Het 11e poederalert is ON, maar daarna..........

Het 11e poederalert is ON, maar daarna..........

[b]Terugblik; vers in Karinthie, Ost-Tirol en de Dolomieten[/b]

Vandaag viel de eerste 5-20 cm en donderdag wordt er nog eens 5-20 cm bij verwacht. Overigens zijn de verschillen groot. Maar precies op de grens tussen Italie, Oostenrijk en Slovenie valt wel degelijk significant vers. Onvoldoende op dit moment voor een 11e poederalert, maar genoeg om de vlokken te plukken als je toch in de buurt mocht zijn. Vanuit de noordkant van de Oostenrijkse Alpen kunnen je met een goed uurtje rijden (wel ff gas geven ;-)) mooi in de poeder staan. Misschien heb je er nog nooit van gehoord, maar in de Alpe di Giulia ligt wel degelijk een sneeuwgat en wel [gebied=109].

[b]korte termijn; zonnig en stilte voor de storm[/b]
In de loop van de donderdag klaart het overal weer op. Het wordt dan al snel zonnig en mild in de bergen. Tot en met zondag blijft het weer zo. Geen poederrijk weekend kortom. Wil je poeder rijden, wacht dan een weekend of rijd richting [regio=6], [regio=7] en [regio=8]. Wie goed zoekt zal zeker nog vers vinden. Steekwoorden; noordhellingen, bosrijk (lekker rijden tussen de lariksen ;-)) en klein maar fijn.

[b]Het 11e poederalert[/b]
Jazeker. Zondag vallen de eerste vlokken en daarna gaat het stevig sneeuwen. In de nacht van zondag op maandag en maandag op dinsdag komt het tot stevige sneeuwval. In de regio’s [regio=4] en [regio=5] moet er na het weekend met serieuze sneeuwval rekening worden gehouden. Reken op 100-150 cm in de staugebieden en 40-100 cm in de overige gebieden in deze regio’s. Ook regio [regio=3] en het Zwisterse Appenzellerland en het Oostenrijkse Voralberg uit regio [regio=2] kunnen dan op vers rekenen. De overige delen van de Noordalpen krijgen weliswaar wat vers, maar duidelijk minder.

[b]Hele lange termijn… waar precies komt de straalstroom te liggen??[/b]

[flickr-photo:id=3197936840,size=m]

Een interessante vraag omdat wePowder het weekend van 23-25 januari met z’n teammembers op poederexpeditie gaat. Teammembers? Daarover later meer, maar ik hoop net zo met m’n neus in de poeder te belanden als afgelopen weekend in de Piemonte.

Komend weekend wordt een markeerpunt deze winter. Na het weekend gaat het stevig sneeuwen, maar daarna? Ik schreef gister al dat de meeste modellen nu wijzen op een langdurige straalstroom. Dat heeft positieve en negatieve effecten. Positief is dat we een natte periode tegemoet gaan die vaak veel neerslag met zich mee zal brengen.

Positief nieuws dan ook voor (de hoge) gebieden in de regio’s [regio=4] en [regio=5] in west-Zwitserland en Frankrijk omdat zij vaak vol in de frontlinies van de westelijke straalstroom liggen en zij de eerste serieuze drempel zijn voor de fronten die steeds maar weer op Europa afkoersen. Immers daar waar vochtige lucht moet stijgen ontstaat er neerslag.

[flickr-photo:id=3197091483,size=m]

Negatief omdat een westelijke straalstroom ook veel onzekerheden met zich meebrengt. Want op welke hoogte gaat de straalstroom zich bevinden? Ligt hij met zijn as ten noorden van de alpen dan wordt het zacht weer. De laatste modellen wijzen daarop. Bijgevoegd kaartje laat goed zien dat de scheiding tussen warme en koude lucht precies ten noorden van de Alpenhoofdkam ligt (De roze/rode kleur vormt de grens). Gevolg is een hoger liggende sneeuwgrens die dan (tijdelijk) schommelt tussen de 1400 en 1800 meter. Echt droge sneeuw vind je dan pas boven de 2100 meter.

