Freeriden in Sunshine Village

Freeriden in Sunshine Village

[flickr-photo:id=3374750903,size=s]Als je op trip gaat naar Canada staat Banff negen van de tien keer op het lijstje. Lekker dichtbij Calgary, veel bergleven en sfeer, maar ook dure hotels en veel Japanners. Vorige week heb je kunnen lezen over Lake Louise, dat op een uurtje rijden van Banff ligt. Iets dichterbij ligt [url=http://www.skibanff.com]Sunshine Village[/url], een gebied dat overall minder terrein kan aanbieden als Lake Louise, maar met twee interessante stukken terrein om te freeriden.

[b]Way back - part 2 [/b]
[flickr-photo:id=3375568032,size=m]Net zoals bij Lake Louise hebben de spoorwegen een belangrijke rol gespeeld in de ontwikkeling van Sunshine. De eerste lodge werd namelijk in 1928 gebouwd door de Canadian Pacific Railway. In 1934 werd de lodge voor het eerst commercieel geëxploiteerd en een paar jaar later kwamen de eerste Zwitserse gidsen de boel echt professioneel optuigen. Tegenwoordig is de reistijd vanaf Banff naar deze lodge met auto en de gondel ongeveer een lift, maar back in the days nam de reis een volledige dag in beslag om vervolgens twee poederruns per dag te rijden! Na veel wisselingen van eigenaar en de investeringen en wat liften komen we aan in 1981, het jaar dat de Sunshine voor de zoveelste keer wisselt van eigenaar. De belangrijkste ontwikkelingen: nieuwe liften, meer terrein dat ontsloten wordt en de ‘buckelberg’ Goats Eye Mountain wordt geopend. Maar……Delirium Dive wordt gesloten. Te gevaarlijk. En hierbij was Sunshine in één klap totaal niet meer aantrekkelijk voor freeriders.

[b]Delirium Dive[/b]

[flickr-photo:id=3375568274,size=m]In 1998 werd Delirium Dive gelukkig heropend. Wel onder restricties, maar in dit geval hele positieve restricties. De toegangspoort naar Delirium Dive gaat alleen maar open wanneer er een apparaat dat uitzendt op een frequentie van 457 khz voor wordt gehouden. En laat iedere zichzelf respecterende freerider nou zo’n apparaat op z’n borst hebben zitten! Tel hierbij op dat Sunshine Village zich richt op families en een pieper niet echt een apparaat is dat tot de standaarduitrusting behoord (in verband met het inboud-terrein in Canada) en je begrijpt dat er geen files omhoog naar Delirium Dive staan. Je moet dus een pieper en schep bij je hebben om Delirium Dive in te gaan. Over een sonde wordt vreemd genoeg niets gezegd. Daarnaast moet je uiteraard ook een maatje bij je hebben om het poortje door te mogen. Na een korte hike sta je op Lookout Mountain op een hoogte van 2730 meter. Hier onderscheiden de mannen zich van de jongens. Je kunt hier indroppen in Silver City, een mooie rotsband met mandatory air en over het algemeen onverspoord terrein of je hiked over de ridge en kiest één van de mooie lijnen uit. Uiteindelijk kom je uit bij het middenstation van de gondel en neem je drie liften terug naar de top.

[b]The Wild West[/b]

[flickr-photo:id=3375568894,size=m]In 2003 werd the Wild West geopend. Hier gelden dezelfde regels als in Delirium Dive (pieper, schep en maatje). The Wild West is vaker gesloten dan Delirium omdat het sneeuwdek vaak niet toereikend genoeg is, maar als er goede pow ligt dan is the Wild West een mooie speeltuin, waar je heel gevarieerd terrein om te freeriden vindt. Kennis van het terrein is hier wel handig, want soms sta je ineens boven die net iets te hoge cliff. Het terrein is dankzij de bomen gevarieerder dan dat van Delirium Dive. Anyway, the Wild West is zeker de moeite waard. Toegang tot de Wild West gaat via de stoeltjeslift op Goat’s Eye Mountain, de berg voor de meer gevorderde skiers en snowboarders. In de praktijk betekent dit veel steeps met veel buckels. Prima om de benen even warm te laten draaien dus.

