VerseSneeuw:.... wat een sneeuw weer.. en het 21 poederalert..

Door meteomorris op 6 maart 2009 · 1

Zo, dat was een gezellige poeder en borrels in Bilthoven. Wederom veel nieuwe gezichten, sterke verhalen, tips en happy poederfaces. Allereerst jullie maar eens bedanken voor de gezelligheid. Maar natuurlijk ook Menno en zijn team die veel freeidemateriaal uit de winkel er neer hadden gezet. En niet te vergeten Elan, Salomon en Black Diamond die hun spulletjes er showden. Leuk dat jullie er allemaal waren. O ja.... het T-shirt ging naar Pollux. Voor de winnende foto kijk je even naar onderstaande animatie. De eerste foto is de winnende foto geworden.

27 maart de alweer 3e poeder en borrels van dit seizoen. Dit keer in Belgie en dan proberen we ook weer wat freeridemateriaal te laten zien. Maar het wordt nog mooier. De eigenaar van het cafe in Belgie verhoogt de feestvreugde. De eerste 3 consumpties zijn gratis op vertoon van [url=http://www.wepowder.nl/gids]je wePowder[/url] boek. Noteer dus alvast 27 maart in je agenda ;-).

Dan de sneeuw. De afgelopen 48 uur viel er 100-150 cm vers in de volgende gebieden; Piemonte/Aosta rond de Gran Paradiso en de Monte Rosa, Tessin rond de Gotthardregio en natuurlijk de dolomieten. In de overige gebieden ten zuiden van de Alpenhoofdkam viel 50-100 cm. De westalpen noteerden 20-60 cm vers. Geen slechte scores. Zoals gemeld zou donderdag de fohn in Zwitserland al wegvallen. De complete hoofdkam kwam op 30-60 cm vers uit. De gebieden ten noorden daarvan op 15-35 cm. Oostenrijk hield het met uitzondering van Ost-Tirol en Karinthie droog.

[b]De noordalpen[/b]
Nu is het de beurt aan de Noordalpen. Donderdag kreeg ze het eerste portie en vandaag gaat dat nog even door. Het zwaartepunt ligt eerst nog in het westen, waar de noordelijke gebieden van de Haute Savoie en Wallis van profiteren, evenals het Berner Oberland en het noordelijk deel van Graubunden. In de loop van de dag verplaatst het front zich naar het oosten. Dan de meeste sneeuw in de echte nordstaugebieden van Oostenrijk. Let maar eens goed op het Kleinwalsertal de komende 24 uur. Daar gaat al snel 40 cm erbij vallen, terwijl Davos wat zuidelijker en inneralpiner ligt met 10 cm blij mag zijn. Morgen klaart het dan alweer op in het westen, terwijl het oosten pas zondag zon ziet. De meeste sneeuw in de zogenaamde vooralpen kortom. Reken op 10-50 cm extra vers tot en met zondag.

[b]21e poederalert[/b]
Jazeker. Maandag start het 21e poederalert. Alle warmte waarmee GFS eerder op de proppen kwamen laat ze voor wat het is. Men zat er weer eens naast. Van maandag tot en met woensdag een NW-lage, waarbij de aanvoerroute schommelt tussen W en NW. Sneeuw dan voor de Isere en Savoie en de complete noordalpen. Zaterdagavond meer daarover. Ik rijd vanmiddag richting Davos om te tailguiden op het Snowsafety Camp. Ik verwacht pas zaterdagavond weer online te zijn.

[b]En Davos?...[/b]
Precies Davos. Ik heb even een set gemaakt van de pluimen van de afgelopen week. Allereerst de sneeuw. Ik zei 15-30, mogelijk lokaal 40 cm vers. We staan inmiddels op 20. Naar verwachting komt er vandaag nog een 10 cm bij zodat we de 30 cm halen op de berg. In het dorp een 10-15 cm vers in totaal. Zou ik nu op m'n eigen poedertrip gaan dan zou ik Davos dus links laten liggen. Maar terug naar de pluimen. Ze laten goed zien hoe GFS er flink naast zat met de forse temperatuurstijging. Het blijft koud tot en met woensdag met van maandag tot woensdag nog wat vers. Wil je zelf bijhouden hoeveel het sneeuwt. Klik dan de komende uren op [url=http://www.meteosuisse.admin.ch/web/fr/meteo/temps\_actuel.par0010.reg11.stationDAV.html]DEZE LINK[/url] voor Davos zelf en [url=http://www.meteosuisse.admin.ch/web/fr/meteo/temps\_actuel.par0010.reg11.stationWFJ.html]DEZE LINK[/url] voor de Weissfluhjoch. Onthoudt deze naam goed. Grote kans dat je komende week de noordwand hiervan naar beneden dendert. Voor een uitleg voor zo'n 'pluimpje' klik [url=http://www.knmi.nl/waarschuwingen\_en\_verwachtingen/extra/legenda\_pluim.html]HIER[/url]. In dit geval hebben we gekozen voor een punt in de buurt van Davos. Op het kaartje zie je op de onderste lijn de te verwachten hoeveelheid neerslag en op de bovenste lijn de temperatuur op een hoogte van ongeveer 1400 meter.

Tot zaterdag. Nu naar de sneeuw!

Reacties

• Marco
    Advanced
    Marco op 9 maart 2009 · 08:50
    Zaterdag terug gekomen uit Montafon. Donderdag en vrijdag en zaterdag heeft het daar flink gesneeuwd!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro