Het 11e poederalert... staat alweer in de modellen geschreven!

Het 11e poederalert... staat alweer in de modellen geschreven!

[b]Terugblik[/b]
[flickr-photo:id=3191561853,size=s] Waar zo’n beetje heel Nederland in de ban was van het ijs werd er een klein wonder vergeten. De enorme sneeuwval aan de zuidkant van de Alpen. Het was namelijk verdomd goed poederrijden, sterker nog het was uitzonderlijk de afgelopen dagen en nog steeds is er poeder te vinden in de regio’s [regio=5], [regio=7], [regio=8] en [regio=9]. Wij scoorden enorm in de gebieden [gebied=86] en [gebied=90]. Een uitgebreid verslag volgt nog, maar na de foto’s van gister nog 2 extra om je een beeld te geven van datgene wat er nog te vinden is. Geloof me, de weekenddrukte is voorbij en met een beetje hiken en zoeken in de lariksbossen is er nog meer dan genoeg te vinden.

[b]Korte termijn; enkele centimeters vers[/b]
[flickr-photo:id=3191572931,size=m] Het is zonnig en mild op de bergen. Aan de noordkant schommelt het nulgradenniveau rond de 2000 meter. Aan de zuidkant rond de 1700 meter. In de loop van de woensdag betrekt de hemel vanuit het noordwesten en zuiden. Een zogenaamd Adrialaag zorgt namelijk van woensdagavond tot en met vrijdagochtend voor 10-30 cm vers in weerregio [regio=9]. Mogelijk meer. Onvoldoende op dit moment voor een 11e poederalert, maar genoeg om de vlokken te plukken als je er toch bent ;-)

[b]Lange termijn; het 11e poederalert[/b]
[flickr-photoset:id=72157612446042413,size=m] Komend weekend wordt een markeerpunt deze winter. Sinds 31 oktober zit de straalstroom op slot en wordt ze gedwongen met grote omwegen om Europa heen te trekken. Slechts twee keer wist ze hogedrukgebieden boven Europa weg te drukken. De gevolgen daarvan zijn merkbaar. In grote delen van de West- en Noordalpen wordt het gebrek aan sneeuw merkbaar. In de weerberichten van de regio’s [regio=1], [regio=2], [regio=3] en [regio=5] lees je er meer over. Maar vanaf zondag dient zich een klassieke situatie aan. De stroming komt eindelijk weer eens uit het westen. Weliswaar is de diepvrieskou daarmee uit de lucht en kan de sneeuwgrens onder invloed van kou- en warmtefronten gaan jojo-en, maar er zijn freshies in de maak. GFS en ECWMF laten ongeveer hetzelfde beeld zien voor over een week.

[b]Spaghettiplots[/b]
[flickr-photo:id=3191573049,size=m] En niet alleen zij. De zogenaamde spaghettiplots geven een uitzonderlijk consistent beeld. Niet alleen voor de komende 3 dagen, maar voor een tijdspanne van een week. Over de komst van vochtige lucht uit het westen is men het kortom eens. Maar wat er na maandag gaat gebeuren staat nog niet vast. Gedurende de komende week meer over de exacte locaties waar ze gaan vallen.

Opmerkelijk is overigens niet alleen het zo lang afwezig zijn van de straalstroom. Opmerkelijk is ook het feit dat er nu al twee dagen (slechts) lawinegevaar 1 geldt voor grote delen van Zwitserland en Oostenrijk. Iets wat uitzonderlijk te noemen is in de hoogwinter. Maar daar gaat de komende week dus verandering in komen. Laten we hopen dat de eerste sneeuw warm en vochtig valt, want de hoeveelheden rijp in Oostenrijk en Zwitserland vcorspellen weinig goeds. Check kortom iedere dag ff je plaatselijke lawinebericht op [url=http://www.wepowder.nl/mepowder]mepowder[/url].

meteomorris

Reacties

Toerist
michaelreitAuteur13 januari 2009 · 10:40

Ik ben van het weekend ook even richting Frankrijk geweest, Serre Chevalier. Schitterend gebied, rustig, en heel veel offpiste mogelijkheden! Doordat het zo rustig was een aantal mooie freshies mogen pakken. Super. Laat het maar vaker zo vriezen in Nederland, dan blijft iedereen lekker hier en kunnen wij in relatieve rust tracks zetten :)