[flickr-photo:id=3197091649,size=m]

De westcirculatie haalt zijn kracht uit de temperatuurverschillen aan weerskanten van de as van de straalstroom. Aan de noordkant is het koud, aan de zuidkant juist warm.
Het is niet ondenkbaar dat de hele straalstroom met z’n as geleidelijk een steeds zuidelijkere positie gaat opzoeken. In dat geval komen de alpen aan de koude kant van de straalstroom te liggen. Over het exacte scenario valt nog niets te zeggen. Hecht niet te veel waarde aan bovenstaand plaatje. Het betreft een situatie voor over 9 dagen. 9 dagen waarin nog heel veel kan veranderen. Ik heb het plaatje alleen genomen omdat het zo goed laat zien hoe je een te hoog liggende straalstroom kunt herkennen.

[b]Voorlopige conclusie: het 11e poederalert is ON[/b]

Weliswaar net na het weekend, maar er kan weer poeder gescoord worden. De regio’s [regio=4] en [regio=5] kunnen op een flinke portie wit gaan rekenen. Voor daarna is het nog afwachten. De exacte positie van de straalstroom is nog gissen en een verschuiving van 200 kilometer naar het noorden of zuiden heeft al geweldige consequenties voor de hoogte van de sneeuwgrens.

meteomorris

Reacties

Beginner
IleksoAuteur15 januari 2009 · 08:28

“in de Alpe di Giulia licht wel degelijk een sneeuwgat” licht moet ligt zijn me dunkt.

Bones heal and chicks digg scars
Expert
meteomorrisAuteur15 januari 2009 · 09:00

@midpitch… thnx… ik kan natuurlijk een heel verhaal maken van een oplichtend sneeuwgat, maar het was gewoon laat gisteravond. Kleine meeting met de wePowder crew gehad. Binnenkort verschijnen er weer mooie nieuwe dingen…

powfinder.com
Beginner
RutgerAuteur15 januari 2009 · 09:21

dinsdag ga ik richting Montafon (silvretta nova en gargellen) dan rijdt ik zaterdag door naar zwitserland (flims/laax)… ik hoop op een iets meer noordwest verloop…ipv de nu voorspelde west… :)

The object in life is not to be on the side of the majority,
Toerist
WvD2Auteur15 januari 2009 · 09:35

@morris Blijkbaar had je wat verlichting nodig zo laat op de dag gister avond? ;)

Wat een heerlijk shot blijft het dat je gepost hebt! En ben erg benieuwd wat de nieuwe features zijn! Tipje van sluier? :)

Expert
meteomorrisAuteur15 januari 2009 · 09:39

@wvd… het heeft iets met poedersneeuw te maken ;-)

@Rutger… we gaan het allemaal zien… nog zo ver weg… finetunen is uiteindelijk de key…

powfinder.com
Gevorderd
FriscoAuteur15 januari 2009 · 09:49

Muwhaha, tussen de 40-100 cm zei je? Erg relaxed! Is er ook nog ruimte voor wat opklaringen (ivm het zicht) of wordt het op gevoel door de poeder?

Never eat yellow snow!
Gevorderd
BohdieAuteur15 januari 2009 · 10:07

Ooooooh, spannend!!! En wat een dilemma!!! Moet ik nou zondag gaan of pas volgend weekend??? Kweet ut nie meer… Helluppie…

Gevorderd
bastichelaarAuteur15 januari 2009 · 11:29

Wij moeten zoals eerder gezegd ook nog wat regelen voor een weekje knallen… Kunnen we dan beter richting 4 Vallees gaan of toch ergens wat in La France zoeken?

weblog.bastichelaar.com
Expert
meteomorrisAuteur15 januari 2009 · 12:19

@bastichelaar… het komt voorlopig uit west en dan zit je goed in 4 vallees… ik zou dan ook de kleine gebieden in de buurt gaan doen ;-)

@bodhie… de komende week heb je voor zeker sneeuw

@DrPhil… Heb je al de pagina’s 43 en 44, 51, 52, 60 en 61 van de wepowder guide gelezen?

powfinder.com
Gevorderd
yannickdbAuteur15 januari 2009 · 12:52

hehe, gratis 4 dagen gaan skieen met het werk in Les Sybelles, een onverwachte meevaller…Blijkt er nog sneeuw te gaan vallen ook, super!

