Hoeveel lawine-redding-ervaring heb je nu echt?

• MennoBoermans1
    Tourist
    MennoBoermans1 op 8 februari 2010 · 12:18
    Enkel en alleen om te sensibiliseren: een lawineredding houdt niet op na het pieperzoeken en het sonderen. Tijdens "Nederlandse" oefeningen wordt vaak tevreden teruggekeken als er 3 piepers gelokaliseerd zijn binnen 10 minuten. Maar wat heb je dan eigenlijk gered?

Tijdens de cursus bergsport EHBO in de winter, die afgelopen week in Zermatt plaatsvond (http://www.ehbbo.nl) hebben we ook ruimschoots aandacht gegeven aan een lawineredding en de cursisten kunnen bevestigen dat het echt een enorme uitdaging is om een goede redding uit te voeren. Poedersletje? Eelco? Haas?

Je hebt maar 18 minuten. Lokaliseren en sonderen kost al gauw 5 minuten, uitgraven 10 tot 15 minuten...
    Daarna komt nog de medische behandeling (iedere offpiste bergsporter moet de ABC-check kennen en kunnen reanimeren!!) en een eventuele warmhouding van het slachtoffer (o.a. met behulp van een Hiblerpackung). Om nog maar niet te spreken van de groepsdynamiek, aftransport als de heli niet vliegt en "eigen veiligheid".

Kortom 1: wanneer je een lawineredding oefent, doorloop dan alle fasen: pieperzoeken, sonderen, efficiënt graven, ABC-check, reanimatie, warmtebehoud bij slachtoffer.   

Kortom 2: een lawineuitrusting bestaat niet uit een 3-eenheid maar ten minste uit een 6-eenheid: pieper, sonde, metalen schep, ehbo-kit, warme thee en een mobieltje.

• Jaap
    Tourist
    Jaap op 8 februari 2010 · 12:44
    Goede punten.

Vaak word ik een beetje meewarig aangekeken als het standaard thermosflesje thee weer in de rugzak gaat.  :-\

Toch is het echt van super groot belang en volgens mij vaak ook een vergeten onderdeel. Niet alleen bij lawine-ongevallen maar ook bij "gewone" ongelukken is het echt bizar hoe snel je afkoelt als je een aantal minuten niet beweegt en in de sneeuw ligt.
    For cryin' out loud...
  • eelcovn
    Tourist
    eelcovn op 8 februari 2010 · 13:19
    Helemaal mee eens. Alleen al de organisatie van een groep mensen die plotseling wordt geconfronteerd met een ongeluk kost extra tijd. Het uitgraven is in de oefeningen meestal zwaar onderbelicht maar kost zelfs bij 1 m diepte al een hoop tijd en energie (zeker nadat je al als een gek door een lawineveld hebt gerend op zoek na de slachtoffers). En dan heb je iemand eruit gehaald en moet je bij -30 en striemende wind ook nog EHBO toepassen en de juiste belsissing nemen mbt wel of niet bewegen & warmhouden en een eventueel transport. En dan maar hopen dat de reddingsdienst snel komt. En wat nu als die niet kan komen????? Dit scenario wil je natuurlijk niet meemaken in het echt, maar het is wel een stuk realistischer dan dat je rustig aan de thee kunt nadat je 3 keer hebt gesondeerd. In de EHBBO cursus moesten er toen in elk geval harde beslissingen worden genomen die ik nooit in het echt hoop te hoeven nemen. Een aanrader om te oefenen (of op z'n minst eens serieus over na te denken.)
  • alexsvw
    Advanced
    alexsvw op 8 februari 2010 · 18:04
    Tijdens de Lawine 1 cursus is me duidelijk geworden dat het graven erg belangrijk is en je veel tijd kan winnen en energie kan sparen met de juiste graaf techniek. De EHBBO cursus staat op het wensen lijstje voor volgend jaar.
    Walking down a mountain is a waste of gravity
  • Spider
    Tourist
    Spider op 8 februari 2010 · 20:23
    Ik heb ook altijd een reflectie deken bij (zo'n goud /zilveren), misschien een goede aanvulling op je lijstje menno.
    Better to burn out, then to fade away.
  • alexsvw
    Advanced
    alexsvw op 8 februari 2010 · 20:31

Ik heb ook altijd een reflectie deken bij (zo'n goud /zilveren), misschien een goede aanvulling op je lijstje menno.