Gevorderd
BohdieAuteur13 januari 2009 · 11:23

Thanks Morris, wij houden je bericht deze week xtra goed in de smiezen. Vertrek staat gepland voor dit weekend of het weekend daaropvolgend, afh. van de berichten op wepowder. Wij scoorden vorig jaar vet via jouw tips voor Airolo. Grtz from 4 powderchasers waarvan 1 setje ook op zoek gaat naar zo’n busje (VW Westfalia Synchro). Nog autotips, naast je super pow pow tips??? Of is dit niet wecamper, ;-))

Expert
meteomorrisAuteur13 januari 2009 · 11:40

@Michaelreit… goed om te horen. heerlijk bos daar he? Ben je nog richting de Cucumelle gehiked?
\

@Bodhie… Kijk ff in Duitsland voor synchro’s… Er zijn er daar veel meer te koop. Standheizung is een aanrader.

powfinder.com
Gevorderd
BohdieAuteur13 januari 2009 · 12:24

Die kachel staat zeker op het wensenlijstje. Twijfel zit 'm vooral in het aantal pk’s en de absolute noodzaak v/e synchro. Wat doet 102 pk of 130 pk in combi met winterbanden t.o.v. 150 pk met winterbanden en dat alles zonder synchro. Vrijdag en zaterdag rondje NL’se dealers voor meer info, lijkt ons. Het wordt zo steeds concreter. Toen we jouw synchro op Flickr zagen, moest ik het toch ff vragen. Spannend hoor die weermodellen: fingers crossed voor de witte vlokjes nxt week!

Toerist
kjeldAuteur13 januari 2009 · 12:31

Ik hoop dat de weersvoorspellingen een beetje uitkomen voor volgend weekend.

Heb een tripje gepland richting St.Anton met wat vrienden dus een beetje(veel) vers is welkom

Gevorderd
BohdieAuteur13 januari 2009 · 12:47

@kjeld… regio 2, daar moeten inderdaad wat vlokken bij! Je zit vast aan de locatie???

Toerist
kjeldAuteur13 januari 2009 · 12:51

Helaas met het verblijf wel maar als de nood aan de man is is een dagtrip naar een ander gebied wel mogenlijk.

Toerist
michaelreitAuteur13 januari 2009 · 12:54

@Morris, JA! Geweldig! :O)

Expert
meteomorrisAuteur13 januari 2009 · 13:08

@micheal… cool

@Kjeld… welk weekend ga je precies?

@Bodhie… de 150 pk is een stuk sneller. Het wel een langere eerste versnelling, wat je bij veel sneeuw kan opbreken
\

de 130 pk is er officieel niet. Dit is een versie met een andere chip er in. Syncro is ideaal als je veel in de bergen bent. Rijdt overal tegenop. Waar de Alfa van een van de rijders hier afgelopen weekend ff slipte had ik continue tractie. Is wel wat onzuiniger. Zeker als je continue 130+ rijdt.
\

lastige keus. Zowel de 150 pk als de 102pk syncro zijn zeldzame T4’s in Nederland. Maar de t4 is in essentie wel een oerbetrouwbare motor. Let wel goed op de distributieriemwissel.

powfinder.com
Toerist
kjeldAuteur13 januari 2009 · 13:11

Ik vertrek woensdag middag 21jan en ga 26jan weer terug.

Dus ik blijf hopen op dat weerbericht haha

Gevorderd
BohdieAuteur13 januari 2009 · 14:13

@morris… Thanks again!!! We hebben er een paar op het oog, zowel synchro als niet synchro. Ik weet van de chip/tuning nr 130pk. Bij hoeveel KM moet die distributieriem in principe vervangen zijn? If you don’t mind me asking…

Beginner
wimdesAuteur13 januari 2009 · 21:05

wij vertrekken vrijday yeehaa! me de wepowder in de hand naar het besneeuwde land
\

wat die rijp betreft, verdwijnt die niet als het overdag wat warmer is, zoals de laatste dagen?

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!