Het 11 poederalert is right ON.. het 12e alert in de maak..

Het 11 poederalert is right ON.. het 12e alert in de maak..

[b]Terugblik[/b]
Zondag viel er 5-10 cm in de Westalpen. In het noordelijkste puntje van de Haute Savoie en het Zwitserse Unterwallis zelfs 15 cm. Er waaide een stormachtige wind, waarbij de temperatuur gevoelig is toegenomen aan de noordkant van de Alpen. Hiermee wordt de start van het 11e poederalert en tevens een roerige periode gemarkeerd. Het 11e poederalert is van kracht tot en met donderdag. De regio’s die op dit moment in het alert staan hebben dan ook een alert tot en met donderdag. Midden deze week zal ik de regio’s voor het 12e poederalert bekend maken. Het 12e poederalert start vrijdag maar is een complexe. Uiterlijk woensdag-/donderdagavond heb je een idee waar je dit weekend naartoe moet. Wees niet bang om het boeken zolang uit te stellen. Lees maar eens [url=http://www.wepowder.nl/node/824]dit verhaal[/url]. Er waren tussen 7 en 12 januari heel wat mensen met het wePowder boek en het versesneeuw bericht in de hand op de bonnefooi naar de poeder gereden.

[b]Waarschuwing/vooraankondiging[/b]
De Franse en Zwitserse lawinediensten hebben al een markante stijging van het lawinegevaar aangekondigd in hun bulletins van vandaag. De Fransen gaan zelfs zover dat ze al wijzen op een stijging naar 4. Check je [url=http://www.wepowder.nl/mepowder]mePowder[/url] voor het actuele lawinebericht. Houd ook de berichtgeving op wePowder in de gaten, want we gaan het je nog makkelijker maken om je lokale lawinebericht in te zien. De oorzaak van de stijging is te wijten aan een combinatie van veel neerslag, waarbij er tot en met dinsdagochtend op 40-80 cm vers gerekend moet worden in de westalpen. Eerst regent het daarbij tot een hoogte van 1700-2000 meter (wat overigens gunstig is voor de verbinding met het oude sneeuwdek), maar de hoeveelheid neerslag in combinatie met een stormachtige wind zal voor een explosieve combinatie zorgen. Zeker boven de boomgrens.

[b]korte termijn[/b]

[flickr-photo:id=3208116270,size=m]

In de loop van de maandag passeert er een warmtefront. In de Westalpen gaat daardoor de sneeuwgrens tijdelijk richting de 1800 meter. In de nacht naar dinsdag daalt de temperatuur alweer rap in de Westalpen als gevolg van het koufront richting de 900 meter. Dinsdagmiddag neemt de neerslag in het westen alweer af. In het zuiden begint het dan net. Ook daar eerst regen tot een hoogte van 1600 meter, maar het koufront volgt hier sneller. Het blijft daar intensief sneeuwen tot en met woensdag met een sneeuwgrens die daalt tot zo’n 600-800 meter. Reken op 80-150 cm vers in 48 uur. Ook hier zal vanaf woensdag het lawinegevaar markant stijgen. In de Noordalpen steekt maandag een gevoelige zuidfohn op waardoor de temperatuur op 2000 meter in de plus gaat. Pas in de nacht van dinsdag op woensdag valt de fohn weg en kan het licht gaan sneeuwen 5-10 cm. Poederadvies dicht bij huis: [regio=8]. Ietsje verder weg: [regio=9] @Dechelle. Je hoeft niet helemaal richting [gebied=109]. Het is er redelijk vlak en met al die sneeuw zit je ook goed in bijvoorbeeld [gebied=100] zeker met de opklaringen op donderdag.

[b]lange termijn… het 12e poederalert[/b]

[flickr-photo:id=3207189049,size=m]

Voor diegene die voor het 12e poederalert gaat wordt het finetunen op het laatste moment. Nog volledig onduidelijk is wat de impact gaat zijn van het warmtefront op vrijdag. Waar gaat het regenen, wat doet de wind, in welke dalen blijft het koud genoeg, hoe lang houdt het warmtefront aan, wanneer zakt de temperatuur, volgt er dan nog voldoende sneeuw. Een aantal zaken zijn al wel duidelijk; er komt heel veel sneeuw (en regen), het gaat heel hard waaien, de temperatuur gaat op vrijdag fors omhoog (mogelijk stijgt het nulgradenniveau tot boven de 2700 meter) en op zaterdag in de loop van de dag weer onderuit. De oorzaak van dit alles is een straalstroom die te noordelijk ligt, wat te zien is op dit kaartje. Trek je de rode lijn door dan kom je ten noorden van de Alpen uit. Het gevolg is dat het warmtefront dat op vrijdag volgt geen koude lucht ten noorden van de straalstroom richting de Alpen duwt, maar juist de warme lucht ten zuiden van de straalstroom. Het gaat vuurwerk opleveren, maar op vrijdag ook regen tot grote hoogte in delen van de Alpen. Of de poeder daadwerkelijk zo heet wordt opgediend moet de komende dagen blijken.

Vanaf morgen observeren we intensief het 11e poederalert. Vergeet dan ook niet af en toe naar de [url=http://www.wepowder.nl/sneeuwmap]sneeuwmap[/url] van wePowder te kijken. Navigeer even richting de Alpen. Je kunt dan realtime meldingen vinden uit de Alpen. Ga je zelf richting de poeder binnenkort, meld dan ook even via je mePowder de actuele sneeuwtoestand.

meteomorris

Reacties

Beginner
hoogenboomAuteur19 januari 2009 · 08:52

Zitten in Arabba, hier nog geen neerslag. Nog wel stukjes poeder te vinden. Moeten we toch verder naar westen? Hoe ligt 104 er over een paar dagen bij? Grtz.

