VerseSneeuw: tot 200 cm vers en een warm weekend....

VerseSneeuw: tot 200 cm vers en een warm weekend....

Allereerst… Noteer alvast in je agenda 5 maart; de tweede [url=http://www.wepowder.nl/node/1202]Poeder en Borrels[/url] van dit seizoen…in Bilthoven. Het wordt gezellig. Ben jij erbij?

[b]Wat een poeder…[/b]
Dit is zo’n poederrijke winter. 17 poederalerts in nog geen 4 maanden. Dat is een poederalert per week. Ik ben benieuwd; [url=http://www.wepowder.nl/node/1220]Op hoeveel poederdagen sta jij al dit seizoen?[/url]. Nu is het ook weer raak. Het 17e poederalert houdt stevig huis in regio [regio=1]; [i]Seit Beginn des Niederschlagsereignisses sind in den Nordstaugebieten 100 – 200 cm Neuschnee dazugekommen.[/i] De situatie begint daar inmiddels heikel te worden en de vraag is wanneer er een catastrofale lawine naar beneden gaat komen. Laten we hopen van niet. Opvallend is ook de volgende zin uit het lawinebericht van het Salzburgerland (23-02-09) [i]Die Tourenmöglichkeiten bleiben sehr stark eingeschränkt, da auch im sonst sicheren Waldgelände Abgänge von weiter oben möglich sind.[/i] Tot en met dinsdag wordt er nog eens 40-70 cm vers verwacht zodat men daar bijna de 300 cm aantikt sinds vrijdag.

[b]Wederom GROOT lawinegevaar[/b]
[flickr-photo:id=3290146916,size=m] In delen van de Noordalpen [url=http://www.wepowder.nl/node/899]GROOT[/url] lawinegevaar. Check dagelijks jouw plaatselijke lawinebericht via [url=http://www.wepowder.nl/mepowder]mePowder[/url] of de nieuwe dienst van wePowder: [url=http://www.lawinedienst.nl]Lawinedienst.nl[/url] (de zoekmachine voor lawineberichten in de Alpen en de Pyreneen). Lees het bericht goed en stem er je off-piste routes op af. [i]Geen kennis? Blijf dan op de piste of huur een gediplomeerde gids[/i] Ga je op trip de komende dagen, bedenk dan goed waar je heen gaat. Tot en met donderdag nog sneeuw en daarna flink stijgende temperaturen.

Maar hoewel het nu problematisch aan het worden is, het was een verdomd goede poederweek. Wil je snel nog eens al het poedernieuws (swallowtails, tripverslagen, gearnieuws etc…)van de afgelopen week lezen. Kijk dan even op de [url=http://www.wepowder.nl/node/1226]keek op de week[/url]. De komende week natuurlijk weer veel nieuws. Dinsdag 2 poedertripverhalen, woensdag duiken we de wondere wereld van het lawinebricht in, donderdag het laatste nieuws van Bataleon snowboards en vrijdag staan we stil bij de start van de Freeride worldtour. Natuurlijk ook weer iedere dag een VerseSneeuw bericht.

[b]Korte termijn[/b]
Tot woensdagochtend valt er nog eens 15-50 cm vers in de regio’s [regio=1], [regio=2] en [regio=3]. Het nulgradenniveau is inmiddels alweer onderuit gegaan naar zeeniveau en het sneeuwt inmiddels alweer tot in de dalen. Dinsdag in de noordelijke stauregionen dan nog veel vers, terwijl het in het zuiden dan al opklaart. Woensdag klaart het dan in de gehele Alpen op en aan de noordkant wordt het dan even net zo zonnig als aan de west- en zuidkant van de Alpen.

[b]Middellange termijn: een afzwakkend 18e poederalert[/b]
Wederom maar even de kaartjes van Sembach. Woensdag en donderdag tijdelijk rust in de Alpen, maar al snel trekt er weer een laag via de Britse Eilanden en Denemarken naar het oosten weg. Een klassieke situatie. Kijk ook even op pagina 58 van [url=http://www.wepowder.nl/gids/]HET boek[/url]. Na de passage van het warmtefront volgt het koufront. De wind draait naar het noordwesten en duwt vochtige lucht tegen de noordkant van de Alpen. Bingo, het 18e poederalert.

