Poederboards.. wat past er bij jou...

Poederboards.. wat past er bij jou...

[flickr-photo:id=3228339470,size=s]

Wel eens op een [url=http://www.furlansnowboard.com/]Furlan[/url] gereden? Een couloir gestreept op een [url=http://www.dupraz-ch.com/]Dupraz[/url]? Een handgemaakte [url=http://www.swellpanik.com]Swell Panik[/url] in de hand gehad? Grote kans van niet. Deze boards zijn (nog?) niet te vinden in de shops in de Benelux. Vaak worden ze afgedaan als exoten die je maar een enkele dag per winter kunt gebruiken. Maar kies je voor poeder dan blijken dergelijke boards helemaal niet zo exotisch en rijd je dagelijks dergelijke boards. Ze maken je poederdag juist nog mooier, beter en lekkerder. Maar wat maakt een board tot een goed poederboard en welk board is geschikt voor jou?

Grote kans dat je bij een poederboard al snel aan een swallowtail denkt. Niet helemaal ten onrechte. Het is een oervorm die je nog steeds letterlijk op ziet duiken in de poeder. Maar poederboards zijn er steeds meer in alle soorten en maten. Van fishjes tot swallowtails en van directional boards tot pintailboards. Alles is mogelijk en de laatste paar jaar verschijnen er steeds meer hele fijne poederboardjes op de markt. De idee dat een poederboard een straffe harde bak is, wordt steeds meer losgelaten. Er wordt geexperimenteerd met vorm, lengte, flex, materialen, bodemvorm en de vorm van de neus.

[b]De neus[/b]
[flickr-photo:id=3274265594,size=s] Oppervlakte, scoop en soepelheid. In de combinatie van deze drie zaken zit het. Meer scoop zorgt er voor dat je neus niet zo snel duikt, soepelheid maakt dat je neus als gevolg van de weerstand van de sneeuw makkelijk omhoog wordt gedrukt, zodat je board al bij geringe snelheid al snel boven de sneeuwoppervlakte komt en oppervlakte maakt dat je board makkelijker blijft ‘drijven’.

[b]Setback[/b]
[flickr-photo:id=3207024041,size=s] Naast scoop, flex en oppervlakte is er nog een vierde oplossing om een board sneller en makkelijker te laten drijven, namelijk door je bindingen verder naar achter te zetten. Het neus van je board wordt daarmee langer waardoor je sneller komt bovendrijven’, terwijl je tail juist korter wordt en makkelijker wegzinkt. Dit naar achteren zetten, ook wel setback genoemd, is iets wat standaard is op een freerideboard. Het draagt er aan bij dat je niet continue op je achterste been hoeft te hangen en voorkomt daarmee de zeurende pijn in je achterste been. Vind je dat je te weinig float hebt, zet je bindingen dan nog wat verder naar achteren. Het heeft overigens wel als consequentie dat je tail stijver gaat aanvoelen. De afstand van je achterste voet tot je tail wordt korter, waardoor je board stijver aanvoelt.

[b]Tail[/b]
[flickr-photo:id=3274265590,size=s] Waar je neus en setback voor float zorgen, daar zorgt de vorm van je tail voor de wendbaarheid. Juist met de tail wordt de laatste jaren weer driftig geexperimenteerd. Pintails, swallowtails en fishtails. Allemaal bedoeld om je wendbaarheid en controle te verschaffen. Naast de vorm is er nog een tweede aspect wat je de laatste 3 jaar in steeds meer freerideboard ziet; taper. Taper wil zoveel zeggen dat de tail smaller is dan de neus van het board. Soms gaat het hierbij om millimeters, maar er zijn ook voorbeelden van boards die een taper hebben van 2 cm. De tail is dan kortom 2 cm smaller dan de neus. Het voordeel van taper is dat een board makkelijker weg zakt aan de achterkant en dus sneller bovenkomt aan de voorkant. Daarnaast draait het board makkelijker. De tail is smaller en daardoor wendbaarder. Ideaal voor kleine bochten en poederritten tussen de bomen kortom. Nadeel hiervan is dat een board met veel taper op een ijzige ondergrond sneller zal uitbreken. Iets wat overigens met een goede carvetechniek en de juiste drukverdeling goed op te vangen is.

Een andere manier om je board aan de achterkant makkelijker weg te laten zakken is de swallowtail. Door de enorme ‘hap’ uit het board zakt het board makkelijker weg. Daarnaast zorgt de enorme torsie van de tail ervoor dat je tail extreem makkelijk in kleine bochten te duwen is. Hierdoor ben je nog steeds erg wendbaar met een board van 185 cm in een dichtbegroeid bos. Voor een fishtail geldt hetzelfde. Weliswaar is de tailvorm minder extreem, maar werkt hetzelfde. Daarentegen zal het board door de tailvorm minder wegzakken in vergelijking met een swallowtail, maar dit wordt vaak opgelost door een board met een fishtail extra taper te geven, waardoor het board alsnog wegzinkt ten opzichte van de neus. Een derde tail die je steeds vaker ziet opduiken is de pintail. Het geeft een vloeiend gevoel en maakt je bochten als het ware ronder.

[b]Flex[/b]
Waar echte freestyle twintips een gelijkmatig flexpatroon hebben, kennen bijna alle freerideboards een directional flexpatroon. Lees een neus die soepeler is dan de tail. Pak je eigen board maar eens. Zet 'm op je neus en dus het board tussen je bindingen in. Doe het zelfde, maar dan met de tail. Je zult zien dat de tail veel stijver is dan de neus. Maar hoe stijf of soepel moet je board nu precies zijn? Dat hangt een beetje af van het terrein. Rijd je meestal in mellow terrein met veel poeder, dan heb je meer aan een soepel board. Het blijft simpelweg makkelijker boven. Rijd je daarentegen in steep terrein met wisselende sneeuwomstandigheden, dan ben je eerder op zoek naar een wat stijver board. Lastig wordt het als je in terrein rijdt met steeps die worden afgewisseld met vlakkere stukken. Dan wil je wel wat stijfheid, maar ook voldoende ‘opdrijfvermogen’.

[b]Lengte[/b]
Goede rijders lossen dat probleem op door op dagen met veel poeder wat meer lengte te nemen. Toch de stijfheid en controle voor de sketchy passages en ‘opdrijfvermogen’ in de vlakkere powstukjes. Maar dit alles wil weer niet zeggen dat je altijd naar meer
lengte hoeft te grijpen. De condties bepalen wat je het beste in kunt zetten.

[b]Camber, rocker en TBT[/b]
Om het complexer te maken zijn er de laatste paar jaren interessante technische ontwikkelingen opgepopt. Jaren hebben we op boards gestaan met een zekere mate van voorspanning. Ook wel camber genoemd. Leg je board maar eens op de grond. Grote kans dat je board in het midden enkele millimeters los komt van de grond. Het gevolg van de voorspanning. Het board is niet vlak, maar kent een zekere voorspanning. Ten alle tijde zal het board proberen terug te komen in deze beginstand. Het maakt het board daarmee levendig en dynamisch. De afgelopen jaren is de vraag opgepopt waarom we die voorspanning nodig zouden hebben in de pow en werd er een tegenhanger gebouwd. Een board zonder voorspanning. Het begrip rocker (een term uit de surfwereld) deed zijn
intrede. Inmiddels gaan de ontwikkelingen rondom rocker zo hard dat je overal boards met rocker ziet oppoppen. Een andere interessante ontwikkeling is de zogenaamde Triple Base Techniek van Bataleon. Ook dit zullen we in het rocker artikel uitgebreid behandelen, maar [url=http://www.k2snowboarding.com/technology/rocker]HIER[/url] lees je alvast meer.

De komende weken gaan we iedere donderdag dieper in op de specifieke poederboards die er op de markt zijn, zodat je een beter beeld hebt wat er te koop is, wat er het beste bij je past bij welke omstandigheden. Een ding geven we je alvast mee. Begin maar alvast te sparen. Allereerst voor een boardbag en ten tweede voor de quiver aan freerideboards die je gaat aanleggen. Mocht je dit en volgend seizoen de poeder in willen en eens iets anders proberen houd dan de komende weken goed wePowder in de gaten!

meteomorris

Reacties

Gevorderd
RoelaanoAuteur12 februari 2009 · 13:10

@ Morris: Ik dacht dat Taper zo’n trendy stukje sporttape rond je swallowtail was… ;-)

Toerist
AnoniemAuteur12 februari 2009 · 14:01

Even reageren op de laatste alinea:
\

Morris, je beweert dat een board met Rocker geen voorspanning heeft. Volgens mij klopt dit niet. Dan zou je namelijk een compleet plat board hebben zoals de Burton Fix.

Volgens mij heeft rocker wel deggelijk voorspanning, maar dan de andere kant op. Het wordt ook niet voor niets aangehaald als “negative camber”. Ga op een vlakke ondergrond met 1 voet op een rocker board staan, dan komt de andere kant omhoog. Zet nu je 2e voet erop en je drukt het board plat. Stap er weer vanaf en je ziet dat het board zich weer in zijn voorgespannen rockervorm bevindt :-)

Gevorderd
BohdieAuteur12 februari 2009 · 14:04

Oh wat flauw, maar ik moet het even kwijt: Morris moet ik me board nou op mijn neus zetten??? LOL! (sorry, gnif, gnif)

Thanks mate, enne damesplankjes, zitten die ook in je serie van Gear Thursday?

Gevorderd
BohdieAuteur12 februari 2009 · 16:11

Ben zo’n lucky bastard met swallow, maar zoek toch ook een plankie voor er tussenin. Heb nu een pisteplank en een true pow-plank. Aagghhh, en dan ben ik er nog niet!!! Tis wat, zo’n hobby. Waar rijd jij op Poling?

Gevorderd
SportGillieproAuteur12 februari 2009 · 21:17

Ik heb sinds kort een Burton supermodel x. Heb hem vorige week in Morzine even aan de tand kunnen voelen. Een heerlijke poederboard. Volgens mij heeft Morris hem ook nog getest tijdens taste of the year. Ik kan niet wachten tot lawine II volgende maand in Klosters…

Live to ride, ride to live
Gevorderd
ArjenproadminAuteur12 februari 2009 · 21:33

@Floris: Rocker en voorspanning hebben inderdaad niets met elkaar te maken. Rocker kan zitten in een ski/board met voorspanning (camber) of zonder voorspanning (negative camber).

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Toerist
JaapvRAuteur13 februari 2009 · 04:55

Het lijkt wel of die snowboards eindelijk de freeride-ontwikkelingen van ski’s lijken te volgen. Beetje laat, maarja, het is ook zo’n conservatief stuk speelgoed… :)

Toerist
sandmanAuteur13 februari 2009 · 07:40

aaahhh,…

een echt topic voor ons;-)

mijn rossi JJ uit 05 doet het nog steeds, maar volgend seizoen moet er toch maar weer eens wat nieuws komen, zodat deze naast de andere boards in de woonkamer mag hangen;-)

Leuk topic momo!

strepenzetter
Toerist
kjeldAuteur13 februari 2009 · 08:25

@gillie-o

Heb in het verleden ook een supermodel in bezit gehad.

Was er erg tevreden over en zit er aan te denken om er weer 1 te kopen.

Welke lengte heb je gekozen.
\

gr

Gevorderd
SportGillieproAuteur13 februari 2009 · 10:53

@kjeld ik heb voor de 1.60 gekozen. Ik ben niet zo groot, dus vandaar. Was de laatste dus ook nog voor een prikkie meegenomen. Maar ik ben erg tevreden met mijn nieuwe beste vriend. Moet er wel even bij vermelden dat ik het model van afgelopen seizoen heb. Dus niet met het nieuwe EST-systeem, wat er dit jaar wel op zit.

Live to ride, ride to live
Toerist
AnoniemAuteur13 februari 2009 · 11:12

Aan hen die op het punt staan om een nieuw poederbord te gaan kopen: Als je het ook wil gebruiken om op pistes mee te boarden en dus geen swallowtail o.i.d. neemt, neem dan iets met rocker! Het geeft je echt meer drijfvermogen en wendbaarheid :-) En volgens mijn info heeft een Burton Supermodel geen rocker ;-)

Expert
meteomorrisAuteur13 februari 2009 · 12:45

@Floris et all…
\

Leuk om te lezen hoe ‘gerockered’ we al zijn. Ik wilde in dit artikel ff kort door de bocht het begrip Rocker neerzetten, zodat een lezer een eerste beeld heeft. In een volgende artikel ga ik dieper in op het begrip Rocker. Komend seizoen komen er heel veel rocker boards op de markt waarbij iedereen er zijn eigen interpretatie op nahoudt. Allemaal interessante mixvormen.
\

@Floris… Ik ben benieuwd welk rockerboard jij nu rijdt. Je klinkt nogal lyrisch. Ik heb er het afgelopen jaar 3 gereden en vindt de resultaten wisselend. Waarom ben je zo lyrisch en in vergelijking met welke boards. Ik denk dat de lezers dat wel interessant vinden.

powfinder.com
Toerist
AnoniemAuteur13 februari 2009 · 15:06

Morris, ik quote even mezelf vanuit het Snowboardtopic op Fok!forum:
\

Dan de Lib Tech Skatebanana; Om maar vast met de conclusie te beginnen: ik vind het echt een superrelaxte plank die voor alle omstandigheden geschikt is! In de poeder issie heerlijk en ook op ijs merkte ik dat de Magnetraction supergoed z’n werk doet. Als het ijzig was kon ik daar nog steeds moeiteloos overheen knallen.

Om aan de Banana Technology te wennen had ik overigens wel zeker 3 dagen nodig. Waar ik vooral aan moest wennen was dat ik soms niet te veel druk moest zetten op m’n achterste been bij het maken van een bocht met m’n gezicht naar de berg toe (voor mij is m’n achterste been m’n linkerbeen want ik sta goofy). Soms dan schoot de achterkant wat door bij het pressen als ik te veel op het achterste been leunde en dan draaide ik per ongeluk bijna een rondje terwijl ik dat niet wou. Maar goed, daar ben ik nu wel helemaal aan gewend. Ik heb afgelopen vakantie niet veel trucjes gedaan, maar draaien, noserolls en springen ging beter dan met m’n Burton Jussi. Dus als je er eenmaal aan gewend bent dan issie op alle fronten beter Ook issie absoluut niet spoorzoekerig dus ik kon 'm op stukken pad behoorlijk plat leggen zonder te happen, als je maar genoeg door je kniën gaat.

Toerist
kjeldAuteur13 februari 2009 · 15:51

@Floris

Heb nog geen ervaring met rocker maar ben zeer benieuwd naar de ervaringen die jij hopelijk met ons deelt en het uitdiepen van de werking daarvan.

Maar ongeacht dat de supermodel geen rocker heeft weet ik wel dat ie heel lekker board in de poeder.

Had hem in Canada tijdens heli trip en ik was blij dat ik hem had.:-)

Maar nogmaals… ben erg benieuwd.

Toerist
sanderkwww.severeboardgear.comAuteur13 februari 2009 · 17:14

Dupraz doet me erg denken aan de eerste planken die we -way back- in de jaren tachtig reden…geweldig!!!

Expert
meteomorrisAuteur13 februari 2009 · 19:56

@Floris… thnx…dat maakt een heleboel helder… Altijd freestyleboards gereden?
\

@Sander… dat van Dupraz kan kloppen. Serge Dupraz was oa nog betrokken bij de ontwikkeling van de Hot one sixty…

powfinder.com
Toerist
Bart1Auteur16 februari 2009 · 13:29

@Bas: wbt snowboards wel… Maar hadden ze niet al een stukkie eerder een gerockerde ski? Dat is wmb een erg coole ontwikkeling: de bak met technologiën waarvan zowel ski als board-merken gebruik maken.

You ski? wePowder!
Expert
ThijsAGAuteur17 februari 2009 · 12:41

Ik hoorde bij telstar harderwijk van een kennis, dat naast de rocker boards, alle andere k2 boards volgend jaar flat zijn. Hebben julie wel eens een flat board gereden en wat is jullie mening hierover?

Expert
meteomorrisAuteur18 februari 2009 · 13:39

@Thijs G… binnenkort een special over rocker, reverse camber, flat en alle andere termen. Morgen eerst iets over swallowtails…

powfinder.com
Beginner
wimdesAuteur19 februari 2009 · 00:14

lig ook te lonken naar een supermodel… wie weet of verschil tussen X en, eh, niks, de moeite waard is?
\

Ene verkoper beweerde dat voor keuze van lengte enkel je gewicht van belang is. Ben daar nog niet helemaal van overtuigd. Da Vinci was misschien gewoon vergeten een snowboard bij tekenen in zijn kwadratuur van de cirkel?

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!