VerseSneeuw: Veel verse sneeuw... een spannend 20e poederalert

VerseSneeuw: Veel verse sneeuw... een spannend 20e poederalert

[b]Het spannende 20e poederalert[/b]
Vorige week was al duidelijk dat er na het magere 19e poederalert een dik 20e zou volgen. We zitten nu midden in het magere 19e. Van maandag tot en met dinsdag valt er in totaal 10-30 cm sneeuw in de hoger gelegen gebieden net ten zuiden van de Alpenhoofkam. Over het waarom van deze kam vind je meer op pagina 47 van [url=http://www.wepowder.nl/gids]je wePowder gids[/url]. Op het moment van schrijven is nog onduidelijk welke rol de Alpenhoofdkam gaat spelen gedurende het komende 20e poederalert. Kijk eens even naar onderstaande animatie.

Bovenstaande animatie bevat zogenaamde HIRLAM kaarten. Meer over HIRLAM lees je [url=http://www.knmi.nl/VinkCMS/explained\_subject\_detail.jsp?id=4047]HIER[/url]. De kaarten geven mijn inziens op een prettige manier de te verwachten drukverdeling voor de korte tot middellange termijn weer. Opvallend aan de animatie is het laatste plaatje. Een groot lagedrukgebied nestelt zich boven de Alpen en is het gevolg van een enorme uitdiepende depressie boven de Golf van Genua welke een verbinding maakt met het lagedrukgebied dat op plaatje 1 ter hoogte van Ijsland is te herkennen. De grote vraag de komende 48 uur wordt; klopt de verwachting zoals te zien is op het laatste plaatje? Er zijn veel variabelen die de komende 48 uur een rol gaan spelen. Maar mocht het plaatje kloppen dan kunnen de complete Alpen op sneeuw rekenen. Interessant in dat licht is ook onderstaande animatie van de Sembach verwachtingen. Wil je meer weten over Sembach, klik dan even [url=http://ows.public.sembach.af.mil/]HIER[/url].

Ook Sembach ziet in hoofdlijnen hetzelfde patroon en gaat er bij het laatste plaatje van uit dat het laag verder weg trekt naar het oosten en over de linkerflank een koude en vochtige stroming tegen de noordkant van de Alpen aandrukt. Sneeuw voor de noordkant, waar met name de voorste linies (lees de vooralpen of pre-alpen).

[b]Iedereen dus sneeuw…?[/b]
Ja, maar de verschillen kunnen erg groot zijn. Kleine positieverschuivingen van het laag maken of kraken de daadwerkelijk te vallen hoeveelheid vers. De komende dagen gaan we dit op de voet volgen. Naast het VerseSneeuw bericht iedere dag een extra bulletin op de [url=http://www.wepowder.nl]frontpage van wePowder[/url].

[b]Korte termijn[/b]
[flickr-photo:id=3323276521,size=m] Steekwoorden nog steeds: Genua-laag, Zuidstau, Fohn, zuid- en westalpen en heel, heel, heel veel sneeuw. In een notedop het 20e poederalert. Vanaf woensdag heel veel sneeuw aan de zuid- en westkant van de Alpen. In de loop van de dinsdag ruimt de wind richting het zuiden, stijgt de temperatuur aan de noordkant van de Alpen, terwijl de temperatuur in de Piemonte en Aosta-vallei dan juist al dalen. In de loop van de dinsdag volgt dan al de eerste regen in Po-Vlakte en sneeuw in de Alpen. Tegelijkertijd trekt de veroorzaker van deze zuidelijke stroming (een zeer actief lagedrukgebied ter hoogte van Ijsland) Europa in. Dit laag duwt vanuit het noordwesten zeer koude lucht diep Europa in. Een scenario wat we vaker dit seizoen hebben gezien. Als reactie ontstaat er op de middellandse zee een zogenaamd Genua-laag en dan… vuurwerk. Reken op 70-150 cm vers tot en met komend weekend aan de zuidkant van de Alpen. Vooral op woensdag en donderdag gaat het flink los aan de zuidkant. Klik maar eens op het kaartje links. Tot donderdag valt er 20-40 cm vers in de westalpen. Lokaal natuurlijk weer veel meer.

