Donderdag Geardag: Nike ACG review

Donderdag Geardag: Nike ACG review

Als lid van het WePowder Nike ACG roadtripteam (driedubbele woordwaarde) kreeg ik afgelopen roadtrip een grote doos met kleding in mijn handen geduwd. Dat was leuk natuurlijk maar gaf tegelijkertijd ook wel een heel dubbel gevoel. Een klein stemmetje in m’n achterhoofd: [i]Wat nou als het helemaal niks is?[/i]

Ik ben door de jaren heen tot een soort ideale mix van kleding gekomen waarin ik het nooit te koud en nooit te warm heb. Niks breinbrekend, gewoon het beproefde 3 lagen systeem. Als eerste een laag thermo-ondergoed direct op je huid inclusief die fijne lange thermo-onderbroek die je zo woest aantrekkelijk voor de andere sexe maakt. Daardoor wordt het zweet direct opgenomen en naar laag 2 getransporteerd waar het verder rustig kan verdampen zonder klam aan te voelen of je teveel af te koelen. Daarna kan het vervolgens via laag 3 worden geventileerd. Als het echt koud is draag ik een polarfleece als 2b tussen laag 2a en 3. Werkt perfect.

En dan opeens alles zo plompverloren overboord zetten en allemaal andere spulletjes moeten aantrekken. En nog geeneens iets van de héél bekende wintermerken maar relatief onbekend. Ik ken Nike kleding van atletiek, hardloop- en fietsspul. Ik ken Nike ACG van futuristische oplossingen als handschoenen met Ipod bediening, rugzakken met helmetcams en multimediarecorders en shells met Push to Talk communicatie ingebouwd. Kinky stuff maar niet iets waar ik me op focus als ik een goede jas of broek wil kopen.

Wat vind ik dan belangrijk in kleding? Het moet in elk geval water- en winddicht zijn. Verder is sneeuwdicht een hele grote pré. Liefst een echt goede snowguard zodat je jas geen vrieskist wordt als je een schuiver maakt. Het moet goed ademend zijn omdat een waterdichte jas anders het water van buiten naar binnen wel fijn tegenhoudt maar je vervolgens kletsnat bent van je eigen zweet dat aan de binnenkant condenseert op de koude shell. Geen gewatteerde spullen, dat geeft maar een dik profiel als het waait en je kunt de temperatuur ervan niet reguleren. En natuurlijk draagcomfort, knellende kleding is het laatste wat je wil als jij je voor het eerst in dat tricky couloir waagt. Slijtvast is ook fijn want het kost allemaal niet niks en als laatste mag het er alsjeblieft ook nog een beetje kèk uitzien. Dat dekt de lading wel zo’n beetje.

De laatste jaren heb ik spullen aan gehad van Peak Performance, Columbia, The North Face, Protest, Vaude, Bergans, Craft, Aldi en O’ Neill.

En dan nu Nike ACG. Dat ACG staat voor All Condition Gear. Een soort one-quiver skikleding. Het materiaal van de jas en de broek is van Goretex. Daar is iedereen wel mee bekend. Hi-tech textiel, een waterafstotend laagje aan de buitenkant en aan de binnenkant met een membraan bekleed. Onder het membraan is weer een derde laagje textiel als binnenvoering geplakt. Het membraan heeft poriën waar watermoleculen als damp makkelijk doorheen kunnen en watermoleculen in vloeibare vorm (die samenklonteren in vormen die ook wel druppels worden genoemd) niet.

Eerste indruk: Lekker kleurtje. Hard hemelsblauw. Zacht materiaal. Een stuk zachter dan mijn andere goretex spul. Wat boller dan ik gewend ben, het lijkt gevoerd. Niet zo technisch als mijn huidige jasje. Ben benieuwd.

