VerseSneeuw: 13e poederalert is ON.. het 14e in de maak.. maar voor wie?

VerseSneeuw: 13e poederalert is ON.. het 14e in de maak.. maar voor wie?

Allereerst, m’n VerseSneeuw berichten kunnen er de komende week wat rommeliger uitzien, soms zal ik er zelfs even niet zijn. Meer lees je [url=http://www.wepowder.nl/node/1030]HIER[/url]. Hierbij wil ik iedereen alvast hartelijk bedanken voor de steun en mooie worden. Keep on riding!

[b]Terugblik[/b]

Afgelopen week was het zonnig in grote delen van de Alpen. Uitzondering zijn de regio’s [regio=9] en [regio=1]. Van dinsdag tot en met donderdag viel er 10-40 cm vers, lokaal zelfs 50-90 cm. Zoals verwacht was door de sneeuwval van het [url=http://www.wepowder.nl/node/825]11e en 12e poederalert[/url] het lawinegevaar enorm gestegen. In combinatie met de poederstress leidde dit in de complete Alpen tot een hausse aan lawineslachtoffers. Wil je safe freeriden en snel de basis daarvoor leren; er zijn door blessures plaatsen vrij gekomen voor de lawine I praktijkcursus in Disentis. Meer lees je [url=http://www.wepowder.nl/node/1034]HIER[/url]

Daarnaast geldt; check iedere dag voor vertrek het lokale lawinebericht. Het niet kunnen vinden van een lawinebericht is geen geldig excuus meer. Met de ontwikkeling van [url=http://www.lawinedienst.nl]Lawinedienst.nl[/url] (de zoekmachine voor lawineberichten in de Alpen en de Pyreneen) kun je altijd en overal toegang krijgen tot het lawinebericht. Gebruik dat bericht dan ook!!

[b]Korte en middellange termijn: 13e poederalert is ON…[/b]

[flickr-photo:id=3243968782,size=s]

[i]Westalpen[/i] ([regio=4], [regio=5] en [regio=6])
Tussen fohn en sneeuw. Regio [regio=6] gaat zeker nieuwe freshies krijgen. Ook de meest oostelijk en westelijk gelegen gebieden van regio [regio=5] kunnen op vers rekenen. Maar de verschillen zijn groot. In de Haute Tarentaise en Haute Maurienne zal de sneeuwgrens rond de 800-1200 meter schommelen. In de vooralpen van de regio [regio=5] zal tijdens momenten van sneeuw de sneeuwgrens rond de 1200-1700 meter liggen. Tijdens momenten van Fohn zal het nulgradenniveau tussen de 1400 en 2100 meter schommelen. Regio 4 zal weinig sneeuw zien en zal last hebben van de fohn die opsteekt.

[flickr-photo:id=3243968786,size=s]

[i]Zuidalpen[/i] ([regio=7], [regio=8] en [regio=9])
Vandaag( zondag) passeert het eerste zwakke front. Het zorgt aan de zuidkant voor 5-20 cm vers. Interessant wordt het vanaf de nacht van zondag op maandag. Het lagedrukgebied Meeno gaat voor veel sneeuw zorgen aan de zuidkant van de Alpen. Tot en met woensdag blijft het intensief sneeuwen in de zuidalpen, waarbij de sneeuwgrens schommelt tussen de 700 en 1200 meter. (klik op het plaatje links voor een vergroting) Het nulgradenniveau zal rond de 1000 tot 1500 meter schommelen. Reken op 60-150 cm vers gedurende de gehele periode.

