VerseSneeuw: een mager 19e en dik 20e poederalert

VerseSneeuw: een mager 19e en dik 20e poederalert

[b]Warm weekend[/b]
Afgelopen weekend was warm zoals verwacht. Op zaterdag steeg het nulgradenniveau richting de 2500 meter en lokaal zelfs nog hoger. Hiermee kwam een abrupt einde aan 2,5 week nordstau. Door de enorme sneeuwval van de afgelopen week en de gestegen temperaturen is er nog steeds accuut lawinegevaar in grote delen van Oostenrijk. Met de afkoeling die er aan zit te komen zal de situatie zich waarschijnlijk ontspannen. Wil je de gehele afgelopen week nog eens teruglezen, klik dan [url=http://www.wepowder.nl/node/1281]HIER[/url] voor de keek op de week.

[b]Het magere 19e poederalert[/b]
Vandaag ontstond er een zwak lagedrukgebiedje in de Italiaanse Po-vlakte. Onvoldoende krachtig om voor veel sneeuw te zorgen, maar toch voldoende om tot en met woensdag voor wat instabiliteit boven de Alpen te zorgen. Tot en met woensdag valt er 10-30 cm sneeuw in de hoger gelegen gebieden net ten zuiden van de Alpenhoofkam. Voldoende om op dinsdag wat freshies te kunnen rijden, maar onvoldoende om er 10-12 uur voor in de auto te zitten. Want ik zou even wachten op het 20e poederalert.

[b]Heel dik 20e poederalert[/b]
[flickr-photo:id=3320105423,size=m] Steekwoorden: Genua-laag, Zuidstau, Fohn, zuid- en westalpen en heel, heel, heel veel sneeuw. In een notedop het 20e poederalert. Vanaf woensdag kunnen de Alpen zich gaan opmaken voor een heel dik 20e poederalert. In de loop van de dinsdag zijn de eerste aanwijzingen te vinden. Allereerst ruimt de wind richting het zuiden, stijgt de temperatuur aan de noordkant van de Alpen, terwijl de temperatuur in de Piemonte en Aosta-vallei dan juist dalen. In de nacht van dinsdag op woensdag betrekt het dan in Po-Vlakte en tegen het ochtendgloren begint het dan al te sneeuwen. De start van heel veel sneeuw. Tegelijkertijd trekt de veroorzaker van deze zuidelijke stroming (een zeer actief lagedrukgebied ter hoogte van Ierland) Europa in. Dit laag duwt vanuit het noordwesten zeer koude lucht diep Europa in. Een scenario wat we vaker dit seizoen hebben gezien. Als reactie ontstaat er op de middellandse zee een zogenaamd Genua-laag en dan… vuurwerk. Le Retour d’est in zijn puurste vorm. Reken op 70-150 cm vers.

[b]975 hPa?[/b]
De Alpen mogen zich dan gaan opmaken voor een roerig weekje. Volgens de laatste verwachtingen gaat het Genua-Laag zich uitdiepen tot 975 hPa. Een hele lage waarde voor een lagedrukgebied in de Alpen. Zeker gezien het feit dat deze in de Middellandse zee ontstaat. Zover is het allemaal nog niet, maar het wordt een roerig weekje met veel, heel veel sneeuw. De exacte positie van het laag is uiteindelijk bepalend voor het antwoord op de vraag waar het precies gaat sneeuwen. Reken in ieder geval op veel sneeuw in de complete west- en zuidalpen. Er is een grote kans dat op vrijdag de noordalpen ook mee gaan profiteren. Daarover later deze week meer. Italie bereidt zich al voor op [url=http://www.3bmeteo.com/giornale/notizia\_flash.php?art=2122]het ergste[/url].

[b]Pyreneen?[/b]
Jazeker, ook de Pyreneen gaan een hele dikke lading vers krijgen de komende dagen. Morgen daarover een uitgebreider artikel.

[b]Naar de Alpen komend weekend[/b]
De grote drukte is weer passe in de Alpen, zaterdag start het SSC in Davos, het 20e poederalert… Grote kans dat je als ware poederridder komend weekend op weg gaat naar de Alpen. Grote kans dat je je winterbanden heel hard gaat nodig hebben. De komende week daarom extra aandacht voor de toestand van de wegen. Zeker gezien het feit dat het ook gaat sneeuwen in Duitsland.