MAAR…een oprukkend hoog gooit roet in de sneeuw. Het laatste kaartje van onderstaande animatie laat mooi de blauwe stippellijntjes zien. Het hoog gaat er kortom voor zorgen dat het front in sterkte afneemt, zodat er veel minder sneeuw gaat vallen. Uitzondering vormt het uiterste oosten. Des te verder van het hoog, des te sterker het front. De meeste sneeuw daarom in regio [regio=1], waar het al een gekkenhuis is. Reken op 10-50 cm vers van west naar oost.

[b]Lange termijn: een warm weekend[/b]
Het hoog dat zich boven de Alpen gaat nestelen brengt warme lucht met zich mee. Waar de luchttemperatuur op 1500 meter op donderdag nog min 5 tot min 12 is, stijgt deze komend weekend rap richting de +2 tot +5 graden. Het nulgradenniveau gaat dan al snel richting de 2200 meter. Dramatisch? Temperatuurstijgingen zorgen altijd voor een tijdelijk verhoogd lawinegevaar. Dramatisch? Op zuidhellingen zal de sneeuw er zeker onder gaan lijden tot grote hoogte. Dramatisch? Nee, toch niet zozeer. Onderstaande animatie leert je een aantal zaken. Allereerst zie je de wind die rustig blijft. Typisch hogedrukweer en geen fohnweer kortom. Op het tweede plaatje zie je de temperatuurstijging op 1500 meter. Dramatisch? Kijk maar eens naar het derde plaatje. De temperatuur aan de grond blijft mooi rond of onder nul. Wat betekent… 1. dat de sneeuw op noordhellingen mooi ‘pulvrig’ blijft. 2. Hetzelfde geldt voor de hellingen die goed beschut liggen door de bomen… 3. het verdomd mooi weer wordt op de gletsjer. [url=http://www.mountainguide.nl]@Michiel[/url], je heliweekend is een GO.

[b]Geen addertjes?[/b]
Misschien toch wel. Op de kaarten van zondag staat een klein lagedruk gebiedje ter hoogte van de Franse Zuidalpen en die willen nog wel eens het zwarte schaap van Weber uithangen. Daarover later deze week meer.

[b]Ultralange termijn[/b]
Niet gebruikelijk om me daar aan te wagen. Ik ben een weerzegger geen waarzegger ;-) Maar vandaag gebeurde er iets bijzonders. Zowel GFS als ECWMF toverden een westcirculatietje op de kaarten voor de lange termijn. De afgelopen winters de normaalste zaak van de wereld, maar deze winter mag het iets bijzonders heten. Eens kijken op 5 maart tijdens de [url=http://www.wepowder.nl/node/1202]borrel[/url] wat daar van overeind is gebleven

meteomorris

Reacties

Toerist
AnoniemAuteur23 februari 2009 · 23:27

Het lijkt wel alsof de weerberichten steeds uitgebreider worden, chapeau! Interessant en zo leer je steeds meer :)

Expert
ollieAuteur24 februari 2009 · 00:04

Euh ja, ik zit al te juichen voordat Erwin Krol wat heeft gezegd… mooi die animaties achter zijn rug… :)

...more friends on a powder day: http://www.mountainmadness.org
Toerist
AnoniemAuteur24 februari 2009 · 10:36

Hmmz… dus eigenlijk is de kans op sneeuw vanaf morgen t/m volgende week donderdag vrij klein?

Gevorderd
BohdieAuteur24 februari 2009 · 11:06

Die Tourenmöglichkeiten bleiben sehr stark eingeschränkt, da auch im sonst sicheren Waldgelände Abgänge von weiter oben möglich sind.
\

Ik lees: De mogelijkheden voor toerskieen blijven zeer sterk beperkt, omdat - ook in normaalgesproken zekere bosgebieden - vertrekken van verder naar boven mogelijk zijn.
\

Bij vertrekken/abgänge denk ik dat er lawines bedoeld worden en geen vertrekkende/afdalende personen.

Maar inderdaad, dit is een pittige! Eens zien of onze safety wednesday mannen online zijn.

Gevorderd
DutchessAuteur24 februari 2009 · 16:20

Glijbaan, glijbaan, glijbaan, glijbaaaaaaaan!!!
\

(waar is mijn valium?)

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
BohdieAuteur24 februari 2009 · 16:28

@Dutchess: gewoon adem blijven halen en op zoek naar je tabletjes. Gaat het?