Die zit bij mij standaard in mijn EHBO kit.
    Walking down a mountain is a waste of gravity
  • ollie
    Expert
    ollie op 8 februari 2010 · 21:02

Tijdens de Lawine 1 cursus is me duidelijk geworden dat het graven erg belangrijk is en je veel tijd kan winnen en energie kan sparen met de juiste graaf techniek. De EHBBO cursus staat op het wensen lijstje voor volgend jaar.

hey, gezellig, kunnen we weer eens samen rijden... 😉
    ...more friends on a powder day: http://www.mountainmadness.org
  • MennoBoermans1
    Tourist
    MennoBoermans1 op 8 februari 2010 · 21:15

uiteraard heb je een reddingsdekentje mee, wat zeg ik: 2 zelfs!!
  • MennoBoermans1
    Tourist
    MennoBoermans1 op 8 februari 2010 · 23:41
    ook bij licht onderkoelde personen die je in een Hibler legt, pak je eerst de romp in (met warmtebron) en in de tweede laag de armen erbij.
  • poedersletje
    Tourist
    poedersletje op 9 februari 2010 · 13:38
    ik moet eerlijk zeggen dat de schellen een beetje van mijn ogen zijn gevallen. waar we 'vroegah' heel triomfantelijk stonden te zwaaien met een gevonden rugzak, ben ik nu tot nieuwe inzichten gekomen dat wmb de échte lawineredding dan pas begint. reanimeren, stabiliseren, iemand op temperatuur houden. een gevonden rugzak kan niet onderkoelen. ik begin langzaam maar zeker in te zien dat deze cursus net zo tot je 'opleidingstraject' tot goede freerider behoort als een lawinecursus. mijn tip, en daar mag je van aantrekken wat je wilt, tussen lawine 1 en 2, of na lawine 2 een rondje EHBBO doen...
    "Some people will tell you that slow is good, but I'm here to tell you that fast is better.
  • ginga
    Tourist
    ginga op 9 februari 2010 · 23:09

citaat Menno:

Stuur pm  Re: EHBO - reanimeren
    « Antwoord #44 Gepost op: 05 November 2009 om 08:49:34 » Citaat 

--------------------------------------------------------------------------------

voor komende winter heb je er niet zo veel aan, maar ik ben iets aan het opzetten voor volgend jaar (november-december). Een 1-daagse cursus in Nederland...

@Menno: zijn de plannen al meer concreet?
    nuff said
  • ollie
    Expert
    ollie op 10 februari 2010 · 10:57

mijn tip, en daar mag je van aantrekken wat je wilt, tussen lawine 1 en 2, of na lawine 2 een rondje EHBBO doen...

Ik ga die tip van je actief gebruiken... na dit jaar Lawine 2 volgend jaar EHBBO... 
    ...more friends on a powder day: http://www.mountainmadness.org
  • [R]ogier
    Advanced
    [R]ogier op 10 februari 2010 · 14:38
    @Slet: Hoe was het eigenlijk om de nacht in een bivak op de berg door te brengen?
    No risk, no fun...No limit, no life
  • poedersletje
    Tourist
    poedersletje op 10 februari 2010 · 17:29
    Haha, ja goed. Er was niet zo heel erg veel sneeuw, dus we konden maar een krap holletje graven. Daar was een beetje laat voor mij om erachter te komen dat ik een licht-claustrofobische instelling blijk te hebben... Enfin, toch in de hol gewurmd, waar het trouwens best comfortabel was (rond het vriespunt, terwijl het buiten 15 graden vroor). Tot een uurtje later de rits van mijn slaapzak het begaf en alle opgebouwde warmte als lucht uit een ballon wegblies. Iets eerder op de avond hadden we een presentatie over onderkoeling gehad, dus ik besloot toen om eieren voor mijn geld te kiezen. Voor de andere twee bewoners van het sneeuwhol werd het daardoor ook meteen een stuk houdbaarder en comfortabeler. Kortom, dit is een lange manier om te zeggen dat ik nog een keertje terug moet, want ik kan nog helemaal niets claimen over een nacht in een sneeuwhol te hebben geslapen...
    "Some people will tell you that slow is good, but I'm here to tell you that fast is better.
  • Polderboarder
    Tourist
    Polderboarder op 11 februari 2010 · 07:30

Goede punten.

Vaak word ik een beetje meewarig aangekeken als het standaard thermosflesje thee weer in de rugzak gaat.  :-\

Toch is het echt van super groot belang en volgens mij vaak ook een vergeten onderdeel. Niet alleen bij lawine-ongevallen maar ook bij "gewone" ongelukken is het echt bizar hoe snel je afkoelt als je een aantal minuten niet beweegt en in de sneeuw ligt.

Volgens mij deelt Niels deze mening wel. Afgelopen SSC I Disentis hadden we Niels in de sneeuw begraven om het verschil met sonderen te voelen en kon hij meteen z'n Avalung testen. Na een paar minuten had hij echt behoorlijk koude benen!
    WeRookie
  • pauldob
    Advanced
    pauldob op 12 februari 2010 · 10:04
    Kan het comfort van een sneeuwhol alleen maar beamen: ooit 10 dagen in een hol gewoond: veel comfortabeler (en rustiger) dan een tent in een hoogtestorm. Je moet het vooral niet te groot maken: door de verveling gingen we ons hol uitbredien: het werd steeds kouder 😀

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro