Vrij(dag)rijders; zijn O'neill, Rossignol en Hammer wePowder?

Vrij(dag)rijders; zijn O'neill, Rossignol en Hammer wePowder?

wePowder… Nooit meer eenzaam…Als je de intro op pagina 23 van [url=http://www.wepowder.nl/gids]HET boek[/url] hebt gelezen dan weet je waar ik het over heb. Regelmatig denk ik terug aan dit intro. Als ik weer eens in de auto zit op weg naar de Alpen. Ik nieuwe hellingen rijd met bekenden en onbekenden. We diepe poeder delen en ik me realiseer dat juist op poederdagen er vriendschappen voor het leven ontstaan. Poeder in je eentje is eendimensionaal, poeder met vrienden blijft je hele leven bij je. Al is het maar om naderhand weer eens de stoke van die ene dag met elkaar op te halen en te delen.

Een paar weken terug schoot ik deze foto. Qua actie of omgeving niet spectaculair. Toch gingen m’n handen de lucht in. Ik [url=http://www.wepowder.nl/node/1207]claimde[/url] met die foto mijn eigen wePowder gevoel voor deze winter.

haas-en-arjen
haas-en-arjen

Stoked was ik. [url=http://www.wepowder.nl/user/10]Haas[/url] (snowboarder, Amsterdam) en [url=http://www.wepowder.nl/user/530]Arjen[/url] (skier, Scheveningen) hadden tot die bewuste dag nog nooit met elkaar in de poeder gestaan en reden hier gezamenlijk alsof elke poederbocht hun laatste kon zijn. Juist deze foto heeft me aan het denken gezet. Ik rijd al jaren poeder met skiers, boarders en telemarkers door elkaar, maar op de een of andere manier dringt dat maar niet door. In de ideaaltypische scheidingen gaat het om de middelen waarop we staan. Bijna alle films, bladen, reclames en zelfs merken zetten zich als ski-, telemark- of als snowboardmerk neer. Weliswaar zijn er heel wat merken die ski’s en snowboards bouwen, maar hoe vaak zie je ze dan in een enkele freeride-advertentie? Alsof het gescheiden disciplines zijn.

Juist om die reden werd ik getriggerd door de teaser van [i]O’neill Legends A winter tale[/i].

Weliswaar zie ik geen skiers en boarders gezamenlijk rijden (dommage), maar goed ze figureren in dezelfde teaser (chapeau). Is O’neill daarmee de enige? Nee, [url=http://www.hammersnowboards.com/Site/index.html]Hammer[/url] zet z’n ski’s en snowboards naast elkaar en deelt ze in op basis van hun doel (freeride, all-mountain etc.), niet vanwege het middel. Rossignol is dit jaar met Rooster TV op de proppen gekomen. Hun beste rijders in beeld, ongeacht het middel.

Zijn O’neill, Hammer en Rossignol de enigen die wePowderen? (om er maar eens een werkwoord van te maken} Die dwars door de disciplines heendenken en inzien dat poederrijden niet aan een middel is gebonden, maar juist het centrale doel is. Zijn O’neill, Hammer en Rossignol wePowder? Zijn er nog meer en waarom dan? Of praat ik lulkoek en moeten we boarders en skiers verre van elkaar houden?

meteomorris

Reacties

Gevorderd
ArjenproadminAuteur27 februari 2009 · 13:16

TGR is al jaren snowboarders en skiers, hoewel ik vind dat het niveau waarop er in hun films geskied wordt over het algemeen hoger ligt dan het snowboardniveau (met uitzondering van Jeremy Jones).

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Expert
felipeAuteur27 februari 2009 · 13:55

Denk dat die scheiding typisch is van de vakantiegangers uit niet-Alpiene landen. Kijk naar ski- en snowboardinstructeurs, berggidsenen lokalo’s. Die trekken er vaker gezamenlijk op uit, ongeacht het middel. heeft ook te maken met de vermeende coolheid van snowboarden in de beginperiode. Kwestie van tijd, zegt deze opa…

Gevorderd
BohdieAuteur27 februari 2009 · 14:06

Wij - twee boarders - gaan vaak met Pasen met twee skiërs op pad. No problem, heel gezellig! Nog heel even en ze gaan mee in de pow… er wordt reikhalzend naar brede latten gekeken door die twee! Ha!

Gevorderd
NielsAuteur27 februari 2009 · 14:22

Heb er zelf nooit zo’n last van gehad. Heb vaak met skiërs gereden en altijd met veel plezier. Denk dat Felipe’s comment klopt en dat dit nog eens wordt aangewakkerd door de marketing van de merken en de bladen.