[b]Daarna de noordalpen?[/b]
Omdat het Genua-laag via de Alpen richting het noordoosten trekt ontstaat er op de linkerflank ruimte voor een noordelijke stroming. De exacte positie van de bijbehorende fronten is nog even afwachten, maar voor de deelnemers aan de Snowsafety cursussen in Davos is het al goed (en slecht) nieuws. Goed nieuws is dat de kans op freshies steeds groter wordt. Slecht nieuws is het feit dat je terdege rekening moet gaan houden met slecht weer onderweg. Zorg dat je goed uitgerust aan je trip begint! Ik vind het wel leuk om je live te ontmoeten ;-)

[b]Naar de Alpen komend weekend[/b]
De grote drukte is weer passe in de Alpen, zaterdag start het SSC in Davos, het 20e poederalert… Grote kans dat je als ware poederridder komend weekend op weg gaat naar de Alpen. Grote kans dat je je winterbanden heel hard gaat nodig hebben. De komende week daarom extra aandacht voor de toestand van de wegen. Zeker gezien het feit dat het ook gaat sneeuwen in Duitsland.

[b]Niet naar de Alpen komend weekend? 5 maart, poeder en borrels[/b]
Op 5 maart vindt de tweede [url=http://www.wepowder.nl/node/1202]poeder en borrels[/url] van dit seizoen plaats. Poeder en borrels? Misschien ken je ze nog niet. Het moment om ‘lotgenoten’ te ontmoeten, sterke verhalen te vertellen, poedertripjes te plannen en nieuwe poedervrienden te leren kennen. Komende donderdag 5 maart vindt de tweede [url=http://www.wepowder.nl/node/1202]poeder en borrels[/url] plaats in samenwerking met Menno van MK Skiservice in Bilthoven. Met film, een preview van wat materiaal voor het seizoen 09/10, wePowder stickers en de eerste samples van de wePowder en Girlpowder hoodies en t-shirts (die je daar meteen kunt bestellen).

[b]27 maart, poeder en borrels in Belgie[/b]
Want… Bilthoven is een eindje rijden vanaf Belgie. Niet getreurd. Op 27 maart komen wij naar Belgie voor de derde poeder en borrels van dit seizoen. Noteer kortom al vast 27 maart in je agenda. De plaats? Hij gaat plaatsvinden in het cafe van een van Belgisch most dedicated poederrijders…

[b]Lange termijn[/b]
Vanaf zondag een knalharde weststroming die over gaat in een noordstroming. Het 21e poederalert…

Stay Stoked… Tot morgen!
Ps… op hoeveel [url=http://www.wepowder.nl/node/1220]poederdagen sta jij[/url] al dit seizoen? Wil je de gehele afgelopen week nog eens teruglezen, klik dan [url=http://www.wepowder.nl/node/1281]HIER[/url] voor de keek op de week.

meteomorris

Reacties

Gevorderd
DioAuteur2 maart 2009 · 23:38

Gebied#9280 here we come…

Life is short. Buy the shoes. Take the trip. Ride the line.
Gevorderd
DutchessAuteur3 maart 2009 · 00:08

“Lange termijn

Vanaf zondag een knalharde weststroming die over gaat in een noordstroming. Het 21e poederalert…”
\

Ik ga steeds meer van je houden! Ik hoop zeer zeer erg veel dat de lange termijn voorspelling ook werkelijkheid gaat worden…
\

Kende jij niet nog een leuke gids in de Maurienne, Morris? Mocht ik daar uiteindelijk terechtkomen, tenminste (enige vastgestelde ding: zaterdag 14/3 in Lyon met een huurauto plus winterbanden en kettingen voor zeven dagen, met al mijn gear en een onwijze smile op mijn gezicht, en ik zat hevig aan de Maurienne te denken vanwege mogelijke weststroming en een eventuele uitwijkmogelijkheid door de Fréjustunnel. Maar ik heb lekker nog NIETS gepland!! :P :P Want 14/3 is nog ver weg… (258 uur om precies te zijn…)
\

