VerseSneeuw: de beste week van het seizoen...

VerseSneeuw: de beste week van het seizoen...

[flickr-photo:id=3380195094,size=m] Er zijn altijd van die momenten dat je weet, dit mag ik niet missen. De komende 4 dagen vallen in deze categorie. Het gaat ongenadig hard sneeuwen. Op 900 kilometer afstand van de Benelux wordt het de komende 96 uur f-a-n-t-a-s-t-i-s-c-h pillowrijden. Misschien moeten we achteraf zelfs wel vaststellen dat morgen de beste dagen van het seizoen starten. Gezien de enorme hoeveelheden sneeuw die gaan vallen kan een beetje helling daarbij geen kwaad om niet continue vast te lopen. Voor Voralberg en Tirol is al een meteoalarm afgekondigd. 45-55 cm vers in de dalen en 75-80 cm in de hoger gelegen gebieden. Let wel, allemaal in de komende 36 uur. Het zal me niets verbazen als er lokaal nog meer valt. Voor de Zwitserse Alpennoordkam is het al niet anders. Het radarbeeld links laat mooi zien dat de sneeuwval precies volgend timing maandagavond is gestart. Ook daar solid sneeuw de komende 36 uur.

[flickr-photo:id=3379398157,size=m] En dan te bedenken dat er in de complete noordalpen al een solid baselayer ligt. Tel daarbij op dat het koud blijft en o die sneeuw, die gaat zo koud vallen. Ik weet dat Juulski de komende dagen in de sneeuw zit en ik moet zeggen. Ik beneid haar, sterker nog ik vervloek haar bijna. Ik heb tot nu toe 26 dagen in de sneeuw gestaan dit jaar, waarvan 25 met hele dikke pow. Ik heb pillows gereden, cliffs gedropt, sicke lijnen gestreept en ben nog steeds helemaal heel, had tijdens m’n laatste trip meer dan een meter vers, maar was een beetje in een winterdip belandt en smachtte eindelijk weer eens naar zon en goede surf. Tot dat mailtje van Juulski kwam. AAaaarrrrgghhhh… Komende week wordt de bom. Gaat beelden opleveren die we terug gaan zien in bijvoorbeeld de films van [url=http://www.absinthe-films.com/]Absinthe[/url] of [url=http://www.mspfilms.com/]Matchstick[/url]. En ik, ik heb het te druk en ga hier maar eens wat surf pakken tussendoor. Maar goed, als je tijd hebt… GAAN! De winter is aan zijn laatste episode begonnen, de zon wordt steeds krachtiger, dus rijd wat je rijden kunt.

Nog niet voldoende geinspireerd, check dan de onderstaande beelden van Candide Thovex. Hij is terug en hoe…

[b]Tot vrijdag 50-140 cm vers[/b]
[flickr-photo:id=3380214768,size=m] Serieus? Serieuzzzzzzzz. Maar daarna wordt het heel spannend. Eerst de korte termijn. Na de passage van het laag dat van maandagavond tot woensdag voor sneeuw zorgt wordt het woensdag tijdelijk rustig. Misschien zelfs even kans voor wat zon aan de noordkant van de Alpen. Oej, dat wordt dik… Daarna volgt er in de middag alweer snel een nieuwe lading vers. Nog steeds lekker koud met een sneeuwgrens tot ver onder de 1000 meter. Maar in de loop van de donderdagnacht draait de wind verder door naar west en wordt er warmere lucht richting de Alpen gestuurd. In de loop van donderdag/vrijdag zul je merken dat de sneeuw lager in de bossen papperig wordt daardoor. Wie weet op vrijdag zelfs een spatje regen.

[b]Explosief weekend[/b]
[flickr-photo:id=3379473763,size=s] Op nadering van een nieuwe lagedrukgebied draait de wind op vrijdag steeds verder door naar west. En dan wordt het spannend. Het laag op het kaartje links gaat zich boven Frankrijk positioneren en brengt aan de voorzijde een omvangrijke zuidelijke stroming op gang. Maar wat dat precies gaat opleveren is nog niet geheel duidelijk. Onderstaand kaartje laat goed zien dat de straalstroom precies boven de Alpen gaan liggen. Te zien aan de dikke rode vlek boven de Alpen.

Rtavn14415
Rtavn14415

Links van die rode vlek bevindt zich de koude lucht en rechts de warme lucht. Verschuift de vlek 200 kilometer naar het oosten dan ziet de situatie er al heel anders uit. Maar goed, om je een idee te geven van wat er mogelijk is. Het kaartje van zaterdag aanstaande. Warme lucht valt vanuit het zuiden het alpenruim binnen.

Rtavn1262
Rtavn1262

Overigens denk ik dat de warmte uiteindelijk niet zo heet wordt opgediend. Het zal op zaterdag wel voor fohn zorgen, maar in het noordwesten van de Alpen zou de sneeuwgrens zondagmiddag al weer richting de 800 meter kunnen gaan. Maar goed, voor de weekendwarriors is dat niet het nieuws waarop gewacht wordt. Kernwoorden op dit moment. Dikke pow tot en met donderdag, daarna gevoelig warmer en stijgende sneeuwgrens. Zaterdag fohn. Zondag eerst regen en later sneeuw vanuit het westen.