[img=480x320]http://www.infinitum.nl/P1050236.JPG[/img]

Tijdens de roadtrip verdwijnt mijn scepsis over dat ACG spul. Het is comfortabeler dan wat ik normaliter aan heb. Ik was er een beetje bang voor dat door de voering de jas te bulky zou worden. Maar dat is niet het geval. Zeker als je een rugzak aan hebt valt het volume van de kleding erg mee. Er zit een binnenlaagje extra in en daardoor valt de kleding ietsje dikker. Maar, dat maakt ook net het verschil in draagcomfort! Een hoog-technisch jack probeert qua ontwerp zo min mogelijk in de weg te zitten. Het is ontworpen om de lichaamscontouren te volgen en zoveel mogelijk bewegingsvrijheid toe te staan. Natuurlijk is het van hi-tech materialen gemaakt zodat het optimaal ademt en je droog houdt. De warmte moet je bij en in je lichaam houden door laag 1 en laag 2 (eventueel 2a en 2b). Laag 3 is gemaakt om water en wind buiten te houden en waterdamp te lozen.Eén ding wat hi-tec materialen niet doen is veel lucht vasthouden en dus isoleren. Als het echt koud is, slaat het zweet neer op de buitenlaag en wordt je nat van binnenuit. In Champex en Nendaz stukken gekluund, lange traverses gemaakt (o.a. Travis’ Traverse) Mezelf uit een treewell gevochten, een kwartiertje languit in de fall-line liggen wachten totdat Mikey eindelijk mijn hakautomaat (links en rechts) had gevonden. Tijdens één run heb ik volcontinu een koepel van sneeuw over mijn kop gehad en kwam ik op een punt dat ik het bijna niet meer leuk vond…

Door het weekend heen kreeg ik steeds meer waardering door de kleine en ècht doordachte tunes van die ACG jas.

[img=480x320]http://www.infinitum.nl/P1050230.JPG[/img]

Een snowskirt/snowguard met verstelbare trekbandjes. Elastiek is leuk maar geeft mee. Trekbandjes zorgen voor sneeuwdichtheid op maat.

[img=480x320]http://www.infinitum.nl/P1050226.JPG[/img]

Een doorvoer voor je headphones.

[img=480x320]http://www.infinitum.nl/P1050227.JPG[/img]

Een insteekzakje voor je telefoon of I-pod.

[img=480x320]http://www.infinitum.nl/P1050232.JPG[/img]

Een afritsbare helmet-sized capuchon die zich goed laat trimmen (ook als je een muts op hebt).

[img=480x320]http://www.infinitum.nl/P1050235.JPG[/img]

Skipas storage in de linkermouw.

[img=480x320]http://www.infinitum.nl/P1050228.JPG[/img]

Als je de snowguard niet gebruikt, slim bedachte opbergflappen met klitteband, zodat het ding niet overal aan blijft klitten.

[img=480x320]http://www.infinitum.nl/P1050234.JPG[/img]

Extra ventilatiemogelijkheden dus niet zweterig. Soepel en niet beperkend in m’n bewegingen.

Verder zijn de mouwen lang genoeg met een goed afsluitbaar manchet zodat je kan kiezen om ze over je handschoenen te dragen. Het goretex wijst water en sneeuw af als een gek.

Minpunten? Toch wel. De jas zit iets te ruim naar mijn smaak en ik ben een beetje beducht of 'ie op lange termijn wel zonder schade mijn treeruns overleeft, af en toe vecht er weleens een boom terug namelijk.

[b]Conclusie[/b]
Toegegeven, ik was erg terughoudend toen ik de Nike gear voor het eerst aan trok maar inmiddels ben ik wel ‘om’. Prima spul. Doe mij nog zo’n doos!

Dio

Reacties

Toerist
Bart1Auteur12 maart 2009 · 12:29

Wellus! ;)

You ski? wePowder!
Toerist
AnoniemAuteur13 maart 2009 · 08:36

Doe mij ook eens doos :-) En zeg tegen Nike dat ze ook een paar dozen bij leveranciers neerzetten zodat het spul goed te koop is. Ben al een tijdje opzoek naar deze gear in de winkels. Maar weinig winkels hebben het. Zie topic in het forum.

Toerist
catchiAuteur13 maart 2009 · 13:26

Nike maakt wel mooi spul, ik baal alleen dat hun cyclingwear stopt dat was ook topspul.
\

Maaruh, als wepowder nu eens nike contacteert voor het maken van custom wp-jackets!

Toerist
sanderkwww.severeboardgear.comAuteur14 maart 2009 · 09:30

pure, kritiekloze reclame! de "hoofdsponsor"mag blij zijn met z’n vazallen…

Gevorderd
DioAuteur14 maart 2009 · 09:35

Nee.
\

Gewoon goed spul.

Life is short. Buy the shoes. Take the trip. Ride the line.
Toerist
Bart1Auteur23 maart 2009 · 13:08

@Sander: Onderbouw dat eens. Volgens mij wordt er voldoende kritisch naar de gear gekeken, maar als jij een probleem met deze review hebt, geef dan eens aan waar het niet klopt volgens jou. Het staat iedereen vrij in de comments zijn mening te geven, maar zonder onderbouwing zijn het loze woorden. Ik zou het ook kunnen omdraaien en stellen dat jij een kritiekloze ambassadeur van het door jou benoemde ‘core-merk’ Rome bent. Dan is je reactie niets meer dan een typische rant van die Rome vazal die toch tegen alles is wat Nike ACG doet.
\

Het feit dat een goede partner meer aandacht krijgt dan andere merken (is het zo dat we geen aandacht besteden aan andere merken, ik dacht het niet!) lijkt me overigens niet meer dan logisch. Zij zorgen er mede voor dat de site draait en hun doelen komen overeen met onze doelen. Overigens: niet voor niets schrijft Dio dat hij lid is van het wePowder/NikeACG-team. Dat is transparant en je kan dan zelf de review op waarde schatten.

You ski? wePowder!
Gevorderd
SpiderAuteur23 maart 2009 · 19:36

oeps, nou ik zal maar geen kritiek leveren op ACG hier :-)

Dus…ik heb zelf een Nike skibroek en hij doet wat ik van een broek van die prijs verwacht. Dus ben ik tevreden. Heb de pijpen wel wat langer moeten maken maar dat moet ik bij de meeste merken.

We doen wat rustiger tegenwoordig
Gevorderd
ArjenproadminAuteur23 maart 2009 · 21:47

@Spider: je mag zeker kritiek leveren op Nike. Maar waar Bart absoluut een punt heeft is dat kritiek wel onderbouwd moet worden. Als we alleen maar roepen dat iets zuigt zonder verder uit te leggen waarom zakken we al vrij snel af naar een Telegraaf-niveau en dat willen we volgens mij niet. Toch?

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Toerist
PK2Auteur24 maart 2009 · 22:09

Haak ik toch nog ff in. Toen ik het, wat mij betreft op zich geloofwaardige artikel las (moet ik ook wel zeggen, anders mag ik geen ski-films meer van Dio zijn server downloaden…haha) dacht ik wel; Ja je gaat als ACG-teamlid niet schrijven dat bv die rits toch gaat lekken na een uur in de pow skiën. Dat wordt neem ik aan achter de schermen doorgegeven en hopelijk verbeterd. Over een manco schrijven heeft geen zin want niemand wil gear met een manco dus daar zou de sponsor niet mee geholpen zijn. Een heel verhaal met alle goede dingen opgesomd komt dan misschien snel over als een puur reclameartikel en die zijn misschien per definitie niet objectief (wat nogmaals niet wil zeggen dat het verhaal van Dio niet objectief is). Reclame waar verder overigens niets mis mee is, als dat er mede toe bijdraagt dat wePowder is wat het is. Naar mijn mening hoeft er alleen niet perse een uitgebreid artikel geschreven te worden om goede reclame te maken. Dat de vooraanstaande wePowderaars ACG dragen moet in principe al voldoende zijn om de interesse van de overige wePowderaars te wekken. Misschien nuanceert deze post de kritieken en de reclame voor ACG.

Gevorderd
DioAuteur31 maart 2009 · 20:54

@40PK: ik snap wel wat je bedoelt. Als ik m’n artikeltje zo terug lees met de insteek 'dat schrijft ‘ie alleen maar voor de sponsor’ dan kleurt de tekst opeens roze. Punt is dat ik echt niet veel heb aan te merken op het spul. Het valt me net iets te ruim (persoonlijke voorkeur), het lijkt minder rugged dan ander goretex (door de staalkanten een paar gaatjes in de broek onder aan de pijpen maar dat hebben mijn ‘eigen’ broeken ook) en de sneeuw plakt wat aan de stof als je veel faceshots scoort (da’s erg…, not). Misschien dat er ACG dragers zijn die andere ervaringen hebben maar ik vind het gewoon echt value for money, kan er niks anders van maken.

Life is short. Buy the shoes. Take the trip. Ride the line.
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!