En volgend weekend weer naar de sneeuw, let’s keep our fingers crossed…

Thanx for the support! Mountain Hardwear / Black Diamond / Julbo www.itsaplayground.com
Beginner
wimdesAuteur15 januari 2009 · 13:13

wacht op reacties uit Les Gets en Nendaz voor onderdak… weet iemand of in Vercorin treeruns de moeite waard zijn? Om te combineren met Grimentz/Zinal, wanneer het daarboven stormachtig wordt

Toerist
PinoAuteur15 januari 2009 · 14:03

Morgen naar Les Menuires.

Geinspireerd door wePowder wordt deze keer uitgekeken naar de sneeuw.

Toerist
AnoniemAuteur15 januari 2009 · 15:38

Morris, is het lastig om in plaats van de regionummers, de regionamen te posten, dat leest een stuk makkelijker. (is wel een stuk minder geheimzinnig, maar toch).

Of is dit om gratis leden te lokken om toch lid te worden, dan lijkt het me wel weer een mooie feature dat bij leden dit automatisch gaat.

Expert
meteomorrisAuteur15 januari 2009 · 19:40

@Dr Phil, ik zal er binnenkort een kort artikeltje over schrijven zodat je het een beetje begrijpt. Het is een bizar fenomeen en de weermodellen zitten altijd mis op dit punt. Als je het boek eenmaal hebt zul je het nog beter begrijpen.

powfinder.com
Toerist
ZionAuteur15 januari 2009 · 23:47

Druk ,druk, heel druk winterprogramma dit jaar zo zijn er voorlopig al 30 dagen in de bergen besproken …maar heb er niets op tegen :) , maar Morres zit nog in de knoei met de regio’s (ook al heb ik “HET BOEK”) waat kan ik bv Solden in thuisbrengen , Sella Ronda gebied,

(Solden ,Noord Alpen of profiteert dit gebeid eerder van zuid dump? )

Expert
meteomorrisAuteur16 januari 2009 · 00:23

@Zion, bedoel je Solden in het Oetztal of Sulden in Ost-tirol?

powfinder.com
Toerist
ZionAuteur16 januari 2009 · 23:11

@Morris
\

Solden in het Otztal.

en Sella Ronda gebied in Italie (meer bepaald St Christina)

Ik vraag dit omdat ik gebonden ben aan bepaalde gebieden(Ik geef les en ben dus gebonden aan de boekingen van de klanten) en hierdoor de mogelijkheid niet heb om de powder na te jagen ,ik kan alleen hopen op powder net op dat ogenblik , als ik in dat gebied ben.

Door dit gegeven banader ik het boek en uw sneeuw berichten op een andere manier ,ik volg de weervoorspelling op de voet in de hoop vers te ontdekken in het gebied waar ik zit.

Expert
meteomorrisAuteur16 januari 2009 · 23:30

@zion… Solden is een grensgeval… in de vroege en late winter pakt het gebied goed sneeuw uit het noorden. Hoogwinter is dat een ander verhaal. Vooral de koufronten geraken dan zelden tot aan Solden. Krachtige zuidfronten geraken regelmatig tot aan Solden. Vaak is het dan nog beter in Hochgurgl.
\

Sella Ronda moet sneeuw uit het zuiden hebben. Sella maakt kortom alleen kans op sneeuw als er een lagedrukgebied ten zuid(oost)en van de Alpen ligt.
\

Grtzz

powfinder.com
Gevorderd
MarkieAuteur18 januari 2009 · 18:20

Heb zojuist besloten maar richting #47 te gaan of iigv een dorpje in het zelfde gebied… Vr 23ste weg deze datum stond vast alleen de locatie nog niet, beetje mazzel en de koude zet door in deze regio!

DRYBOARDS.NL -Dutch designed and handcrafted snowsurfers-
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!