of de 2 in1)

Wat gebruiken jullie om te reinigen/waterproofen en wat zijn hiermee de ervaringen?

Gr,
    Pascal
    Go to heaven, ski like hell!
  • BertJan
    Tourist
    BertJan op 27 januari 2010 · 22:32
    ik gebruik Nikwax Tech Wash en TX Direct Spray-on voor hardshells (gtx) en softshells (o.a. Gore Windstopper en Windstopper N2S, Pertex en Pertex/Pile)

ben zeer tevreden met beide produkten

omdat zowel je broek als jas een hardshell zijn geeft de TX Wash-in waarschijnlijk nog een beter resultaat

• Dio
    Advanced
    Dio op 27 januari 2010 · 22:37 Life is what happens the moment you put your phone away.
  • lesalpes
    Elite
    lesalpes op 28 januari 2010 · 10:00
    Gebruik geen wash-in waterproofer maar een spuitbus. Wash-in maakt ook de binnenkant van je jas waterdicht en dan zijn je ademende eigenschappen weg...
  • koeienlap
    Advanced
    koeienlap op 28 januari 2010 · 12:53
    @ pascal

Als je Pro shell kleding hebt(meerdere laags goretex en geen voering), maar ook bij veel gewone goretex kleding, volstaat de eerste ke(e)r(en) alleen wassen met de cleaner 30C van Grangers of de vergelijkbare variant van Nickwax. Meestal is de kleding fabrieksaf geïmpregneerd met goed(beter) spul en deze schoonmaak middelen tasten deze impregneer laag niet aan. Na het wassen direct nat in de droger of strijken activeert het waterafstotend vermogen weer. Check je kleding of dit kan en zorg dat t lekker warm wordt, het is namelijk bijna hoe heter hoe beter en de fabric is de limiterende factor hierin.
    Wassen/spuiten met impregneershizzle is meestal pas nodig na enkele keren wassen/droger. Ligt ook aan de kleding, je merkt het vanzelf als hij snel zn waterafstotende vermogen kwijt is.

Ik gebruik voor zowel mijn Pro shell jas als gewone goretex broek de Grangers 30Ccleaner. Echt heel schoon wordt het niet bij de mouwen en kraag, maargoed het is ook niet zo aggresief spul gok ik.
    M'n broek en handschoenen dit jaar voor t eerst ingespoten met Nickwax TX direct spray en het werkt, maar je spuit in een keer zo'n hele fles leeg wil je de boel goed "soaken" en na een week waren mn hanschoenen en billen al niet meer waterafstotend...(peak performance spul) nu ben ik boarder en heeft t wat meer te verduren, maar toch.
    Volgende keer ga ik voor het was spul, doe je langer mee en volgens mij trekt t beter in. De ademende eigenschappen aantasten zal wel mee vallen, aangezien dit spul voor goretex gemaakt is en dus ook het membraam open moet blijven..
    WE´ve got the POWDER
  • gdboogerd
    Tourist
    gdboogerd op 30 januari 2010 · 20:25
    Ik gebruik beide producten en ben over nikwax iets minder tevreden. Belangrijk is dat je de spullen wast en daarna met de waterproof coating nogmaals wast. Bij wassen blijft het beter zitten dan waneer je het met de tx spray doet! Dat is het belangrijkste. De spray gebruik je voor onder weg in de Alpen
    succes
    groet , giliam
    Je nieuwe signature
  • Pazz457
    Expert
    Pazz457 op 2 februari 2010 · 10:54
    Ik heb dus van de week mijn Broek & Jas gewassen met Grangers 30c 2in1 cleaner&proofer.

Jas kon na de wasmachine in de droger, alleen de broek (Lowe Alpine - Triplepoint) mocht niet in de droger en moest dus "aan de lijn" drogen. Ik heb wel de broek in de droger een "warme lucht" behandeling gegeven om het waterafstotende effect te activeren.

De eerste test (onder de kraan) hebben ze goed doorstaan. Het waterafstotende effect is weer in volle glorie aanwezig! Nu maar hopen dat ze het in de sneeuw ook zo goed doen.
    Go to heaven, ski like hell!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro