ISPO Report - Een globale indruk

ISPO Report - Een globale indruk

[flickr-photo:id=3255360654, size=s]

Het team van wePowder was de afgelopen dagen aanwezig op de ISPO in München. Tijdens deze vakbeurs worden de collecties voor het komende seizoen gepresenteerd. Soms betekent dit een ander kleurtje op een topsheet of een andere ‘non-innovatie’, maar gelukkig zijn er genoeg ontwikkelingen die wel de moeite waard zijn om naar te luisteren. In de komende periode zullen we op regelmatige basis onze bevindingen hier met jullie delen. Vandaag alvast even een korte aftrap met de algemene ontwikkelingen op ski- en snowboardgebied.

[flickr-photo:id=3254529691, size=m]

[b]Rocker is koning, keizer en de rest[/b]

Op skigebied lijkt de ‘rocker’ constructie definitief te zijn doorgebroken bij vrijwel alle merken (maar zeker niet bij alle modellen). Misschien is het een ontwikkeling die velen van jullie wel verwacht hadden, maar misschien is het belangrijkste nieuws hierin wel dat vrijwel alle merken freeriden ineens een stuk serieuzer gaan nemen. Het lijkt erop dat dit het laatste seizoen is dat ski’s nog breder gaan worden. K2 brengt (naast de Factory lijn) de nieuwe Darkside (128 mm), Dynastar de Legend Big Dump (120 mm). Een van de breedste latten wordt in de markt gezet door Nordica met de Jah Love (140 mm). Uiteraard vet, maar ergens gaat het ophouden. Nadruk dit jaar lag dus ook veel meer op rocker en de bijbehorende voordelen van het rijden in de pow.

[b]Snowboards, are you rockered?[/b]

Ook voor het snowboarden wordt volgende winter de definitieve doorbraak van de boards met rocker. Na K2, waar ze al jaren met rocker werken, en Lib-tech met hun bananaboards volgt dit jaar ook de rest. Zo komt Atomic bijvoorbeeld met de Banger. De komende weken gaan we dieper in op het fenomeen rocker. Want met al die rocker wordt het er niet overzichtelijker op. Zeker als iedereen er zijn eigen interpretatie op na houdt. Wordt vervolgd.

Arjen
was born with maps of ski areas in the cradle and has visited almost all of them. His great passion is freeriding.

Reacties

Toerist
AnoniemAuteur5 februari 2009 · 14:06

Die hele rocker trend is niet alleen te verklaren vanuit ski-eigenschappen maar zeker ook vanuit marketing perspectief. De raceafdelingen van de grote merken zijn veelal verliesgevend, niet meer “hip” en die kneiterstijve latten kan de gemiddelde klaus toch niet op rijden.

Wat het publiek wel interessant vind is de freeridetrend, kijk maar naar sponsorships van allerhande poederevents.

Toerist
AnoniemAuteur5 februari 2009 · 15:11

Ik heb eind vorig jaar met heel veel moeite nog een LibTech SkateBanana weten te bemachtigen, vanuit Engeland over laten komen maar ik vind de rocker (en magnetraction!) echt geweldig. Vorige week heel de week in Fiesch op geboard, koste me wel 2 a 3 dagen om er helemaal aan te wennen (je moet vooral even opletten niet té veel druk op je achterste been te zetten als je een bocht rutscht). Eénmaal eraan gewend is het naar mijns inziens op alle fronten beter dan camber!

Expert
ollieAuteur5 februari 2009 · 15:53

Marketing of niet, ik ben helemaal overtuigd van mijn rockered skis!

...more friends on a powder day: http://www.mountainmadness.org
Expert
ollieAuteur5 februari 2009 · 20:16

Ik hoor links en rechts nog wel spannende verhalen over ABS, stoere skis en een soort uitgebreide Wii om mee te skieen… :)

...more friends on a powder day: http://www.mountainmadness.org
Gevorderd
ArjenproadminAuteur5 februari 2009 · 23:00

@Floris en Sjonnie: Rocker skiet inderdaad waanzinnig in de poeder. Inmiddels heb ik ook hele specifieke voorkeuren ontwikkeld en vind ik niet iedere gerockerde lat even goed rijden. Een combinatie met camber onder de voet is volgens mij een uitstekende combi.

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Toerist
AnoniemAuteur6 februari 2009 · 14:23

@Arjen

Zelf ik al al zeker 3 jaar niet meer op skies gestaan. Na 18 jaar skiën vond ik het tijd om eens wat anders te gaan doen, nml. snowboarden ;-) Vorig jaar had ik nog een Burton Jussi, erg fijn plankje met camber, maar m’n nieuwe Skatebanaan met Rocker vind ik toch echt beter.

Jij zegt: met een beetje camber onder de voet. Dan raak je denk ik toch een groot deel van de voordelen van de rocker kwijt denk je niet?

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!