[b]Dichtbij Banff[/b]

Net zoals Lake Louise is Sunshine niet echt een specifieke freeride bestemming. Maar het ligt lekker dicht bij Banff en er ligt goed terrein. Ok, minder terrein dan in Lake Louise, maar de kans om verse pow te vinden een paar dagen na een dump is groter in Sunshine dan in Lake Louise. En je kunt je prima een paar dagen vermaken op het uitdagende en afwisselende terrein van Delirium Dive en the Wild West.

Arjen
was born with maps of ski areas in the cradle and has visited almost all of them. His great passion is freeriding.

Reacties

Gevorderd
SpiderAuteur23 maart 2009 · 18:32

t begint hier op maruba te lijken

We doen wat rustiger tegenwoordig
Expert
meteomorrisAuteur23 maart 2009 · 18:48

Maruba… ik had er nog nooit van gehoord. Snel ff gegoogled. Ik kreeg meteen het Bever-gevoel toen ik de site opende… @Spider… ik begrijp dat je je thuis begint te voelen… ;-)

powfinder.com
Gevorderd
SpiderAuteur23 maart 2009 · 19:40

Niet helemaal wat ik bedoel morris ahaha.

We doen wat rustiger tegenwoordig
Gevorderd
ArjenproadminAuteur23 maart 2009 · 21:44

@Spider: wat bedoel je dan wel?

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Gevorderd
SpiderAuteur23 maart 2009 · 22:17

vertel ik nog wel eesn onder het genot van een biertje?

We doen wat rustiger tegenwoordig
Toerist
Bart1Auteur24 maart 2009 · 08:17

We zijn natuurlijk niet allemaal van die Canada-pro’s zoals jij, Spider… Maar verder vooral iets ongenuanceerds roepen en verder niet willen uitleggen.
\

Sterk.
\

Erg sterk.
\

Graag gedaan de afgelopen 7 jaar trouwens…

You ski? wePowder!
Gevorderd
SpiderAuteur24 maart 2009 · 08:42

hoi Bart, wat een goede reactie weer. Je weet niet eens wat ik bedoel.
\

Sterk
\

Erg sterk
\

:-)

We doen wat rustiger tegenwoordig
Gevorderd
MickoAuteur24 maart 2009 · 11:24

Maruba, de uitgever van o.a. Snowboarder Mag toch, neem ik aan?

Gevorderd
SpiderAuteur24 maart 2009 · 18:46

@fam. the closet blijft dicht. Het was bedoelt als een “inside joke” en dat blijft het. :-)

We doen wat rustiger tegenwoordig
Expert
neroAuteur25 maart 2009 · 19:49

Dat is nou net het probleem ontzettende spidert, je mag het ook switch in de poeder schrijven, want ook burning nero is enorm benieuwd!
\

" hoi Bart, wat een goede reactie weer. Je weet niet eens wat ik bedoel.
\

Sterk
\

Erg sterk
\

:-)"

Gevorderd
SpiderAuteur25 maart 2009 · 19:56

nee foute keizer, hij was bedoelt voor een paar man die hem snappen. Voor de rest …is het niet voor niets een inside joke ;-). Degene die hem niet pakken hoeven zich ook niet druk te maken. En dat zoun ik ook niet doen want dat is niet de meoite waard. Wel grappig dat er meteen 3 man bovenop springen en dat dit daarom nu extra aandacht krijgt. nough said.

We doen wat rustiger tegenwoordig
Expert
neroAuteur26 maart 2009 · 20:16

inside joke:

joke or saying that has meaning to a few select people on the ‘inside’, and none to anyone else.

Mostly made by public schoolkids :)

Gevorderd
SpiderAuteur26 maart 2009 · 22:32

hahaha. goed opgezocht , alhoewel ik twijfel over die laatse zin ;-)

We doen wat rustiger tegenwoordig
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!