[b]het 5 maart experiment… ter lering ende vermaeck[/b]
Sinds vorige week maandag kijken we iedere dag naar wat er 5 maart staat te gebeuren. Dat was toen 11 dagen vooruit. Inmiddels op het moment van schrijven nog maar 4 dagen vooruit. Waarom 5 maart? Op 5 maart vindt namelijk de tweede [url=http://www.wepowder.nl/node/1202]poeder en borrels[/url] van dit seizoen plaats en kunnen we in de wandelgangen nog eens over doorpraten over het nut van lange termijn voorspellingen.

De tussenstand van de modellen nu voor het 20e poederalert dat op 5 maart in volle gang zal zijn. Maandag waren de modellen gunstig voor de westalpen, dinsdag en woensdag voor de zuidalpen, donderdag wederom de westalpen en nu vrijdag de zuidalpen en nu zondag luidt de voorspelling: woensdag de zuidalpen, donderdag 5 maart eerst de west-, maar wederom ook de zuidalpen. Vrijdag het noorden???.. We gaan het zien. Lees voor het experiment ook even [url=http://www.wepowder.nl/node/1256]DIT[/url] en [url=http://www.wepowder.nl/node/1268/edit]DIT[/url] artikel.

Rtavn9616
Rtavn9616
Geopotential3250032hPa_Europe_96
Geopotential3250032hPa_Europe_96

Stay Stoked… Tot morgen!
Ps… op hoeveel [url=http://www.wepowder.nl/node/1220]poederdagen sta jij[/url] al dit seizoen?

meteomorris

Reacties

Toerist
roelewapper2Auteur2 maart 2009 · 09:12

Morris, wat denk je? Krijg ik sneeuw in Davos en omgeving v.a. zaterdag 7 maart? Je geeft geen poederalert voor Graubunden, maar ik neem aan dat ook daar het nodige wit gaat vallen tijdens het 19e danwel 20e alert, toch?

Beginner
wimdesAuteur2 maart 2009 · 09:24

gezocht: poedermaatjes voor een bezoek aan nr 20! kan vertrekken donderdag, zou terugkeren zondag avond, heb vervoer

Expert
meteomorrisAuteur2 maart 2009 · 11:03

@Roelewapper… jazeker, ook daar sneeuw…

powfinder.com
Gevorderd
NickyAuteur2 maart 2009 · 13:44

Dat zijn nog eens fijne voorspellingen :-)

Kan bijna niet wachten tot ik as vrijdag eindelijk weer in de sneeuw sta.

Gevorderd
DutchessAuteur2 maart 2009 · 18:39

Morris, ik hou van je!!!
\


(Gooit valium het raam uit en gaat eens goed ronsdspringen)

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
MarkieAuteur2 maart 2009 · 19:33

@Morris, ga dinsdagavond alvast richting de alpen zodat ik op tijd ben voor Lawine 1 ;-) Heb je nog een tip voor een eenzame boarder? ik zoek een klein gebiedje voor wat easy cruiswerk…

Ciao! Markie

DRYBOARDS.NL -Dutch designed and handcrafted snowsurfers-
Toerist
AnoniemAuteur2 maart 2009 · 20:07

Deze week zit ik in Grindelwald en vandaag hadden we lichte sneeuw met in het dal regen en natte sneeuw. Lekker nat worden aan het eind van de dag bij de dalafdaling.

De voorspellingen van de locals hier is als volgt:

Dinsdag: ietsje beter dan vandaag, ietsje kouder ook

Woendag: Mooi weer en wederom iets kouder.

Donderdag en Vrijdag: Veel sneeuw (zelfs in Interlaken) en goede temperaturen! Woehoe!!

Expert
meteomorrisAuteur2 maart 2009 · 20:25

@Markie… niet te ver van Davos neem ik aan ;-)

easy cruisewerk… het liefste wat zicht of bomen… ik neem aan dat wat vers geen kwaad kan :-p

Heb je winterbanden en kettingen?

powfinder.com
Gevorderd
MarkieAuteur2 maart 2009 · 20:37

@morris, heb alles klaar en gereed! mag in de buurt zijn van Davos maar hoeft niet perse! als ik maar niet ingesneeuwd raak ;-)

In spanning wacht ik!

DRYBOARDS.NL -Dutch designed and handcrafted snowsurfers-
Expert
meteomorrisAuteur2 maart 2009 · 21:12

@Markie, check je PM… daar staat alles in. Veel plezier en tot zaterdag in Davos!

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!