O ja… de adviezen voor de korte termijn:
2. Ostlicher Alpennordhang, Voralberg & Tirol
3. Berner Oberland, Zentral Schweiz & Graubunden
4. Haute Savoie, Wallis & Berner Oberland
Deze regio’s gaan je de meeste vers opleveren, maar vergeet ook niet de vooralpen van
5. Isère & Savoie

Scan je [url=http://www.wepowder.nl/gids]boek[/url] op het boom-icoontje en je gaat tot en met donderdag een toptijd tegemoet. Geen tijd…?

[b]27 maart, 3e poeder en borrels in Lebbeke[/b]
Ja, het is een traditie aan het worden. Vrijdagavond 27 maart de 3e poeder en borrels van dit seizoen. Natuurlijk nemen we een heleboel stickers en de samples van de t-shirtjes en de hoodies mee. Meer lees je [url=http://www.wepowder.nl/node/1395]HIER[/url]…

[quote]Films, de wePowder crew, natuurlijk [url=http://www.wepowder.nl/node/1371]de stickers[/url], [url=http://www.wepowder.nl/node/1383]shirtjes en hoodies [/url] jij en…op vertoon van je wePowder gids de eerste 3 consumpties gratis. Nog niet in het bezit van een [url=http://www.wepowder.nl/gids]wePowder gids?[/url] Wij nemen er een aantal mee![/quote]

meteomorris

Reacties

Toerist
Teon2Auteur23 maart 2009 · 22:27

Nu pakken of wachten op een volgende dump? Morris kijk eens in die bol… dit is toch nie de laatste dump van dit seizoen?

Expert
meteomorrisAuteur23 maart 2009 · 22:30

nee, dit is nog niet de laatste dump, maar wel een vette. Onderschat de kracht van de zon in April niet. Sneeuw onder de boomgrens blijft dan vaak maar een paar dagen/uren goed. Het wordt domweg dan steeds beter timen…

powfinder.com
Gevorderd
Willem2kAuteur24 maart 2009 · 09:18

Ik easyjet donderdag naar basel waar ik wordt opgepikt voor 2 dagen laax.
\

Ik had er niet op durven hopen, maar misschien moet ik dan toch nog maar een setje pieps gaan regelen :)

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Toerist
AnoniemAuteur24 maart 2009 · 09:21

Oei, moeilijk! Wij rijden do-nacht en boarden vr-zo/ma. Verheug me nu al op pillows rijden en hoop de föhn zoveel mogelijk te vermijden. Snow-forecast zegt wat betreft temperaturen: 0-graden grens op vrijdag en zaterdag richting 2000 meter, zondag stuk kouder. Heeft iemand nog goede tips (zitten zelf te denken aan Andermatt, of wat oostelijker --> Stuben / Kühtai (lekker hoog, maar weinig hoogtemeters))?

Toerist
JaapvRAuteur24 maart 2009 · 09:33

Bijna dacht ik dat ik er mee kon leven: Heb dit weekend voor het eerst dit seizoen op het water gezeten en zout in mijn haren gehad. Je maakt jezelf dan wijs dat je tevreden bent met je winter, en de zomer kan beginnen… Maar dit soort berichten relativeert de boel behoorlijk Morris!

Expert
meteomorrisAuteur24 maart 2009 · 09:43

@Sjoost, ga niet te oostelijk de scheiding tussen warme en koude lucht ligt zondag precies boven Zwitserland…

powfinder.com
Toerist
AnoniemAuteur24 maart 2009 · 11:11

@MM, thnx voor je reactie. Ik zie die grens idd meer richting Oostenrijk liggen. Vorig jaar hebben we precies in dezelfde periode 2 dagen Andermatt en een dag Engelberg (toen verrassend goed met paar minuten hike vanaf Jochstock) gedaan. 0-graden grens lag toen iets lager, maar deze gebieden lijken nu wederom een goede optie…

Gevorderd
Pollux2Auteur24 maart 2009 · 11:57

Giel zit nu in Anton maar de epic dump blijft daar een beetje uit. Over nacht zo’n 25cm gevallen en nu een waterig zonnetje. Bergfex kaartjes zijn ook wat afgezwakt tov gisteren.

Expert
ollieAuteur24 maart 2009 · 12:07

Kijk, dus toch na 8 dagen ijskrabben (ik doe aan off-piste skieen, met een voorkeur voor poeder) en 2 dagen werken dan een kansje op poeder… ik sta alweer in de startblokken, dit weekend ben ik weer weg!

...more friends on a powder day: http://www.mountainmadness.org
Gevorderd
ArjenproadminAuteur24 maart 2009 · 12:10

@Pollux, gelukkig voor jullie gaan er in St. Moritz wel weer meters vallen. Meters bier op het terras wel te verstaan ;) .

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Gevorderd
Pollux2Auteur24 maart 2009 · 12:28

Jaaaaaaaaaaaa heerlijk. Lekker de fohn door je haar, zonnebrilletje, ideaal :-)

Gevorderd
slootjes2Auteur24 maart 2009 · 15:08

@ol: laat ff weten waar je heen gaat, wij rijden woensdagavond weg. Donderdag ga ik met m’n atlassen de wereld (nou ja, een stukje alpen) torsen!!!

Expert
ollieAuteur24 maart 2009 · 16:14

@frank en ribo: plannen, plannen, plannen…
\

… en ondertussen proberen te werken! Arghl!

...more friends on a powder day: http://www.mountainmadness.org
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!