Hightree
Expert
ollieAuteur19 januari 2009 · 09:17

Ik ga nog even in de backseat en wacht af… wij rijden pas woensdagmiddag…

...more friends on a powder day: http://www.mountainmadness.org
Gevorderd
bastichelaarAuteur19 januari 2009 · 09:41

Nendaz geboekt voor een week :)

weblog.bastichelaar.com
Beginner
ErwinMaloloAuteur19 januari 2009 · 09:43

zaterdag rijden we met de familie naar Fügen(13) voor een weekje sociaal. Daarna rijd ik door voor een weekje naar Kaprun(1). Voor een Freeride kamp met Ripstar. Voordat ik zelf op jacht ga toch wel e ins en outs leren van de pro’s.
\

Hopen dat er nieuwe pow valt. Grtz
\

Erwin

Expert
ollieAuteur19 januari 2009 · 12:30

Ik zit nog erg te twijfelen, we hebben in het weekend een afspraak met de mannen van powderchase dus ik wil een beetje in de buurt van hun zitten, maar aan de andere kant ook PA#11 uitmelken…
\

Dus momenteel heb ik mijn pijlen op zuid staan voor donderdag-vrijdag en blijft het spannend voor het weekend.
\

Dus ik neem nog maar een kopje koffie en wacht lekker af… ;)

...more friends on a powder day: http://www.mountainmadness.org
Expert
meteomorrisAuteur19 januari 2009 · 12:59

@hoogenboom… snow is on its way… misschien beter richting #100 gaan. Het blijft daar kouder.

@Bastichelaar… have fun. Boek een dagje www.sanderkan.nl mocht je Nendaz nog niet helemaal kennen.

@dechelle… ga niet te zuidelijk zitten… front is meer west dan zuid en dan wordt het toch al snel warmer

powfinder.com
Toerist
thijzel2Auteur19 januari 2009 · 14:08

Kreeg net een berichtje dat er vannacht in 4vallees zo’n 40cm is gevallen…

Beginner
RutgerAuteur19 januari 2009 · 14:14

te veel sneeuw is ook niet goed :p

de west wind is dit jaar koeler… de middelandse zee is koeler, dus ik geloof niet dat de sneeuwgrens boven de 2000m uitkomt… mischien korstondig boven de 1500m.

kijk nu naar het weer hier nog geen 6 graden bij zuidwester “storm” de afgelopen jaren was het altijd dit weer maar dan wel bij een graad of 12…

The object in life is not to be on the side of the majority,
Beginner
RutgerAuteur19 januari 2009 · 14:30

Kärnten
\

Das ist eine Unwetterwarnung für Oberkärnten
\


Von Italien her kommt ab der Nacht von Montag auf Dienstag für etwa zwei Tage sehr feuchte Luft nach Österreich und bringt in Oberkärnten intensiven Schneefall, es kann viele Stunden lang durchschneien. Die Schneefallgrenze liegt zwischen 700m und 1400m Höhe. Es können 50cm bis 150cm Neuschnee zusammenkommen, am meisten schneien wird es in den Karnischen und den Gailtaler Alpen. Zusätzlich weht kräftiger bis stürmischer Wind, dieser verursacht umfangreiche Schneeverwehungen.

The object in life is not to be on the side of the majority,
Expert
meteomorrisAuteur19 januari 2009 · 15:34

@Rutger…
\

laten we hopen dat de kaarten voor vrijdag worden bijgesteld. Maar na GFS en ECWMF bevestigd nu ook UKMO dat er heel veel warmte richting west-Europa wordt gestuurd vanaf woensdag. De laatste runs zijn redelijk dramatisch.
\

Wat betreft de korte termijn. Leuk om te lezen dat voor regio 9 m’n voorspelling bevestigd wordt door de Oostenrijkers…

powfinder.com
Gevorderd
BohdieAuteur19 januari 2009 · 15:42

@morris… Ik weet dat het koffiedikkijken is tot vrijdag en dat je pas woe of donderdag iets zinnigers kunt zeggen over het 12e (eventuele?) poederalert. Maar je schrijft dat de laatste runs redelijk dramatisch zijn… Voor welk deel van Europa? Heel Europa? Alleen West-Europa? Is er nog hoop voor jullie fotoshoot en onze reis met vertrek op woensdagnacht of donderdagavond? Ik hoop het zo!!!

Expert
meteomorrisAuteur19 januari 2009 · 16:10

@bodhie… er is altijd hoop. Ik heb al wel een route in m’n hoofd waarmee ik zon, voldoende kou, heel veel verse sneeuw en wederom zon hoop mee te pikken. Grootste spelbreker wordt wellicht de wind.

powfinder.com
Gevorderd
BohdieAuteur19 januari 2009 · 16:33

@Morris… Oftewel jij/jullie gaan sowieso ook, vanwege de shoot?! Ik ga ervanuit dat je tips en regio’s meldt bij je woensdag of donderdagberichtgeving. Houd me van harte aanbevolen; we hebben het verlies van een dierbaar huisvriendje te verwerken, snif snif Dus kunnen wel wat wit spul gebruiken ;-)

Toerist
lucvanleukenAuteur19 januari 2009 · 21:15

krijg het niet voor elkaar om verse sneeuw update te geven, dan maar zo… gebied 55 had vandaag denk ik 25cm vers en zonder wind. (by the way GEEN regen, zitten op 1300mtr) Eind vd dag helling nog steeds niet verspoord, zo rustig is het hier…Nu om 21.00 wederom 20cm erbij, ben benieuwd morgen…gaan wrs overmorgen ergens naar regio 8…om daar af te wachten wat het 12e alert gaat doen… let us know soon,

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!