Verlengd 12e poederalert of toch een 13e alert............

Verlengd 12e poederalert of toch een 13e alert............

[b]Terugblik[/b]

[flickr-photo:id=3227777563,size=s]

Omdat beelden meer zeggen dan woorden, alvast wat plaatjes van het poedertripje van afgelopen weekend. Later deze week een uitgebreid verslag. Het was een fijn weekend, wel tricky en er heerste hier en daar heel wat poederstress. Maar we scoorden wederom lekkere freshies, hebben de Nike kleding aan de tand gevoeld, trokken met een hoogtekaart in de hand onze eigen lijnen, vierden de verjaardag van [url=http://www.sanderkan.nl]Sander Kan[/url], namen wat ongewenste krassen mee op onze boards en verloren hier en daar wat ski’s (er ligt nog ergens een handgemaakte poeder loeder in het bos van gebied [gebied=48]).

[flickr-photo:id=3228966924,size=m]

Dat laatste vind ik bij de weg erg suf. Geef je een dot geld uit aan een ski en dat vertik je het om je ski zodanig uit te rusten dat je 'm niet kwijt raakt als hij ongewenst uitschiet in de poeder. Dat jij je daar niet druk om maakt moet je zelf weten. Maar al die gasten die met je meerijden staan dan wel een uurtje met je mee te graven. Een verspilling van dure poedertijd. Om de boel maar meteen op scherp te zetten. Ik vind dat iedere poederskier powder leashes moet hebben. Of z’n binding minimaal op 14 zetten. Of praat ik nu onzin als boarder??

[b]Waarschuwing[/b]

De poederstress was enorm afgelopen weekend, terwijl de boel echt op scherp stond en nog steeds staat. De wind in Frankrijk en Zwitserland zorgde in combinatie met de hoeveelheden sneeuw voor zeer gevaarlijke situaties. Lawinegevaar 4 en 5 zijn duidelijk. In Oostenrijk was het probleem net iets anders: [i]Bei sämtlichen Lawinenereignissen der vergangenen Tage war die während der langen Kälteperiode gebildete Schicht aus vorwiegend kantigen Kristallen die wichtigste Gleitfläche für Schneebrettlawinen.[/i] Dan is er nog het probleem met het getal 3. Want de betekenis van 3 is niet voor iedereen duidelijk en geeft al snel een gevoel van schijnzekerheid. (Lees daarom nog eens [url=http://www.wepowder.nl/node/926]dit artikel[/url]).

Dat is gebleken afgelopen weekend, veel fouten zijn met de dood bestraft. Nog steeds is de situatie heikel. Met name het Zwisterse lawinebericht van vanmiddag 17.00 uur spreekt boekdelen; [i]Ältere, grosse Triebschneeansammlungen sind meist verdeckt und kaum mehr sichtbar. [/i]

[flickr-photo:id=3228339470,size=m]

Met een kleine hike en een goede hoogtekaart zijn er daarentegen nog zoveel mooie dingen te doen, zonder dat je je direct in de poederstress meegaat en in hoog alpine terrein je laat verleiden tot lijnen die je normaal voor later zou bewaren. Weliswaar moesten we af en toe een busje pakken of een stukje teruglopen, maar je eigen lijnen ongestoord kunnen trekken is toch wel het mooiste wat er is. Lees kortom dat lawinebericht. Kijk goed wat er staat. Het lawinebericht maakt de risico’s van die dag duidelijk, maar tussen de regels door kun je ook goed lezen waar zich die dag de pareltjes bevinden. Waar het risico lager is, de sneeuw beter en je als het meezit toch de steeps voor die dag kunt meepikken. En het niet kunnen vinden van een lawinebericht is geen geldig excuus meer. Met de ontwikkeling van [url=http://www.wepowder.nl/lawinedienst]Lawinedienst.nl[/url] (de zoekmachine voor lawineberichten in de Alpen en de Pyreneen) kun je altijd en overal toegang krijgen tot het lawinebericht.

[b]Korte termijn[/b]

[flickr-photo:id=3228919533,size=s]

Het laag Louis zorgt voor wat vers aan de zuidkant van de Alpen. Omdat de hoeveelheden beperkt blijven. Reken op 10-30 cm in de Dolomieten en Sud-Tirol is er geen echte reden om een 13e poederalert af te kondigen. Vandaag zorgde Louis al voor 5-20 cm vers in regio [regio=7]. Morgen dus vers in de regio’s [regio=8], [regio=9] en mogelijk zelfs het zuiden van [regio=1]. Voor de details hierover kun je morgenochtend terecht bij de verse sneeuwvoorspellingen voor bovenstaande regio’s. Wat is dan wijsheid als je de komende dagen poeder wilt rijden? Een aantal suggesties. Goms, het noorden van de Piemonte en de Dolomieten. Er is hier onlangs veel sneeuw gevallen en er valt de komende dagen nog wat bij. Daarnaast zit je goed voor [i]mogelijk more freshies to come[/i]. @Pollux en Dexter stuur me ff een PB met jullie gegevens en het gaat goed komen.