Gevorderd
SPAMAuteur24 februari 2009 · 18:21

Morris,
\

Ik zag die Ultralange ontwikkeling gisteren ook al ontstaan. Ik dacht de afgelopen tijd gaat me toch niet weer gebeuren strak blauw en in weken geen sneeuw. Maar er gloort licht aan het einde van de tunnel voor de degene in regio #5 die vast zitten aan een locatie.
\

Niet alleen gloort er licht maar als ik zie wat ze 4, 5 en 6 maart op de kaarten zetten dan is dat een smerige dump!

Wie niet chased moet veel weken boeken!
Expert
meteomorrisAuteur24 februari 2009 · 21:12

@wouter: voor leken betekent het NIET mogelijk, maar zelfs voor experts is het oppassen. Vandaag is men een stuk helderder…

Al een cursus gevolgd bij het snowsafet center?
\

@Floris, er komt wel degelijk sneeuw, maar nu uit het warmere zuidwesten…
\

@Denny… Hoe lang blijf je weg?

powfinder.com
Gevorderd
BohdieAuteur24 februari 2009 · 21:18

@Morris: Wat betekent het zinnetje dan? Van die Abgänge? Zijn het lawines die van hogerop het bos in denderen?

Expert
meteomorrisAuteur24 februari 2009 · 21:40

@Bodhie… helemaal correct… Herinner je de lawine in Chamonix (le tour) nog van de lawinewinter '99… ?

powfinder.com
Gevorderd
BohdieAuteur24 februari 2009 · 21:50

@Morris, ehm neu die herinner ik me niet, ben pas in 2003 gaan boarden en pas jaren daarna op het idee gekomen off piste te gaan. Hoewel we het eerste jaar, na 6 weken cursus snowboarden (1 uurtje p/wk, 6 wkn) in Z’meer (hi hi ahum oeps) al tot over onze oren in de poeder lagen in Avoriaz (hi hi ahum nogmaals oeps). Toe vertel nog 's over 1999!!!

Expert
meteomorrisAuteur24 februari 2009 · 22:17
powfinder.com
Gevorderd
DutchessAuteur24 februari 2009 · 23:05

1999… toen we van het balkon op de vierde verdieping van het (foeilelijke) appartementencomplex in Flaine sprongen en elkaar daarna uitgroeven. Dat was lachen!

Toen we een off piste run deden (zonder piepers of wat dan ook, jawel) waarin een drop zat van een metertje of drie, en vier dagen later deden we dezelfde run en de drop was een armzalig hupje geworden…

Toen ze vervolgens in Flaine iedereen, maar dan ook IEDEREEN van de pistes afhallden en alle skitoeristen op het plein voor de cabineliften stonden te wachten tot het gebied weer open zou gaan, en niemand wist waarom ze ons eigenlijk van de berg hadden gehaald… tot we een helikopter zagen die naar de tegenoverliggende berg vloog, daar een bommetje dropte en we de berg zagen rillen, zoals een paard zijn huid laat rillen om de vliegen te verjagen, en de godganse hele helling naar beneden donderde, helemaal, alles, en de lawine raaste door het benedenliggende bos heen en de bomen knapten als lucifershoutjes… ja, dat maakte indruk op de skitouristen!

(Daarna zijn we vrolijk weer offpiste gaan rijden…)

1999, toen we het lawinehek in La Thuile sprongen. Dat ding is zeven meter hoog maar toen was het een leuk jumpje

Toen behalve Montroc ook ene paar dorpen in Oostenrijk en Morgex in Italie door lawines van de aardbodem werden geveegd (en een paar wegen hier en daar, heb nog goeie herinneringen aan dat ingesneeuwde kronkelende kleine weggetje omhoog wat de enige weg nog was naar la Thuile, en toen kam er een tegenligger…)

Ja jongen, 1999, dat was me een winter! (krakende oude vrouwenlach)
\

Ik heb dat artikel over Montroc half gelezen, heb niet veel meer begrepen dan dat lawines onvoorspelbaar blijven (zeker in die orde van grootte) en dat de inhalerigheid van mensen en de stroperigheid van de ambtenariij daarentegen erg voorspelbaar is…
\

(Jullie zien, ik heb mijn valiumpjes gevonden…)

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
MarcoAuteur25 februari 2009 · 09:49

@Denny: je hebt een PM…

Gevorderd
MarcoAuteur25 februari 2009 · 11:21

@Denny: PM = Private Massage/Prive Bericht. Dat cijfertje tussen haakjes naast je naam rechts bovenaan… ;-)

Gevorderd
MarcoAuteur25 februari 2009 · 12:39

@Denny: Das nie zo mooi… Wat is je e-mail adres?

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!