[i]Noordalpen[/i] ([regio=1], [regio=2] en [regio=3])
In de nacht van zondag op maandag begint het hier stevig te fohnen. Niet alleen neemt de wind toe. Ook stijgt de temperatuur fors. In grote delen schommelt het nulgradenniveau tussen de 16000 en 2300 meter. Naar verwachting zal woensdag de fohnstorm inzakken. Onderschat een fohnstorm niet, het zorgt voor ongelukken op de wegen, het ontstaan van nieuwe triebschnee en het is een sneeuwvreter. Mooier kan ik het niet maken, want het vreet letterlijk de sneeuw op zonder dat je er erg in hebt. Slechts in de meest zuidelijke dalen van Tirol kunnen de wolken tot over de Alpenhoofdkam geraken en daar voor nieuwe lagen verse sneeuw zorgen.

[b]Lange termijn; 14e poederalert!![/b]

[flickr-photo:id=3243968784,size=m]

Het 14e poederalert is in de maak. Vanaf donderdag gaan we een nieuwe periode in met veel neerslag. De eerder op de weerkaarten getoverde glijbaan (alle isobaarlijnen in de vorm van een glijbaan op de Noordalpen gericht, lees veel sneeuw in de Noordalpen) wordt steeds meer omgetoverd tot het o zo bekende Genua-laag. Ik weet nog goed dat 3 seizoenen geleden niemand wist waar ik het over had, maar na deze winter vergeet niemand ze denk ik meer. Wederom grote kans op sneeuw aan de zuidkant dus. Deze week meer daarover.

[b]Het 14e poederalert…en wat gaan we nog meer zien[/b]

[flickr-photo:id=3227777937,size=m]

De komende dagen en weken gaan we heel veel zien. Allereerst de nieuwtjes van de ISPO. Wil jij nog iets weten, meldt het dan [url=http://www.wepowder.nl/node/991]HIER[/url]. Dan gaan we daarna nog even op bezoek bij wat onbekende pareltjes (ssssstttttttttttt) in de Alpen en sta ik niet veel later in Disentis om daar als tailguide te fungeren tijdens de snowsafety camps. (Er zijn nog plaatsen vrij voor de mazzelaars ;-)) O ja… en dan verschijnen er ook nog wat previews van de eerste very limited wePowder shirts en hoodies. Toevallig heb ik net het eerste shirtje aan…

meteomorris

Reacties

Gevorderd
koen_djfistelAuteur1 februari 2009 · 23:14

hey morris,

hoe gaan de omstandigheden in disentis zijn volgend weekend denk je ?

ik goesting

koen

sbs roelz
Toerist
jaccovanouwerkerkAuteur2 februari 2009 · 11:16

Morris
\

Vanaf donderdag sneeuw noord alpen.

Denk jij dat dit ook problemen op de weg in DE gaat opleveren donderdag?
\

Jacco

Beginner
AnoukAuteur3 februari 2009 · 08:00

Hai Morris, heb jij al een beetje zicht op de sneeuwverwachtingen van aanstaand weekend? Ik moet nl. zaterdag en zondag in Stuttgart werken en ik wilde graag aansluitend een dag of twee gaan boarden. Zou er ergens poeder te vinden zijn dichtbij…Oberstdorf ligt op zo’n 150km, anders misschien Vorarlberg…??
\

Anouk

Warren Miller said it best: “If you don’t do it this year, you’ll be one year older when you do”
Gevorderd
JoRetroAuteur3 februari 2009 · 12:31

@koen_djfistel:

check verwachting op www.disentis-sedrun.ch
\

ook gedaan. do en vr eerst regen/sneeuw, later sneeuw
\

Jo Retro

What's wrong with old-school??
Gevorderd
VinnieAuteur3 februari 2009 · 13:36

en donderdag weer naar regio #9 helaas weer om les te geven

Sharing Secrets, Sharing freedom!
Toerist
AnoniemAuteur4 februari 2009 · 08:53

Volgens mij kunnen we in Disentis kleine beetjes sneeuw verwachten. Het ziet er niet echt naar uit dat er een meter vers op ons dak gaat vallen.

Toerist
barries2Auteur4 februari 2009 · 17:44

@ vinnie,
\

waar in 9?

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!