[b]Middellange termijn[/b]

[flickr-photo:id=3228629770,size=m]

More to come? Daarover morgen meer duidelijkheid. De ingredienten zijn daar voor sneeuw aan de zuidkant vanaf zaterdag. Hogedruk boven midden Europa, de aanvoer van kou uit het noordoosten en lagedrukgebieden boven zuid-Europa. Morgen weten we meer of het deze week bij een verlengd 12e alert blijft, of dat er nog een 13e volgt. Stay stoked!

meteomorris

Reacties

Gevorderd
bastichelaarAuteur26 januari 2009 · 22:48

Mooi om te horen dat jullie een goede trip hebben gehad! Wij zitten hier nog in Nendaz, hopend dat er nog een paar vlokjes bij gaan komen…
\

En waar ligt die poederbak? Misschien dat we hem nog tegen komen :)

weblog.bastichelaar.com
Toerist
AnoniemAuteur26 januari 2009 · 23:21

geil… hebben ze ook rode nikeoutfits btw? :P

Gevorderd
TeleaddictAuteur27 januari 2009 · 09:21

vette foto’s!!
\

tja… leashes. omdat ik geen remmen op m’n ski’s heb gebruik ik ze toch maar wel. Andere geluiden zijn weer om ze niet te gebruiken bij verhoogde kans op lawines…

http://verticaldissidents.net
Gevorderd
koen_djfistelAuteur27 januari 2009 · 10:01

??? Waar kon je die smsjes volgen? &hoe? Heb ik gemist. Spijtig. 2stoked. Aftellen voor Disentis.

sbs roelz
Gevorderd
pauldobAuteur27 januari 2009 · 10:25

@teleaddict:

haal je leashes en vangriemen niet door elkaar. Leashes zijn lange linten die loskomen maar waardoor je je ski’s wel sneller vindt. Vangriemen blijven vastzitten (vroeger voor de tijd van skistoppers standaard). Nadeel is dat je je ski’s tegen je kop ed kunt krijgen en dat je ze in een lawine inderdaad niet uitkrijgt.

Gevorderd
TeleaddictAuteur27 januari 2009 · 12:39

@pauldob

wist niet dat die ook bestonden. Ik gebruik nu de http://www.bdel.com/gear/clipwire.php waarvan ze zelf al zeggen dat je die in lawine terrein moet verwijderen. Al vraag ik mijzelf af bij wat voor krachten de koperen knellingen rond het kabeltje begeven, en voila safety? Maar dan moeten eerst m’n Tmark bindingen uitschieten…
\

waar vind je die leashes?

http://verticaldissidents.net
Beginner
bjvthAuteur27 januari 2009 · 14:55

te cool, wat een relaxte foto’s…jaloezie ten top!!

Gevorderd
Pollux2Auteur27 januari 2009 · 15:56

Het gaat het Val d’Anniviers (Zinal) worden voor Dexter en ik. Nu even de mooie routes gaan uitzoeken.

Toerist
BelgKoenAuteur27 januari 2009 · 15:59

Het was inderdaad een mega trip. Superveel poeder en prachtige gebieden. Ook nog nooit een gebied gezien waar ALLES op 45 min verpoord is. Gelukkig hadden we Morris met de hoogtekaart die ons feilloos door het ongerepte terrein loodste.
\

Wat die ski betreft is het natuurlijk jammer dat zo iets gebeurt, al kan ik wel enkele opmerkingen maken.
\

De binding op 14 zetten helpt niet altijd, Robert verloor z’n ski een dag later ook door tegen een ondergesneeuwde tak te skiën.

Leashes die je vastmaakt kunnen dodelijk worden als je in een lawine terechtkomt of kunnen voor verwondingen zorgen als je echt een zware val maakt.

Nu zeg ik ook niet dat Y genoeg voorzorgen genomen heeft, maar toch respect voor de 4u die hij gegraven heeft in schouderdiepe sneeuw om z’n geliefde Birdos terug te vinden. Laat het vooral een les zijn opdat zo’n dingen niet meer hoeven te gebeuren, zowel voor Y als voor andere rijders.
\

Verder niks dan positieve gevoelens bij deze supertrip.

It's better to be "off piste" than to be "pissed off"
Expert
meteomorrisAuteur27 januari 2009 · 16:10

@Pollux… een aantal tips:
\

  1. vergeet St. Luc niet. Ik herhaal…
    \
  2. Via Grimentz achterlangs naar Vercorin
    \
  3. De ‘echte’ noordkant van Zinal. Supertechnisch terrein wat je altijd op de weg terug naar Zinal brengt.
powfinder.com
Toerist
SimonAuteur27 januari 2009 · 16:25

ik vertrek zaterdag30/01-07/02) op een poedertrip, enkele tips?

Talk less, ride more
Expert
meteomorrisAuteur27 januari 2009 · 16:45

@simon… wacht nog even met boeken. Mogelijk vanaf zaterdag weer sneeuw aan de zuidkant…

powfinder.com
Toerist
SimonAuteur27 januari 2009 · 17:31

@morris: oké,boeken doen we niet, we hebben mobilhome :)

Talk less, ride more
Toerist
Steven2Auteur27 januari 2009 · 17:33

Da’s mooi jammer van die Birdo, ik zat met Y in de lift in Champex, en hij was er erg blij mee. Ik ben het met Koen eens dat DIN 14 niet altijd een goede optie is, wij hebben een gescheurde kruisband in de groep gehad, in een boom geskied. Dat zoiets de beste kan overkomen zie je ook aan Y, die kan toch een aardig lijntje rijden.

Ik heb dit afgelopen weekend met knalroze linten aan mijn skies geskied, maar dat is ook een geklooi met aantrekken, en ik bleef met mijn stok een keer haken. Toen heb ik ze er maar weer afgetrokken. Nu ben ik bezig met een speciaal zakje in mijn broek waar de linten inzitten, met een clipje die je dan aan je ski doet. Dat gaat denk ik beter werken.

Tegelijkertijd heb ik mijn leaches van mijn toerbindingen vervangen door remmen, juist voor het extra gevaar bij lawines.

@Yannick: Als je Nederlandse handbuilt ski’s wilt moet je even mailen, dan regelen we wat…

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!