Ik zit enigszins vast aan mijn medereizigers (geen poederridders) maar kan zelf natuurlijk wel naar poeder opweg terwijl zij hun klasje op de piste opzoeken…

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Expert
meteomorrisAuteur3 maart 2009 · 09:15

@Dutchess… [bloosmode on]dank je[/bloosmode off] Is zeker nog ver weg. Ik ken nog wel een paar gidsen in de Maurienne. Heb je m’n nummer? Anders PM ik het je even…

powfinder.com
Toerist
PK2Auteur3 maart 2009 · 09:17

@Morris; ik ga donderdagmorgen rijden (di weer terug) met vrouwlief. Helaas geen off-piste trip wegens (nog) gebrek aan voldoende kennis en het ontbreken van stoke bij vrouwlief. We gaan wel daar waar de verse sneeuw valt of gevallen is. Dat lijkt me een begin! Poeder nog geen keuze, verse sneeuw in ieder geval wel! Het lijkt er op dat de keuzemogelijkheden groot zijn/worden. Andermatt? om van zuid en noord-effecten te profiteren? Of is bv Madesimo ook de moeite waard wanneer je binnen de lijnen moet blijven? Suggestie van iedereen welkom.

Grtzz Pieter

Toerist
catchiAuteur3 maart 2009 · 10:52

radiostilte catchi opgeheven! Ben terug van een ongelooflijk tripje naar “iéts ol aboet the freshje poewder” canadian rockies. Zo’n droge poeder…echt niet normaal. Mijn skills zijn echt “ten times better”, echt als je de kans krijgt. Fly, rent 4x4, drive, bergdorpjes met 1 liftje (cheap) afwisselen met elite resorts…top! Mijn salommonekke zal het volgende tripje niet meemaken, 21 maart noordalpen. En Morris; wat gaat die nordstau eind maart brengen?

Toerist
MarvinS.Auteur3 maart 2009 · 13:30

Vanaf zaterdag een weekje Montafon :), ik hou jullie op de hoogte.

Toerist
AnoniemAuteur3 maart 2009 · 20:49

@40PK

Madesimo lijkt mij ook supergaaf om eens heen te gaan. Lekker door het bos poeder happen.

Alleen 1 ding: Hoe kom je er? In de winter kun je vanaf Chur niet de bergpas over en dan moet je bijvoorbeeld helemaal via Milaan rijden. Dat is mij net iets te ver rijden (voor een halve week).

Expert
meteomorrisAuteur3 maart 2009 · 20:56

@40pk en Floris
\

Madesimo is eerder een aanrader dan Andermatt als je binnen de lijnen moet blijven. Ten eerste kun je er onder de boomgrens makkelijk een bochtje off-piste bij pakken en ten tweede zijn er meer pistes…
\

Om er te komen rijd je vanaf Chur via de Jullier en Malojapas. Normaal gesproken allebei open. Bij groot lawinegevaar willen ze wel eens tijdelijk dicht gaan.

powfinder.com
Toerist
AnoniemAuteur3 maart 2009 · 22:25

Ik bedoelde de Splügenpas (2100MüM), die is volgens mij wel dicht in de winter en dat is de kortste weg.

Maar ide route die jij noemt is bij nader inzien nog wel goed te doen :-)

Expert
meteomorrisAuteur3 maart 2009 · 22:37

@Floris, helemaal gelijk. Ik zit al zo in een winterrimte dat ik de Splugenpas niet meer als optie meeneem ;-) Maar het is wel degelijk de kortste route. De optie Jullier/Maloja kost je al snel een uur tot anderhalf uur extra.

powfinder.com
Gevorderd
yannickdbAuteur3 maart 2009 · 22:41

de Splügenpas is inderdaad de hele winter dicht, wij stonden er eens voor midden december…

Thanx for the support! Mountain Hardwear / Black Diamond / Julbo www.itsaplayground.com
Toerist
PK2Auteur4 maart 2009 · 09:05

@Morris: thnx voor je advies

@Floris: enjoy als je gaat (Onze gemene deler ziet op tegen de afstand. Zeker omdat door de verwachte sneeuw het laatste stukkie de reis nog langer kan maken).

Eén ding is zeker: verse sneeuw gaan we zien!

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!