In het freeriden heb ik hier altijd weinig van gevoeld. In het park was dat vroeger zeker wel het geval maar ook dat wordt minder. Juist bij de pisteridders en normale vakantiegangers lijkt de aversie het grootst. Ik kan me de discussies aan de sherpa-bar nog herinneren “maar die snowboarders gaan altijd zo hard en dicht langs je af…” “maar die snowboarders maken al die hopen…” dan ben ik ff kotsen :).
\

Persoonlijk heb ik moeite met carvenichten, of dat nu om een of twee planken gaat, maar dat is meer eens soort van onbegrip denk ik…

Expert
ollieAuteur27 februari 2009 · 15:23

snowboarders geen bezwaar… :)
\

Wat me wel opvalt is dat binnen gemengde groepen nog maar weinig rekening wordt gehouden met snowboarders. Daarmee bedoel ik dan het stoppen op vlakkere stukken, geen stokje uitsteken of duwtje bij dat laatste stukje heuvelop en soms het uitlenen van stokken op dat lange, rechte paadje het bos uit. Terwijl je, met een beetje samenwerken, zo wel weer sneller poeder scoort!
\

Duss…

...more friends on a powder day: http://www.mountainmadness.org
Beginner
AnoukAuteur27 februari 2009 · 16:41

Ik heb er persoonlijk ook weinig last van…zou ook moeilijk zijn, want ik ski én board ongeveer 50/50 !

Dat speelt zelfs vaak in m’n voordeel ten aanzien van skiërs en boarders die me de ene dag op één plank en de volgende op twee zijn glijden.

Mij doet het allemaal niet veel, ik vind iedereen die van sneeuw houdt leuk. :-)

Maar zoals ook Felipe al zei: zijn het niet de “flatland”-toeristen die, vaak uit frustratie en onkunde, voor die kentering tussen beide glijculturen zorgen? De mensen die ik ken die echt alle dagen op de lat(ten) staan, hebben daar helemaal geen probleem mee.

En de bladen? Nou ja, dat is zoals alles in onze consumptiemaatschappij : het draait allemaal om de centen. Hoe nauwer het nichepubliek van zo’n blad, hoe zekerder de adverteerder is dat hij zijn doelpubliek bereikt. En adverteerders zorgen nu eenmaal dat bladen kunnen blijven bestaan.

Ik zou er allemaal niet teveel van wakker liggen, het is het genot van de poeder dat ons bindt.
\

Anouk

Warren Miller said it best: “If you don’t do it this year, you’ll be one year older when you do”
Beginner
TomApersAuteur27 februari 2009 · 16:48

Tot nu toe zijn mn beste poedermaatjes 2 skiers en 2 boarders…(zelf ben ik boarder)

Om eerlijk te zijn, op ski’s ben je precies toch een pak mobieler op een berg dan met een board. Maar eens je aan het glijden bent…jiehaa…

En die skiers zijn ook heel handig om te sporen als je weer eens te ver bent doorgegaan en terug moet hiken :)
\

Btw, ik dacht dat heel dit gedoe al lang gedaan was of zijn we weer back in the nineties?

Gevorderd
SportGillieproAuteur27 februari 2009 · 16:54

Vorig jaar maart tijdens lawine 1 in Klosters zat ik in een groep van 3 snowboarders(waar ik er 1 van was) en 3 skiers(waar Ollie er 1 van was). Morris was bij ons de tailguide. Vanaf het begin tot het eind hebben we de cursus met elkaar gedaan. Het was echt een hechte groep. En we voelden elkaar perfect aan. Het was voor mij dan ook 1 van de mooiste poederervaringen. Ik heb mijn grenzen verlegd met een groep jongens die tot aan de cursus volstrekt onbekend voor mij waren!!!Voor mij is het niet belangrijk of je op 1 of 2 planken staat, maar of je dezelfde passie hebt, nl. poederrijden. Mijn beste maatje is skier en al jaren gaan we samen op pad. We vullen elkaar blindelings aan. En we praten nog steeds over die ene hele mooie afdaling van jaren geleden… Zelfs in juni beginnen we al over “de wintersport” zoals onze vriendinnen dat noemen. Ze worden er gek van. Volgens mij zijn we dan goed bezig.

Live to ride, ride to live
Toerist
madvosAuteur27 februari 2009 · 17:14

is dat uberhaupt nog een issue dan?

Toerist
fishamp;sticksAuteur27 februari 2009 · 20:34

Allee! allemaal een splitboard en carpoolen nr de Alps klaar!

Expert
costijnAuteur28 februari 2009 · 18:08

Kan me eigenlijk niet herinneren dat ik met enkel snowboarders in de poeder heb gestaan. Ben blij dat ik een beetje heb kunnen aanhaken bij de ‘campagne’ van Wolfgang Hackel die al jaren groepen probeert te mixen en snowboarders binnen de alpiene wereld (lees nkbv) probeert te trekken. Super relaxt die ski stokjes, wel irritant als ze in een traverse voor je stil gaan staan ;-)

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!